خاستگاه اجتماعی شهدا و ایثارگران
زاغهنشینها بودند که خون دادند
ایـن زاغه نشینهـا بودنـد که در خیابانها فریـاد کردند و خـون دادند و جوان دادند؛ و مادرهایی که چهار تا بچه داشتند سه تا بچه هایشان رفته بود، باز می گفتند که این هم اگر برود برای خداست.(244)
6 / 12 / 57
* * *
ما مرهون طبقه مستمندان هستیم
تمام مسائل که واقع شد ما مرهون منتِ ـ بعد از خدای تبارک و تعالی ـ این ملت ایران، و خصوصاً طبقۀ مستمندان، نه طبقۀ اشراف و اعیان و بالادستها، ما مرهون آنها هستیم. آنهایی که زن و مرد، صغیر و کبیر، در هر وقت که اقتضا می کرد در خیابانها می ریختند و هیچ در مقابل مسلسلها ابا نداشتند؛ سینه ها را باز می کردند و می گفتند: بزن. باید بگویم که گوشت و خون غلبه کرد بر تانک و مسلسل. و این قدرت خدای تبارک و تعالی بود.(245)
6 / 12 / 57
* * *
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 127
تودۀ ملت خون دادند نه اعیان و اشراف
آنکه خون داده همین توده بوده است؛ آنکه جوان داده است، همین توده بوده است. یک دسته ای بیرون بوده اند، اشراف و اعیان هم بالاها نشسته بودند، و شما خون دادید؛ شما جوان دادید.(246)
10 / 12 / 57
* * *
شهدا از طبقات بالا نبودند
شمـا آمار اینهایی که کشتـه شدند ـ یکوقتی اگر می توانید، هـرکس می تـواند در هرجـا هست به دسـت بیاورد ـ اگر یک دولـت[مند] توی آن هست، اگر یک تاجر درجۀ اول توی آن هست، اگر یک خان توی آن هست، اگر یک سردار توی آن هست، اگر یک وزیر توی آن هست، اگر یک کمونیست توی آن هست، شما پیدا کنید به ما اطلاع دهید! همۀ آنها مسلمانهایی بودند که توی خیابانها ریختنـد و گفتنـد که «مرگ بر او» و «ما جمهـوری اسلامی می خواهیم». همۀ کشته های ما از اینها[ست]. شما افشا کنید، ببینیـد پیدا کنیـد که چنـد نفر تـاجر معتبـر بودند، چند نفر خان بـوده توی اینها، چند نفـر رئیسِ مثلاً کـذا بوده است، چند نفر وزیـر بوده است، چنـد تا مدیر کل بوده است؟ یـکی از اینها را نمی توانیـد پیدا کنید! هرچـه بوده، [از] این ملت، این تودۀ جمعیت و ملت بوده است؛ این ملت مسْلم. غنایم مال اینهاست و باید به اینها داد: مستمندان، اینهایی که صدمه دیدند، آنهایی که کشته داده اند، آنهایی که جوان داده اند، پیرزنهایی که جوانهایشان از بین رفت. این غارتگری اینها را، باید برای اینها زندگی تأمین کرد.(247)
15 / 12 / 57
* * *
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 128
مستضعفین بودند که خون دادند
آنهایی که امروز برای استفادۀ نامشروع می خواهند سر این سفره بنشینند کجا بودند آن روز که مستضعفین خون خود را می دادند؟(248)
26 / 2 / 58
* * *
شهدای 15 خرداد از اقشار مسلمان و مستضعف بودند
15 خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدأیت اسلام و راهنمایی روحانیت و همین جمعیتها که الآن اینجا هستند. اینها بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. همین سنخ جمعیت بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. و همین سنخ جمعیت بودند که کشته شدند. همین طبقه از افراد اسلامی بودند که برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز اسلام نداشتند 15 خرداد را به وجود آوردند. همین جمعیتی که مقصدی غیر از اسلام ندارند در تعقیب 15 خرداد تا حالا دنبال کردند. از همین جمعیت که مقصدی غیر از اسلام ندارند امید آن است که تعقیب کنند و نهضت ما را به ثمر برسانند.
باید دید این جمعیت کی هستند. اینها که 15 خرداد را به وجود آوردند و آنها که در 15 خرداد، به طوری که مشهور است، پانزده هزار فدایی دادند و آنهایی که پس از 15 خرداد و 15 خردادها و پس از قتل عام 15 خرداد و قتل عامهای دیگر در میدانها آمدند چه قشری از جمعیت بودند؟ آنهایی که 15 خرداد را به وجود آوردند، آنهایی که دنبالۀ 15 خرداد را تا کنون رساندند، آنهایی که برای شکستن سد رژیم فعالیت کردند، آنهایی که به خیابانها ریختند و فریاد «الله اکبر» کردند، همین قشر از جمعیت بودند. حق مال همین قشر از جمعیت است؛ دیگران هیچ حقی ندارند...
