اهداف شهدا و ایثارگران
هدف حفظ اسلام و احکام قرآن کریم است
بزرگان اسلام ما، در راه حفظ اسلام و احکام قرآن کریم کشته شدند، زندان رفتند، فداکاریها کردند تا توانستند اسلام را تا به امروز حفظ کنند و به دست ما برسانند. امروز وظیفۀ ماست که در برابر خطراتی که متوجه اسلام و مسلمین می باشد، برای تحمل هرگونه ناملایمات آماده باشیم تا بتوانیم دست خائنین به اسلام را قطع نماییم و جلو اغراض و مطامع آنها را بگیریم ... .(59)
2 / 1 / 42
* * *
آمال ما، فدای اسلام
ما خودمان را باید فدا کنیم برای اسلام؛ آمال و آرزویمان را باید فدا کنیم برای اسلام.(60)
26 / 1 / 43
* * *
مقصد ما مقصد انبیاست
اگر ما برای مقصد اسلامی، برای مقصدی که انبیا خودشان را به
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 37
آب و آتش زدند، اولیای عظام خودشان را به کشتن دادند، علمای بزرگ اسلام را آتش زدند، سر بریدند، حبس کردند، تبعید کردند، حبسهای طولانی کردند، اگر چنانچه ما برای مقاصد اسلام بترسیم، دین نداریم. دیندار هم برای اینکه خرقه را از این عالم خالی کند می ترسد؟ اگر ما ماورای این عالم را اعتقاد داشته باشیم، باید شکر کنیم که در راه خدا کشته بشویم و برویم در صف شهدا. بترسیم؟ از چه چیز بترسیم؟ آن باید بترسد که غیر این عالم جایی ندارد. خدای تبارک و تعالی وعده کرده به ما که یک جای خوب دارید، اگر چنانچه به دین من رفتار کنید؛ و ما امیدوارم که رفتار کنیم؛ امید دارم که رفتار کنیم. ما از چه بترسیم؟ چه ترسی ما داریم از شماها؟ شما آن آخر امر این است که ما را اعدام کنید؛ اول زندگی راحت ماست؛ از این کثافتکاریها بیرون می رویم؛ از این رنج و مِحَن خلاص می شویم. آقای ما فرموده: والله ِ، لاَبْنُ اَبیطالبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفلِ بِثَدْیِ اُمِّه. خوب ایشان فرموده اند، ما البته نمی توانیم همچو دعویها بکنیم، لکن ما شیعۀ او هستیم. ما اگر از مرگ بترسیم، معنایش این است که ماوراء الطبیعه قبول نیست.(61)
26 / 1 / 43
* * *
هدف شهدا اهداف شریفۀ اسلام است
مبارک باد بر شما افراد روشنفکر و متدین که در راه اهداف شریفۀ اسلام، که ضامن رفاه عموم و تأمین معنویات و مادیات بشر است، فداکاری می کنید. مبارک باد بر مسلمانانی که در راه دفاع از احکام اسلام و ممالک مسلمین و رهایی از یوغ استعمار و عمال خبیث
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 38
آن، به حبس و تبعید و شکنجه و قتل تن می دهند و برای قطع ایادی ظلم با هر محرومیتی می سازند.(62)
4 / 7 / 55
* * *
هدف، برپاداشتن پرچم پرافتخار اسلام است
ما سوگمندانه و مفتخرانه عزیزانی را در راه هدف که واژگونی رژیم طاغوتی و برپاداشتن پرچم پرافتخار اسلام است، فدا کردیم؛ و این درست راه اسلام و برنامۀ مسلمین راستین در صدر اسلام بوده و در طول تاریخ خواهد بود و: لَکُمْ فی رَسُولِ الله ِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ.پیغمبر بزرگ اسلام همه چیزش را فدای اسلام کرد تا پرچم توحید را به اهتزاز در آورد.(63)
20 / 3 / 57
* * *
هدف شهدا، تداوم راه و رسم پیامبر اسلام است
ما از این غیورانی که در راه هدف مقدس اسلام فداکاری می کنند و از جان و مال دریغ ندارند، و تن به ظلم نمی دهند و سکوت مرگبار را شجاعانه با اهدای جان خود می شکنند، و راه و رسم پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ و امامان تشیع را یافته و بدانان اقتدا نموده اند، تشکر نموده و به آنان تبریک می گوییم.(64)
5 / 5 / 57
* * *
مخالفت با سلطان جائر شیوه اولیاءالله است
عزیزان من! از فدایی دادن و نثار جان و مال در راه خدا و اسلام و ملت مسلمان نهراسید، که این شیوۀ پیغمبر عظیم الشأن و اوصیا و
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 39
اولیای آنان بوده، و خون ما رنگینتر از خون شهدای کربلا نیست که با مخالفت با سلطان جائر که متمسک به اسلام بود و خود را خلیفۀ اسلام معرفی می کرد، ریخته شد.(65)
4 / 8 / 57
* * *
راه شهدا راه اولیاءالله است
خواهران و برادران عزیز! صبور باشید و سستی و ضعف از خود نشان ندهید؛ راه شما راه خدا و اولیای خدا است. خون شما در راهی می ریزد که خون پیغمبران و امامان و اصحاب صلاحیتدار آنان ریخته شد. شما به آنان می پیوندید و این نه تنها غم ندارد، که شادی آور است.(66)
20 / 7 / 57
* * *
در راه خدا فداکاری می کنیم
وقتی یک امری برای خدا شد و مقابل ظلم شد، ما چه غمی داریم. اصلاً این غمی ندارد که ما برای خدا داریم کار می کنیم و جوانهای ما برای خدا دارند فداکاری می کنند؛ هیچ ابداً از این هراسی به دلتان راه ندهید. وسوسه های شیاطین که خوب ما چه کنیم، چه می شود، یا از این حرفهایی که شیاطین القا می کنند و بعضی شیاطین هم می گویند به ماها و به شما؛ هیچ ابداً. خودتان محکم بایستید و هیچ هراس به دلتان راه ندهید که شما پیروزید ان شاءالله . چه کشته بشویم و چه بکُشیم حق با ماست. ما اگر کشته هم بشویم در راه حق کشته شدیم و پیروزی است، و اگر بکشیم هم در راه حق است و پیروزی است.(67)
3 / 8 / 57
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 40
آبیاری درخت آزادی با خون شهدا
نباید ما نگران باشیم از اینکه فدایی می دهیم؛ این سیرۀ انبیا بوده است که این کارها را می کرده اند. انبیا، اولیا، در مقابل ظَلَمه، در مقابل اشخاصی که ظلم به مردم می کردند، قیام می کردند و کشته می شدند و کشتار می کردند و جوانهایشان را می دادند و اصحابشان را می دادند و مسأله ای نیست که ما حالا یک نگرانی داشته باشیم که مبادا خونْ راه بیفتد! باید خون راه بیفتد؛ باید یک ملتی که می خواهد خودش را نجات بدهد از زیربار اینهمه جنایات و این همه خسارات که بر او وارد شده است، همین طور مجانی نمی شود که انسان به دست بیاورد. یکی از این مادرها ـ ظاهراً در بهشت زهرا ـ ایستاده و صحبت کرده که درخت آزادی محتاج به آبیاری است و خون پسر من یکی از چیزهایی است که آبیاری می کند. ما یک همچو شیرزنان داریم.
احتیاج دارد اسلام به اینکه فدا بدهیم برای این اسلام. از صدر اسلام تا حالا چه نفوس طیبه ای فدایی شدند.(68)
3 / 8 / 57
* * *
نهضت ما برای رسیدن به حکومت اسلامی است
ملت ایران برای رهایی از چنگال دیو استبداد و استعمار و رسیدن به حکومت اسلامی، نهضت مقدس اسلامی خود را آغاز کرده و به یاری خدای تعالی تا رسیدن به پیروزی ادامه خواهد داد. بدیهی است که چون دشمنان قسم خوردۀ مردم، یعنی شاه و حامیانش به آسانی حاضر به کنار رفتن نیستند، لهذا لجاجت دشمنان ملت و مقاومت دلیرانۀ مردم مسلمان در مقابل آنان، ضایعاتی برای آنان به بار خواهد آورد. ولکن مسلمان می داند که اگر کشته شود در صف شهدای کربلاست و چیزی را از دست نمی دهد و بدین
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 41
مناسبت تا پیروزی نهایی به قیام خود ادامه می دهد.(69)
16 / 8 / 57
* * *
دانشجویان در راه اسلام فدایی داده اند
من از دانشجویان عزیز که در راه اسلام و کشور فدایی داده اند و در مقابل شاه با مشتی گره کرده ایستاده و او را محکوم کرده اند تشکر می کنم.(70)
16 / 8 / 57
* * *
قیام ملت برای آزادی و استقلال و حکومت عدل است
مردمی که قیام کرده اند و بچه هایشان را، جوانهایشان را دارند فدا می کنند برای آزادی، برای استقلال، برای اسلام، برای حکومت عدل، اینها «اراذل پست» هستند در منطق شما؟(71)
4 / 9 / 57
* * *
برای احقاق حق، شهادت ضروری است
سؤال: [اگر چنانچه این روشهای مسالمت آمیز و مبارزات سیاسی کنونی به نتیجه ای نرسید، آیا شما دستور می دهید که طرفدارانتان بجنگند؟ واقعاً اسلحه بردارند و بجنگند؟]
جواب: ما حتی الامکان میل داریم که با مسالمت تمام بشود، و با همین ترتیبی که الآن ملت ایران مشغول هستند که آن اعتصابات و تظاهرات است کار تمام شود و ماه محرّم هم زیادتر خواهد شد. ولی چنانچه به نتیجه ای نرسید، ممکن است که تجدید نظر بکنیم.
