مهمترین هدف انقلاب اسلامی نجات محرومان و مستضعفان بود

مهمترین هدف انقلاب اسلامی

نجات محرومان و مستضعفان بود

‏ ‏

(مصاحبه با آقای پیمان فروزش)

‏ ‏

‏ ‏

اشاره:

آقای پیمان فروزش، 34 ساله، جوان ترین نماینده مجلس هفتم از اهل تسنن و نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی است. وی عضو کمیسیون اقتصادی، سخنگوی فراکسیون جوانان و رئیس فراکسیون استاندارد و کیفیت، نایب رئیس گروه پارلمانی ایران ـ تایلند و ایران ـ یونان نیز هست. وی هم اکنون در مقطع دکترای مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد تهران به تحصیل اشتغال دارد و در دانشگاه آزاد کرج به عنوان عضو هیئت عملی مشغول تدریس است. جوان ترین نماینده مجلس هفتم مهمترین هدف خود را بستر سازی مسائل فرهنگی در حوزه جوانان و توجه به اشتغال آنان می داند. به مصاحبه حضور با این نماینده مجلس توجه فرمایید.

‏ ‏

حضور: ضمن تشکر در ابتدا چند جمله درباره شخصیت امام خمینی صحبت کنید و بفرمایید تا چه اندازه با اندیشه ها و خصوصیات اخلاقی و ویژگی های رفتاری ایشان آشنایی دارید؟

آقای پیمان فروزش:‏ شخصیت حضرت امام یک شخصیت فراملی و فرامنطقه ای بود. امام در ‏


حضورج. 63صفحه 205

‏حوزه حاکمیتی، حکومت داری، معرفت و انسان شناسی، دین شناسی و مذهب صاحب نظر بودند و توانستند ثمرۀ خوبی از دوران زندگیشان برای رهروان خود به جای گذارند و باید همه نسبت به آن وفادار باشند و از ایشان پیروی کنند. ما باید با الگوی حرکات امام و گفتار امام در جامعه به گونه ای رفتار کنیم که هر آنچه ایشان به عنوان سعادت و تعالی انسان در حوزه های مختلف اعتقاد داشتند بپردازیم و رهروی ایشان باشیم.‏

‏دیدگاههای امام در تمامی مراحل توسعه خصوصاً در حوزه های مختلف توسعه انسانی، توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگی و سیاسی، دیدگاههای مترقی و منطبق با خواسته های جامعه بشری بود و بر همین اساس تمام رهنمودهای حضرت امام در دل می نشست و در ذهن جامی گرفت و اینطور حضرت امام در قلوب مردم دنیا نفوذ کردند. بعضی شخصیت ها نمی توانند در سطح عامه مردم نفوذ کنند، سطحی هستند، فقط ممکن است در افکار عمومی یک عدۀ خاص جای بگیرند، اما تفاوت حضرت امام با دیگر حاکمان، حکومت داران یا مردان دینی در عصر حاضر و از رموز موفقیت ایشان، نفوذ در تودۀ مردم بود.‏‎ ‎

‏چون خود من نیز از اهل تسنن هستم، به عنوان مثال می توانم بگویم حضرت امام یکی از پیشگامان وحدت ملی و اتحاد اسلامی بودند یعنی اگر شما ـ چه بعد از انقلاب و چه قبل از انقلاب ـ نگاهی به نوشته ها و سخنرانی های حضرت امام بیندازید متوجه می شوید که ایشان همیشه به دنبال اتحاد دنیای اسلام بودند.‏

‏ایشان در حرکات و رفتارها و برنامه ها و حتی دست نوشته های خود بر این عقیده بودند که اگر جهان اسلام می خواهد رشد کند بدون اتحاد اسلامی و وحدت ملی هرگز به آن رشد و توسعه نخواهد رسید.‏

‏اینطور بود که چه در دنیای اسلام و چه در دنیای غرب از حضرت امام به عنوان یک شخص والا و برجسته و مترقی یاد می کنند. ممکن است دیدگاه بعضی از افراد برای عصر و زمان زندگی خودشان مصرف داشته باشد اما دیدگاه و اندیشه های امام مختص به زمان حیات وی نیست و همیشه قابل استفاده است.‏


