مقصد سوم الهیات

نظریه صدر المتألهین در علم ذاتی واجب

نظریه صدر المتألهین در علم ذاتی واجب

‏ ‏

‏آخوند صاحب ‏‏اسفار‏‏ قائل است: غیر از علم فعلی که نظام وجود از عقل اول تا‏‎ ‎‏منتهی الیه عالم طبیعت، عین علم تفصیلی حضرت حق بوده و همچنین در مرتبۀ ذات،‏‎ ‎‏علمی برای حق هست که با ذات متحد است و مجد و علوّ ذات به اوست.‏‎[1]‎

‏ولیکن اختلاف آخوند با فریقین در این است که آنها طرّاً این علم را به نحو تفصیل‏‎ ‎‏ندانسته بلکه به نحو اجمال می دانند، ولی آخوند قائل است که این علم هم به نعت‏‎ ‎‏اجمال نبوده بلکه به نعت تفصیل می باشد.‏

‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 208

  • )) اسفار، ج 6، ص 263 ـ 290؛ شواهد ربوبیه، ص 40.