مقصد اول امور عامّه

تطبق اقسام حدوث بر عالم

تطبیق اقسام حدوث بر عالم

‏ ‏

‏ ‏

فذی الحدوثات التی مرّت جُمَع  ‎ ‎لما سوی ذی الأمر و الخَلق تقع

‏ ‏

‏چون کلام به حدوث عالم رسید، چاره ای جز توسعۀ کلام در کشف این مرام‏‎ ‎‏نیست و برای این منظور مقدماتی لازم است که اگر یکی از آنها بر زمین بماند، نیل به‏‎ ‎‏کشف مطلب ممکن نخواهد بود؛ اگر چه در بدو امر این مقدمات بیگانه و بدون ربط به‏‎ ‎‏نظر می آید.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. ۱)صفحه 88