سؤال: [حتی اگر این به معنای آن باشد که طرفداران خودتان را
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 42
جلوی گلوله های شاه بفرستید؟]
جواب: البته طرفدارهای ما نمی خواهند جلوی گلوله ها بروند. آنها می خواهند حق خودشان را استیفا کنند. و برای احقاق حق، این امری است ضروری.(72)
10 / 9 / 57
* * *
هدف، اقامه عدل و حق است
امروز روزی نیست که شما بنشینید توی خانه تان و بگویید که تکلیف من این است که بروم مثلاً فرض کن دکان و برگردم، بروم مسجد و برگردم، بروم محراب و برگردم. امروز آن روز نیست. اگر آن روز بود، خوب من هم قم بودم و مشغول درسم بودم، مشغول بحثم بودم و مشغول استفاده از آقایان. امروز آنطور نیست آقا!
امروز مطلب مهم است. از مهماتی است که جان باید پایش داد. همان مهمی است که سیدالشهداء جانش را داد برایش، همان مهمی است که پیغمبر اسلام بیست و سه سال زحمت برایش کشید، همان مهمی است که حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ هجده ماه با معاویه جنگ کرد در صورتی که معاویه دعوی اسلام می کرد... برای اینکه یک سلطان جائر بود، برای اینکه یک دستگاه جائر بود، باید به زمینش بزند. آنقدر از اصحاب بزرگوارش را به کشتن داد، آنقدر از آنها را هم کشت؛ برای چه؟ برای اینکه اقامۀ حق بکند، اقامۀ عدل بکند.(73)
13 / 11 / 57
* * *
با شهادتها اسلام بیمه شد
خون دادید، جوان دادید لکن خون و جوان شما به نفع اسلام و
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 43
برای اسلام بود. اسلام عزیزتر از آن است که ما خوف داشته باشیم که خونمان یا جوانانمان در راه او شهید شود. اسلام شهیدان زیاد داشته است. امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ شهید اسلام است و برای اسلام شهادت پیدا کرد. حسین بن علی در راه اسلام شهید شد. ما باکی از شهادت نداریم، ما باکی از کشته دادن نداریم. شما ملت ایران که با خون خود، با جوانهای خود اسلام را بیمه کردید، دست اجانب را قطع کردید.(74)
10 / 12 / 57
* * *
منطق شهید، منطق اسلام است
منطقْ منطقِ صدر اسلام است که اگر بکشیم بهشت می رویم، و اگر کشته بشویم بهشت می رویم. این منطقْ شکست ندارد. منطقِ دنیا نیست که اگر چنانچه بمیرند، یا به جهنم می روند یا به جایی بدتر از جهنم ـ اگر باشد! منطقْ منطقِ دین است. منطقْ منطقِ اسلام است، منطق قرآن است.(75)
14 / 12 / 57
* * *
هدف بزرگ شهدا حکومت عدل اسلامی است
درود بر شهدای راه آزادی! سلام بر شهدای سرتاسر ایران! درود بر شهدای شهرستان قم! درود بر شما جوانان رشید! سلام بر بانوان و جوانان رشید قم! درود بر بانوان و جوانان سرتاسر ایران! من از شما مفارقت کردم در صورتی که اکثر جوانان فعلی نارس بودند؛ و به خدمت شما آمدم در صورتی که بسیاری از جوانان ما از دست رفته است. بسیاری از آنهایی که ما ندیدیم آنها را و حالا شمایل آنها را می بینیم، شهید شدند ـ افتخار شهادت در راه
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 44
اسلام، افتخار شهادت در راه قرآن کریم، افتخار شهادت در راه آزادی و استقلال، افتخار شهادت در راه هدف بزرگ اسلام و آن حکومت عدل اسلامی، «جمهوری اسلامی». شما جوانان برومند ایران، و شما جوانان برومند قم به اسلام عزیز حق پیدا کردید. اسلام بر همه منت دارد، ما هیچ منتی بر اسلام نداریم. من منت از شما می کشم؛ من زیر منت شما ملت ایران و شما اهالی محترم قم، زیر منت شماها هستم. شماها بودید که نهضت اسلامی را به ثمر رساندید. شما ملت بزرگ ایران و اهالی معظم قم بودید که با مشت بر تانکها و توپها و مسلسلها غلبه کردید... ما باکی از این نداریم که خونهای طیب جوانهای ما در راه اسلام ریخته شده است؛ باکی از این نداریم که شهادت نصیب عزیزان ما شده است. این یک شیوۀ مرضیه ای است که در شیعۀ امیرالمؤمنین از اول پیدایش اسلام تاکنون بوده است.(76)
18 / 12 / 57
* * *
شهدایی که دادیم برای اسلام بود
و من در این آخر سال تأسف خودم را از این شهدایی که ما داشتیم باید اظهار بکنم. ما بسیار متأسفیم از این شهدایی که دادیم، که مثل اینکه 160 هزار نفر مجروح و [شهید] ـ مثل اینکه نوشته بود 160 هزار نفر مجروح و کشته ـ داشتیم. در هر صورت ـ هر چه داشتیم ـ یک نفرشان هم زیاد بود. یک نفرشان هم نباید واقع بشود. لکن حالا شد؛ اما چون که برای اسلام بود و صبغۀ دینی و اسلامی داشت نه برای دنیا؛ و لهذا می آمدند بعض اشخاص و به من می گفتند که شما دعا کنید که ما شهید بشویم. این صبغه، صبغۀ دین است، اسلام است. آنی که ما پیش بردیم همین بود. اینطور
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 45
روحیات بود که برای شهادت داوطلب بودند یعنی از مرگ نمی ترسیدند. همان طوری که صدر اسلام هم پیشرفت مسلمین همین بود. ما بسیار اشخاص ارزنده را از دست دادیم لکن چون برای اسلام بود ان شاءالله روح همۀ آنها شاد است و همۀ آنها در سعادت و تحت لوای خدای تبارک و تعالی هستند. و برای بازماندگان آنها هم ما دعای صبر می کنیم که خداوند به همۀ آنها صبر و اجر و مزد عنایت بفرماید.(77)
29 / 12 / 57
* * *
چون اسلام در کار بود مردم شهادت را طالب بودند
تمام قدرتهای بزرگ نتوانست جلو این ملت را بگیرد و این ملت با مشت خالی غلبه کرد بر آنها. و نبود جز اینکه اسلام در کار بود و مردم شهادت را طالب بودند؛ و نبود الاّ اینکه همه با هم بودند: از آن بچۀ کوچک تا آن پیرمرد هشتاد ساله، همه یک حرف می زدند.(78)
29 / 1 / 58
* * *
قدرت ایمان شهادت را فوز می داند
ملت چیزی دستش نبود، مشت و خون داشتند؛ غیر از این چیزی نداشتند. مع ذلک قدرت ایمان بود که شهادت را برای خودشان فوز می دانستند. این قدرت ـ که شهادت را برای خودش فوز بداند ـ غلبه داد ایران را بر قدرتهای بزرگ دنیا. همه پشت سرش ایستاده بودند، همۀ قدرتها. من داخل کار بودم. از امریکا مکرر پیغامها به من بود، و همه پشت سرش ایستاده بودند. مع ذلک قدرت ایمان این مردم غلبه کرد.(79)
3 / 2 / 58
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 46
مقصد احقاق حق مستضعفین است
خداوند را سپاس می کنم که اراده فرمود منت بر مستضعفین بگذارد علیه مستکبرین و زمین را از لَوْث مستکبرین پاک کند و مستضعفین را به حکومت زمین برساند. اسلام برای همین مقصد آمده است و تعلیمات اسلام برای همین معناست که مستکبری در زمین نباشد و نتوانند مستکبرین مستضعفین را استعمار و استثمار کنند. ما به تَبَع تعالیم عالیۀ قرآن و آنچه از اسلام و سیرۀ رسول اکرم و ائمۀ مسلمین به دست آوردیم و از سیرۀ انبیا ـ چنانچه در قرآن نقل می فرماید ـ به دست آوردیم، آن است که مستضعفین با هم مجتمع شوند و بر مستکبرین ثَوْره کنند و نگذارند حقوق آنها را ببرند. ما با این تعالیم پیشرفت کردیم و ملت ما شهادت را استقبال کرد برای این مقصد. و چون شهادت مورد هدف او بود، با مشت و خون بر تمام قوای جهنمی، بر دبّابات، بر مسلسلها، بر ابرقدرتها، که در پشت شاه سابق صف کشیده بودند، غلبه کرد.(80)
