بخش چهارم: تاریخ اهل بیت (ع)

امام زمان (ع)

امام زمان(عج)

‏ ‏

‏     ‏‏این عید سعید پانزده شعبان را به همۀ مسلمین و به همۀ ملت ایران تبریک عرض می کنم. ماه‏‎ ‎‏شعبان ماه بزرگی است که در آن، در سوم آن، بزرگ مجاهد عالم بشریت متولد شد و در پانزدۀ‏‎ ‎‏آن، حضرت مهدی موعود ـ ارواحناله الفداء ـ پا به عرصۀ وجود گذاشت. ‏

‏     ‏‏و قضیۀ غیبت حضرت صاحب، قضیۀ مهمی است که به ما مسائلی می فهماند.‏‎ ‎‏مِن جمله اینکه برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا‏‎ ‎‏بشود در تمام بشر نبوده کسی الاّ مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که خدای تبارک و تعالی‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 301
‏او را ذخیره کرده است برای بشر. هر یک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و‏‎ ‎‏مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همۀ عالم بکنند لکن موفق نشدند. حتی‏‎ ‎‏رسول ختمی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای‏‎ ‎‏عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این‏‎ ‎‏معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد‏‎ ‎‏کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می فهمند که فقط قضیۀ عدالت در زمین برای‏‎ ‎‏رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند،‏‎ ‎‏انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای‏‎ ‎‏خودش این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این‏‎ ‎‏انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید‏‎ ‎‏یک انحرافاتی و کجیهایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیدۀ صحیح و صراط‏‎ ‎‏مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان. در زمان ظهور مهدی موعود ـ سلام الله ‏‎ ‎‏علیه ـ که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این‏‎ ‎‏قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را،‏‎ ‎‏عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه‏‎ ‎‏برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان‏‎ ‎‏معنایی که همۀ انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و‏‎ ‎‏همۀ اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.‏

‏میلاد مهدی موعود (ع) بزرگترین عید برای بشریت اینکه این بزرگوار را طول عمر داده‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی برای یک همچو معنایی، ما از آن می فهمیم که در بشر کسی نبوده‏‎ ‎‏است دیگر، قابل یک همچو معنایی نبوده است، و بعد از انبیا که آنها هم بودند لکن‏‎ ‎‏موفق نشدند، کسی بعد از انبیا و اولیای بزرگ، پدران حضرت موعود، کسی نبوده است‏‎ ‎‏که بعد از این، اگر مهدی موعود هم مثل سایر اولیا به جوار رحمت حق می رفتند، دیگر‏‎ ‎‏در بشر کسی نبوده است که این اجرای عدالت را بکند، نمی توانسته و این یک موجودی‏‎ ‎‏است که ذخیره شده است برای یک همچو مطلبی، و لهذا به این معنا عید مولود حضرت‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 302
‏صاحب ـ ارواحناله الفداء ـ بزرگترین عید برای مسلمین، است و بزرگترین عید برای بشر‏‎ ‎‏است نه برای مسلمین.‏

‏     اگر عید ولادت حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بزرگترین عید است‏‎ ‎‏برای مسلمین از باب اینکه موفق به توسعۀ آن چیزهایی که می خواست توسعه بدهد‏‎ ‎‏نشد، چون حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ این معنا را اجرا خواهد کرد و در تمام عالم‏‎ ‎‏زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد به همۀ مراتب عدالت، به همۀ مراتب دادخواهی،‏‎ ‎‏باید ما بگوییم که عید شعبان، عید تولد حضرت مهدی ـ سلام الله علیه ـ بزرگترین عید‏‎ ‎‏است برای تمام بشر. وقتی که ایشان ظهور کنند ـ ان شاءالله خداوند تعجیل کند در ظهور‏‎ ‎‏او ـ تمام بشر را از انحطاط بیرون می آورد، تمام کجیها را راست می کند: یَمْلأُ الأَرْضَ عَدْلاً‏‎ ‎‏بَعْدَ مٰا مُلِئَتْ جَوْراً‏‎[1]‎‏ همچو نیست که این عدالت همان که ماها از آن می فهمیم که نه یک‏‎ ‎‏حکومت عادلی باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست.‏‎ ‎‏معنی یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلاً بَعْدَ مٰا مُلِئَتْ جَوْراً الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید‏‎ ‎‏بشود، پر از جور است، تمام نفوسی که هستند انحرافات در آنها هست. حتی نفوس‏‎ ‎‏اشخاص کامل هم در آن انحرافاتی هست ولو خودش نداند. در اخلاقها انحراف هست،‏‎ ‎‏در عقاید انحراف هست، در اعمال انحراف هست و در کارهایی هم که بشر می کند‏‎ ‎‏انحرافش معلوم است. و ایشان مأمورند برای اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام‏‎ ‎‏این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلاً بَعْدَ مٰا مُلِئَتْ‏‎ ‎‏جَوْراً. از این جهت، این عید، عید تمام بشر است بعد از اینکه آن اعیاد، اعیاد مسلمین‏‎ ‎‏است. این عید، عید تمام بشر است. تمام بشر را ایشان هدایت خواهند کرد ان شاءالله ، و‏‎ ‎‏ظلم و جور را از تمام روی زمین بر می دارند به همان معنای مطلقش. از این جهت، این‏‎ ‎‏عید، عید بسیار بزرگی است که به یک معنا از عید ولادت حضرت رسول ـ صلی الله علیه‏‎ ‎‏و آله ـ که بزرگترین اعیاد است، این عید به یک معنا بزرگتر است.‏