حضورج. 63صفحه 206

Forozesh Zahedanok

‎ ‎

‎ ‎

‎ ‎

‏ایشان شخصیتی فراملی بودند و ما باید بیشتر ایشان را بشناسیم و نسل های آینده نیز باید به سمتی حرکت کنند تا بتوانند با رسیدن به زوایای پنهان در زندگی ایشان به آن جامعه اسلامی که مدنظر وی بود، جامه عمل بپوشانند.‏

‏ ‏

حضور: با توجه به اینکه جنابعالی از اهل تسنن هستید و با مردم اهل تسنن استان سیستان و بلوچستان ارتباط و تعامل زیادی دارید جایگاه امام را در بین اهل تسنن چگونه ارزیابی می کنید؟

فروزش:‏ اهل تسنن چه در داخل و چه در خارج از ایران، احترام فوق العاده  ویژه ای نسبت به حضرت امام دارند و از صحبت ها و برنامه های ایشان، قدرت نفوذ کلام، صراحت کلام، صداقت و زندگی ساده ای که ایشان داشتند به نیکی یاد می کنند.‏

‏ایشان جزء شخصیت های برجسته ای هستند که نمی توانیم وی را فقط مختص اهل تشیع ‏


حضورج. 63صفحه 207

‏بدانیم. ایشان جزء شخصیت های برجسته، برای کل عالم اسلام بودند چنانچه اگر سراغ مذاهب دیگر، مسیحی، کلیمی و حتی خارج از کشور هم برویم همه از حضرت امام به عنوان یک اسطوره و شخصیتی برجسته یاد می کنند. به دلیل ویژگی هایی که حضرت امام داشتند و توانستند در دل مردم و در توده مردم نفوذ کنند همه به نیکی از ایشان یاد می کنند.‏

‏ ‏

حضور: به نظر شما دلایل شکل گیری انقلاب اسلامی و سقوط رژیم پهلوی چه بود؟

فروزش:‏ به طور کلی نظام شاهنشاهی به دلیل وابستگی هایی که به استکبار جهانی داشت و این وابستگی باعث شده بود که تمام مملکت حراج شود و حاکمیت و حیثیت آن زیر نفوذ استکبار جهانی قرار بگیرد مردم را به ستوه آورده بود. با توجه به توصیه ها و صحبت های حضرت امام در دوران تبعید و انتقال بیانات ایشان به عامه مردم و شکل گیری اتحاد و همدلی میان مردم و وجود جنگ ها، مبارزات محله ای و داخلی که بین نظام شاهنشاهی و توده مردم وجود داشت باعث شد که توده مردم بر آن قدرت پوشالی نظام شاهنشاهی و نظام استکباری غلبه کنند. هرجا که شخصیت ها بر توده مردم نفوذ کردند هیچ وقت فراموش نشدند و باعث ایجاد استحکام بیشتری در رفتار مردم شدند.‏

‏به عقیده من نفوذ در قلب مردم می تواند راهی برای غلبه ملت ها به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و یا مذهبی باشد، یعنی اگر بخواهیم بر آمریکا چیره شویم، تنها راهش نفوذ در توده مردم است. و این راه یک راه کارشناسی شده است یعنی اگر بخواهیم به لحاظ اقتصادی در کشوری نفوذ کنیم باید بازار آن منطقه را بدست بگیریم و به این شکل بر کل برنامه های آن کشور تسلط پیدا کنیم. در حال حاضر از انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب واقعی در کشورهای دنیا و در تاریخ یاد می کنند. اگر بخواهیم بر یک فرهنگ غلبه کنیم یا بخواهیم فرهنگ اسلامی را گسترش دهیم نیازی به تصرف قطعه ای از خاک یک کشور نیست، کافی است تا در توده مردم نفوذ کرد و در این صورت است که می توانید آنجا را تصرف کنید. اندیشه های حضرت امام و منویات ایشان بر این اساس استوار بود. و ما آن را در انقلاب اسلامی به وضوح دیدیم و الآن هم حضرت آیت الله ‏


