تجلی شخصیت امام خمینی (مصاحبه با برلو ابراهیم)

‏ ‏

تجلی شخصیت امام خمینی

‏ ‏

(مصاحبه با برلو ابراهیم)

‏ ‏

‏ ‏

حضور: به صورت مختصر خودتان را معرفی فرمایید. 

آقای برلو ابراهیم: ‏نام من برلو ابراهیم است. اهل نیجریه هستم و در آنجا وکالت می کنم. ‏

‏ ‏

حضور: چگونه با امام خمینی آشنا شدید و چه انگیزه ای سبب شد تا در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی شرکت کنید؟

ابراهیم: ‏من از سال 1978 یعنی از زمان آغاز انقلاب اسلامی ایران با امام خمینی آشنا هستم. در واقع می‌ توان آغاز انقلاب اسلامی را قبل‌تر از این تاریخ دانست. من دربارۀ او مطالعه می‌ کردم، فیلم‌ های او را می‌ دیدم. افزون بر این با مبانی عقاید اسلامی او نیز آشنا بودم و از سیاست و خط‌ مشی او به منزلۀ رهبر مسلمانان جهان، هم در عرصۀ سیاست و هم در عرصۀ روحانیت آگاه بودم و می‌ دانستم چگونه پیام‌ رسان آموزه‌ های پیامبر اسلام(ص) است.‏

‏ ‏

حضور: اگر بخواهید مهمترین کارها و اندیشه‌ های امام خمینی را بیان کنید چه خواهید گفت؟

ابراهیم: ‏ما امام خمینی را در سطح بسیار بالایی از معنویت می بینیم. پیکرۀ اسلام را، هم ‏


حضورج. 73صفحه 177
‏عقاید معنوی تشکیل می دهد و هم مقتضیات دنیوی. امام خمینی نظریات بدیعی دربارۀ کیفیت اداره و رهبری جامعه اسلامی در دنیا عرضه کرد. او با محرومان و مستضعفان دنیا احساس همدلی و همراهی داشت. این انسانهای محروم در سراسر دنیا پراکنده اند. پیام عدالت او و اهتمام او برای وضعیت انسانها و دولتهایشان و راهبری مسلمانان مطابق آموزه های اسلامی، تغییرات ژرفی در سراسر دنیا بوجود آورد. به این صورت که باعث شد مسلمانان به خودکفایی و استقلال نائل شده، به تمامیت ارضی خود ایمان آورند. انسانهای محروم با پیروی از دستاوردها و آموزه های امام خمینی به این مهم نائل گشتند و این تغییرات حاصل تغییر و انقلابی است که امام خمینی در خود ایران ایجاد کرد. ‏

‏ ‏

حضور: شما به عنوان یک وکیل دادگستری چه برداشتی از دیدگاههای امام خمینی دارید؟

ابراهیم:‏ آزادی، ثبات قدم و حق گویی و صداقت و مبارزه ایشان با فساد برخی از ویژگی‌ های امام خمینی هستند که من به عنوان یک حقوقدان آنها را تأیید می‌ کنم و سرمشق خود می‌ دانم. در نیجریه و در خارج از آن نیز چنین عقیده ای وجود دارد.‏

‏ ‏

حضور: آموزش اسلام و همینطور اندیشه‌های امام خمینی در کشور شما چگونه است؟

ابراهیم:‏ در نیجریه مدارس ‏‏دولتی، ‏‏هم برای مسلمانان و هم برای مسیحیان وجود دارد. مدارسی هم هست که هر دو قشر با هم از آن استفاده می‌ کنند. مدارس خصوصی هم برای علاقه‌ مندان به اسلام دایر است که زیر نظر بنیاد رسول اسلام(ص) در ایالت کانو اداره می شود. برخی از این مؤسسات در سال 2009 تأسیس شده اند و به ترویج اندیشه های امام خمینی نیز می‌ پردازند. خود من نیز در یکی از این مدارس بودم. از طریق اینگونه مراکز، مسلمانان در سراسر نیجریه با اندیشه‌ های امام خمینی آشنا می‌ شوند. ‏