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 129
ای کسانی که گمان می کنید [قدرتی] غیر اسلام رژیم را ساقط کرده است، ای کسانی که احتمال می دهید که غیر مسلمین و غیر اسلام کس دیگر دخالت داشته است، شما مطالعه کنید، بررسی کنید اشخاصی که در 15 خرداد جان دادند، سنگهای قبرهای آنها را ببینید کی بودند اینها. اگر یک سنگ قبر از این قشرهای دیگر غیر اسلامی پیدا کردید، آنها هم شرکت داشته اند. اگر در قشرهای اسلامی یک سنگ قبر از آن درجه های بالا پیدا کردید، آنها هم شرکت داشته اند. ولی پیدا نمی کنید. هر چه هست این قشر پایین است، این قشر کشاورز است، این قشر کارگر است، این تاجر مسْلم است؛ این کاسب مسلم است؛ این روحانی متعهد است. هر چه هست از این قشر است. پس 15 خرداد را به تبع اسلام اینها به وجود آوردند و به تبع اسلام اینها حفظ کردند؛ و به تبع اسلام اینها نگهداری می کنند.(249)
15 / 3 / 58
* * *
من مأیوسم که طبقات بالا خدمتی به انقلاب بکنند
از 15 خرداد تا حالا که آمدیم، خون دادیم یعنی شما خون دادید، من که نشسته ام اینجا. من هم هیچ حقی ندارم. شما خون دادید. شماها به میدان رفتید؛ شماها مبارزه کردید؛ ماها هیچ حقی نداریم. ما باید برای شما خدمت کنیم. خودمان نباید استفاده کنیم. نه استفادۀ عنوانی. خاک بر سر من که بخواهم استفاده عنوانی از شما بکنم! خاک بر سر من که بخواهم خون شما ریخته بشود و من استفاده اش را ببرم! طبقه های بالا، آنهایی که فعالیت هیچ نداشتند و مخالفت هم ندارند، حقی ندارند، و نباید حقی داشته باشند؛ لکن اگر از حالا خدمت بکنند، صاحب حق می شوند. و من
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 130
مأیوسم که خدمت بکنند.(250)
15 / 3 / 58
* * *
این طبقه محروم جامعه بود که شهید داد
گروههایی که در سرتاسر این کشور این انقلاب را به ثمر رساندند، همان زن و مرد محروم [بودند] و همانهایی که مستضعف هستند و کاخ نشینها آنها را استضعاف می کنند و اینها ثابت کردند که کاخ نشینها هستند که ضعیفند و پوسیده اند و برای این ملت هیچ کاری نکرده اند و نخواهند کرد. این دانشگاه بود، جوانهای دانشگاه که آنها هم از محرومین و مستضعفین اند و این طبقۀ محروم جامعه بود که از همۀ رفاهها محروم بود، لکن قلبش مملو از عشق به اسلام و ایمان بود و با آن عشق و با آن ایمان این حرکت را دنبال کرد و شهید داد و در مقابلش چیزی مطالبه نکرد.(251)
16 / 1 / 60
* * *
سنگینی انقلاب بر دوش توده های میلیونی و محرومان جامعه است
ما اگر با یک نظر سطحی از نخستین روزهای نهضت تا پیروزی، و از پیروزی تا کنون به کردار طبقات مختلف و گروهها نگریسته و ارزیابی کنیم، می توانیم تا حدودی مدعیان پرتوقع و فداکاران بی توقع را به طور اجمال از هم جدا کنیم. قشرهایی که انقلاب را با فداکاری بیدریغ و جان نثاری سخاوتمندانه، بی هیچ چشمداشتی به پیروزی رسانده، و از پیروزی تا کنون برای دفاع از انقلاب و رفع مشکلات از پای ننشسته اند و تاکنون با آنکه سنگینی انقلاب به دوش آنان بوده است توقع نام و نشان و مقامی نداشته و ندارند، اینان توده های میلیونی و محرومان جامعه هستند ـ که خدایشان
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 131
قدرت و سعادت دهد.(252)
21 / 11 / 60
* * *
جنوب شهریهای محروم در طول تاریخ بیشتر بپا خاسته اند
انـفجار جنـایت بار عظیـمی که شب گذشتـه صدای مهیب آن را شنیـدیم و حجم عظیـم آن را در وسائل ارتبـاط جمعی خواهید دید و شنید، در جنوب شهر تهران در بین جماعت مظلومی که از طبقۀ مستضعف و مستمند تشکیل می شود اتفاق افتاد و صدها بیگناه و مظلومی را شهید و مجروح کرد. کودکـان نورس را در آغـوش مادران به هلاکت رسـاند و شرافـت و انسانیـت را به سـوگ نشاند، و چهرۀ قبیح امریکاییان منافق و منحرف را بیشتر ظاهر کرد. اینان انتقام شکست مفتضحانۀ خود را از مظلومان متعهد به اسلام جنوب شهری می گیرند، و شکست خود را از چشم آنان می بینند. جنوب شهریهای محروم و طبقۀ مظلوم در طول تاریخ با تعهد به ارزشهای انسانی و اسلامی، بیشتر و مصمم تر در مقابل قدرتها و وابستگان و دلباختگان به آنها بپاخاسته و می خیزند. و اینان هستند که با مشت گره کردۀ خود و حضور دائم در صحنۀ اسلام، قدرتها را در هم می کوبند، و طمعکاران را که به دنبال قدرتها بودند، مأیوس نمودند. سربازان و سپاهیان و بسیجیان و سایر قوای مسلح امروز ما نیز در همین طایفه و طبقه هستند.(253)