حضورج. 63صفحه 208

‏خامنه ای همان روش را دنبال می کنند. یعنی امروز بیشتر کشورهای اسلامی از حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان یک الگو یاد می کنند.‏

‏ ‏

حضور: نقش امام خمینی در تحولات سیاسی یک قرن اخیر ایران از جمله پیروزی انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

فروزش:‏ نقش امام یک نقش راهبردی و رهبری در تمام امور بود. با اینکه ایشان شخصیتی کم توقع نسبت به مسائل دنیوی بودند اما وقتی احساس کردند که مردم ایران به حضور ایشان نیاز دارند با تمام وجود وارد صحنه شدند.‏

‏امام با عزت نفسی که داشتند، هیچ وقت کسی ندید که غروری از خود نشان دهند به همین دلیل به عنوان مرد اول ایران توانست حرف اول و آخر را بزند و نقش خود را به طور کامل ایفا کند. یعنی اگر شما هم غرور خود را کشتید و هم در توده مردم نفوذ کردید هر آنچه بخواهید اجرا می شود. امام در دوران انقلاب اسلامی یک نقش اسطوره ای داشتند. امام در طول هشت سال دفاع مقدس یک مدیریت خاص داشتند که باعث شده بود تمام برنامه ها بر طبق آنچه ایشان در فکر و ذهن دارند اجرا شود. و فکر می کنم علت اینکه سریعاً برنامه های ایشان اجرایی می شد این بود که ایشان بیشتر فکر می کردند و بعد عمل می کردند و این باعث شده بود که برنامه ها حالت درست تری به خود بگیرد و بتواند کشور را به سمتی ببرد تا عزت، مصلحت، حاکمیت و حیثیت کشور حفظ شود.‏

‏ ‏

حضور: برای شکل گیری هر انقلابی وجود یک سری اهداف لازم و ضروری است. به نظر شما در حال حاضر کشور تا چه اندازه  به آن اهدافی که در اوایل انقلاب مردم به دنبال آن بودند و آن اهدافی که از سوی حضرت امام و حامیان وی تعریف شده بود، رسیده ایم؟

فروزش:‏ معمولاً هر انقلابی به خاطر یک سری اهداف شکل می گیرد. اهداف حضرت امام را بیشتر روی دو نکته می توان برجسته کرد اول اینکه با محرومیت زدایی و کمک به مستضعفان رفاه نسبی برای مردم ایجاد شود و به این دلیل از امام به عنوان امام مستضعفین نام می برند. دوم اینکه ‏


حضورج. 63صفحه 209

‏وحدت داخلی شکل بگیرد و این وحدت بین تمام گروهها و نیروها باشد تا بتواند استحکام داخلی داشته باشد.‏

‏یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی، نجات محرومان و مستضعفان جامعه بود اما به دلیل اینکه وارد جنگی نابرابر شده بودیم و در قبال آن باید هزینه می پرداختیم به این دلیل اکثر برنامه ها با تأخیر انجام شد یعنی اهداف انقلاب فراموش نشدند ولی شدّت و حدّت آن با کندی مواجه بود. با این وجود حضرت امام با تمام سختی و ریاضتی که کشیدند کشور را تا دوران صلح مدیریت کردند و با قطعنامه 598 صلح را پذیرفتند.‏

