مفهوم ایثار و شهادت
کشته شدن در راه خدا سرافرازی است
بر همۀ اقشار ملت تکلیف الهی و وجدانی است که با اتحاد کلمه بدون هراس از قدرتها و ابرقدرتها، هدف اسلامی خود را تعقیب، و گلوی این ستمگر تاریخ را بفشارند، و با قاطعیت و جدیت به سوی هدف پیش روند، که وعدۀ خداوند به مستضعفین نزدیک است، و کشتن و کشته شدن در راه خدا سرفرازی است.(1)
16 / 8 / 57
* * *
شهادت افتخار است
من شهادت در راه حق و اهداف الهی را افتخار جاودانی می دانم.(2)
1 / 9 / 57
* * *
اعتقاد به معنویت پشتوانه شهادت است
من نمی توانم باور کنم که کسی مبادی معنوی نداشته باشد و برای مردم کوشش کند. من اصلاً باورم نمی آید. آنهایی که مبادی
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 3
معنوی دارند، آنهایی که خدا قائلند، آنهایی که جزا قائلند، آنهایی که عطا قائلند، اینها تعقل دارد که یک کسی خودش را، جان خودش را بدهد یک جان بالاتر بگیرد؛ همه چیزش را بدهد و از خدا زیادتر، آنقدری که هیچ چشمی نمی تواند ببیند و هیچ گوشی نمی تواند بشنود بگیرد. این یک امری است معقول که ما عبا بدهیم صدتا عبا بگیریم. یک جانی که توی این کالبدْ محبوس است بدهیم آزاد بشویم، یک جانی که الهی است، آزاد است، محیط است، همه چیز است، اراده اش فعال است، می گوید بشو می شود، هر چیز و هر چه بخواهد می شود، یک همچو چیزی بگیرد. این معقول است که انسان در اینجا فداکاری کند جان بدهد؛ اما آن کسی که این مبادی را ندارد، یا بسیار احمق است یا دروغ است مطلب. من می گویم دروغ است مطلب؛ تعمیه است. اینکه من برای مردم، برای توده دارم زحمت می کشم.(3)
1 / 11 / 57
* * *
شهادت عزت شماست
در این دلهای شب با خدای تبارک و تعالی مناجات کنید. از خدا بخواهید که شما را توفیق بدهد، توفیق شهادت بدهد، توفیق عزت بدهد. شهادتْ عزت شماست. شما نترسید از هیچ چیز.(4)
14 / 12 / 57
* * *
شهادت، سعادت همیشگی
اگر نفْس خودتان را تصفیه کردید، باک از هیچ چیز نداشته باشید. مردن چیزِ سهلی است، چیز مهمی نیست. این است که حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ مولای همه می فرمود که من به موت آنقدر
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 4
انس دارم که بیشتر از انسی که بچه به پستان مادرش دارد. برای اینکه او فهمیده بود که دنیا چیست و ماورا چیست؛ فهمیده بود که موت یعنی چه. موتْ حیات است. ما شهید دادیم لکن شهیدان ما زنده اند؛ پیش خدا زنده اند، آنجا رزق می خورند؛ ابدی هستند آنها. و ما هم از خدا می خواهیم که موفق به شهادت بشویم. یک آنْ است و سعادت همیشگی. زحمت یک آنْ، سعادت همیشگی دنبالش؛ سعادت همیشگی.(5)
14 / 12 / 57
* * *
شهادت سعادت است
شهادت برای مُسْلم، برای مؤمن سعادت است؛ جوانهای ما شهادت را سعادت می دانند؛ این رمز پیروزی است. آنها که مادی هستند و مادیگر، آنها هرگز شهادت را نمی خواهند ولی جوانان ما شهادت را سعادتِ خودشان می دانند، اول راحتِ خودشان می دانند. این رمز پیروزی بود. آنها که گمان کردند می توانند در این برهه از زمان بین جوانان من، بین جوانان ما، بین عزیزان ما اختلاف بیندازند در اشتباهند. جوانان ما همه به اسلام متوجهند؛ همه با ایمان راسخ به پیش می روند.(6)
5 / 2 / 58
* * *
شهادت رهایی از زندان است
یکی از فرقهای مکتب اسلام، مکتب توحید، با مکتبهای انحرافی، مکتبهای الحادی، این است که رجال این مکتب، شهادت را برای
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 5
خودشان فوز عظیم می دانند: یَا لَیتَنِی کُنتُ مَعَهُم فَأَفُوزَ فَوزاً عظیماً. از شهادت استقبال می کنند، چون قائل هستند به اینکه، ما بعد این عالم طبیعت، عالمهای بالاتر و نورانیتر از این عالم است. مؤمن در این عالم در زندان است، و بعد از شهادت از زندان بیرون می رود. این یکی از فرقهایی است که بین مکتب ما، مکتب توحید، با سایر مکتبهاست. جوانهای ما شهادت را طالبند. علمای متعهد ما برای شهادت پیشقدم می شوند. آنهایی که به خدا اعتقاد ندارند و به روز جزا، آنها باید بترسند از موت؛ آنها از شهادت باید بترسند. ما و شاگردان مکتب توحید از شهادت نمی هراسیم؛ نمی ترسیم. بیایند امتحان کنند؛ چنانکه امتحان کردند.(7)
