بخش سوم: تاریخ پیامبر اکرم (ص)

اهداف دعوت

‏ ‏

اهداف دعوت

‏ ‏

‏     ‏‏ما بیچاره ها مثل اطفالی که از حکم عقلا سرپیچند، بلکه عقلا را تخطئه می کنند،‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 106
‏همیشه با آنها در مقام ستیزه و جنگ و جدال برآمدیم، و آن نفوس زکیۀ مطمئنه و ارواح‏‎ ‎‏طیبۀ طاهره به واسطۀ شفقت و رحمتی که بر بندگان خدا داشتند هیچ گاه از دعوت‏‎ ‎‏خویش به واسطۀ نادانی ما کوتاهی نفرمودند و با زور و زر ما را به سوی بهشت و‏‎ ‎‏سعادت کشیدند، بدون اینکه اجر و مزدی از ما بخواهند. آن وقت هم که رسول اکرم،‏‎ ‎‏صلّی الله علیه و آله، منحصر می کنند اجر خود را به «مودت ذوی القربیٰ‏‎[1]‎‏»، صورت این‏‎ ‎‏مودت و محبت در عالم دیگر برای ما شاید از همۀ صور نورانیتر باشد. آن هم برای خود‏‎ ‎‏ماست و رسیدن ما به سعادت و رحمت. پس مزد رسالت عاید خود ما باشد و ما از ما‏‎ ‎‏بهره مند گردیدیم.(258)‏

*  *  *

‏ ‏

‏     ‏‏پیغمبر اسلام می خواست در تمام دنیا وحدت کلمه ایجاد کند؛ می خواست تمام ممالک دنیا‏‎ ‎‏را در تحت یک کلمۀ توحید، در تحت کلمۀ توحید تمام ربع مسکون را قرار بدهد.‏‏(259)‏

23 / 8 / 44 

*  *  *

‏ ‏

‏     رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مقصدشان این نبود که مشرکین مکه را از بین‏‎ ‎‏ببرند؛ یا مشرکین جزیرة العرب را از بین ببرند؛ مقصد این بود که دین اسلام را منتشر‏‎ ‎‏کنند؛ و حکومت، حکومت قرآن باشد؛ حکومت اسلام باشد. آنها چون مانع بودند از‏‎ ‎‏اینکه این حکومت اسلامی تحقق پیدا بکند، منتهی به جنگ می شد و معارضه.(260)‏

11 / 3 / 58 

*  *  *

‏ ‏

‏     پیغمبر اکرم اهل عربستان است؛ لکن دعوتش مال عربستان نبوده؛ محصور نبوده به‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 107
‏عربستان؛ دعوتش مال همۀ عالم است.(261)‏

11 / 8 / 58 

*  *  *

‏ ‏

‏     پیغمبر هم از اوّلی که مبعوث شد تا آخر، وقتی که از دنیا تشریف بردند در صدد این‏‎ ‎‏بود که آدم درست کند.(262)‏

21 / 3 / 59 

*  *  *

‏ ‏

‏     رسول ختمی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای‏‎ ‎‏اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق‏‎ ‎‏نشدند.(263)‏

7 / 4 / 59 

*  *  *

‏ ‏

‏     اصل آمدن پیغمبر برای آموزش و پرورش بوده است. آیات را تلاوت کند، آیات را،‏‎ ‎‏علومی که از آن علوم به همه ‏‏[‏‏چیز‏‎ ‎‏]‏‏به طور آیه نظر بشود. آیات را تلاوت کند بر ایشان و‏‎ ‎‏تزکیه کند آنها را. آنها را تطهیر کند. نفوس را تطهیر کند، بعد از اینکه تطهیر کرد یُعَلّمُهُمُ‏‎ ‎‏الْکِتٰابَ وَ الْحِکْمَةَ‏‎[2]‎‏. پرورش قبل از آموزش است. اگر هم قبل نباشد، همراه باید باشند و‏‎ ‎‏رتبۀ او مقدم است.(264)‏

10 / 4 / 59 

*  *  *

‏ ‏

‏     یک صغیر یتیم چوپان زاده یا چوپان از حجاز پامی شود همۀ دولتها را دعوت می کند‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 108
‏که بیایید آدم بشوید.(265)‏

21 / 4 / 59 

*  *  *

‏ ‏

‏     صدر اسلام این مسائل نبوده است که هرکسی بخواهد خودش را نشان بدهد، هر‏‎ ‎‏کسی می خواسته مکتبش را پیش ببرد، از این جهت هم پیش بردند؛ در عین حالی که‏‎ ‎‏ضعیف بودند، قوای بزرگ را از بین بردند.(266)‏

3 / 5 / 59 

*  *  *

‏ ‏

‏     این صراط مستقیمی را که انبیا جلو راه بشر گذاشتند و نبی اکرم آخرین انبیا و اشرف‏‎ ‎‏همه، آن راه را جلو مردم گذاشتند، و مردم را دعوت به این صراط مستقیم کردند و‏‎ ‎‏هدایت کردند به راه انسانیت و خروج از همۀ انحای کفر و الحاد و خروج از همۀ ظلمات‏‎ ‎‏به نور مطلق، باید شما جوانها همان راه را ادامه دهید.(267)‏

2 / 11 / 59 

*  *  *

‏ ‏

‏     اول آیه ای که به رسول اکرم، به حسب روایات و تواریخ، وارد شده است، آیۀ إقرَأ‏‎ ‎‏بِاسْمِ رَبِّکَ‏‎[3]‎‏ است. این آیه اولین آیه ای است که، به حسب نقل جبرئیل بر رسول اکرم‏‎ ‎‏خوانده است و از اول به «قرائت» و به تعلم دعوت شده است.(268)‏

11 / 3 / 60 

*  *  *

‏ ‏

‏     شما ملاحظه می کنید که پیغمبر اکرم از همه بیشتر رنج کشید برای تربیت مردم؛ برای‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 109
‏اینکه این مظلومین را از دست آن ظالمها نجات بدهد.(269)‏

19 / 10 / 61 

*  *  *

‎ ‎

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 110

  • )) اشاره است به آیه مبارکه «قُلْ لاٰ أسئَلُکُمْ عَلَیْهِ اَجْراً اِلاّ المَوَدَّةَ فی الْقُرْبیٰ» یعنی بگو (ای پیامبر) من از شما اجر [رسالت] نمی خواهم جز آنکه به خویشانم محبت کنید.شوری  / 23.
  • )) «تعلیم دهند به آنها کتاب و حکمت» (جمعه  / 2).
  • )) «قرآن را به نام پروردگارت بر خلق قرائت کن» (علق / 1).