‏بعد از ایشان هم هر دولتی که در مصدر کار قرار گرفت و جانشین خلف ایشان مقام معظم رهبری هم همان اهداف را پیگیری کردند. البته ممکن است نوع گفتارها تغییر کند ولی هدف و ماهیت همان بود که ما بتوانیم عدالت را در حوزه های مختلف گسترش دهیم. ما می دانیم که اصل حکومت اسلامی باید بر اساس عدالت باشد که در آن رفاه، عدم تبعیض و... وجود داشته باشد که بتوانیم هم به رشد اقتصادی ادامه دهیم و هم محرومیت ها را کمتر کنیم. در زمان حال باید با توجه به رشد جمعیت و امکاناتی که داریم بتوانیم از این امکانات به طور بهینه استفاده کنیم و به نظر من اگر بیشتر تلاش می کردیم ممکن بود الآن یک موقعیت ویژه ای را داشتیم ولی چون کمتر تلاش کرده ایم، کمتر فکر کرده ایم به آنچه حضرت امام می خواست و اندیشه های ایشان را برای خود مرور نکرده ایم، به آن اهدافی که مدنظر بود ـ چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی ـ نرسیده ایم و با یک تأخیر مواجه شده ایم که جنگ تحمیلی هم یکی از دلایل این تأخیر است. بنابراین اگر همه دست به دست هم دهیم که به آن اندیشه متعالی حضرت امام برسیم قطعاً کشور به یک دگرگونی و تحول خواهد رسید.‏


حضورج. 63صفحه 210

فروزش:‏ اگر تحولات قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را بررسی کنیم متوجه می شویم که بعد از انقلاب خدمات شایسته و ارزنده ای در حوزه های مختلف به لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ا یجاد زیرساخت ها در کل مناطق، خصوصاً مناطق محروم انجام شده است. اما در سه دهه ای که از انقلاب می گذرد، در دهه اول چندان شکاف طبقاتی بین طبقات محروم و توسعه یافته دیده نمی شود یا به وضوح حس نمی شود. اما در دو دهه اخیر شکاف و فاصله بین نقاط توسعه یافته و توسعه نیافته بیشتر شده است که بستگی به نگاه مدیریتی داشته که در سیستم مدیریت اقتصادی، عمرانی و زیرساختی کشور حاکم بوده است.‏

‏باید همه تلاش خودمان را صرف ایجاد توازن منطقی کنیم. هدف از توازن منطقی این است که مناطق کمتر توسعه یافته به سمت مناطق توسعه یافته سوق پیدا کنند. با توجه به اینکه حدود هشتاد درصد جامعه ما زیر خط فقر هستند بایستی کاری کنیم که لایه های فقر گسترش پیدا نکند.‏

‏و دوم اینکه افراد به لایه های پایین تر سوق پیدا نکنند. هدف حضرت امام چه بوده است؟ هدف ایشان این بود که در جامعه با ایجاد زیرساخت ها ثروت جامعه افزایش یابد و در واقع یک رفاه نسبی در جامعه ایجاد کنیم که باعث خواهد شد محرومیت در جامعه کاهش پیدا کند و کاری کنیم که همه افراد به طبقات بالاتر سوق پیدا کنند و دهک های ضعیف تر به سمت دهک های متوسط و بالا حرکت کنند که این مسئله در مجالس گذشته به خصوص مجلس هفتم مورد توجه ویژه ای بوده است. اما چون شکاف ها خیلی زیاد شده است پر کردن این شکاف ها مستلزم یک برنامه ریزی بلندمدت، کوتاه مدت و متوسطی است که باید انجام شود.‏


حضورج. 63صفحه 211

حضور: پیروی کردن مسئولین کشور از اندیشه های امام تا چه اندازه می تواند راه گشای مشکلات کنونی کشور باشد؟

فروزش:‏ اولین افرادی که باید این اندیشه ها را مرتب در ذهن خود یادآوری کنند مدیران هستند. یعنی از فرد رئیس جمهور تا کسانی که دستی در کار دارند برای اینکه بتوانیم به جامعه کمک کنیم، یعنی منفعت خودمان را در منفعت مردم ببینیم. اندیشه حضرت امام این بود که منفعت حاکمیت را در منفعت مردم می دیدند.‏

‏درست نیست که مدیری منفعت خود، یعنی سمت و پست خودش را بر منفعت مردم ترجیح دهد. بنابراین اگر اندیشه های حضرت امام را مرتب در ذهن مرور کنیم به همان نتیجه ای که حضرت امام در نظر داشت خواهیم رسید.‏

