بخش چهارم: تاریخ اهل بیت (ع)

مقام و معرفت

مقام و معرفت

‏     ‏‏بعضی از آنها در وقت نماز رنگ مبارکشان تغییر می کرد و پشت مبارکشان می لرزید از‏‎ ‎‏خوف آنکه مبادا در امر الهی لغزشی شود، با آنکه معصوم بودند.(489)‏

*  *  *

‏ ‏

‏     کمال عمل اولیا، علیهم السلام، به واسطۀ جهات باطنّیۀ آن بوده، والا صورت عمل‏‎ ‎‏چندان مهمّ نیست.(490)‏

سرالصلوة، ص 41 

*  *  *

‏ ‏

‏     اهل بیت عصمت، علیهم السلام، معادن وحی و تمام فرمایشاتشان و علومشان از‏‎ ‎‏وحی الهی و کشف محمّدی صلی الله علیه و آله و سلمّ است.(491)‏

*  *  *

‏ ‏

‏     ای ضعیف، جایی که رسول خدا، صلی الله علیه و آله، که اعرف خلق الله است و عمل‏‎ ‎‏او از همه کس نورانی تر و با عظمت تر است اعتراف به عجز و تقصیر کند و «مٰا عَرَفْنٰاکَ‏‎ ‎‏حقَّ مَعْرِفَتِکَ وَ مٰا عَبَدْنٰاکَ حَقَّ عِبٰادَتِکَ‏‎[1]‎‏» گوید و ائمۀ معصومین، علیهم السلام، آن طور‏‎ ‎

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 189
‏در محضر مقدس اظهار قصور و تقصیر کنند، از پشه لاغری چه خیزد؟(492)‏

*  *  *

‏ ‏

‏     ‏‏ما خود بالضرورة می دانیم که اعمال ما و همۀ بشر عادی بلکه همه ملائکة الله و روحانیّین‏‎ ‎‏در میزان مقایسه با اعمال رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، و ائمّۀ هدی، سلام الله علیهم، قدر‏‎ ‎‏محسوسی ندارد و به هیچ وجه در حساب نیاید. آنگاه، اعتراف به تقصیر و اظهار عجز از قیام‏‎ ‎‏به امر از آن بزرگواران متواتر بلکه فوق حد تواتر است.‏‏(493)‏

*  *  *

‏ ‏

‏     اولیای عظیم المنزله ای که لحظه ای به دنیا و زخارف آن توجه نکرده اند و بجز به خدا‏‎ ‎‏و اوامر او نیندیشیده اند و به جز رضای او قدم بر نداشته اند.(494)‏

16 / 5 / 65 

*  *  *

‎ ‎

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 190

  • )) «آن چنانکه حق شناخت توست تو را نشناختیم  آنگونه که حق پرستیدن توست تو را نپرستیدیم.» مرآة العقول؛ ج 18، ص 146، «کتاب الایمان و الکفر»، «باب الشکر».