14 / 2 / 58
* * *
ما شهادت را حیات می دانیم
ما شهادت را برای خودمان حیات می دانیم. دوستان ما شهادت را برای خودشان زندگی می دانند. مکتب اسلام اینطور است. این مکتب اسلام است که شهادت را زندگی می داند. این مکتب اسلام است که این بچه را پیش من می نشاند و از حلقوم او می شنویم که ما برای شهادت حاضریم.(8)
15 / 2 / 58
* * *
شهادت عامل پیروزی است
اسلام است که این پیروزی را حاصل کرده، شهادت است که این پیروزی را حاصل کرده شهادت هم حفظ اسلام است. از اول، اسلام با شهادت پیش برده، حالا هم که می بینید که جوانهای ما
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 6
شهادت را می خواهند. همین امروز هم، که من این بیرون ایستاده بودم، یک جوان برومندی فریاد می کرد از آنجا که، «شما دعا کنید که من شهید بشوم». این حس بود که اینها را، ما را، پیش برد. این حس شهادت بود، و این حس جلو آمدن برای اسلام و شهادت بود که ما را به پیروزی رساند.(9)
11 / 3 / 58
* * *
شهادت زندگی است
نظامیِ اسلامی شهادت را برای خودش زندگی می داند. کسی که شهادت را زندگی دانست برای خودش، زندگی ابدی دانست برای خودش، این در مقابل غیر می ایستد و آخر نفس را می کشد و شهادت طلب می کند.(10)
23 / 3 / 58
* * *
شهادت، میراث اولیا
بدخواهان ما گمان نکنند که جوانهای ما از مُردن، از شهادت، باکی دارند. شهادت ارثی است که از اولیای ما به ما می رسد. آنها باید از مردن بترسند که بعد از موت را فنا می دانند. ما که بعد از موت را حیات بالاتر از این حیات می دانیم چه باکی داریم.(11)
2 / 6 / 58
* * *
شهادت عزت ابدی است
برادران من! خواهران من! عزیزان من! مصمم باشید؛ از ترور نترسید، از شهادت نترسید؛ و نمی ترسید. شهادتْ عزتِ ابدی است، حیات ابدی است. آنها از شهادت بترسند و از مردن بترسند
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 7
که مردن را تمام می دانند و انسان را فانی. ما که انسان را باقی می دانیم و حیات جاودانه را بهتر از این حیات مادی می دانیم برای چه بترسیم؟!(12)
20 / 2 / 58
* * *
فداکاری در راه اسلام آسایش فکری است
مشاهدۀ معلولین، مشاهدۀ مادرهای داغدیده، پدرهای فرزند از دست داده، برادرهای برادر کشته شده، و بالاخره شهدایی که در راه اسلام از دست رفته اند، برای ما هر روز یک روز عاشورا است. و من نمی دانم چه طور از شما برادرها و خواهرها که عزیزان خودتان را ـ که عزیزان ما هم بودند ـ از دست دادید، چه طور تسلیت بگویم؛ و چه طور عذرخواهی کنم. شما می دانید که اسلام آنقدر عزیز است، آن قدر بزرگ است، که پیغمبر اسلام و اهل بیت آن بزرگوار هستی خودشان را، همه چیز خودشان را، در راه اسلام فدا کردند. ما هم که پیرو آیین مقدّس اسلام هستیم و پیرو پیغمبر اسلام و ائمۀ اسلام هستیم اگر یک مقداری فداکاری کنیم و در راه اسلام همان طور که آنها فداکاری کردند ما هم فداکاری کنیم این برای ما هر چند سخت باشد، لکن یک آسایش فکری است.(13)
9 / 7 / 58
* * *
شهادت چراغ هدایت ملتهاست
شهادت در راه خداوند زندگی افتخارآمیز ابدی و چراغ هدایت برای ملتهاست.(14)
11 / 8 / 58
* * *
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 8
شهادت هدیۀ الهی است
شهادت یک هدیه ای است از جانب خدای تبارک و تعالی برای آن کسانی که لایق هستند.(15)
11 / 8 / 58
* * *
شهادت فخر ملت ماست
ملـت 35 میلیـونی ما با مکتبی بزرگ شده اند که شهادت را سعادت و فخر می دانند و سروجان را فدای مکتب خود می کنند.(16)
5 / 2 / 59
* * *
شهادت فوز عظیم است
ما شهادت را یک فوز عظیم می دانیم و ملت ما هم شهادت را به جان و دل قبول می کند و از جنگ نخواهیم هراسید و مرد جنگ هستیم، لکن مایل نیستیم به اینکه جنگ واقع بشود.(17)
17 / 7 / 59
* * *
شهادت «در راه خدا رفتن» است
انسان که باید این راه را برود و مردنی است، چه بهتر که این سعادت را تحصیل کند و امانت را به صاحب امانت بسپرد؛ موت اختیاری؛ شهادت؛ رسیدن به خدا در لباس شهید و با ایدۀ شهدا. در بستر مردن، مردن است و چیز نیست، لکن در راه خدا رفتن شهادت است و سرفرازی و تحصیل شرافت برای انسان و برای انسانها.(18)
