حقیقت جویان عالم (مصاحبه با شیخ حیدر عرب)

‏ ‏

‏ ‏

‏حقیقت جویان عالم‏

(مصاحبه با شیخ حیدر عرب)

‏ ‏

‏ ‏

حضور: لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد فعالیت هایتان باختصار توضیح دهید؟

شیخ حیدرعرب: ‏سلام و درود خدا بر شما باد. من شیخ حیدر عرب از هلند، یکی از طلاب حوزه علمیه نجف اشرف هستم. از 16 سال پیش تاکنون در هلند سکونت دارم. در حال حاضر سرپرستی انجمن رسول اکرم(ص) در شهر ایمارون (واقع در نواحی اطراف آمستردام پایتخت هلند)را بر عهده دارم و امام جمعه پایتخت و مسئول مدرسه اسلامی زبان عربی و خطیب منابر حسینی می باشم. همچنین ما برای تبلیغ اسلام ناب محمدی به دوستداران اهل البیت(علیهم السلام) به طور ناشناخته عمل می‌ کنیم. از خدای تبارک و تعالی می‌ خواهیم تا این حداقل عمل خالص را قبول کرده، از گناهان ما بگذرد و در این مسیر به ما یاری رساند. ‏

‏ ‏

حضور: به نظر شما به طور کلی، وضعیت دین اسلام در جهان، قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران چه تفاوتهایی پیدا کرده است؟

عرب: ‏به نظر بنده قاصر، انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی را به دنبال داشت، مسلمانان را از خواب غفلت بیدار کرد و از طرف دیگر در پی پیروزی انقلاب اسلامی، اجرای فرمالیته احکام اسلامی پایان یافت چرا که اسلام همچون جسم بدون روح بود. انقلاب اسلامی ایران به رهبری‏


حضورج. 73صفحه 166
arab2

 انقلاب اسلامی، مسلمانان را از خواب غفلت بیدار کرد

 

 

 زنده نگهداشتن روز قدس به معنای زنده نگهداشتن اسلام، قرآن و نخستین قبله مسلمین است، لذا حضور و شرکت در چنین روزی از مبانی اسلام محسوب می شود

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏امام خمینی(ره) روح را به این جسم بازگرداند، روحی که از هزار و چهارصد سال پیش از اسلام سلب شده بود. چرا که امام در واقع روح خدا بود و از روح خود در کالبد امت دمید. از این رو می‌ توانیم تفاوتهای زیادی را میان اسلام قبل و اسلام پس از انقلاب اسلامی مشاهده کنیم. از جمله اینکه اسلام قبل از انقلاب، فرمالیته و محدود در مساجد بود ولی دامنه اسلام پس از انقلاب گسترش یافت. به عنوان مثال نهضت های متعددی در دنیا صورت گرفت که از برکات انقلاب اسلامی ایران بود.‏

‏ ‏

حضور: درباره گرامیداشت روز قدس و حضور مسلمانان در مراسم و تظاهرات این روز مبارک چه نظری دارید؟

عرب: ‏این انقلاب برکات بی شمار و روزهای مبارکی در بر داشت. آخرین روز ماه مبارک رمضان روز قدس نامیده شد تا بدین وسیله میان مسلمانان اتحاد و اجتماع برقرار شود. قدس نحستین قبله مسلمین قلمداد شده از این رو این روز در پیشگاه خداوند باری تعالی روز بزرگی ‏


حضورج. 73صفحه 167
‏بوده و از شعائر و آرمانهای الهی به حساب می آید. زنده نگهداشتن این روز به معنای زنده نگهداشتن اسلام، قرآن و نخستین قبله مسلمین است، لذا حضور و شرکت در چنین روزی از مبانی اسلام محسوب می شود، چرا که تسلط و غلبه صهیونیست ها – که همچون خوک و میمون می‌باشند- بر یک ملت میلیارد مسلمان جایز نیست و جایز نیست که این صهیونیستها پاکترین مکان یعنی بیت الله الحرام را تحت تصرف خود در آورند. امام خمینی با نامیدن این روز به عنوان "روزقدس" در نظر داشت تا با کمک اسلام بزرگ این جرثومه ناپاک و آلوده را مطرود ساخته و غده سرطانی را از میان بردارد. این روز به دلیل آداب و رسوم معروف و خانه مبارکش یعنی بیت‌المقدس – که نخستین قبله مسلمانان است- زنده نگهداشته شده است. ‏

‏از خداوند باری تعالی می خواهیم تا ثمرات این روز را به ما نشان داده و هر چه زودتر بتوانیم آزادی قدس از دست نیروهای اشغالگر و قاتلان انبیاء را مشاهده کنیم و در این مسیر از خداوند باری تعالی مدد می جوییم.‏

