فصل هفتم: احکام و استفتائات مربوط به شهدا

مزار شهدا

‏ ‏

مزار شهدا

‏ ‏

‏نبش قبر مسلمانان و کسی که در حکم او است، حرام می باشد،‏‎ ‎‏مگر آنکه بداند از بین رفته و میت پوسیده و خاک شده است. ولی‏‎ ‎‏نبش قبور انبیاء و ائمه معصومین ـ علیه السلام ـ اگر چه از دفن آنها‏‎ ‎‏مدت طولانی گذشته باشد جایز نیست بلکه همچنین است نبش‏‎ ‎‏قبور امام زادگان و صلحا و شهدا که زیارتگاه و پناهگاه شده است.‏‎ ‎‏و منظور از نبش قبر آنست که جسد میتی که با دفن پوشیده شده‏‎ ‎‏آشکار شود بنابراین اگر قبری را بکنند و خاک آن را بیرون آورند‏‎ ‎‏بدون آنکه جسد میت آشکار شود نبش حرام نیست.‏

‏     و همچنین است اگر میت را روی زمین قرار داده و بر او بنایی‏‎ ‎‏کرده باشند و یا در تابوتی از سنگ و مانند آن باشد، سپس او را‏‎ ‎‏بیرون آورند(نبش حرام نیست).(615)‏

*  *  *

‏ ‏

‏محو آثار قبرهایی که یقین به از بین رفتن میت آنها باشد، جایز‏‎ ‎‏است در صورتی که محذوری نداشته باشد، مانند آنکه، آن آثار‏‎ ‎‏ملک سازنده اش بوده و یا زمین قبر از مباحات بوده که ولی میت‏

کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 383
‏آن را جهت قبر حیازت کرده است و مانند اینها. و اگر اینگونه آثار‏‎ ‎‏در قبرستانی که وقف مسلمین است باشد، و مورد نیاز آنان(هم)‏‎ ‎‏می باشد جواز محو آنها اولی است، مگر قبور شهدا و صلحا و‏‎ ‎‏علما و اولاد ائمه(علیهم السلام) که زیارتگاه شده اند.(616)‏

*  *  *

‏ ‏

سؤال:‏ جوان رزمنده ای در خط مقدم جبهه، مجروح و در‏‎ ‎‏بیمارستان شهید می شود، مسئولین چون از مسأله اطلاع‏‎ ‎‏نداشته اند، بدون غسل و کفن آن شهید را دفن کردند و بعد از دفن‏‎ ‎‏متوجه مسأله شدند. حالا حکم آن چیست؟‏

جواب:‏ اگر ممکن است و هتک میّت نیست، باید میّت را بیرون‏‎ ‎‏آورند و تغسیل و تکفین نمایند.(617)‏

*  *  *

‏ ‏

سؤال:‏ در کدام حالت می توان شهید را در جبهۀ نبرد دفن کرد؟‏‎ ‎‏احکام دفن در حالت اضطرار چگونه است؟‏

جواب:‏ اگر وصیّت به دفن در مکان معینی نکرده و دفن در جبهه‏‎ ‎‏هتک نباشد مانع ندارد در همان محل دفن شود.(618)‏

*  *  *

‏ ‏

‎ ‎

کتابایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (س)صفحه 384