بیانات

بیانات خطاب به آقای هاشمی نژاد (اوضاع مبهم سیاسی جهان و منطقه)

بیانات

‏زمان: شب هنگام 25 فروردین 1343 / 1 ذی الحجه 1383‏

‏مکان: قم‏

‏موضوع: ‏‏اوضاع مبهم سیاسی جهان و منطقه‏

‏مناسبت: ‏‏آزادی روحانیون دستگیر شده در تهران‏

‏مخاطب: ‏‏هاشمی نژاد، سید عبدالکریم‏‎[1]‎

‏    ‏‏فعلاً تنها هدف من ایجاد اتحاد بین تمام طبقات روحانیون است تا بتوانیم تصمیم‏‎ ‎‏جدیتری بگیریم... اوضاع جهان به طور کلی مبهم است و وضع ایران هم معلوم نیست؛‏‎ ‎‏چون پاکستان از پیمان سنتو‏‎[2]‎‏ خارج شده و پاکستان و ترکیه، شناسایی خود را از اسرائیل‏‎ ‎‏پس گرفته‏‏[‏‏اند‏‏]‏‏ و حجاز به طیاره های اسرائیلی که حامل حجاج ایرانی بوده اند، اجازۀ‏‎ ‎‏فرود آمدن نداده؛‏‎[3]‎‏ و خروشچف‏‎[4]‎‏ می خواهد از پستش کناره گیری کند، و اختلاف‏‎ ‎‏بین سران حزب کمونیست به وجود آمده. اختلاف بین چین و شوروی شدید شده و‏‎ ‎‏امریکا گرفتار انتخابات و وضع داخلی خودش شده و اتحادیۀ اعراب در شرف تکوین و‏‎ ‎‏اتمام است؛ و به طور کلی اوضاع مبهم است؛ و به همین جهت آقایان مرخص شدند‏‎[5]‎‏ و‏‎ ‎‏باید از این شرایط استفاده کرد.‏

‎ ‎

صحیفه امامجلد 1صفحه 284

  • ـ بیانات امام خمینی را شهید هاشمی نژاد، پس از سفر به قم، در منزل آقای قمی در مشهد نقل کرده و یکی از مأموران نفوذی ساواک، آن را گزارش کرده است. شمارۀ سند ساواک: 2553 / 9 ه . تاریخ گزارش 29 / 1 / 43.
  • ـ «سنتو»  CENTO علامت اختصاری سازمان پیمان مرکزی Central Treaty Organizationاست که در 21 اوت 1959 م. جانشین «پیمان بغداد» شد. در این پیمان، دولتهای عضو پیمان قبلی ایران، انگلستان، پاکستان و ترکیه به جز عراق شرکت کردند و ایالات متحدۀ امریکا، با آنکه عضو نبود، بر آن نظارت داشت و به اعضا کمک نظامی می کرد. «سنتو»، در واقع، حلقۀ اتصال پیمانهای «ناتو» و «سیتو» بود که غرب در برابر شوروی و بلوک شرق ایجاد کرده بود.
  • ـ دولت ایران برای انتقال حجاج، چند فروند هواپیما از شرکت هواپیمایی «اِل آل» متعلق به رژیم اشغالگر قدس اجاره کرده بود.
  • ـ نیکیتا خروشچف (نخست وزیر و صدر هیأت رئیسۀ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی).
  • ـ اشاره به آزادی روحانیون دستگیر شده.