4 / 2 / 58
* * *
نترسیدن از شهادت ناشی از نور ایمان است
این معجزه است که خانمها را در مقابل تانک و توپ، در مقابل مسلسلها، در مقابل توپها و تانکها برقرار کرد و از هیچ چیز نهراسیدید. این نور قرآن و اسلام است که در دلهای شما و در قلوب همۀ ملت ایران جلوه کرده است. این نور ایمان است که شما خانمها هم از شهادت نمی هراسید.(81)
16 / 2 / 58
* * *
خون ما فدای اسلام
ما مصمم هستیم که تا آخر قطرۀ خون، خودمان و ملتمان را فدای
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 47
اسلام کنیم.(82)
17 / 2 / 58
* * *
ما مفتخریم که در راه اسلام شهید بدهیم
اسلام از روز اول که ظهور پیدا کرد، با شهادت، این دین حنیف را ترویج کرد. اسلام شهدای بزرگ داشته است و مفتخر است به اینکه در راه خدا و در راه هدف، شهدای بزرگ داده است. ما هم مفتخریم به اینکه در راه اسلام و در راه هدفمان شهید بدهیم؛ و این آخرْ شهید ما نیست. ما باز شهدایی ممکن است بدهیم؛ و برای ما زندگی این دنیا مطرح نیست. مطرح هدف است و در راه هدف کوشش می کنیم؛ و هرچه پیش بیاید چون برای هدف است از او استقبال می کنیم.(83)
17 / 2 / 58
* * *
وقتی هدف خدا باشد از شهادت خوف نیست
اگر نهضت برای خدا باشد، از شهادت خوف نیست. شکست در نهضتی که برای خدا باشد نیست. مسلمین صدر اسلام می گفتند اگر بکشیم بهشت است، و اگر کشته شویم بهشت است. شما هم همین طور هستید.(84)
21 / 2 / 58
* * *
خون دادن برای تحقق اسلام است
استقلالی که تو[ی] آن امام زمان نیست، آزادی که تو[ی] آن قرآن نیست، آزادی که در آن پیغمبر اسلام نیست. ملت ما این را
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 48
می خواهد؟ خونش را داد برای این؟ برای آزادی داد؟ برای خدا داد. ملت ما تبع حضرت سیدالشهداء شد. او خونش را برای کی داد؟ حکومت می خواست؟ استقلال می خواست؟ آزادی می خواست؟ او خدا را می خواست، او اسلام را می خواست، او می خواست که اسلام در خارج تحقق پیدا بکند.(85)
2 / 3 / 58
* * *
عزیزان خودتان را برای اسلام دادید
شما عزیزان خودتان را برای اسلام دادید؛ حالا که عزیزها را دادید، به ضد اسلام بخواهید وارد بشوید، هدر بدهید خون عزیزان خودتان را؟ توجه بکنید! اینها می خواهند هدر بدهند خون شما را.(86)
4 / 3 / 58
* * *
خونها برای زنده کردن اسلام بود
شما زحمت کشیدید، زن و مرد زحمت کشید، به خیابانها ریخت، جورها کشید، خونها داد که اسلام را زنده کند؛ برای اسلام خون داد، برای شهادت داوطلب شد. آنکه می خواست ملت ما، آنکه به او رأی داد ملت ما، «جمهوری اسلامی» بود. اسلام مورد نظر بود.(87)
4 / 3 / 58
* * *
فداکاری برای اسلام و قرآن
از اینکه این جوانها از دست شما رفته است و مصیبت واقع شده است من متأثرم لکن برای اسلام و برای قرآن کریم ارزش دارد که
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 49
همه از بین برویم.(88)
8 / 3 / 58
* * *
شهادت را برای اسلام می خواهند
ملت ما اینهمه زحمت کشیدند و اینهمه خون دادند و اینهمه گرفتاری پیدا کردند و اینهمه فریاد زدند، اینها برای اسلام این کارها را کردند. اسلام را مردم می خواهند. اگر ما اسلام نداشتیم الآن هم همان معانی سابق بود. مردم برای جهات دیگری غیر اسلام نمی روند خون خودشان را بریزند. مردم شهادت را می خواهند. الآن هم باز اشخاصی می آیند از من استدعا می کنند که دعا کنید که ما شهید بشویم. شهادت را برای چه می خواهند؟ شهادت را برای این می خواهند که یک مثلاً غیر اسلام یک چیز دیگری تحقق پیدا کند؟ یک دمکراسی غربی باشد؟ یک آزادی مثل شوروی باشد؟ یک آزادی مثل ـ مثلاً ـ امریکا باشد؟ یا اسلام را می خواهند اینها؟(89)
8 / 3 / 58
* * *
ملت، اسلام را می خواهد
چرا این ملت به خیابانها ریخت و «الله اکبر» گفت؛ چرا جوانهایش را داد و شب پشت بامها رفت و فریاد زد و مرگ بر که و زنده باد که گفتند. این برای چه بود؟ برای اسلام بود. اینها اسلام می خواستند. فقط مسأله این نبود که ما آزادی می خواهیم آزادی منهای اسلام را نمی خواهد دولت ایران، ملت ایران؛ ملت ایران اسلام را می خواهد. آزادی باشد لکن مثل شوروی باشد؟ آزادی باشد لکن مثل مملکت دیگری باشد؟ اجنبی باشد؟ کِیْ همچو چیزی را
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 50
ملت ما می خواست؟!(90)
8 / 3 / 58
* * *
کسی برای رفاه مادی خون نمی دهد
خونشان را جوانهای ما برای اینکه یک زندگی مرفهی در دنیا داشته باشند خون می دادند؟ این می شود که یک کسی خودش را بکشد که زندگی اش خوب باشد؟(91)
16 / 3 / 58
* * *
جوانان ما برای تجدید حیات اسلام فدا شدند
من نمـی دانم چطور اظهـار تأثر کنم در اینطور مصیبتهـا که به ما وارد شـده است. نمی دانـم با شما بـرادران خودم و فـرزندان خودم چطور مواجه باشم، و چطـور ببینم من سالـم نشسته ام و شما مجروح و درمانده هستید. آنچه که مایۀ دلخوشی است این است که این امور برای اسلام واقع شده است، و برای خدا بوده است. و آنچه که برای خدا هست پیش خدا محفوظ است. شما سلامتی خودتان را از دست دادید برای اسلام؛ چنانکه اولیای خدا جان خودشان را برای اسلام دادند. اسلام عزیزتر از آن است که ما تصور می کنیم...
شما زحمت کشیدید، شما رنج بردید، جوانهای ما فدا شدند و اسلام را در این وقت که می رفت رو به تباهی برود زنده کردید. خداوند شما را اجر عنایت کند که اسلام در این زمان با کوشش شما تجدید شد. اگر نبود این کوششهای جوانهای ما و اقشار ملت، می رفت که اسلام را دست جنایتکاران از بین ببرد. شما قیام کردید، فداکاری کردید و اسلام را زنده کردید. و خداوند به شما
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 51
زندگی ابدی خواهد داد.(92)
24 / 3 / 58
* * *
همه چیز برای خداست
شما برای خدا نهضت کردید، دلیلش اینکه جان را گذاشتید کف دست و راه افتادید در خیابانها و فریاد کردید اسلام. این دلیل بر این است که شما برای خدا کردید این کار را. اگر برای خدا نبود، خوب، کسی جان برادرش را، خودش را نمی دهد. تو می دانی که دارد تفنگ می آید، دارند مسلسل می بندند؛ دارد توپ می آید، تانک می آید، سرباز مسلح است. این دلیل بر این است که برای خدا این کار انجام گرفت. همین وصیت خدا موعظه ای که خدا کرده است، عمل شد: أَعِظُکُمْ بِوٰحِدَةٍ؛ یکی. إنّما أَعِظُکُمْ بِوٰحِدَةٍ ؛ به آنها بگو که من فقط یک موعظه دارم و آن این است که نهضت شما، قیام شما، برای خدا باشد. توی این همه چیز هست، توی این یک کار، یک موعظه، همه چیز هست. شما این موعظۀ خدا را پذیرفتید تا حالا، نگذارید از دستتان برود.(93)
28 / 3 / 58
* * *
ما شهادت را می خواهیم
الآن هم باز جوانـهایی گاهی می آیـند پیش من و می گویـند دعا کنید که ما شهیـد بشویم. شهادت را می خواهنـد. این یک تحـولی بود که در این ملت پیدا شد که برایشان زنـدگی این دنیا خیلی مطرح نبود؛ شهادت را می خواستند. اگر مطـرح بود این امور مادی این زندگی، نمی رفتند در مقابـل توپ، در مقابل تانکها، مسلسلها.
