بخش دوم: تاریخ انبیاء

اهداف مبارزه

اهداف مبارزه

‏ ‏

‏     ‏‏انبیا هم آمدند که این اسلحه دارهای بی صلاحیتِ بی عقل را خلع سلاح کنند و‏‎ ‎‏نتوانستند؛ آنها قلدر بودند.(88)‏

اواخر دی 56 

*  *  *

‏ ‏

‏     فریادهای کوبنده علیه دستگاه جبار و چپاولگر برای بپا داشتن حکومت عدل اسلام‏‎ ‎‏است که کوشش در این راه از اعظم عبادات است، و فدایی دادن در راه آن سیرۀ انبیای‏‎ ‎‏عظام، خصوصاً نبی اکرم و وصی بزرگ او، امیر مؤمنان است.(89)‏

15 / 6 / 57 

*  *  *

‏ ‏

‏     راه شما راه خدا و اولیای خدااست. خون شما در راهی می ریزد که خون پیغمبران و‏‎ ‎‏امامان و اصحاب صلاحیتدار آنان ریخته شد. شما به آنان می پیوندید و این نه تنها غم‏‎ ‎‏ندارد، که شادی آور است.(90)‏

20 / 7 / 57 

*  *  *

‏ ‏

‏     ابراهیم را که ملاحظه می کنید، تیشه اش را برداشت این بتهایی که مال اشراف بود،‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 39
‏شکست و با اشراف درافتاد برای منافع توده ها و برای اینکه ظلم به توده ها اینها نکنند.‏‎ ‎‏البته آنها معنویات هم نقطۀ اصلیش‏‏[‏‏ان‏‏]‏‏ بوده است لکن وقتی می دیدند که یک ظلمی در‏‎ ‎‏جامعه واقع می شود، موظف می دانستند خودشان را که با آن سرانی که ظلم می کنند،‏‎ ‎‏درافتند و جنگ بکنند ‏‏[‏‏و یا‏‏]‏‏ هر جوری که ممکن است برایشان؛ با آنها درافتند.(91)‏

23 / 7 / 57 

*  *  *

‏ ‏

‏     انبیا که مبعوث شدند اول با طبقۀ بالا مقابله کردند. حضرت موسی با فرعون مقابله‏‎ ‎‏کرد. طبقۀ بالا اولیٰ هستند به اینکه مقابله بشوند و هدایت بشوند.(92)‏

4 / 10 / 58 

*  *  *

‏ ‏

‏     هیچ جنگی در دنیا که بین انبیا بوده و غیرشان، نبوده است الاّ اینکه می خواستند این‏‎ ‎‏سرکشها را آرام کنند، اِنانیّتها را بکوبند.(93)‏

15 / 4 / 59 

*  *  *

‏ ‏

‏     ‏‏انقلاب در راه هدف الهی و استقرار حکومت الله همان است که انبیای عظام در راه آن‏‎ ‎‏فداکاریها نمودند و پیامبر عظیم الشأن اسلام تا آخرین لحظات زندگی پربرکت خود در راه آن با‏‎ ‎‏همۀ توان، فداکاری و ایثار فرمود، و امامان بزرگوار اسلام هر چه داشتند نثار آن کردند‏‏.(94)‏

10 / 5 / 60 

*  *  *

‏ ‏

‏     تمام انبیا برای اصلاح جامعه آمده اند، تمام. و همۀ آنها این مسئله را داشتند که فرد‏‎ ‎‏باید فدای جامعه بشود. فرد هرچه بزرگ باشد ـ بالاترین فرد که ارزشش بیشتر از هر چیز‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 40
‏است در دنیا ـ وقتی که با مصالح جامعه معارضه کرد این فرد، باید فدا بشود. سیدالشهدا‏‎ ‎‏روی همین میزان آمد، رفت و خودش و اصحاب و انصار خودش را فدا کرد؛ که فرد باید‏‎ ‎‏فدای جامعه بشود، جامعه باید اصلاح بشود؛ لِیَقُومَ النّٰاسُ بِالْقِسْط،‏‎[1]‎‏ باید عدالت در بین‏‎ ‎‏مردم و در بین جامعه تحقق پیدا بکند. جانها را دادند، مالها را دادند، زحمتها‏‎ ‎‏کشیدند.(95)‏

