اهداف دعوت
ما بیچاره ها مثل اطفالی که از حکم عقلا سرپیچند، بلکه عقلا را تخطئه می کنند،
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 106
همیشه با آنها در مقام ستیزه و جنگ و جدال برآمدیم، و آن نفوس زکیۀ مطمئنه و ارواح طیبۀ طاهره به واسطۀ شفقت و رحمتی که بر بندگان خدا داشتند هیچ گاه از دعوت خویش به واسطۀ نادانی ما کوتاهی نفرمودند و با زور و زر ما را به سوی بهشت و سعادت کشیدند، بدون اینکه اجر و مزدی از ما بخواهند. آن وقت هم که رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، منحصر می کنند اجر خود را به «مودت ذوی القربیٰ»، صورت این مودت و محبت در عالم دیگر برای ما شاید از همۀ صور نورانیتر باشد. آن هم برای خود ماست و رسیدن ما به سعادت و رحمت. پس مزد رسالت عاید خود ما باشد و ما از ما بهره مند گردیدیم.(258)
* * *
پیغمبر اسلام می خواست در تمام دنیا وحدت کلمه ایجاد کند؛ می خواست تمام ممالک دنیا را در تحت یک کلمۀ توحید، در تحت کلمۀ توحید تمام ربع مسکون را قرار بدهد.(259)
23 / 8 / 44
* * *
رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مقصدشان این نبود که مشرکین مکه را از بین ببرند؛ یا مشرکین جزیرة العرب را از بین ببرند؛ مقصد این بود که دین اسلام را منتشر کنند؛ و حکومت، حکومت قرآن باشد؛ حکومت اسلام باشد. آنها چون مانع بودند از اینکه این حکومت اسلامی تحقق پیدا بکند، منتهی به جنگ می شد و معارضه.(260)
11 / 3 / 58
* * *
پیغمبر اکرم اهل عربستان است؛ لکن دعوتش مال عربستان نبوده؛ محصور نبوده به
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 107
عربستان؛ دعوتش مال همۀ عالم است.(261)
11 / 8 / 58
* * *
پیغمبر هم از اوّلی که مبعوث شد تا آخر، وقتی که از دنیا تشریف بردند در صدد این بود که آدم درست کند.(262)
21 / 3 / 59
* * *
رسول ختمی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند.(263)
7 / 4 / 59
* * *
اصل آمدن پیغمبر برای آموزش و پرورش بوده است. آیات را تلاوت کند، آیات را، علومی که از آن علوم به همه [چیز ]به طور آیه نظر بشود. آیات را تلاوت کند بر ایشان و تزکیه کند آنها را. آنها را تطهیر کند. نفوس را تطهیر کند، بعد از اینکه تطهیر کرد یُعَلّمُهُمُ الْکِتٰابَ وَ الْحِکْمَةَ. پرورش قبل از آموزش است. اگر هم قبل نباشد، همراه باید باشند و رتبۀ او مقدم است.(264)
10 / 4 / 59
* * *
یک صغیر یتیم چوپان زاده یا چوپان از حجاز پامی شود همۀ دولتها را دعوت می کند
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 108
که بیایید آدم بشوید.(265)
21 / 4 / 59
* * *
صدر اسلام این مسائل نبوده است که هرکسی بخواهد خودش را نشان بدهد، هر کسی می خواسته مکتبش را پیش ببرد، از این جهت هم پیش بردند؛ در عین حالی که ضعیف بودند، قوای بزرگ را از بین بردند.(266)
3 / 5 / 59
* * *
این صراط مستقیمی را که انبیا جلو راه بشر گذاشتند و نبی اکرم آخرین انبیا و اشرف همه، آن راه را جلو مردم گذاشتند، و مردم را دعوت به این صراط مستقیم کردند و هدایت کردند به راه انسانیت و خروج از همۀ انحای کفر و الحاد و خروج از همۀ ظلمات به نور مطلق، باید شما جوانها همان راه را ادامه دهید.(267)
2 / 11 / 59
* * *
اول آیه ای که به رسول اکرم، به حسب روایات و تواریخ، وارد شده است، آیۀ إقرَأ بِاسْمِ رَبِّکَ است. این آیه اولین آیه ای است که، به حسب نقل جبرئیل بر رسول اکرم خوانده است و از اول به «قرائت» و به تعلم دعوت شده است.(268)
11 / 3 / 60
* * *
شما ملاحظه می کنید که پیغمبر اکرم از همه بیشتر رنج کشید برای تربیت مردم؛ برای
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 109
اینکه این مظلومین را از دست آن ظالمها نجات بدهد.(269)
19 / 10 / 61
* * *
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 110