مقاله ثالثه در مقارنات نماز است و در آن چند باب است

فصل اول در سرّ جملی قیام است

فصل اول در سرّ جملی قیام است

‏ ‏

‏     بدان که اهل معرفت قیام را اشاره به توحید افعال دانند؛ چنانچه رکوع‏‎ ‎‏را به توحید صفات، و سجود را به توحید ذات اشاره دانند. و بیان این دو در‏‎ ‎‏محل خود بیاید. و اما بیان آن که قیام اشاره به توحید فعلی است آن است که‏‎ ‎‏در خود قیام وضعاً، و قرائت لفظاً، اشارت به آن مقام است:‏

‏     اما این که قیام وضعاً اشارت به آن است این است که در آن اشارت به‏‎ ‎‏قیام عبد به حق و مقام قیّومیّت حق است که آن تجلّی به فیض مقدس و تجلّی‏‎ ‎


کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 146
‏فعلی است؛ و در این تجلّی مقام فاعلیّت حق ظاهر شود و همۀ موجودات‏‎ ‎‏مستهلک در تجلّی فعلی و مضمحلّ در تحت کبریای ظهوری شود. و ادب‏‎ ‎‏عرفانی سالک در این مقام آن است که این لطیفۀ الهیه را به یاد قلب آورد و ترک‏‎ ‎‏تعیّنات نفسیّه را هر چه بتواند بکند و حقیقت فیض مقدّس را به قلب تذکّر دهد‏‎ ‎‏و نسبت قیّومیّت حق و تقوّم خلق به حق را به باطن قلب برساند. و چون این‏‎ ‎‏حقیقت در قلب سالک متمکّن شد، قرائت او به لسان حق واقع شود و ذاکر و‏‎ ‎‏مذکورْ خود حق گردد، و بعضی از اسرار قدر بر قلب عارف کشف گردد ‏و اَنْتَ‎ ‎کَمٰا اَثْنَیْتَ عَلیٰ نَفْسِک‎[1]‎‏ و ‏وَاَعُوذُ بِکَ مِنْک‏1/224 ‏‏به بعض مراتب برای او‏‎ ‎‏مکشوف شود و بعضی از اسرار صلوة را قلب عارف دریابد؛ چنانچه در نظر‏‎ ‎‏نمودن به محل سجود، که تراب است و نشئه اصلیّه است، و در خاضع نمودن‏‎ ‎‏رقبه و سر به زیر انداختن که لازمۀ آن است، اشاره به ذُلّ و فقر امکانی و فنای‏‎ ‎‏تحت عزّ و سلطان کبریا است ـ ‏یٰا اَیُّهَا النّاسُ اَنْتُمُ الْفُقَراءُ اِلیَ اللّه وَ اللّه هُوَ الْغَنِیُّ‎ ‎الْحَمید.‎[2]‎

‏    ‏‏و اما آنکه در قرائتْ لفظاً اشارت به مقام توحید فعلی است، در تفسیر‏‎ ‎‏سوره مبارکۀ حمد تفصیل آن بیاید ان شاءاللّه .‏

‎ ‎

کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 147

  • )) «تو همچنان هستی که خود را ستوده ای.» از دعای رسول اللّه (ص) در سجده. فروع کافی، ج 3، ص 324. مصباح الشریعة، باب 5. عوالی اللّئالی، ج 1، ص 389، حدیث 21.1/224. «از تو به تو پناه می برم.» از دعای پیغمبر اکرم (ص) در سجده. فروع کافی، ج 3، ص 324. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ص 308.
  • ))    پاورقی 151.