اصحاب ائمه
جنگهای مهم و فتحهای شایانی که نصیب لشکر اسلام شده مطلعین می گویند و تاریخ نشان
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 206
می دهد که یا به دست شیعیان علی با به کمکهای شایان تقدیر آنها بوده [است].(547)
* * *
از حضرت صادق سؤال می شود که یکی از دوستان آل محمد در امر دیوان داخل است و در زیر رایت آنها کشته می شود. حال این چطور است؟ جواب می دهد که خدا او را با نیت او مشحور می کند.(548)
* * *
از رجال کشی در احوالات محمدبن اسمعیل بن بزیع که از بزرگان اصحاب ائمه است و در دولت منصور داخل است یک حدیث از موسی بن جعفر نقل می کند که از اشخاصی که در دربارهای سلاطین ستمگر واردند و برای اصلاح حال کشور و توده قدم برمی دارند به قدری تعریف و تمجید کرده است که انسان را متحیر می کند. می گوید اینها حقیقتاً مؤمن اند. اینها محل نور خدا هستند، در زمین اینها نور خدا هستند. در توده نور اینها برای اهل آسمان روشنی می دهد. همچون ستارگان درخشان که برای اهل زمین نورپخش می کنند. بهشت برای آنان خلق شده و آنان برای بهشت.(549)
* * *
وزرای سابق، مشاورین سلاطین سابق، علما بودند؛ علی بن یقطین بوده است.(550)
12 / 2 / 42
* * *
علی بن یقطین هم از وزرا بود. در زمان ائمه هم بودند.(551)
10 / 8 / 56
* * *
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 207
«مالک اشتر» یکی از صاحب منصبهای بزرگِ حضرت امیر بوده است، «محمدبن ابی بکر» یکی از صاحب منصبهای بزرگ حضرت امیر بوده است.(552)
20 / 9 / 57
* * *
باکی از این نداریم که شهادت نصیب عزیزان ما شده است. این یک شیوۀ مرضیه ای است که در شیعۀ امیرالمؤمنین از اول پیدایش اسلام تاکنون بوده است. اسلام با حماسۀ شیعه همیشه مقارن بوده است. در صدر اسلام امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ بزرگمرد اسلام، بزرگمرد دنیا، با مجاهدات بزرگ خود اسلام را رشد داد؛ اسلام را شکوفا کرد. امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ با شیعۀ بزرگوار خود در جنگهای بزرگ اسلام پیشقدم بود. اولاد طاهرین او مثل سیدالشهداء ـ سلام الله علیه ـ که قیام و نهضت کرد و خون خود را در راه اسلام داد، یا سایر ائمۀ ما که در پشت پرده تقیه، اسلام را ترویج و قرآن را تأیید کردند؛ پس از آنها تنها طایفه ای که با جباران و با دیکتاتورهای عصر مقابله و معارضه کردند، همین شیعیان علی ـ علیه السلام ـ بود. قیامهای پی درپی تا عصرهای اخیر، باز شیعیان علی ـ علیه السلام ـ بودند که مقابل جباران ایستادند و قیام کردند.(553)
18 / 12 / 57
* * *
یک آدم می شود صد تا؛ یک آدم می شود هزار تا. مالک اشتر یک نفر نبود، مالک اشتر یک آدمی بود که یک لشکر بود و بیشتر.(554)
3 / 3 / 58
* * *
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 208
وضع سردارها با این سردارهایی که حکومتهای بلاد بودند با مردم وضع، وضع فرمانفرمایی و فرمانبرداری نبوده است. وضع خدمت بوده است که فرمانفرماها خدمتگزار مردم بودند.(555)
26 / 4 / 58
* * *
مالک اشتر هم در آنجایی که حکمفرما بود امر می کرد و همه مکلف به اجرا بودند، لکن از طرف مالک اشتر ظلم به کسی نمی شد.(556)
8 / 10 / 58
* * *
سردار بزرگ، مالک اشتر، از بازار عبور می کرد. یک کسی نشناخته، به او فحّاشی کرد. ایشان هم سرش را زیر انداخت و رفت. کسی به او گفت که تو شناختی این را؟ گفت: نه. گفت: این مالک اشتر است. دوید، دنبالش دوید. دید که رفته توی مسجدی و ایستاده، نماز می خواند. آمد پیشش عذرخواهی. گفت: نه، عذرخواهی نکن، من آمدم اینجا نماز بخوانم و برای تو طلب مغفرت بکنم از خدا. این تربیت اسلامی است.(557)
15 / 3 / 59
* * *
در زمان بعضی از امرای سابق مثل خلفای بنی عباس و بنی امیّه و اینها، بعضی از اشخاص در خدمت آنها به حسب ظاهر می رفتند ـ و اشخاص بسیار صحیحی بودند ـ برای جلوگیری از بعضی مظالم.(558)
25 / 5 / 59
* * *
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 209
مالک اشتر، که یکی از سردارهای بزرگ اسلام بود، خیال می کنید که مثل یکی از این درجه دارهای زمان طاغوت بود؟ نه، این تو مردم می آمد نمی شناختندش.(559)
20 / 6 / 59
* * *
سلمان دارای حکومت مداین بود؛ وقتی سیل آمد، پوستی که زیرش بود برداشت و رفت بالا گفت «نَجیَ المُخَفَّفون» من چیزی ندارم تا آب ببرد. یک پوستی هست آن هم برداشتم. حاکم آنجا بود!(560)
28 / 12 / 59
* * *
از زمان حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ که فقه اسلام و شیعه تدوین شد، همین روحانیین بودند که دست به دست دادند، و در غیبت کبری هم همین روحانیین بودند که احکام اسلام را دست به دست دسته بندی کردند. اینها را، دست به دست، نسل به نسل، منتقل کرده اند تا به ما رسید.(561)
6 / 3 / 60
* * *
کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 210