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 52
رفتند در مقابل توپ و تانـک، از بچۀ اینقـدری رفت تا بزرگها، از دانشگاهی رفت تا علمـای مذهب؛ از بازاری رفت تا کارگر؛ ارتش.(94)
28 / 3 / 58
* * *
ملت برای اسلام جوان می دهد
ملت ما که به خیابانها ریختند، به پشت بامها رفتند، شب و روز زحمت کشیدند، جوانهایشان را دادند، خونشان را دادند، این برای اسلام بود. اگر اسلام نبود، همچو کاری نمی کردند.(95)
28 / 3 / 58
* * *
مقصد اسلام بود
آنچه مقصد بود اسلام بود؛ آنچه مردم خونشان را در راه آن دادند اسلام بود؛ آنچه مردم جوانهایشان را دادند و زنها جوانهایشان را دادند، و بعد هم اظهار تشکر می کردند، آن اسلام بود و اعتقاد به اینکه باید اسلام تحقق پیدا بکند.(96)
31 / 3 / 58
* * *
این خونها برای ایجاد حکومت عدل اسلامی ریخته شد
اینقدر خون جوانهایمان از بین رفت برای اینکه یک مملکتی داشته باشیم مال خودمان، اینقدر مردم جانفشانی کردند و زنها جوانهاشان را دادند برای اینکه یک مملکت عدل اسلامی پیدا بشود.(97)
6 / 4 / 58
* * *
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 53
برای اسلام هر چه بدهیم کم دادیم
ما در عید فطر سابق که عید خون بود و در این عید هم که باز عید خون است هراسی از خون نداریم. اسلام دین خون است برای فجّار؛ و دین هدایت است برای مردم دیگر. اولیای ما بی هراس خون دادند و بی هراس در جنگهای خونین وارد بودند. امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ آن موجود یگانه، در عین حالی که نهج البلاغه برای هدایت داشت، شمشیر برای آنهایی که توطئه گر بودند. ما خونها دادیم و شهدا دادیم. اسلام خون داد و شهدا داد. ما فرقهای شکافته دادیم، مثل علی بن ابی طالب، علی بن الحسین و سرهای بر نیزه رفته دادیم، مثل سیدالشهداء و اصحاب و اعوان او. اسلام در تمام اعصار، با خون و با شمشیر و با اسلحه پیش برد و نمایش پیدا کرد. ما از شهید دادن باکی نداریم. در عید فطر سال قبل و در آن ایام شهدا دادیم و در این فطر و در این ماه صیام هم شهدا دادیم، از شهادت باکی نیست. اولیای ما هم شهید شدند یا مسموم شدند یا مقتول. اولیای ما هم بعض از آنها در حبس و بعض از آنها در تبعید به سر بردند. برای اسلام هر چه بدهیم کم دادیم . و جانهای ما لایق نیست. بدخواهان ما گمان نکنند که جوانهای ما از مُردن، از شهادت، باکی دارند. شهادت ارثی است که از اولیای ما به ما می رسد. آنها باید از مردن بترسند که بعد از موت را فنا می دانند. ما که بعد از موت را حیات بالاتر از این حیات می دانیم چه باکی داریم.(98)
2 / 6 / 58
* * *
شهادت را فنا نمی دانستند
این آخر که آنها حمله کردند و کودتا خواستند بکنند و نقشه کشیدند که در یک شب تمام سرها را ـ سرهای قوم را ـ از بین
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 54
ببرند، خدا رحمت کند قرنی را گفت: سه ساعت و نیم طول کشید، گفت: جنگ بین مردم و قوای شاه مخلوع سه ساعت و نیم شد! با سه ساعت و نیم غلبه کرد، مشتها غلبه کرد بر تانکها، بر توپها. این ایمان بود، این برای این بود که جوانهای ما از مُردن نمی ترسیدند؛ برای این [که] شهادت را فنا نمی دانستند؛ شهادت را یک زندگی جاویدان می دانستند. کراراً پیش من آمدند، کراراً، حالا هم می آیند گاهی، که شما دعا کنید ما شهید بشویم. من دعا می کردم که ثواب شهید پیدا کنید ان شاءالله . یک همچو روحیه ای پیدا شد؛ نظیر همان روحیه ای که در زمان رسول الله در جوانهای آن وقت بود. این اسباب این شد که غلبه کرد مشت بر تانک.(99)
3 / 6 / 58
* * *
این فداییها برای اسلام است
ما هر روز مواجه می شویم با این جنایاتی که از طرف بازمانده های همان رژیم [انجام می شود] هر روز باید متأثر باشیم از این مصیبتهایی که بر ما و بر خواهران و برادران ما وارد می شود. لکن آن چه ما و شما را تسلیت می دهد این است که این کارها برای خدا بوده است؛ و چیزی که برای خداست محفوظ می ماند. اسلام از این شهدا زیاد داشته است؛ و صدر اسلام، پیغمبر اکرم شاهد شهدای بسیار بزرگ بوده است. و بعد ایشان هم حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ هم شهید شد، و هم شاهد شهدای بزرگ بود. بعد از او هم حضرت سیدالشهداء ـ سلام الله علیه ـ هم شهید شد و هم شاهد شهدای بزرگ بود. اسلام همیشه از این فداییها داشته است.
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 55
و قرآن کریم، که به همۀ ما و به همۀ بشر حق دارد، سزاوار است که ما در راه او فداکاری کنیم. من از خدای تبارک و تعالی، رحمت برای آن شهید طلب می کنم و صبر و اجر برای مادر و عیال و سایر بازماندگان او. خداوند به شماها صبر عنایت کند؛ و این شهید را در نتیجۀ اعمال شما جزء شهدایی که فداکار در راه اسلام بوده اند ثبت فرماید. من به شما تسلیت عرض می کنم و شریک شما هستم در این غمها و در این گرفتاریها. و این باری است که روی دوش ما سنگینی می کند لکن مهم این است که برای اسلام است. امیدوارم که اسلام برای همه محفوظ بماند؛ و فداییان ما فداییان اسلام و در ردیف شهدای درجۀ اول در صدر اسلام باشند.(100)
15 / 6 / 58
* * *
برای حیات جاوید، تقاضای شهادت می کنند
الآن هم می آیند به من می گویند، مکرر ـ دستجمعی، تنهایی ـ که شما دعا کنید ما شهید بشویم. معقول است که بگوید من شهید بشوم برای اینکه شکمم سیر بشود؟ برای شکمش می خواهد شهید بشود؟! کسی معقول است که تقاضای شهادت بکند برای شکمش؟ همچو معقول نیست این معنا، تقاضای شهادت برای اینکه ادراک کرده است که در شهادت موت نیست؛ یک حیات جاوید است، برای حیات جاوید است که این تقاضای شهادت می کند. زیربنا توحید است، زیربنا عقاید حقّۀ الهی است؛ نه زیربنا شکم باشد. اینهایی که اقتصاد را زیربنا می دانند، اینها منحط کردند انسان را از حدّ انسانیت به حد یک حیوانی، مثل سایر
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 56
حیوانات؛ این هم مثل سایر حیوانات.(101)
17 / 6 / 58
* * *
نهضت و شهادت برای اسلام است
نهضت برای اسلام است؛ و شهادت هم برای اسلام. و آنچه که برای اسلام است شرف است و عزت است.(102)
21 / 6 / 58
* * *
مردم برای خدا خون می دهند
اینهمه خون دادند مردم، برای این بود که مثلاً در ایران فقط چه چیز ارزان بشود، چه چیز گران بشود؟ برای خدا، مردم خون می دهند. مگر عقلشان را شیطان برده است که بیخودی خون خودشان را بدهند.(103)
28 / 6 / 58
* * *
عزیزان ما در راه خدا فدا شدند
من به همۀ شهدایی که در راه اسلام، جان خودشان را فدا کردند سلام می فرستم. و از خدای تبارک و تعالی برای همه رحمت و آمرزش از خدا طلب می کنم. و به همه بازماندگان آنها تسلیت عرض می کنم. و من شریکم در غم همه و من خدمتگزار به همه هستم و دعاگو. البته مصیبت برای بازماندگان زیاد است؛ لکن چون در راه خداست؛ شما خودتان را با صاحب شرع، با وَلیّ اعظم، با رسول اکرم، در بین آنها خودتان را وارد کردید. آنها هم عزیزان خودشان را در راه اسلام داده اند؛ و شما هم عزیزانتان را داده اید. و خواهرها هم همین طور. و آن چیزی که آسان می کند
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 57
مصیبتها را این است که همۀ انسانها رفتنی هستند و همه ماها رفتنی هستیم، و چه بهتر که در راه خدا فدا بشویم. و فدا شدند آنهایی که رفتند به جوار رحمت خدا.(104)
