کتاب نماز

مقدمۀ ششم: حضور قلب در نماز

مقدمۀ ششم

‏سزاوار است که نمازگزار در سرتاسر نماز ـ چه در افعال و چه در اقوال ـ حضور قلب‏‎ ‎‏داشته باشد؛ زیرا که برای عبد آن مقداری از نماز او، نماز محسوب می شود که در آن، با‏‎ ‎‏حضور قلب باشد. و حضور قلب یعنی کاملاً به نماز و آنچه را که در آن می گوید توجه‏‎ ‎‏داشته باشد و به حضرت معبود جلّ جلاله کاملاً متوجه باشد و بخواهد که عظمت و جلال‏‎ ‎‏وهیبت او را درک کند و قلب خود را از غیر او خالی نماید، به همین جهت خود را در‏‎ ‎‏پیشگاه سلطان سلاطین و بزرگ بزرگان می بیند که او را خطاب کرده و با او مناجات‏‎ ‎

ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 173
‏می نماید، پس وقتی که چنین حالتی را در خود بیابد در دل او هیبتی می افتد که او را‏‎ ‎‏می هراساند، سپس خود را در ادای حق خدای تعالی مقصّر می بیند و در نتیجه خوف او در‏‎ ‎‏دلش قرار می گیرد و پس از آن به رحمت واسعۀ حق می نگرد و امیدوار به پاداش نیک او‏‎ ‎‏می شود. و در نتیجه حالتی بین خوف و رجاء برایش پیدا می شود و این صفت «کاملین»‏‎ ‎‏است و این حالت بر حسب درجات عبادت کنندگان، درجات گوناگون و مراتب‏‎ ‎‏بیشماری دارد. و برای نمازگزار سزاوار است که دارای خضوع و خشوع و سکون و وقار‏‎ ‎‏بوده و با هیأتی نیکو قبل از نماز عطر زده و مسواک نموده و شانه بزند و سزاوار است مانند‏‎ ‎‏کسی که با نماز وداع می کند نماز بخواند (گویا آخرین نمازش می باشد و بعد از آن خواهد‏‎ ‎‏مرد)، پس توبه و انابه و استغفارش را تجدید نماید و سزاوار است در پیشگاه پروردگارش‏‎ ‎‏مانند عبد ذلیلی که در مقابل مولایش می ایستد، بایستد و سزاوار است در گفتن ‏‏«‏ایاک نعبد‎ ‎وایاک نستعین‏»‏‏؛ ‏‏«تنها تو را می پرستیم و فقط از تو کمک می جوییم» راستگو باشد و مبادا این‏‎ ‎‏جمله را بگوید در حالی که هوای نفس خویش را می پرستد و از غیر مولایش کمک‏‎ ‎‏می جوید و سزاوار است که کوشش کند تا موانع قبول نماز را از خود دور نماید مانند‏‎ ‎‏خودپسندی و حسد و تکبر و غیبت و ندادن زکات و سایر حقوق واجب که مانع قبول‏‎ ‎‏نماز می باشند.‏

‎ ‎

ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 174