‏اضافه می‌ کنم بر اساس تعالیم امام خمینی، اسلام یک دین تحمیلی نیست و هر کسی در هر نقطه‌ای از دنیا که باشد می تواند آ‏‏زادانه بدان تشرف یابد‏‏. اسلام ‏‏با دینی ‏چون مسیحیت نیز در‏


حضورج. 73صفحه 178

berlo 6                                                            ما امام خمینی را در سطح بسیار بالایی از معنویت می‌بینیم

 

‏ 

  پیام عدالت او و اهتمام او برای وضعیت انسانها و دولتهایشان و راهبری مسلمانان مطابق آموزه‌های اسلامی، تغییرات ژرفی در سراسر دنیا بوجود آورد

‏ ‏

‏تعارض نیست و به روحانیون مسیحی این اختیار را می دهد تا به تبلیغ دین خود بپر دازند‏‏. حتی ما شاهد هستیم که مبلغین مسیحی با حفظ آداب و سنن خود در مراسم مربوط به حضرت امام، شرکت می کنند. و این بدان معناست که دین اسلام تفاوت های عقیدتی و دینی افراد را محترم می‌ شمارد و ایدئولوژی خود را به هیچ کس تحمیل نمی‌ کند و افراد را در عقاید خود آزاد می‌ گذارد. ‏

‏ ‏

حضور: امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران در افکار عمومی مردم شما چه جایگاهی دارد؟

ابراهیم:‏ در واقع تقریباً تمام مردم نیجریه با انقلاب اسلامی ایران آشنا هستند. هیچ فرقی میان شناخت امام خمینی و ایران در نیجریه وجود ندارد. شناخت امام خمینی برابر با همان شناخت ایران است. اگر از مردم نیجریه دربارۀ ایران سؤال شود از امام خمینی خواهند گفت و اگر از امام خمینی ‏


حضورج. 73صفحه 179
‏سؤال شود از ایران سخن خواهند گفت. اما این امر مربوط به نیجریه نمی شود بلکه این مسأله بازتاب جهانی دارد. انقلاب ایران و شخصیت امام خمینی سبب شده است تا تمام محرومین جهان در هر گوشه‌ ای از کشورها به تکاپو افتاده، برای اقامۀ عدالت برخیزند. محرومین دنیا با وجود داشتن مذاهب مختلف، در یک باور با هم شریکند و آن عبارتست از مقابله با انحراف و فساد. این به معنای مبارزه با دولتها نیست بلکه نفس انحراف را محکوم می کنند و به دنبال احیای ارزش‌ هایی چون صداقت، حقانیت و درستی هستند. در نیجریه برای شخصیت امام خمینی احترام فراوانی قائلند و او را انسان والایی می دانند. در واقع این محدود به نیجریه نیست و همه جا از او به بزرگی یاد می کنند. او یک مبارز و رهبر بود و این چیز کمی نیست. و این حقیقت در وجود همۀ مردم نیجریه حک شده و از بین نمی رود. بعضی ها در نیجریه حتی نام امام خمینی را بر روی فرزندان خویش گذاشته‌ اند.‏

‏تجلی شخصیت و وجود امام خمینی باعث القای فهم صحیح از اسلام در نیجریه و در تمامی کشورهای آفریقایی شده است. او فردی بود که تاریخ اسلام را تحت الشعاع قرار داد. فهم صحیح از اسلام و اقامۀ آن پدیدآورندۀ یک نظام حکومتی حقیقی و مشروع است و این امر در ایران مدیون ظهور امام خمینی است. علت بقا و استمرار انقلاب و نظام اسلامی پس از امام نیز آن است که شخصیتی مانند او حکومت را بر مبنای اصول صحیح اسلام بنا کرد و این امر بقای نظام اسلامی را تضمین کرده است. حال آنکه دشمنان بر این باورند که دورۀ رهبری امام به سر رسیده و محدود به همان دهه بوده است و اکنون زمان آن سپری شده است. در حالی بقای جمهوری اسلامی خود مؤید بقای وجود امام خمینی و افکار اوست.‏