‏ ‏

حضور: استان سیستان و بلوچستان در طی سه دهه اخیر تا چه اندازه از محرومیت فاصله گرفته است؟

فروزش:‏ محرومیت زدایی در منطقه ای مانند سیستان و بلوچستان بایستی با برنامه  ریزی بیشتر، کار کارشناسی و استفاده از پتانسیل های موجود همراه باشد. تا زمانی که زیرساخت ها در کشور آماده نشود و سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام نشود ثروت تولید نمی شود و محرومیت کاهش پیدا نخواهد کرد. به دلیل اینکه ما منابع و درآمد محدودی داریم نمی توانیم به صورت بی حد و حصر از آنها استفاده کنیم. بنابراین تنها راه اصولی که به رفع محرومیت و ایجاد عدالت در بین اقشار مردم می انجامد این است که در منطقه زمینه رشد اقتصادی و تولید ثروت را فراهم کنیم.‏

‏ ‏

حضور: موقعیت فعلی ایران را در بین کشورهای اسلامی و منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟

فروزش:‏ موقعیت استراتژیکی و ژئوپلیتیکی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دنیا ویژه است. یکی از الطاف خداوند این است که همه کشورهای مسلمان از جمله ایران در نقاط ویژه ای‏


حضورج. 63صفحه 212

‏قرار گرفته اند. ما از لحاظ گاز در دنیا رتبه دوم را داریم. از لحاظ گردشگری رتبه اول دنیا هستیم. از لحاظ تولید نفت جزء پنج کشور اول دنیا و از لحاظ موقعیت مکانی، هوایی، دریایی و زمینی جزء کریدورهای جهانی هستیم.‏

‏بنابراین چه در منطقه خاورمیانه و چه در دنیای اسلام موقعیت ایران ویژه است. امّا هیچ وقت از حق و حاکمیت خود نمی گذاریم و حقوق کشورهای دیگر را هم ضایع نمی کنیم.‏

‏ما، در جهان اسلام موقعیت ویژه ای داریم به خاطر اینکه نقطه وحدت از ایران اسلامی شروع شد و امام راحل، هم در زمانی که در خارج از کشور و هم زمانی که در داخل کشور بودند رهبری را بر عهده گرفتند و اکنون هم مقام معظم رهبری، رهبری را بر عهده دارند. نقطه قوت این این است که ما کشورهای دنیای اسلام را به سوی حفظ استقلال خودشان سوق می دهیم تا با وحدت کامل به سوی توسعه جامعه اسلامی حرکت کنیم و با گسترش دین مبین اسلام، که دین پاکی است به آنچه می خواهیم برسیم.‏

‏ ‏

حضور: امام خمینی به وحدت و حفظ حقوق اهل تسنن اهمیت ویژه ای قائل بودند و فرمودند که اهل تسنن برادر ما هستند. نظر شما در این مورد چیست؟

فروزش:‏ نظرات حضرت امام یک نظرات مترقی بود. بله هم نسبت به اقلیت های مذهبی نظر ‏


حضورج. 63صفحه 213

‏مترقی داشتند و اهل سنت را جدا ندانسته و برادر می دانستند. در زمان حضرت امام می بینیم که برادران شیعی پشت سر امامان اهل تسنن نماز می خوانند و هیچ فرقی و تبعیضی وجود نداشت چون یکی از مهمترین مسائل در حوزه اقلیت ها برخورداری از حقوق برابر هم به لحاظ حقوق انسانی و هم حقوق شهروندی است. و حضرت امام با این دیدگاه و احترام ویژه ای که نسبت به آنها داشت باعث شد که در تدوین قانون اساسی چند اصل به این موضوع اختصاص داده شود.‏

‏ ‏

حضور: مجلس هفم در طی سه سال و نیم گذشته برای حل مشکلات جوانان چه فعالیت هایی داشته است؟ تا چه اندازه  این فعالیت ها نتیجه داده است؟

