احکام تخلی (بول و غائط کردن)
مسأله 1 ـ در حال تخلی ـ مانند سایر حالات ـ پوشاندن عورت از ناظر محترم؛ چه مرد باشد یا زن، حتی دیوانه و طفلی که ممیّزند، واجب است. چنان که نگاه کردن به عورت
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 22
دیگری هرچند که دیوانه یا طفل ممیّز باشد حرام است. اما پوشاندن عورت از فرد غیر ممیّز واجب نیست همان طور که نگاه کردن به عورت طفل غیر ممیّز جایز است. چنان که نگاه کردن زن و شوهر و نگاه کردن مالک و مملوکه به عورت یکدیگر جایز است، اما نگاه کردن مالکه و مملوک او به عورت یکدیگر، بلکه بنابر اظهر به سایر اعضای بدن یکدیگر هم جایز نیست. و در اینجا منظور از عورت در مورد زن «قبل» و «دبر» است و در مرد «قبل» و «دبر» و «بیضتین» می باشد. و کفل و ران ها و حتی عانه و عجان از عورت حساب نمی شود؛ هرچند احتیاط (مستحب) این است که از نگاه کردن و در معرض نگاه دیگران قرار دادن مویی که در اطراف عورت می روید اجتناب شود و پوشاندن ناف و زانو و مابین آن ها مستحب است.
مسأله 2 ـ پوشاندن عورت با هرچه که آن را بپوشاند ولو مثلاً با دست خود یا با دست زوجه اش کفایت می کند.
مسأله 3 ـ نگاه کردن به عورت دیگری از پشت شیشه، بلکه در آینه و آب زلال هم جایز نیست.
مسأله 4 ـ اگر ناچار شود در مقام معالجه و امثال آن به عورت شخص دیگری نگاه کند احتیاط (واجب) آن است که اگر با نگاه کردن در آینه ای که مقابل عورت قرار گیرد، اضطرار برطرف می شود، به این طریق عمل کند وگرنه مانعی ندارد.
مسأله 5 ـ رو به قبله یا پشت به قبله قرار دادن مقادیم بدن ـ سینه و شکم ـ در حال تخلی حرام است اگرچه عورت را از قبله بگرداند. و میزان پشت کردن و رو به قبله نمودن عرفی است. و ظاهراً زانوها در پشت به قبله و یا رو به قبله بودن دخالت ندارند و احتیاط (واجب) این است که هرچند مقادیم بدن رو به قبله نباشد تنها عورت را هم رو به قبله نکند. و بنابر احتیاط (واجب) حرام است که در حال استبراء نیز رو به قبله یا پشت به قبله باشد، بلکه اگر با استبراء قطره های بول خارج شود اقوی حرمت است. و در حال استنجاء ترک احتیاط (یعنی رو به قبله و یا پشت به قبله نمودن) سزاوار نیست اگرچه بنابر اقوی حرام نمی باشند. و اگر ناچار شود که رو به قبله یا پشت به آن نماید، مخیّر است و احتیاط
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 23
(مستحب) آن است که پشت به قبله نماید. و اگر ناچار شود که یا عورت خود را از ناظر محترم نپوشاند و یا رو به قبله و یا پشت به قبله قرار بگیرد باید پوشاندن عورت را اختیار کند. و اگر قبله بین چند طرف مشتبه باشد و نتواند در این باره تحقیق کند و تأخیر در تخلی تا معلوم شدن طرف قبله مشکل باشد به هر طرف می تواند تخلی کند، ولی اگر ظن برایش حاصل شود بعید نیست که عمل بر طبق آن لازم باشد.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 24