29 / 7 / 58
* * *
مقصد شهدا استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است
ما اینهمه جوان دادیم، در دانشگاهها جوان دادیم، در مدرسه های قدیمی جوان دادیم، در مدارس علمی و اسلامی و فرهنگ جوان دادیم، در خیابانها و بازارها و کوچه ها شهید دادیم که به مقصد برسیم. برای مقصد بود و آن مقصد همان بود که ملت ما فریاد کشیدند و آن را خواستند: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی.(105)
13 / 8 / 58
* * *
جوانهایتان را برای زنده کردن اسلام دادید
شما اشخاصی هستید که بچه هایتان را، جوانهایتان را دادید برای اینکه اسلام را زنده بکنید. شما تابع امیرالمؤمنین اید، نه تابع مکتبهای انحرافی که اصل این مسائل را کار ندارند، و توجه به آن ندارند.(106)
18 / 8 / 58
* * *
اولیا شهادت را برای عالم دیگر می خواهند
از ما دائماً این مطلب را حتی حالا می خواهند که شما دعا کنید ما شهید بشویم. آخر کسی دلش می خواست شهید بشود برای شکم؟! کسی جوانش شهید بشود برای اینکه یک خانۀ خوبی
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 58
داشته باشد؟! یا مسأله این نیست. مسأله یک عالم دیگری است. شهادت برای یک عالم دیگری. آن شهادتی که همۀ اولیای خدا، همۀ انبیا دنبالش بودند و بسیاری از اولیای ما به شهادت رسیدند، آن معنا را می خواستند. مردم دنبال آن معنا هستند.(107)
21 / 9 / 58
* * *
ملت ما روبه روی کفر ایستاده است
ما تقریباً هر روز مواجه هستیم با این مادرهایی که بچه هایشان را از دست دادند و این پدرهایی که عزیزانشان را از دست دادند و این معلولین و این مجروحین و این گرفتاریهایی که در رژیم سابق برای ملت ما مهیا شده بود. ما هر روز تأثرات زیادی در این مسائل داریم، لکن خودمان را تسلیت می دهیم به اینکه ملت ما به صورت مجاهدین صدر اسلام درآمدند. همان طور که در صدر اسلام در رکاب رسول الله و امیرالمؤمنین، ـ سلام الله علیه ـ عدۀ کثیری از فرزندان اسلام از دست رفتند، لکن اسلام را حفظ کردند. امروز هم که ما در یک موقعیتی واقع هستیم که اسلام روبروی کفر ایستاده است و احتیاج به فداکاری دارد، ملت ما بحمدالله مردانه ایستاده و فداکاری می کند. نه مردها، زنها، و نه زنها و مردها، بچه ها همه ایستاده اند.(108)
11 / 10 / 58
* * *
شما جوانها با سلامت روح برای اسلام فعالیت می کنید
من وقتی شما جوانها را می بینم که با صداقت، با سلامت روح فعالیت برای اسلام می کنید و خودتان را در معرض خطر مرگ قرار می دهید مباهات می کنم. افتخار می کنم که در بین مسلمانها یک
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 59
همچو جوانهای رشید متعهد هست. از این جهت، ما نباید از قدرتمندهایی که اتکال به خدا ندارند، اتکال به مسلسل دارند، ما نباید بترسیم. ترس مال آن است که برای شهادت حاضر نباشد.
در روایتی است که حضرت علی بن الحسین در کربلا که بودند به پدرشان گفتند که ـ قریب به این معنا ـ که به آنها گفته بودند که شما کشته می شوید. عرض کرد به سیدالشهداء که مگر ما بحق نیستیم؟ فرمود چرا. گفت دیگر مبالات از مردن نداریم کسی که بحق است و کسی که قائل است به اینکه این عالم تمام یک مدبر دارد و او خداست، و عالم طبیعت پایینترین عوالم است ـ در قرآن از او به دنیا تعبیر شده، دنیا این پایین ـ وقتی بنا باشد که شهید منزلش در ملأ اعلیٰ باشد، این چه خوفی دارد؟ خوف را باید امثال کارترها داشته باشند که اعتقاد به این مسائل ندارند.
اینهایی که همۀ مقصدشان این است که در اینجا چند روزی به یک قدرتمندی برسند یا به یک جنایتکاری برسند، آنها باید بترسند. اما جوانهای ما که اعتقاد به ماورای طبیعت دارند، و شهادت را برای خودشان یک فوزی می دانند، اینها ترس ندارند. ما فرض می کنیم که همچو قدرتی برای آن قدرتمندان باشد که بریزند و بکشند و همه چیز را از بین ببرند، مع ذلک ما چون بحق هستیم نباید بترسیم.(109)
12 / 2 / 59
* * *
جوانهای ما برای اسلام کشته شدند
خوب مـا خون بچه هایمـان [را] داده ایـم، یک قبرستـان اینجا پر است از جوانهـای ما، قبرستانهـای شهرستـان پر از جوانهای ماست که در راه این مملکت و در راه این اسلام اینها کشته
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 60
شده اند.(110)
15 / 5 / 59
* * *
آرمان شهدا وصول به حق است
شما ای ملت عزیز و ارتش عراق! بدانید که قوای مسلح ما، ارتشیان دلاور و پاسداران قدرتمند و شهربانی و ژاندارمری شجاع و پیش مرگان فداکار همراه با قشرهای رزمندۀ ملت و سپاه، بسیج سلحشور، قدرت عظیمی است منسجم، و چون سد آهنین در مقابل همۀ قدرتمندان ایستاده است. و چون خدای متعال و اسلام و قرآن کریم انگیزۀ نبردشان و شهادت و وصول به حق آرمانشان است، پیروزی با آنان است.(111)
12 / 7 / 59
* * *
مردم ما جوانهایشان را برای اسلام می دهند
مملکت اسلام از اول 15 خرداد تا حالا، بیشتر از صدهزار جمعیت از آن کشته شده است و بیشتر از صدهزار معلول ما الآن داریم. اینها برای چه معلول شده اند؟ برای چه کشته شده اند؟ برای نفت بوده است؟ آدم برای نفت خودش را می کشد؟ برای خانه بوده است؟ برای ارزانی بوده است؟ خوب، ما از تظاهرات مردم باید اینها را بفهمیم. همه می گفتند: ما اسلام را می خواهیم. اگر اسلام نبود، نه نفت می توانست هیچ کاری بکند و نه سایر چیزها. مگر مردم می شود جوانهایشان را بدهند برای نفت؟ می شود جوانشان را بدهند برای خانه؟ الآن که شما در جبهه های جنگ هستید و ارتشیهای ما، که خداوند نصرتشان بدهد، در مراکز فعال هستند، الآن کی هست که دارد از آنها پشتیبانی می کند؟ آن
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 61
زنهایی که برای شما نان می پزند و آن مردمی که برای شما پول می دهند و آن مردمی که برای شما ذخیره می دهند و آنقدر چیزها را می فرستند. همین مردم مسلمانند. شما ببینید در تلویزیونتان که یک زنی که ده تا تخم مرغ آورده، دارد می آورد می دهد همین را. یک بچه ای که ده تومان دارد این را می دهد. اینها برای چه اینها را می دهند؟ اینها برای اسلام است، برای کشور اسلامی است.(112)
25 / 8 / 59
* * *
شما برای اسلام جانفشانی می کنید
من نمی دانم از کجا شروع کنم، و نمی دانم با مواجهه با اشخاصی که در راه اسلام، در راه خدای تبارک و تعالی معلول شده اند و در اینجا حاضرند، و چهره هایی که عازم به سفر برای دفاع از اسلام هستند، چطور ستایش کنم. من از شما جوانها، از شما که در راه اسلام و در راه ایمان خودتان رنج دیدید و معلول شده اید، و شما جوانها که عازم به جبهه ها هستید، چطور تشکر کنم. من وقتی این صحنه های اسف آور و افتخار آمیز را می بینم عاجزم از اینکه در مقابل آنها مطلبی بگویم. شما خودتان زبان گویای افتخار هستید. زبان گویای اسلام هستید. شماها افتخار برای این ملت آفریدید. و شماها بودید که دست قدرتهای بزرگ را، چپاولگر را، معاند با اسلام را، طاغوت را از این مملکت کوتاه کردید. و شما هستید که برای اسلام باز کوشش می کنید و جانفشانی می کنید. و هیچ چیز در مقابل این خدمتها جز خدای تبارک و تعالی، هیچ کس جز خدای تبارک و تعالی نمی تواند به شما اجری بدهد. زحمتهای شما را خدای تبارک و تعالی اجر خواهد داد.
