وصیت نامه

وصیت نامه و تعیین وصی در مورد وجوه شرعیه

وصیتنامه

‏زمان: 18 آذر 1356 / 27 ذی الحجه 1397‏

‏مکان:  نجف‏

‏موضوع: تعیین وصی‏‎[1]‎

‏ بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏به تاریخ 27 شهر ذی الحجه 1397‏

‏     اینجانب روح الله موسوی خمینی، در حال صحت و سلامت، وصی خود قرار دادم‏‎ ‎‏حضرات حجج اسلام آقای آقا شیخ حبیب الله اراکی و آقای رضوانی خمینی و آقای آقا‏‎ ‎‏سید عباس خاتم یزدی و آقای آقا سید جعفر کریمی ـ دامت افاضاتهم ـ را در امور‏‎ ‎‏مربوطۀ به وجوه شرعیه که نزد اینجانب است. تمام وجوهی که نزد خودم و نزد آقای‏‎ ‎‏خلخالی‏‎[2]‎‏ است وجوه شرعیه است و یک فلس‏‎[3]‎‏ آن مال شخصی که مربوط به ورثه‏‎ ‎‏شود نیست مگر یک پاکت که مختصر وجهی در آن است و پشتش نوشته شده: «مال‏‎ ‎‏شخص خودم است». آقایان این وجوه را به طور شهریه، به هر نحو صلاح می دانند، در‏‎ ‎‏حوزه های علمیه مصرف نمایند. صورت وجوه در دفتر اینجانب موجود است؛ و چون‏‎ ‎‏وجوه بتدریج می رسد و صرف می شود نمی توانم صورت را بدهم. و اگر عائلۀ اینجانب‏‎ ‎‏و مرحوم مصطفی ـ رحمه الله تعالی ـ خواستند نجف بمانند، به آنها به مقدار متعارف‏‎ ‎‏مخارج بدهند. از خداوند تعالی توفیق و تأیید آقایان را خواستارم. امید است کمال‏

‏احتیاط را در امور مراعات فرمایند. والسلام علیکم و رحمة الله .‏‎[4]‎

‏روح الله الموسوی الخمینی‏

‎ ‎

صحیفه امامجلد 3صفحه 280

  • ـ این وصیتنامه ونیز وصیتنامه های دیگرکه در سیر تاریخی اسناد درج شده، بعدها تغییر کرد. آخرین وصیتنامه که معتبر می باشد آن است که در سال 1368 ه. ش، پس از رحلت امام خمینی منتشر گردید.
  • ـ آقای نصراللّه خلخالی، مسئول امور مالی امام خمینی در نجف.
  • ـ واحد پول خرد در کشور عراق.
  • ـ امام خمینی پشت پاکت چنین مرقوم فرموده اند: «این پاکت نزد جناب آقای آقا سید جعفر کریمی محفوظ باشد، و پس از فوت اینجانب، آن را باز کنند و مطالعه نمایند. روح اللّه الموسوی الخمینی».