‏ ‏

حضور: با توجه به اینکه در بعضی از کشورهای اروپایی تبلیغات زیادی علیه اسلام و انقلاب اسلامی بعمل می آید بفرمایید در کشور هلند، اندیشه های امام خمینی و انقلاب اسلامی چه وضعیتی دارد؟

عرب: ‏هلند به نوبه خود یکی از کشورهای غربی است که تلاش می‌ کند با تبلیغات شبانه‌ روزی و مستمر خود توجه مردم و جوانان اروپایی را از این انقلاب بازگرداند. آنها در برابر پیشرفت اسلام، مانع تراشی کرده و در صددند تا نور این انقلاب را خاموش کنند ولی به برکت وجود امام، اخلاص و صدق و توکل ایشان به خدا، این انقلاب به سرزمین‌ های غربی نفوذ یافت تا جایی که شمار زیادی از جوانان تحت تأثیر ارزشهای انقلاب اسلامی قرار گرفتند؛ چرا که جوانان دیدند که از بعد مادی اشباع شده‌اند ولی از بعد معنوی دچار فقر و ضعف گشته‌ اند. آنها تنها راهکار فراروی خود را جهت رفع این ضعف، انقلاب اسلامی دیدند چرا که امام هادی و صاحب نور بود و بسیاری از فرهیختگان، علماء و جوانان این کشورها به اسلام گرویده و تحت تأثیر افکار‏‎ ‎


حضورج. 73صفحه 168

 به برکت وجود امام، اخلاص و صدق و توکل ایشان به خدا، این انقلاب به سرزمینهای غربی نفوذ یافت تا جایی که شمار زیادی از جوانان تحت تأثیر ارزشهای انقلاب اسلامی قرار گرفتند

‏ ‏

‏ ‏

‏و اندیشه های امام قرار گرفتند. البته خیلی ها هم اسلام نیاوردند ولی ما در این خصوص نمی‌ توانیم بگوییم که این دسته به عملکرد و اندیشه های امام علاقه ندارند و ایشان را ستایش نمی‌ کنند.‏

‏ ‏

حضور: خود شما از چه طریقی و چگونه با امام آشنا شدید؟

عرب: ‏همانطور که گفتم من اصالتاً عراقی و طلبه حوزه علمیه نجف اشرف بودم. امام خمینی در نجف اشرف اقامت داشتند. بعد از انقلاب و فعالیتهای نظام بعثی عراق، ما، تحت رهبری امام خمینی قرار گرفتیم هر چند که در آن شرایط ظاهر کردن چنین امری یعنی عشق و ارادت به امام، ممنوع بود ولی ما خیلی علاقمند بودیم تا با افکار و اندیشه های امام آشنایی و معرفت پیدا کنیم. در زمان شکل‌ گیری انقلاب اسلامی، ما، در سن نوجوانی به سر می بردیم. ما، در کشوری زندگی می کردیم و تحت تأثیر این انقلاب قرار گرفتیم که متأسفانه با این انقلاب مخالف بود. نظام بعثی در راستای خاموش کردن این نور تلاش می نمود. شرایطی که ما، در آن واقع بودیم شباهت زیادی به وضعیت موجود در اردوگاه عمر بن سعد (لعنت الله علیه) داشت. ولی بحمدالله توانستیم رهرو خط و مشی امام باشیم، همانگونه که حر بن زیاد ریاحی موفق شد تا خود را از اردوگاه عمر بن سعد به اردوگاه امام حسین منتقل سازد. زمانی که من در نجف به سر می بردم از من پرسیدند: دلیل گرایشت به حوزه علمیه چیست؟ گفتم من دوست دارم دین خود را بهتر و بیشتر بشناسم. مأمورین بعثی بارها تحت کنترل های شدید تصمیم داشتند تا مرا از هدفم باز داشته و از ‏


حضورج. 73صفحه 169
‏من به عنوان جاسوس در حوزه علمیه استفاده کرده و اطلاعات کسب کنند اما من به حول و قدرت الهی تهدیدات را رد کردم و تصریح کردم من یک عالم مذهبی هستم و چنین اعمالی در حوزه یک عالم نیست.‏

‏شما می دانید که ما پس از اتفاقات و حوادث انتفاضه شعبانیه در عراق که میان عراق و کویت رخ داد، فعال بودیم و در آزادی زندانیان از زندان های طاغوت آن زمان – به خصوص بعثیهایی که در حق علم و علمای نجف جنایت ها کردند- مشارکت داشتیم. مقامات آمریکایی و سازمان های عربی از این فعالیت ها خشمگین شده و تصمیم گرفتند تا این انتفاضه را سرنگون سازند  و در این امر صدام را مساعدت نمودند. از این رو ما و برخی از طلبه های ایرانی، افغانی، هندی و غیره به سوی صحرای رفحا در عربستان سعودی حرکت کردیم و سپس با کمک و مساعدت سازمان ملل متحد از آن جا به هلند آمدیم در حالی که عشق به امام در قلبهایمان جای گرفته بود. ‏