فروزش:‏ یکی از کارهای خوبی که ما در مجلس هفتم انجام دادیم این بود که در ابتدای مجلس فراکسیونی به نام فراکسیون جوانان تشکیل شد و بر اساس نظریات کارشناسی که نهادهای مدنی و سازمان های دولتی انجام داده بودند و ارتباط مستقیمی که با جوانان داشتیم مشکلات را بر اساس اولویت به سه دسته تقسیم کردیم که مهمترین و اولین دغدغه قشر جوان اشتغال، دوم مسکن و سوم ازدواج است.‏

‏این سه مشکل عمده را برای جوانان از همان ابتدای مجلس طرح کردیم. به دلیل اینکه خودم غیرسیاسی بودم و هدفم کمک به قشر جوان است بجز مسائلی که در حوزه اجتماعی بخش جوانان با آنها مواجه هستیم، همیشه این سؤال در ذهنم بود که ما به جای اینکه به نفت تکیه کنیم باید به نیروی ذهن خلاق جوانان تکیه کنیم یعنی درآمدی که می توانیم از فکر و توان جوانان کسب کنیم بیشتر از درآمدهای نفتی است. بنابراین می طلبد که در حوزه جوانان بیشتر تلاش کنیم. اگر تلاش نکنیم چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟‏

‏اگر به خواسته های جوانان در حوزه های مختلف پاسخ ندهیم این خواسته های اجتماعی تبدیل به خواسته های سیاسی و این خواسته های سیاسی تبدیل به مسائل امنیتی می شود. یعنی اگر می  خواهید یک میلیون تومان در حوزه های اجتماعی برای جوانان هزینه کنید، اگر هر حکومت یا دولت مردی هزینه نکند، باید هزار برابر آن را در زمانی که مشکل امنیتی ایجاد می شود هزینه کند.‏


حضورج. 63صفحه 214

‏جوانان ما مثل یک بشکه باروت می مانند، ما باید مواظب باشیم که این بشکه به مرحله اشتعال نرسد و آن را کنترل کنیم. ما در این حوزه گام هایی برداشته ایم درحوزه ازدواج، در حوزه اشتغال و مسکن طرح هایی را به تصویب رسانده ایم. جمعاً اگر بخواهیم نگاه کنیم خروجی مجلس هفتم به سمت کمک به قشر جوان و قشر محروم جامعه پیش می رود و انشاء الله بعد از پایان کار مجلس هفتم عدد و رقم آن نیز بیرون می آید.‏

‏ ‏

حضور: به نظر شما مهمترین نقاط قوت و ضعف مجلس هفتم و مهمترین مصوبات آن چیست؟

فروزش:‏ مجلس در دو حوزه فعالیت می کند: حوزه نظارتی و حوزه قانونی. در حوزه نظارتی مانند مجلس گذشته قدرت نظارت مجلس هفتم کم بود. ما هنوز نتوانسته ایم اصول نظارت را در مجلس نهادینه کنیم تا بر اساس آنها پیش برویم. بنابراین یکی از نقاط ضعف مجلس هفتم و مجالس دیگر بحث نظارت است. در حوزه قانونگذاری تلاش شده است که قوانین مهمی را در مجلس هفتم تصویب کنیم و تلاش کرده ایم قانون مالیاتی کشور را به نام قانون مالیات بر ارزش افزوده، تغییر دهیم. همچنین تلاش شده که نرخ سود بانکی را کاهش دهیم. تلاش کرده ایم لایحه ‏


حضورج. 63صفحه 215

‏بازار بورس را تغییر دهیم و رونقی که الآن در بازار بورس شاهد آن هستیم حاصل تلاش مجلس هفتم در تغییر قانون آن می باشد. در حوزه های مختلف مسکن، حوزه های اجتماعی و استخدامی توانسته ایم حرکت را در مجلس هفتم بنا کنیم.‏

‏هدف ما، در مجلس هفتم این بود که مشکلات کشور را اولویت بندی کنیم یعنی ببینیم مشکلات کجاست و طرح ها و لوایحی را که مربوط به آن مشکل است در دستور کار قرار دهیم اما این بورکراسی را نتوانسته ایم در آئین نامه های مجلس اصلاح کنیم، انشاء الله در مجلس آینده اولین کاری که نمایندگان مجلس هشتم باید انجام دهند مشخص کردن اولویت های کشور است.‏

