غسل مسّ میّت
مسّ بدن انسان مرده، بعد از سرد شدن تمام جسد و قبل از تمام شدن غسلش، سبب وجوب غسل مسّ میّت می شود، و مسّ بدن میّت بعد از تمام شدن غسلش اگرچه غسل اضطراری باشد، مانند آن که در اثر نبود سدر و کافور غسل های سه گانه با آب خالص باشد، بلکه اگرچه غسل دهنده در اثر نبود مسلمان هم جنس ـ مرد یا زن ـ شخص کافری باشد، سبب وجوب غسل مسّ میّت نمی شود، ولی بنابر احتیاط (مستحب) به غسل کافر، اکتفا نشود. و در صورتی که غسل دادن میّت ممکن نباشد، تیمّم به جای غسل و ملحق به آن است، اگرچه احتیاط (مستحب) آن است که ملحق به آن نباشد. و در میّت فرقی بین مسلمان و کافر و بزرگ و کوچک، حتی سقطی که چهار ماهش تمام باشد نیست،
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 73
همان طور که بین اعضای روح دار و غیر آن، مسّ کننده باشند یا مسّ شونده بعد از آن که عرفاً صدق مسّ کند، فرقی نیست، بنا بر این اگر ناخن او به ناخن میّت برسد باید غسل کند، البته اگر موی میّت مسّ شود و یا موی انسان به میّت برسد، غسل ندارد.
مسأله 1 ـ قطعه ای که از بدن انسان زنده جدا شده، مسّ آن مانند مسّ میّت، موجب غسل است در صورتی که دارای استخوان باشد نه خالی از آن و احتیاط (مستحب) آن است که استخوان تنها، به گوشت دارای استخوان ملحق باشد، اگرچه بنابر اقوی ملحق نیست. اما قطعه ای که از بدن میّت جدا شده باشد مسّ هر چیزی که در وقت اتصال به میّت غسل داشته باشد، در وقت جدا بودن از آن هم غسل دارد.
مسأله 2 ـ شهید، مانند مرده ای است که غسل داده شده ولذا مسّ شهید غسل ندارد. و همچنین است مسّ کسی که قتل او به عنوان قصاص یا حد واجب شده است و امر می شود غسلش را مقدم داشته تا کشته شود. (بنا بر این پس از کشته شدن چنین کسی مسّ بدن او موجب غسل نمی شود.)
مسأله 3 ـ اگر بعد از مسّ بدن میّت، شک کند که قبل از سرد شدن، مسّ کرده یا بعد از آن، غسل بر او واجب نیست. و همچنین است اگر شک کند میّتی را که مسّ کرده، شهید بوده یا نه، بر خلاف آن که شک کند که مسّ او قبل از غسل دادن بوده است و یا بعد از آن، که در این صورت غسل بر او واجب است.
مسأله 4 ـ اگر عضوی از بدن انسان زنده خشک شده و به طور کلی بی روح شود مادامی که به بدن متّصل است، مسّ آن غسل ندارد و بعد از جدا شدن از بدن در صورتی مسّ آن غسل دارد که دارای استخوان باشد وگرنه محل اشکال است. و همچنین اگر عضوی بریده شده و به بدن ولو با پوست متصل باشد مسّ آن غسل ندارد و پس از جدا شدن در صورتی مسّ آن غسل دارد که دارای استخوان باشد.
مسأله 5 ـ مسّ میّت بنابر احتیاط (واجب) بلکه خالی از قوت نیست، وضو را باطل می کند، پس علاوه بر غسل مسّ میّت، وضو گرفتن هم، برای آنچه مشروط به وضو است، واجب است.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 74
مسأله 6 ـ بنابر احتیاط (واجب) بلکه خالی از قوت نیست، باید برای هر چیزی که مشروط به طهارت از حدث اصغر است غسل مسّ میّت نماید. و بنابر احتیاط (واجب) بلکه خالی از قوت نیست، غسل مسّ میّت در هر چیزی که طهارت (از حدث اصغر) در آن شرط است، مانند نماز، طواف واجب، و مسّ نوشتۀ قرآن، شرط می باشد.
مسأله 7 ـ کسی که مسّ میّت کرده قبل از غسل کردن، دخول به مساجد و زیارتگاه ها وتوقف در آن ها و خواندن سوره های عزائم، برایش جایز است و اگر زن، مسّ میّت کرده قبل از غسل نزدیکی شوهر با او جایز است، پس مسّ میّت مانند حدث اصغر است با این فرق که در مسّ میّت، برای نماز و مانند آن غسل هم واجب است.
مسأله 8 ـ تکرار کردن مسّ ـ حتی اگر مرده های متعدد را مسّ کند ـ همانند سایر حدث ها موجب تکرار غسل نمی شود.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 75