شما اگر معلول هستید، که خداوند شفا بدهد همۀ شما را، و
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 62
برای خدمت به اسلام معلول شده اید. و شمایی که عازم جبهه ها هستید، برای خدمت به اسلام هستید، اسلام برای شما بسیار ارج قائل است و تشکّر از شما می کند. و همۀ ملت از شما متشکّر هستند.(113)
26 / 9 / 59
* * *
این جوانان در خدمت اسلام و مسلمین جان نثار می کنند
انصـاف نیست که جوانـان عزیز اسلام از ارتـش و سپاه و ژاندارمری و بسیـج و شهربانی گرفتـه تا گروههای جانبـاز عشـایر و عزیزان شهرهـا و روستاها در سراسر کشـور در خدمت اسلام و مسلمین خون خود را نثار و جان خود را فدا کنند، ما در کناری بنشینیم و با قلمهـا و زبـانهای خود قلب نـورانی آنـان را آزار دهیم. انصـاف دهید که ما بـرای اسلام و کشـور اسـلامی خود چه کـرده ایم و این جوانـان عزیز از خـود گذشته، از دانشگـاهی تا روحـانی و از روستـایی تا شهرستـانی و از کارگـر تا بـازاری چه کـرده اند. از اول انقـلاب تا کنون تمـام رنجهـا و زحمتهـا و جـانبازیها بر دوش این طبقـات بوده است و آنان ولی نعمـت ما بوده اند.(114)
22 / 11 / 59
* * *
کوردلان گمان کرده اند برای شکم جوان داده اید!
این کوردلان گمان کرده اند که شما، جوانان و عزیزان خود را در راه نفت و بنزین داده اید و به اسلام و میهن عزیز خود برای پرکردن شکم خود خدمت می کنید. اینان را که دشمن عزت و شرافت شما هستند از خود برانید و مجال ندهید که توطئه های آنان به
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 63
ثمر برسد.(115)
22 / 11 / 59
* * *
ملت عزیز برای رضای خدا همه چیزشان را در طبق اخلاص گذاشتند
شما ملت عزیز بزرگوار، همه چیز خودتان را برای رضای خداوند تعالی در طبق اخلاص نهادید و این مائدۀ بزرگ آسمانی را به دست آوردید.(116)
22 / 11 / 59
* * *
ملت برای خدا قیام کرده است
با رفتن شهدایی با اینکه بسیار ارزشمند، بسیار ارزشمند بودند و هستند، با رفتن شهدا، در عین حال که ما متأثر هستیم، لکن چون ما توجهمان به خداست و برای خداست و ملت ما برای خدا قیام کرده است، با رفتن اشخاص، هیچ سستی به خودشان راه نمی دهند.(117)
9 / 6 / 60
* * *
منطق ما، منطق قرآن است
منطق ملت ما، منطق مؤمنین، منطق قرآن است: إِنَّا لله ِِ وَ إِنَّا اِلَیْهِ رٰاجِعُونَ. با این منطق، هیچ قدرتی نمی تواند مقابله کند. جمعیتی که ـ ملتی که ـ خود را از خدا می دانند و همه چیز خود را از خدا می دانند و رفتن از اینجا را به سوی محبوب خود، مطلوب خود می دانند، با این ملت نمی توانند مقابله کنند. آن که شهادت را در آغوش، همچون عزیزی می پذیرد، آن کوردلان نمی توانند مقابله
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 64
کنند. اینها یک اشتباه دارند و آن اینکه شناخت از اسلام و شناخت از ایمان و شناخت از ملت اسلامی ما ندارند. آنها گمان می کنند که با ترور شخصیتها، ترور اشخاص، می توانند با این ملت مقابله کنند؛ و ندیدند و کور بودند که ببینند که در هر موقعی که ما شهید دادیم ملت ما منسجمتر شد.
ملتی که قیام کرده است. در مقابل همۀ قدرتهای عالم، ملتی که برای اسلام قیام کرده است، برای خدا قیام کرده است، برای پیشرفت احکام قرآن قیام کرده است، این ملت را با ترور نمی شود عقب راند. آنها گمان می کنند که افکار مؤمنین و ملت بپا خاستۀ ما همچون افکار غربزده ها و غرب است که جز به دنیا فکری نمی کنند و جز متاع دنیا را نمی بینند، آنها هم آن طورند.
ملـتی که از اول، از صدر اسـلام و پیشوایـان آن جان خودشـان را فدا کردند برای هدف خودشان، که آن خدا و اسلام است، به این مسـائل و به این امور از بیـن نخواهند رفت و سستی نخواهنـد داشت. ملت ما، ملت عزیز ما در تـاریخ خوانـده است که علی بن ابی طالب ـ سلام الله علیه ـ با دست یـکی از همیـن منـافقین، با دست یکی از همین اشخاصی که به صورت اسلام، [اما] از اسلام جدا بودند، فرق مبـارکش شکافت. ملت ما چـون علی بن ابی طالب را فدا کرده است از برای اسلام، فدا کردن امثال این شهدا برای ملت ما یک مسأله مهم نیست، گرچه خود واقعه و خود این افرادی که شهید شده اند در نظر همۀ ما عزیز و ارجمندند.(118)
9 / 6 / 60
* * *
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 65
بذل جان و مال و فرزند برای تحقق عدل الهی
از ملت تشکر کنیم که در همۀ مراحل، از قبل از انقلاب تا زمان انقلاب و تا پیروزی انقلاب، یکدل و یک جهت برای اقامۀ عدل اسلامی و برای دفع اشرار و رژیمهای فاسد و اقامۀ رژیم جمهوری اسلامی، کوشش کردند و از زمانی که بپا خاستند تاکنون در صحنه بوده اند و با تمام توان خود و بذل مال و جان و فرزند و خاندان، برای پیدا شدن عدل الهی و مستقر شدن احکام آسمانی کوشا بوده اند.(119)
17 / 7 / 60
* * *
هم و غم ملت ما تحقق اسلام است
خدای تبارک و تعالی که می فرماید: «کسانی که نصرت مرا بکنند آنها را نصرت می کنم»، می داند که ما و ملت ما نصرت دین او را می خواهیم و پیاده شدن احکام اسلام را می خواهیم و از اول نهضت همه همّ و غم ملت ما بر این بوده است که جمهوری اسلامی با محتوای اسلامی تحقق پیدا بکند. شهدا همه در راه این مقصد از صحنۀ ظاهری خارج شدند و دوستان عزیز ارتشی و سپاه پاسداران و سایر قشرهای مسلح و غیرمسلح، آنها همه دنبال همین مقصد هستند. وقتی که همۀ ما و همۀ شما و همۀ ملت دنبال نصرت احکام اسلام و نصرت خدای تبارک و تعالی هستیم خدای تبارک و تعالی نصرت می کند ما را.(120)
7 / 10 / 60
* * *
جوانان ما برای جانفشانی در راه اسلام مهیا هستند
جوانان ما مهیا هستند از برای جانفشانی در راه اسلام و همان طوری که اسلام می خواهد که در مقابل کفر و زندقه و در
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 66
مقابل ستم و ستمکاران ایستادگی بکنند، مردانه ایستادند و ایثار کردند و جانفشانی کردند و این مطلب را به ثبت رساندند.(121)
10 / 12 / 60
* * *
شما برای قوت دادن به اسلام قیام کردید
فرق است ما بین ایدۀ شماها و دشمنهای شما؛ آنها برای قدرتمندی، برای نمایش قدرت، برای شیطان، با اسلام به جنگ برخاستند و شما برای خدا و برای رضای او و برای قوت دادن به اسلام و پیاده کردن احکام اسلام به دفاع برخاستید. شما مدافع از انسانهای مظلوم در طول تاریخ هستید. مدافعات شما از اسلام و پیروزی شما انحصار به پیروزی در میدان ندارد. شما در تمام ابعاد پیروز هستید و شما در تمام جهات معنوی و مادی پیروز هستید و شما در طول تاریخ پیروز هستید و پیروزی شما پشتوانۀ پیروزی مستضعفین جهان است در طول تاریخ. شمایی که با آغوش باز و با روی گشاده به طرف الله و به طرف لقاءالله و به طرف شهادت می روید پیروز هستید؛ چه در میدان جنگ پیروز بشوید و می شوید، و چه ـ خدای نخواسته ـ شکست بخورید و نخواهید خورد. شما آن چیزی را که همراه دارید دشمنان شما ضد او را همراه دارند؛ شما رضای خدا را همراه دارید و آنها سخط خدا را، شما ایمان را همراه دارید و آنها طرفداری از کفر را، شما آرامش قلبی دارید و در این جنگ با آرامش، با خاطر آسوده، با این ایده که اگر شهید بشوم پیروزم و اگر پیروز بشوم هم پیروزم، شما این را دارید و آنها از مرگ فرار می کنند. بین این دو طایفه بسیار فرق است؛ آن که مرگ را در آغوش می گیرد برای اینکه شهادت است، برای اینکه از اسلام است، برای اینکه دفاع از حق است و آن که از