10 / 7 / 61
* * *
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 132
زاغه نشینان شهید داده اند
همین زاغه نشینانی که من یادم نمی رود که وقتی در تلویزیون دیدم از یک خانه ای از این زاغه ها یک عده ای پیرمرد و پیرزن و بچه و اینها بیرون آمدند و یکی از آنها پرسید که کجا می روید، گفتند می رویم تظاهر، تظاهرات. همینها بودند که ناهار روزشان و شام شبشان را نداشتند، لکن با همت والای خودشان، با آن قدرت معنوی الهی خودشان در آن رژیم بیرون آمدند و شهید دادند و فاتح شدند، و در جمهوری اسلامی هم همینها هستند که پشتیبانی می کنند و در جبهه ها و پشت جبهه ها محکم ایستاده اند.(254)
18 / 2 / 62
* * *
فداکاران جنگ، تربیت شده مکتب اولیای الهی
در کدام جنگ و نهضت و انقلاب و شورش، در طول زمان و سراسر خلقت، سربازانی چنین و فداکارانی مانند ایران را سراغ دارید؛ جز در طبقۀ اولیای الهی و تربیت شدگان در مکتب آنان، که فرزندان این دیار به نور آنان استضائه کرده و از خود رسته اند.(255)
22 / 11 / 62
* * *
قشر فعال در جبهه ها طبقات محروم هستند
امروز هم قشر فعال در جبهه ها و پشت جبهه ها همان طبقات محروم ساده زیست هستند. و در بین آنان از آن وابستگان و دلبستگان به علایق دنیا اثری نمی بینید.(256)
7 / 3 / 63
* * *
پابرهنه های محروم، ستون محکم انقلاب
مصلحت پابرهنه ها و گودنشینها و مستضعفین، بر مصلحت
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 133
قـاعدین درمنـازل و مناسک و متمکنیـن و مرفهیـن گریزان از جبهـه و جهاد و تقـوا و نظـام اسلامی مقـدم باشد و نسـل به نسـل و سینـه به سینـه شرافت و اعتبـار پیشتـازان این نهضـت مقدس و جنـگ فقر و غنـا محفوظ بماند و بـاید سعی شـود تـا از راه رسیـده ها و دیـن به دنیـا فروشان، چهرۀ کفرزدایی و فقرستیزی روشن انقلاب ما را خدشه دار نکنند و لکۀ ننگ دفاع از مرفهین بیخبر از خدا را بر دامن مسئـولین نچسبانند و آنهایی که در خانه های مجلل، راحت و بی درد آرمیـده اند و فارغ از همۀ رنجها و مصیبتهای جانفرسای ستون محکم انقـلاب و پابرهنه های محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته اند، نباید به مسئولیتهـای کلیدی تکیه کنند، که اگر به آنجا راه پیدا کنند چه بسا انقلاب را یکشبـه بفروشند، و حاصل همۀ زحمات ملـت ایران را بر باد دهـند، چرا که اینها هرگز عمـق راه طی شده را ندیده انـد و فرق و سینۀ شکافتۀ نظام و ملت را به دست از خدا بیخبران مشاهده نکرده اند و از همۀ زجرها و غربتهای مبارزان و التهاب و بیقراری مجاهدان که برای مرگ و نابودی ظلم بیگانگان دل به دریای بلا زده اند، غافل و بیخبرند.(257)
6 / 5 / 66
* * *
طبقات کم درآمد جامعۀ ما، سر و جان می دهند
وقتی که پابرهنه ها و گودنشینان و طبقات کم درآمد جامعۀ ما امتحان و تقید خود را به احکام اسلامی تا سر حد قربانی نمودن چندین عزیز و جوان و بذل همۀ هستی خود داده اند و در همۀ صحنه ها بوده اند ـ و ان شاءالله خواهند بود ـ و سر و جان را در راه
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 134
خدا می دهند، چرا ما از خدمت به این بندگان خالص حق و این رادمردان شجاع تاریخ بشریت افتخار نکنیم! ما مجدداً می گوییم که یک موی سر این کوخ نشینان و شهیددادگان به همۀ کاخ و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد.(258)
6 / 5 / 66
* * *
متدینین بیبضاعت برپا دارندگان واقعی انقلابها
ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند، به خوبی دریافته اند که مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور می کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه اند. و آنهایی هم که تصور می کنند سرمایه داران و مرفهان بی درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می کنند آب در هاون می کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هرگز با هم جمع نمی شوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلابها هستند.(259)
29 / 4 / 67
* * *
مرفهین کمتر دل برای انقلاب سوزانده اند
همه نیز می دانیم که اکثریت این قشر و رزمندگان عزیز اسلام از
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 135
طبقات محروم و کم درآمد بودند و مرفهین کمتر دل برای انقلاب سوختند.(260)
11 / 7 / 67
* * *
کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 136