باب دهم در بیان معاد روحانی و حقیقت سعادت و شقاوت

فصل نهم دلایل منکرین معاد

فصل نهم دلایل منکرین معاد[2]

‏ ‏

‏منکرین معاد شبهاتی را ذکر کرده اند:‏

‏یکی از شبهات این است که تحقق معاد، مستلزم اعادۀ معدوم است و اعادۀ معدوم‏‎ ‎‏محال است.‏

‏شبهۀ دیگر معروف به شبهۀ آکل و مأکول است؛ اگر مثلاً  کافری، مؤمنی را خورده‏‎ ‎‏باشد، اجزاء بدن مؤمن اگر در بدن کافر محشور شود، پس بدن خودش محشور‏‎ ‎‏نمی شود، و اگر در بدن مؤمن محشور شود، پس این کافر محشور نمی شود وحشر در‏‎ ‎‏هر دو بدن هم ممکن نیست؛ زیرا یک چیز، دو چیز نمی شود و اگر با هر دو محشور‏‎ ‎‏شود، لازم می آید بدن واحد از جهتی معذّب و از جهتی متنعم باشد؛ یعنی هم معذّب و‏‎ ‎‏هم متنعم باشد، و اگر هر دو محشور نباشند، پس مستلزم این است که بدن هر دو‏‎ ‎‏محشور نشود.‏

‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 527

  • )) اسفار، ج 9، ص 167.