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 67
مرگ فرار می کند برای اینکه برای طعمه، جنگ می کند. فرق است مابین ملتی که داوطلب برای شهادت هست و برای پیروزی هست ـ و من امیدوارم که داوطلبها بیشتر بروند و اسم بنویسند و خواهند رفت ـ و آنهایی که با سرنیزه به جنگ می آیند، اگر اقدام نکنند از پشت کشته خواهند شد، آنهایی که با اسم داوطلب، با فشار و زور و با هزار جور اذیت وادار به جنگ می شوند، آنهایی که ملتهایشان به آنها پشت کرده است. بین شما که ملت پشتیبان شماست و نگهبان از شماست و به همین جهت خدای تبارک و تعالی نگهبان شماست و پشتیبان شماست، با آن که برای شیطان می خواهد جنگ بکند، برای شیطان نفس می خواهد جنگ بکند فرق است ما بین اینها. فرق است مابین انقلاب اسلامی ایران با انقلابهای دنیا؛ انقلابهای دنیا بی استثنا برای ایمان نیست، برای خدا نیست، انقلاب ایران برای خداست و از اول هم فریاد خدا بوده است، «الله اکبر» بوده است و تا آخر هم همین است.(122)
18 / 12 / 60
* * *
تفاوت اهداف شهدا با منحرفین
فرق هست مابین داوطلبی و ایثار شما با داوطلبی و ایثار منحرفین. آنها برای رسیدن به دنیا و برای رسیدن به آمال و شهوات نفسانی وارد می شوند در میدانها و شما برای شهادت و برای رسیدن به لقاءالله وارد می شوید.(123)
28 / 1 / 61
* * *
عشق به شهادت، ابزار نبرد رزمندگان
تنها ایمان به خداوند و عشق به شهادت در راه اسلام و روح ایثار و
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 68
فداکاری، ابزار نبرد نابرابر اینان بود.(124)
29 / 1 / 61
* * *
وصول به لقاءالله غایت آمال است
تکلیف، بزرگ است و همه باید این تکلیف بزرگ را بپذیریم. آخر مطلب شهادت است و وصول به لقاءالله و حضور در محضر حضرت سیدالشهداء و امثال او، و این غایت آمال اشخاصی است که عشق به خدا دارند. و ما می بینیم در جبهه ها، برای ما نقل می کنند از جبهه ها که این جوانهای عزیز در جبهه ها شب چه حالی دارند؛ چه ذکر و فکر و دعایی دارند و نمازی و روز با چه نشاطی به جبهه ها می روند. این چیزی است که خدای تبارک و تعالی، نعمتی است که خدای تبارک و تعالی به این ملت عطا فرموده است. این این نعمت را حفظ کنید.(125)
25 / 7 / 61
* * *
همه چیزشان را برای اسلام می دهند
انصافاً ما رهین منت این توده های بزرگواری هستیم که همه چیزشان را می دهند و چیزی هم نمی خواهند. از آن پیرزنها که آن چیزی که در طول عمرشان تهیه کردند، حالا می آیند برای اسلام می دهند تا آن اشخاصی که قلکشان را می شکنند و پولش را می آورند برای اسلام می دهند.(126)
25 / 7 / 61
* * *
جوانشان را برای اسلام می دهند
کسی که جوانش را برای اسلام می دهد دیگر دنبال این نیست که
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 69
مثلاً فلان چیز را ندارد، چطور باشد، یا فلان چیز را دارد، چه بشود. ما باید این اسلام عزیز را نگهداری بکنیم.(127)
4 / 11 / 61
* * *
جوانان ما به عشق خدا از جانشان می گذرند
خدای تبارک و تعالیٰ با قدرت غیبی خودش به این ملت عنایت فرمود و این جوانها را متحول کرد به یک انسانهای عارف مسلک که برای خدای تبارک و تعالیٰ و به عشق خدای تبارک و تعالیٰ از جانشان می گذرند و مادران و پدران آنها از فرزندان رشیدشان می گذرند و این فداکاری موجب این شد که ما در عین حالی که بسیار از بزرگانمان را از دست دادیم و بسیار از جوانان ارزشمندمان را از دست دادیم و خسارات بسیار بر ما وارد شد از دست دشمنها، مع ذلک آنچه که به دست [آورد] اسلام عزیز بود، و اسلام ارزش دارد که همه چیز در راه او داده بشود، چنانچه اولیای خدا چنین کردند.(128)
21 / 11 / 61
* * *
شهادت در راه خدا غایت آمال جوانان ماست
غایت امر این است که ما در راه خدا شهید می شویم و این غایت آمال جوانهای ماست.(129)
21 / 1 / 62
* * *
طلب حق، انگیزه شهدای گمنام
اسلام بزرگ و ملت شریف و فاتحان عزیز ما افتخار می کنند به هزاران سرباز گمنام بزرگواری که در پی نام و نشان نیستند و برای
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 70
کشور اسلامی خویش و اسلام عزیز و ملت انسانپرور افتخاراتی می آفرینند معجزه آسا و پیروزیهای ژرف. فرق است بین سرباز گمنامی که قدرتهای مادی دنیا به آن فخر می فروشند و بین سربازان گمنامی که پروردۀ اسلام و مکتب توحید است، که انگیزۀ آنان تحصیل قدرت و اکثراً ستمکاری است و انگیزۀ اینان خدا و طلب حق است.(130)
14 / 2 / 62
* * *
فداکاریها برای اسلام است
تا امروز هم تمام این فداکاریها، فداکاریهای روی اسلام است نه اینکه حساب دیگری دارد. مسأله ملیت هست، اما نه آنطوری که آقایان خیال می کنند که ما ملیت را بگیریم و کاری به اسلام نداشته باشیم، اول ملی باشیم و بعد اسلامی باشیم، نخیر، مسأله اسلامی بودن است که مردم را وادار کرد به اینکه جوانهایشان را بدهند و فریاد بزنند باز جنگ، این غیر از این چیزی نیست.(131)
7 / 6 / 62
* * *
سرافرازی در دنیا شهادت لازم دارد
شمایی که می خواهید آدم بشوید زحمت دارد آدم شدن. می خواهید سرفراز در دنیا باشید این زحمت دارد؛ بیخود نمی شود، اگر نوکری آنها را بکنید دیگر ارزش ندارید، یک پول هم ارزش ندارید. اگر بخواهید از تحت سلطه همه بیرون بروید و خودتان باشید این ارزش دارد، یک ارزش انسانی است، یک شرافت انسانی است، این زحمت دارد، این گرانی دارد، این کمبودی دارد، ای ن جهاد دارد، این دفاع دارد، این شهادت دارد،
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 71
این برای ارزش انسانی است. همین است که انبیا برای او کار کردند. همین است که امام حسین برای او کشته شد. اگر آن هم فکر می کرد که زحمت دارد، اصحاب او هم با آن کمی فکر می کردند زحمت دارد، که توانستند یک همچو انقلابی را به جا بیاورند که تا حالا هم اثرش باقی مانده است. ولی وقتی برای خدا شد، زحمت کم می شود.(132)
11 / 11 / 62
* * *
در راه خدا از شهادت باکی نیست
در راه خدا نه شهادت و نه نقص عضو و نه گرفتاری هیچ یک از اینها اشکال ندارد. این چیزی بوده است که اولیای خدا از اولی که خلقت تحقق پیدا کرده است، انبیای عظام در طول تاریخ مبتلا به آن بودند و نترسیدند و جلو رفتند.(133)
30 / 2 / 63
* * *
مبارزه برای حفظ اساس اسلام است
مردم انقلاب کردند، باید پای زحماتش هم بنشینند. مردم، پیغمبران و پیغمبر اسلام را و ابراهیم را در نظر بگیرند، ببینند که با آنها چه مخالفتها شد، ولی دست از هدفشان نکشیدند. اگر ما مسلمانیم، باید دنباله روی آنها باشیم. دنباله روی از آنان که فقط روزه و نماز و مسجد نیست. دنباله روی از آنان مبارزه برای حفظ اساس اسلام است. باید برای حفظ اساس اسلام تا آخر ایستاد و پیشروی کرد.(134)
18 / 6 / 63
* * *
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 72
شهید دنبال غنیمتی است که زوال ندارد