13 / 1 / 60
* * *
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 9
شهادت بازگشتی انتخاب شده است
ما از خدا هستیم همه، همۀ عالم از خداست، جلوۀ خداست و همۀ عالم به سوی او برخواهد گشت. پس چه بهتر که برگشتن اختیاری باشد و انتخابی و انسان انتخاب کند شهادت را در راه خدا و انسان اختیار کند موت را برای خدا و شهادت را برای اسلام.(19)
13 / 1 / 60
* * *
شهادت میراث اولیاست
مگر شهادت ارثی نیست که از موالیان ما که حیات را عقیده و جهاد می دانستند و در راه مکتب پرافتخار اسلام با خون خود و جوانان عزیز خود از آن پاسداری می کردند به ملت شهیدپرور ما رسیده است؟ مگر عزت و شرف و ارزشهای انسانی، گوهرهای گرانبهایی نیستند که اسلاف صالح این مکتب، عمر خود و یاران خود را در راه حراست و نگهبانی از آن وقف نمودند؟(20)
9 / 4 / 60
* * *
شهادت آزادی روح است
ما برای چه نگرانی داشته باشیم؛ مایی که به تکلیف خودمان داریم عمل می کنیم؟ نگرانی آن باید داشته باشد که بر خلاف مسیر حق است. آن باید نگرانی داشته باشد که چنانچه کشته بشود، به عقیدۀ خودش این است که نابود شده است و به عقیدۀ ما این است که به جهنم رفته است. ما چرا نگرانی داشته باشیم؟ ما که اگر شهید بشویم، قید و بند دنیا را از روح برداشته ایم و به ملکوت اعلی و به جوار حق تعالی رسیده ایم، چرا نگران باشیم؟ مگر مردن هم نگرانی دارد؟ مگر شهادت هم نگرانی دارد؟ ما دوستانمان که شهید شده اند، در جوار رحمت حق هستند؛ چرا برای اینها دلتنگ
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 10
باشیم؟ دلتنگ باشیم که از یک قید و بندی خارج شده اند و به یک فضای وسیع و در تحت رحمت حق تعالی واقع شده اند؟(21)
10 / 4 / 60
* * *
هدف معنوی، رمز معمای شهادت است
گمان ندارم کسی بتواند ادعا کند که ملتی جز ملت عظیم الشأن ایران از کوچک و بزرگ و زن و مردِ سراسر کشور اینگونه پشتیبان قوای مسلح خود باشند و ایثارگر و داوطلب به جبهه های جنگ برای فداکاری و شهادت سبقت گیرند. و گمان ندارم هیچ معیاری جز عقیده به مکتب و ایثار در راه خدا و هدف معنوی قادر به حل این معما باشد.(22)
29 / 1 / 61
* * *
خون شهید محفوظ است
از اول که این نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید همۀ قشرهای ملت قوای نظامی و انتظامی و چه پاسداران عزیز و چه جهاد سازندگی و چه کمیته ها، همۀ قشرهای ملت با هم دست برادری دادند و به پیش رفتند. چقدر شهید دادند و چقدر مجروح و چه خانواده هایی جوانهای خودشان را در راه اسلام از دست دادند، لکن نباید ما بگوییم که از دست دادند. آنکه محفوظ است، آنکه برای همه محفوظ است، آن خدمتی است که در راه اسلام، و آن خونی است که در راه اسلام ریخته شود. اسلام از اول برای همین امر قیام کرده است که به این مستمندان عالم در مقابل ستمگران خدمت کند، و این ستمگران را به جای خود بنشاند، و شما اشخاصی هستید که پیرو یک همچو اسلام عزیز هستید و به
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 11
این پیروی باید ادامه بدهید.(23)
1 / 3 / 62
* * *
شهادت از عسل شیرین تر است
بکوشید تا حجاب خودیت را بردارید، و جمال جمیل او ـ جل وعلا ـ را ببینید. آنگاه است که هر مشکلی آسان و هر رنج و زحمتی گوارا؛ و فدا شدن در راه او اَحلیٰ از عسل، بلکه بالاتر از هر چیز، به گمان آید.(24)
22 / 11 / 62
* * *
شهادت اوج بندگی است
اذناب امریکا باید بدانند که شهادت در راه خدا مسأله ای نیست که بشود با پیروزی یا شکست در صحنه های نبرد مقایسه شود. مقام شهادت، خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است. نباید شهادت را تا این اندازه به سقوط بکشانیم که بگوییم در عوض شهادت فرزندان اسلام تنها خرمشهر و یا شهرهای دیگر آزاد شد. تمامی اینها خیالات باطل ملیگراهاست. ما هدفمان بالاتر از آن است.(25)
29 / 4 / 67
* * *
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 12