‏     و ما باید در اینطور روزها و در اینطور ایام الله توجه کنیم که خودمان را مهیا کنیم از‏‎ ‎‏برای آمدن آن حضرت. من نمی توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم؛ بزرگتر از این است.‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 303
‏نمی توانم بگویم که شخص اول است؛ برای اینکه دومی در کار نیست. ایشان را‏‎ ‎‏نمی توانیم ما با هیچ تعبیری تعبیر کنیم الاّ همین که مهدی موعود است. آنی است که خدا‏‎ ‎‏ذخیره کرده است برای بشر. و ما باید خودمان را مهیا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه‏‎ ‎‏موفق شدیم ان شاءالله به زیارت ایشان، طوری باشد که روسفید باشیم پیش ایشان. تمام‏‎ ‎‏دستگاههایی که الآن به کار گرفته شده اند در کشور ما ـ و امیدوارم که در سایر کشورها‏‎ ‎‏هم توسعه پیدا بکند ـ باید توجه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیا کنند برای‏‎ ‎‏ملاقات حضرت مهدی ـ سلام الله علیه.(799)‏

7 / 4 / 59 

*  *  *

‏ ‏

‏     سالروز مبارک ولادت با سعادت و پربرکت حضرت خاتم الاوصیا و مفخرالاولیا‏‎ ‎‏حجت بن الحسن العسکری ـ ارواحنالمقدمه الفداء ـ بر مظلومان دهر و مستضعفان جهان‏‎ ‎‏مبارک باد. و چه مبارک است میلاد بزرگ شخصیتی که بر پا کنندۀ عدالتی است که بعثت‏‎ ‎‏انبیا ـ علیهم السلام ـ برای آن بود. و چه مبارک است زادروز ابرمردی که جهان را از شرّ‏‎ ‎‏ستمگران و دغلبازان تطهیر می نماید و زمین را پس از آنکه ظلم و جور آن را فرا گرفته پر‏‎ ‎‏از عدل و داد می نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض‏‎ ‎‏می نماید. و چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغلبازیها و فتنه انگیزیها پاک‏‎ ‎‏شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه‏‎ ‎‏خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون‏‎ ‎‏عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخهای ستم و کنگره های بیداد فرو ریزد و آنچه‏‎ ‎‏غایت بعثت انبیا ـ علیهم صلوات الله ـ و حامیان اولیا ـ علیهم السلام ـ بوده تحقق یابد و‏‎ ‎‏برکات حق تعالی بر زمین نازل شود و قلمهای ننگین و زبانهای نفاق افکن شکسته و‏‎ ‎‏بریده شود و سلطان حق تعالی بر عالم پرتو افکن گردد و شیاطین و شیطان صفتان به‏‎ ‎‏انزوا گرایند و سازمانهای دروغین حقوق بشر از بنیاد برچیده شوند. و امید است که‏‎ ‎‏خداوند متعال آن روز فرخنده را به ظهور این مولود فرخنده هر چه زودتر فرا رساند و‏

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 304
‏خورشید هدایت و امامت را طالع فرماید.(800)‏

28 / 3 / 60 

*  *  *

‏ ‏

‏     امید است که این انقلاب جرقه و بارقه ای الهی باشد که انفجاری عظیم در توده های‏‎ ‎‏زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیة الله ـ ارواحنا لمقدمه‏‎ ‎‏الفداء ـ منتهی شود.(801)‏

10 / 5 / 60 

*  *  *

‏ ‏

‏     ‏‏من امیدوارم که این کشور با همین قدرت که تا اینجا آمده است و با همین تعهد و با همین‏‎ ‎‏بیداری، که از اول قیام کرده است و تا اینجا رسانده است، باقی باشد این نهضت و این انقلاب‏‎ ‎‏و قیام، تا صاحب اصلی ان شاءالله ، بیاید. و ما و شما و ملت ما امانت را به او تسلیم کند.‏‏(802)‏

3 / 9 / 60 

*  *  *

‏ ‏

‏     دست عنایت خدای تبارک و تعالی به سر این ملت کشیده شده است، و ایمان آنها را‏‎ ‎‏تقویت فرموده است که یکی از علائم ظهور بقیة الله ـ ارواحنا فداه ـ است.(803)‏

1 / 1 / 61 

*  *  *

‏ ‏

‏     امید است آفتاب درخشان اسلام بر جهانیان نور افشاند، و مقدمات ظهور منجی‏‎ ‎‏بشریت را فراهم آورد، و مَا ذلک علی الله بعزیز.(804)‏

22 / 11 / 63 

*  *  *


کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 305
‏     با سلام و درود به پیشگاه مقدس مولود نیمۀ شعبان و آخرین ذخیرۀ امامت حضرت‏‎ ‎‏بقیة الله ـ ارواحنا فداه ـ و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی انسان از قیود ظلم‏‎ ‎‏و ستم استکبار. سلام بر او و سلام بر منتظران واقعی او، سلام بر غیبت و ظهور او و سلام‏‎ ‎‏بر آنان که ظهورش را با حقیقت درک می کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز‏‎ ‎‏می شوند.(805)‏

2 / 1 / 68 

*  *  *

‎ ‎

کتابسیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 306

  • زمین را پر از عدل و داد می کند، پس از آنکه پر از ستم شده باشد.