18 / 6 / 60 

*  *  *

‏ ‏

‏     همۀ انبیا آمدند و با قلدرها دعوا کردند. البته آنهایی که می خواهند انبیا را قبول نکنند‏‎ ‎‏و وابستگان به انبیا را محکوم کنند، آنها می گویند که دین برای این است که مردم را‏‎ ‎‏تخدیر کند، اینها تخدیر می کنند و قدرتهای بزرگ می چاپند. ولی هر کس نگاه کند به‏‎ ‎‏سیرۀ انبیا از صدر عالم تا حالا، می بیند که آنی که اطراف انبیا جمع شدند مظلومها‏‎ ‎‏هستند، آنی که مقابل انبیا بودند قلدرها بودند. ما هیچ نبی ای را سراغ نداریم که با یک‏‎ ‎‏قلدری ساخته باشد به ضد ملت خودش. و هیچ وصی نبی ای را سراغ نداریم که ساخته‏‎ ‎‏باشد به ضد ملت خودش. این سیرۀ انبیا از صدر عالم تا زمان خاتم همین بوده است که‏‎ ‎‏در مقابل این قدرتهایی که ظالم بودند ـ منتها هر کدام در یک محیطی بودند ـ از آنجا‏‎ ‎‏شروع کردند. حضرت موسی در یک محیطی بوده از آنجا شروع کردند. لکن مقصد این‏‎ ‎‏بوده است که ریشۀ استکبار را از جهان بکنند و مردم را از این ظلمهایی که بر ایشان‏‎ ‎‏می شود نجات بدهند.(96)‏

30 / 10 / 60 

*  *  *

‏ ‏

‏     سیرۀ انبیا برای این بوده است که در مقابل طاغوت محکم می ایستادند و در مقابل‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 41
‏ضعفا و فقرا و مستضعفین و مستمندان فروتن بودند.(97)‏

7 / 6 / 61 

*  *  *

‏ ‏

‏     سیرۀ انبیای عظام، صلّی الله ، علی نبیّنا و علیهم اجمعین، و ائمۀ اطهار، علیهم السّلام،‏‎ ‎‏که سرآمد عارفان بالله و رستگان از هر قید و بند، و وابستگان به ساجت الهی در قیام به‏‎ ‎‏همۀ قوا علیه حکومتهای طاغوت و فرعونهای زمان بوده و در اجرای عدالت در جهان‏‎ ‎‏رنجها برده و کوششها کرده اند، به ما درسها می دهد و اگر چشم بینا و گوش شنوا داشته‏‎ ‎‏باشیم راهگشایمان خواهد بود (مَنْ اصْبَحَ وَ لَمْ یَهْتَمَّ بِأمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ‏‎ ‎‏بِمُسْلِمْ).‏‎[2]‎‏(98)‏

*  *  *

‏ ‏

‏     پیغمبران و پیغمبر اسلام را و ابراهیم را در نظر بگیرند، ببینند که با آنها چه مخالفت ها‏‎ ‎‏شد، ولی دست از هدفشان نکشیدند.(99)‏

18 / 6 / 63 

*  *  *

‏ ‏

‎ ‎

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 42

  • )) همانا ما پیغمبران خود را با ادله و معجزات فرستادیم و برایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند.»(حدید / 25).
  • )) رسول الله (ص) فرموده است: کسی که صبح کند (زندگی روزانه را شروع کند) و به امور مسلمین اهتمام نورزد مسلمان نیست اصول کافی؛ ج 3، ص 238، «کتاب الایمان و الکفر»، «باب الاهتمام بامور المسلمین»، ح 1، 4 (با اندکی اختلاف لفظی).