‏مثلاً الآن اولویت این است که قانون تجارت سریعاً اصلاح شود، همان را سریعاً اصلاح کنند یعنی فارغ از مسائل بورکراسی به آن رسیدگی شود. به هر حال مهمترین لایحه ای که در مجلس هفتم بود، طرح کاهش نرخ سود بانکی و طرح تثبیت قیمت ها بود.‏

حضور: مهمترین شعار مجلس هفتم شعارهای اقتصادی بود ولی مجلس هفتم برای تحقق شعارهای خود ناکارآمد نشان داد. به نظر شما مشکل از کجا بود؟

فروزش:‏ بله، قبول دارم که مجلس نتوانست آرزوهای جامعه را برآورده کند. ما برخی مسائل را کنترل کردیم ولی برخی مسائل دیگر جامعه را نتوانستیم کنترل کنیم چون مسائل اقتصادی، مسائل  پیچیده هستند. باید خیلی از مسائل را کنار هم بگذارید تا نتیجه ای که می خواهید بدست آید، ما یکی از آنها را دیدیم، بقیه را ندیدیم.‏

‏بقیه اهرمهای کنترلی در دست دولت بود و ما نتوانستیم کنترل مناسبی بر شرایط اقتصادی کشور داشته باشیم در نتیجه خروجی فعالیت های مجلس هفتم ضعیف به نظر می رسد.‏

‏باز هم یکی از ضعف های مجلس و کلاً مجالس ما این بوده که با ضعف کارشناسی مواجه هستم و همه بر آن اذعان داریم. من در کمیسیون اقتصادی پیشنهاد دادم که در طرحهای کمیسیون علاوه بر مشاوران داخلی از مشاوران خارجی هم استفاده کنیم. این نکته فوق العاده مهمی است که ما راه را به بیراهه نرویم، به عبارتی دیگر فرصت زیادی برای آزمون و خطا نداریم.‏


حضورج. 63صفحه 216

حضور: عملکرد دولت دکتر احمدی نژاد در دو سال و نیم اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

فروزش:‏ اینکه آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس دولت فرد سالم و صالحی هستند کسی شک ندارد، آدم خیرخواهی هم هستند، نظرات خوبی هم دارند، دوست دارند که کار کنند و زحمت زیادی هم می کشند و سلامت کاری و سلامت نفس جزء شخصیت آقای احمدی نژاد است. سرعت انجام کار ایشان خیلی خوب است اما در حوزه کارشناسی مقداری ضعف دارند. افرادی از سوی دولت انتخاب شده اند که هم به لحاظ تجربه و هم به لحاظ تخصص در بعضی قسمت ها کمتر مطابق با شرایط روز جامعه بوده است به همین خاطر تغییرات این دولت خیلی زیاد بود و خیلی هم سریع انجام شد که باید از ابتدا افراد شاخصی را انتخاب می کردند.‏

‏بالاخره انقلاب ما سه دهه رشد کرده است و افراد متخصص و خوب، باهوش و باذکاوتی داریم که برای پُست های مدیریتی حساس، خوب است از آنها استفاده کنیم.‏

‏آقای احمدی نژاد می بایست از نیروهای باتجربه و قوی موجود استفاده می کرد که متأسفانه این کار را نکرد. نیروهای بسیار خوبی در کشور وجود دارند که می توانستند بسیار مفید باشند ولی جایی در کابینه دولت نهم و مدیریت کشور ندارند. همانطور که می دانید متأسفانه تصمیم گیری های دولت کمتر به نتیجه رسید.‏


حضورج. 63صفحه 217

‏در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی، شاخص های موجود شاخص های مناسبی نیستند و نشان دهنده عملکرد ضعیف دولت است.‏