اما ملتی که برای شهادت می رود، ملتی که زن و مردش عاشق شهادت هستند و فریاد شهید شدن می زنند، یک همچو ملتی دیگر از اینکه فلان چیز کم است، فلان چیز زیاد است، این نمی نالد. اقتصادش چطور است، این مال آنهایی است که وابسته به اقتصاد هستند، دل به اقتصاد دادند. آنهایی که دل به خدا دادند، آنها اینطور نیستند که دنبال این باشند که فلان چیز فراوان باشد ؛ فلان چیز کم باشد، زیاد باشد، نرخش کم باشد، نرخش زیاد باشد. اینها که در نظر اینکه شهید می خواهد بشود، این چیزها نیست. آن که دارد برای شهادت می رود به او بگویی که مثلاً مالت را دزد برده است، او اصلاً اعتنا به این حرف ندارد. به او بگویی که قیمت [اجناس] گران است، او که نرفته برای اینکه غنیمتی بیاورد. غنیمتی که او می خواهد بیاورد آن غنیمتی است که هیچ زوال ندارد. آن چیزی است که هیچ شکست ندارد. آن کاری است که از دست هیچ کس بر نمی آید جز از دست خدای تبارک وتعالی و ملت ما دارد این کار را می کند و من امیدوارم که همه اینطور بشویم.(135)
1 / 1 / 64
* * *
ملت دنبال عظمت اسلام است
نماز جمعه را که می زنید خیال می کنید ملت ما عقب می نشیند! می بینید که در نمازجمعه چه کردند. این یک مطلبی است گفتنی، تاریخی، تا کسی نبیند آنجا را، آن منظره را نبیند، باورش نمی آید که زن بچه اش تو بغلش است، مرد بچه اش پهلویش است هیچ
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 73
حرکت نکند، اینهمه فشار، هیچ حرکت نکند، از آن ور انفجار، آن نامردها، از آنطرف هم آنطور رگباری که ملاحظه کردید همه. مع ذلک همه هم با طمأنینه نشسته اند سر جای خودشان و هیچ ابداً حرکتی نمی کنند. و ملت، یک همچو ملت است. ملت اینطوری دیگر دنبال این نیست که گوشتش ارزان است یا گران است، دنبال این نیست که کم است یا زیاد است. این دنبال این است که اسلام را بزرگ کند.(136)
1 / 1 / 64
* * *
کسی که علم به معاد دارد از میدان به در نمی رود
شما به دنیا ثابت کردید که ایران زیربار هیچ ظلمی نمی رود، و ایران با هیچ تهدیدی از میدان بیرون نمی رود، و ایران متکی به یک قدرت عظیم است و آن قدرت خدا. کسی که متکی به قدرت خداست، کسی که ایمان در قلب او هست، کسی که علم به معاد دارد و خدا را می شناسد و قضای الهی را می داند، این از این معانی از میدان در نمی رود. فکر دیگری بکنند؛ آنهایی که نشسته بودند و برای خودشان خیالبافی می کردند که دو ماه دیگر، سه ماه دیگر، یک سال دیگر، دو سال دیگر، یک فکر دیگری بکنند، این فکر درست از کار درنیامد. ابرقدرتها هم یک فکر دیگری بکنند و بهتر این است که دست از این کارها بردارند. بهتر این است که این عامل خبیث خودشان را که اینطور رسوایی به بار آورد برای ابرقدرتها، دست از پشتیبانی این بردارند. این بدبخت را بازی دادند و بعد معلوم شد که مسأله این جور نبود. الآن هم این دست و پاها هیچ اثری ندارد. اینها خیال می کردند که حالا دیگر چند تا بمب بیندازند به شهرهای ایران، ایران از میدان در می رود. اینها
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 74
هزاران بمب انداختند، بمباران کردند، همۀ مناطق طرفهای مرز را بمباران کردند و شهرهای بزرگ ما را هم بمباران کردند. و روز قدس آنطور جمعیت و فریاد بود که به گفتۀ بعض از مخبرین؛ «صدای توپها را مردم دیگر نمی شنیدند، صدای بمبها را دیگر مردم نمی شنیدند»، فریاد مردم غلبه کرده بود. این فریاد از قلب مؤمن است و این فریادی که از قلب مؤمن است بر همه چیز غلبه می کند؛ بر کاخ سفید هم غلبه می کند و غلبه کرده است. و موج این ایمان در سرتاسر دنیا از زیر بار این ظلمهایی که در طول تاریخ بر آن شده است، از زیر این بار دارد در می آید. همه جا نغمه این است که ظلم نه. دست توانای ملتها، ابرقدرتها را به جای خودشان نشانده و می نشاند. ملتهای مستضعف در هر جای جهان رو به بیداری هستند، نمی پذیرند امروز دیگر آن حرفهایی که سابق گفته می شد. آن ارعابهایی که می کردند و کشتیهایی که می آوردند در اطراف خلیج فارس و امثال اینها، یا کارهای دیگری که می کردند، تمام اینها کهنه شده است، دیگر پیش مردم ارزش ندارد. ملتی که بیرون آمده روز جمعه و می گوید که «ما برای شهادت آمدیم»، آنها را از مردن نترسانید، این شهادت است. شما هر چه می توانید بترسانید، این است که؛ «ما خانه های شما را خراب می کنیم، خود شما را هم می کشیم»، آنها جلو آمدند، می گویند ما برای این آمدیم، چطور اینها را می ترسانید؟ این کار احمقانه است.(137)
30 / 3 / 64
* * *
ترجیح دادن شهادت و شرف اسلام
سلحشوران ایران، شهادت را بر ذلت و شرف اسلام و انسانی را بر رفاه و عیش چند روزۀ توأم با خواری و شرمساری
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 75
ترجیح داده.(138)
25 / 5 / 64
* * *
ملتی که برای ارزشهای معنوی به پا خاسته از شهادت باک ندارد
ملتی که برای رضای حق تعالی انقلاب کرد و برای ارزشهای معنوی و انسانی بپاخاسته است، چه باک دارد از شهادت عزیزان و آسیب دیدن نور چشمانش و تحمل سختیها و مَکارِه، که جنت لقاءالله که فوق تصور عارفان است، مَحفُوف به مکاره است. چه می گویم! این جنت اولیا، مکاره را در کام ملت ما شیرینتر از عسل کرده.(139)
3 / 12 / 64
* * *
اخلاص برای اسلام
ما مواجه هستیم با یک ملتی که همه چیز خودش را در طبق اخلاص گذاشته است و برای اسلام دارد صرف می کند؛ جوانها را می دهد، جوانها جان خودشان را می دهند، زنها جوانهای عزیز خودشان را می دهند و با آن شور و شعف، آنها به میدان می روند و مردم با آن شور و شعف در جبهه و خارج جبهه دارند فداکاری می کنند.(140)
19 / 3 / 65
* * *
هدف شهدا عزت دین است
خداوندا! تو می دانی که فرزندان این سرزمین در کنار پدران
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 76
ومادران خود برای عزت دین تو به شهادت می رسند و با لبی خندان و دلی پر از شوق و امید به جوار رحمت بی انتهای تو بال و پر می کشند.(141)
6 / 5 / 66
* * *
ملت برای ایدۀ توحید قیام کرد
آنچه که شما ملت شریف و مجاهد برای آن بپاخاستید و دنبال می کنید و برای آن جان و مال نثار کرده و می کنید، والاترین و بالاترین و ارزشمندترین مقصدی است و مقصودی است که از صدر عالم در ازل و از پس این جهان تا ابد عرضه شده است و خواهد شد؛ و آن مکتب الوهیت به معنی وسیع آن و ایدۀ توحید با ابعاد رفیع آن است که اساس خلقت و غایت آن در پهناور وجود و در درجات و مراتب غیب و شهود است؛ و آن در مکتب محمدی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به تمام معنی و درجات و ابعاد متجلی شده؛ و کوشش تمام انبیای عظام ـ علیهم سلام الله ـ و اولیای معظم ـ سلام الله علیهم ـ برای تحقق آن بوده و راهیابی به کمال مطلق و جلال و جمال بی نهایت جز با آن میسر نگردد. آن است که خاکیان را بر ملکوتیان و برتر از آنان شرافت داده، و آنچه برای خاکیان از سیر در آن حاصل می شود برای هیچ موجودی در سراسر خلقت در سرّ و عَلن حاصل نشود.
شما ای ملت مجاهد، در زیر پرچمی می روید که در سراسر جهان مادی و معنوی در اهتزاز است، بیابید آن را یا نیابید، شما راهی را می روید که تنها راه تمام انبیا ـ علیهم سلام الله ـ و یکتا راه سعادت مطلق است. در این انگیزه است که همۀ اولیا شهادت را در راه آن به آغوش می کشند و مرگ سرخ را «احلی من
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 77
العسل» می دانند؛ و جوانان شما در جبهه ها جرعه ای از آن را نوشیده و به وجد آمده اند.(142)
15 / 3 / 68
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 78