‏ ‏

حضور: رسانه‌ها و خصوصاً مطبوعات نیجریه چه تصویری از امام و ایران منعکس می‌ کنند؟

ابراهیم:‏ رسانه‌ها و مطبوعات ما، پیش از این، اخبار مربوط به امام خمینی و انقلاب و جمهوری اسلامی را با دیدگاهی مثبت منتقل می کردند و درباره رهبری آن بحث و بررسی‏


حضورج. 73صفحه 180

 هیچ فرقی میان شناخت امام خمینی و ایران در نیجریه وجود ندارد. شناخت امام خمینی برابر با همان شناخت ایران است

 

 

 

 آزادی، ثبات قدم و حق گویی و صداقت و مبارزه ایشان با فساد برخی از ویژگیهای امام خمینی هستند که من به عنوان یک حقوقدان آنها را تأیید می کنم و سرمشق خود می دانم 

‏ ‏

‏ ‏

‏می‌شد. در حال حاضر بحث بیشتر بر روی انرژی هسته ای متمرکز است. کسانی که ایران را می‌ شناسند و طرفدار آن هستند می‌ دانند که استفاده ایران از انرژی هسته‌ ای صلح آمیز است. حکومت ایران هم از همان ابتدا به دنبال صلح بود. آرمان های امام خمینی نیز حول محور ایجاد صلح می گشت. ‏

‏ ‏

حضور: به نظر شما اهمیت برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی چیست؟

ابراهیم:‏ این مراسم بسیار عالی و از اهمیت فراوانی برخوردار است. در زمان مراسم هر جا می رویم تصویر امام خمینی را می بینیم. علت این همه استقبال مردم از این مراسم آن است که امام خمینی مصداق درستی و حق گرایی است و نمونۀ یک مقتدای الهی است. مردم او را به دلیل همین ارزش‌ ها ستایش می کنند. این اتفاق تنها منحصر به ایران نیست بلکه در بسیاری از کشورها برای او مراسم یادبود گرفته شده و از دستاوردهای او تقدیر می شود. این مراسم عمدتاً با برگزاری همایش، سخنرانی و پذیرایی همراه است. مردم از سراسر کشورها به ایران می آیند تا از منزل ‏


حضورج. 73صفحه 181
‏ایشان بازدید نمایند. چرا که وی به راستی رهبر تمام جهان بود. شخصیت امام تا آن حد اهمیت داشت که حتی روزنامۀ تایمز او را مرد سال، مرد قرن و مرد دهۀ هفتاد نامید. زیرا او مسیر تحولات قرن را عوض کرد. هیتلر هم شخصیت سیاسی معروفی بود اما جز تخریب چیزی به بار نیاورد اما امام خمینی با رهبری خود موجب پیشرفت و ارتقای بشریت و جهان شد. رهبریت سیاسی چیز جدیدی نیست اما رهبری امام شکل و قالب نوین و بدیعی داشت. او با انقلاب خود توسعه و پیشرفت را به ارمغان آورد. امام بهترین الگو در تاریخ معاصر محسوب می شود. او در واقع، متعلق به خاندان پیامبر اکرم(ص) بود.‏

‏ ‏

حضور: چگونه می توانیم راه امام خمینی را ادامه دهیم؟

ابراهیم:‏ هیچ راهی بهتر از راه امام خمینی نیست. هر کسی دچار انحراف بشود از راه امام خارج شده است زیرا خروج از مسیر امام خمینی خروج از مسیر اسلام است. من داشتم دربارۀ ایران با دوستم صحبت می کردم که چه چیزی باعث درخشش ایران در منطقه شده است. با هم به این نتیجه رسیدیم که پیشرفت ایران به خاطر نبود مشکل نیست بلکه عامل اصلی این پیشرفت امام خمینی و حرکت او در خط پیامبر اسلام(ص) است. او به رهروان و طرفدارانش به ازای هواداری آنها پول یا غذا نمی‌ داد. او از این جهت با اقبال مردم روبرو شد که با مردم با تواضع برخورد می‌ کرد و از ناحیۀ همین خضوع بود که به جایگاه رفیعی رسید.‏

‏ ‏

‎ ‎

حضورج. 73صفحه 182