‏ ‏

حضور: در زمان رحلت حضرت امام کجا بودید و چه حالی داشتید؟

عرب: ‏علیرغم اقامتم در عراق، هرگز روز ارتحال امام را فراموش نمی کنم. در آن روز با چنان سوز و گدازی اشک می‌ ریختم، همچون کودکی که در از دست دادن پدر خود گریه و شیون می‌ کند. در حقیقت ما، در عراق یتیم شدیم. از سوی دیگر همراه با چنین احساسی ترس نیز در وجود ما رخنه کرده بود. نیروهای بعثی در کمین بودند تا به غم و اندوه ما در این خصوص پی‌ ببرند. از این رو ما باید اشک های خود را پنهان می‌ ساختیم تا بعثی ها از میزان عشق وارادت ما به امام مطلع نشوند. به همین خاطر در مقابل آنان تظاهر به بی اعتنایی می کردیم. فرو بردن احساسات کار بسیار سختی بود. وقتی که قلباً نسبت به مسأله ای نگران باشی و گریه و فغان وجودت را بلرزاند و در همان حال مجبور باشی در ظاهر خود را فردی راحت و بی توجه به مسائل نشان دهی، خیلی دشوار است. در حال حاضر من با قلبی مملو از حزن  و اندوه سالروز درگذشت امام خمینی را به ولی امر ولی مسلمین و جانشین بر حقش آیت الله خامنه‌ای تسلیت گفته و از ‏


حضورج. 73صفحه 170
‏خداوند متعال می خواهم تا به خاطر وجود این انقلاب، برکاتش را بر تمامی مسلمانان از پیروزی انقلاب تا ظهور صاحب‌ الامر(عج) تعمیم دهد. ما خادمان و فرزندان این انقلاب هستیم و همچون ایرانیان و محبان امام به ایشان عرض ارادت داریم. امام پدر مستضعفان و پدر حقیقت و حقیقت‌جویان عالم بود و ما نیز طالبان حقیقتیم.‏

‏ ‏

حضور: تلاشهای ایران اسلامی برای ایجاد وحدت میان مسلمین جهان از سوی بعضی از کشورهای اسلامی با واکنش مناسب و اسلامی روبرو نمی شود. به نظر شما علت چنین حالتی چیست؟

عرب: ‏به نظر بنده قاصر، ایران در این خصوص کوتاهی نکرده و در ایجاد توافق و همبستگی میان کشورهای منطقه از هیچ تلاش دریغ نورزیده است. متأسفانه کشورهای عربی ترسو هستند. دلیل ترس آنها به خاطر منافع مادی است. این است که کشورهای عربی، تابع سخن‌ چینان غربی وآمریکایی هستند چرا که وحدت کشورهای عربی و خاورمیانه برای دشمنان هرگز خوشایند نیست. در نتیجه به هر روشی سعی در اتهام زدن به ایرانی ها دارند. به عنوان مثال ایرانی ها را متهم به نژادپرستی کرده و می گویند اینان فارس هستند و شما عرب هستید. اگر این طرح آنها تحقق نیابد می گویند اینان شیعی هستند و شما سنی هستید. اگر آن هم  کارساز نیفتد می گویند اگر این انقلاب تحقق یافت، ممالک و جمهوری‌ های شما از بین می رود. حال آنکه خداوند تبارک و تعالی می‌ فرماید این امت یک امت واحده بوده و اختلاف و تفرقه باعث از بین رفتن این قدرت می‌ شود، از این رو متفرق نشوید. ایران کشوری است که ندای اسلام را بالا برد. اسلام می خواهد این دعوتها تکرار شود و در این راستا هیچ ناامیدی به دلها رسوخ نکند، چرا که یاس و ناامیدی از ویژگیها و خلقیات مؤمن نیست، چنانکه اهل مثال می‌گویند: "کثرة الطرق یفتح الباب" و این بدان معناست که اگر یک بار در را زدی کسی باز نکرد برای دومین و سومین و چندمین بار بزن تا بالاخره در باز شود. ما هم در پایان از خدا می‌ خواهیم تا تلاشهای ما را از ما بپذیرد و برکات انقلاب را عمومیت بخشد و انقلاب اسلامی مبارک را بر تمامی مردم بشناساند.‏

‎ ‎

حضورج. 73صفحه 171