‏ ‏

حضور: دلیل ضعف عملکرد دولت نهم در عرصه سیاست خارجی چیست؟

فروزش:‏ در حوزه سیاست خارجی دولت نهم در زمینه هایی موفقیت داشتند و در زمینه هایی هم تصمیم گیریهای سریع و اظهارنظرهای سریع انجام گرفت. آقای احمدی نژاد بیشتر به فکر این هستند که سریعتر کارهایشان را انجام دهند ولی ما این توصیه را داریم که با وجود اینکه انجام سریع کار خوب است، اما تأملی بشود، کار کارشناسی شود و رئیس جمهور محترم برای نظرات دیگران اهمیت قائل شوند و همیشه به صورت گروهی تصمیم گیری کنند تا به نتیجه برسند. اگر این موضوع در دولت و حتی در مجلس تقویت شود فکر می کند کشور به سمت و سوی خوبی حرکت کند.‏

‏ ‏

حضور: امام خمینی همیشه بر استفاده از نیروهای دلسوز و مردمی و رنج کشیده در اداره امور کشور تأکید می کردند. به نظر شما دولت های اخیر تا چه اندازه ای به این امر مهم توجه کرده اند؟

فروزش:‏ متأسفانه این رویه بسیار غلط وجود دارد که از نیروهای توانمند و دلسوز رقیب در کابینه استفاده نشود. این رویه درون همه دولت ها بوده است. باید بگویم کار اشتباهی است. درست است که حزب و گروهی پیروزی می شوند اما نباید به نحوی باشد که برنامه های کشور را فدای حزب مان کنیم.‏

‏اگر شما کار حزبی بکنید، کار سیاسی بکنید درست است ولی نباید آن را در کار مردم دخالت بدهید، در غیر این صورت منفعت مردم را فراموش می کنید و در واقع کاری پیش نمی رود، تبعیض ایجاد می شود و مشکلات زیادی به وجود می آید. همانطور که حضرت امام فرمودند افراد صالح، با تجربه و متخصص برای کارهای بزرگ انتخاب شوند که دلسوزی آنها ‏


حضورج. 63صفحه 218

‏نسبت به جامعه به گونه ای باشد که خود را فدای جامعه بکنند ولی ما این کار را انجام ندادیم. یعنی بر اساس تخصص و تجربه، افراد را انتخاب نکردیم، پس می بینیم که تغییرات سریع است.‏

‏خوب بودن و صالح بودن یکی از فاکتورهای یک مدیر یا وزیر است ولی به صرف خوب بودن و صالح بودن نمی توان مدیریت یک مجموعه کلان را به یک شخص واگذار کرد.‏

‏ ‏

حضور: با توجه به چهار سال حضور در مجلس هفتم چه توصیه ای به نمایندگان مجلس هشتم دارید تا آنها بتوانند برای مردم مفید تر واقع شوند؟

فروزش:‏ به منویات حضرت امام توجه ویژه داشته باشند و صداقت، شجاعت و پاسخگویی را جزء برنامه های خودشان قرار دهند، به دیدگاههای مقام معظم رهبری توجه کنند، مطابق آن دیدگاهها حرکت کنند، مشکلات کشور را اولویت بندی کرده و بر طبق آن حرکت کنند و به سمتی حرکت کنند که مردم را در کنار خودشان ببینند. از لحاظ مسائل سیاسی به سمتی پیش بروند که زمینه سازی برای فعالیت احزاب و نهادهای مدنی فراهم شود. مسائل سیاسی را در داخل مجلس مطرح نکنند. ممکن است یک نماینده مجلس فرد سیاسی باشد ولی نباید در داخل مجلس سیاست را در کارش دخالت دهد و آن را برای بیرون از مجلس بگذارد تا مجلسی کارآمد باشد. نظارت مجلس بر امور حاکمیت باید قوی باشد تا بتوانند با یک نظارت کامل به وظیفه واقعی خود عمل کنند.‏

مصاحبه کننده: سید مسعود حسینی

‏ ‏

 

‏ ‏

‏ ‏

‎ ‎

حضورج. 63صفحه 219