حدیث 11 فطرت

‏الحدیث الحادی عشر‏

‏بالسّند المتّصل إلی محمّد بن یعقوب، عن محمّد بن یحیی، عن أحمد بن محمّد، عن ابن محبوب، عن علیّ بن رئاب، عن زرارة، قال: سألت أبا عبد الله، علیه السّلام، عن قول الله عزّ و جلّ:‏‏ «فِطْرَتَ الله الّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها.»‏‏ قال:‏

‏فطرهم جمیعا علی التّوحید.‏‎[1]‎‏ ترجمه «زراره گوید پرسش کردم از حضرت صادق، علیه السلام، از فرموده خدای تعالی: فطرة الله الّتی فطر النّاس علیها. فرمود: «خلق کرد ایشان را همگی بر توحید.» شرح اهل لغت و تفسیر گویند «فطرت» به معنای «خلقت» است. در صحاح است:‏

‏«الفطرة، بالکسر، الخلقة.» و تواند بود که این «فطرت» مأخوذ باشد از «فطر» به معنای شق و پاره نمودن، زیرا که «خلقت» گویی پاره نمودن پرده عدم و حجاب غیب است. و به همین معنی نیز «افطار» صائم است: گویی پاره نموده هیئت اتصالیه امساک را. در هر حال، بحث از لغت خارج از مقصود ماست. بالجمله، حدیث شریف اشاره است به آیه شریفه در سوره «روم»:‏‏ فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ الله الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ الله ذلِکَ الدّینُ القَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ الناسِ لا یَعْلَمُون ‏‎[2]‎‏ ما ان شاء الله اشاره اجمالیه به این فطرت، و کیفیت آن، و چگونگی بودن مردم بر فطرت توحید، در ضمن فصول و مقاماتی چند می نماییم.‏

‎ ‎

کتابشرح چهل حدیث (اربعین حدیث)صفحه 179

  • . اصول کافی ج 2، ص 12،« کتاب ایمان و کفر»،« باب فطرت خلق بر توحید»، حدیث 3.
  • . «پس روی خود همچنان به سوی آیین اسلام بدار، در حالی که در آن استواری به همان سرشت خدا که مردم را بر آن پدید آورد. در آفرینش خداوند هیچ دگرگونی نیست. دین راست اینست، اما بیشتر مردم نمی دانند.» (روم- 30).