پیام

پیام به استادان، دانشجویان و دانش آموزان (کوشش دشمن جهت زدودن اسلام)

پیام

‏زمان: 31 شهریور 1358 / 30 شوّال 1399 ‏

‏مکان: قم‏

‏موضوع: کوشش اجانب برای زدودن محتوای اسلامی از برنامه های فرهنگی و علمی ‏

‏مناسبت: فرا رسیدن آغاز سال تحصیلی‏

‏مخاطب: استادان، دانشجویان و دانش آموزان‏

‏بسم الله الرّحمن الرّحیم ‏

‏     سلام بر دانش و دانشگاه و دانشگاهیانی که چراغ راه هدایت و راهنمای ملت به سوی‏‎ ‎‏تعالی و سعادت و فضل و فضیلت می باشند. ‏

‏     سلام بر جوانان برومندی که با سلاح علم در سرفرازی و اعتلای کشور عزیز اسلامی‏‎ ‎‏کوشا، و در رسیدن به هدفهای انسانی ـ اسلامی از هیچ زحمت و کوشش دریغ ندارند. ‏

‏     سلام بر دانشجویان و استادانی که در سالهای طولانی اختناق با محرومیتها و‏‎ ‎‏شکنجه های روحی و جسمی مواجه، و با شجاعت و شهامت در مقابل استبدادها و‏‎ ‎‏قُلْدُریها ایستاده و تسلیم قدرتهای شیطانی نشده اند. ‏

‏     سلام بر عزیزانی که در نهضت اسلامی و انقلاب بزرگ ملت در سخت ترین شرایط‏‎ ‎‏از محرومین و مستضعفین دفاع، و از تهاجم و یورش جنود ابلیسی به مراکز علم و ادب‏‎ ‎‏نهراسیده و با آنان با فداکاری مقابله کردند. ‏

‏     و سلام به همۀ قشرهای دانشجو، از اطفال دبستانی و جوانان دبیرستانی و دانشمندان و‏‎ ‎‏استادان و دانشجویان دانشگاهی سراسر کشور، که مکانهای علمی و مقدس خود را به‏‎ ‎‏صورتهای دژهایی مستحکم و سنگرهای شکست ناپذیر درآورده، و از استقلال و‏‎ ‎‏آزادی میهن عزیز خود دفاع نموده؛ و سنگرهای شیطانی را با پشتیبانی ملت بزرگ در‏‎ ‎‏هم شکسته؛ و دشمن خونخوار را دفن کردند.‏

‏     اکنون ای خواهران و برادران و فرزندان عزیز اسلام! با باز شدن دانشگاهها و‏‎ ‎‏دبیرستانها و دبستانها در موضع حساس و سرنوشت سازی هستید. و دشمنان اسلام و‏‎ ‎‏غارتگران کشور با توطئه ها و نیرنگها می خواهند در این سنگر عظیم، که امید ملت و مرکز‏

صحیفه امامجلد 10صفحه 78
‏سرنوشت کشور است، رخنه نموده؛ و با عمّال خود، شما را از راه خود ـ که راه حق و راه‏‎ ‎‏محرومین و مستضعفین است ـ منحرف، و با اخلالگری در مراکز علم، شما را از هدف‏‎ ‎‏بازدارند. لازم می دانم نکاتی چند را با شما عزیزان در میان گذارم، باشد که قسمتی از‏‎ ‎‏دیْن خود را به اسلام و طبقۀ محروم و شما عزیزان ادا نمایم؛ و از زیر بخشی از‏‎ ‎‏مسئولیتهای خود نزد خالق و خلق بیرون آیم:‏

وابستگی فکری بزرگترین وابستگیها

‏     ‏‏1ـ همان طور که کراراً تذکر داده ام بزرگترین وابستگی ملتهای مستضعف به اَبَرقدرتها‏‎ ‎‏و مستکبرین؛ وابستگی فکری و درونی است، که سایر وابستگیها از آن سرچشمه‏‎ ‎‏می گیرد. و تا استقلال فکری برای ملتی حاصل نشود، استقلال در ابعاد دیگر حاصل‏‎ ‎‏نخواهد شد. و برای به دست آوردن استقلال فکری و بیرون رفتن از زندان وابستگی به‏‎ ‎‏غیر، باید از خواب مصنوعی که بر بعضی از قشرهای ملت و خصوصاً طبقۀ دانشمند و‏‎ ‎‏متفکر و روشنفکر تحمیل شده است، برخیزید و خود را و مفاخر و مَآثر ملّی و فرهنگی‏‎ ‎‏خود را دریابید. بزرگترین فاجعه برای ملت ما این وابستگی فکری است که گمان می کنند‏‎ ‎‏همه چیز از غرب‏‏[‏‏است‏‏]‏‏، و ما در همۀ ابعاد فقیر هستیم، و باید از خارج وارد کنیم. شما‏‎ ‎‏استادان و فرهنگیان و دانشجویان دانشگاهها و دانشسراها، و نویسندگان و روشنفکران و‏‎ ‎‏دانشمندان معظّم باید کوشش کنید، و مغزها را از این وابستگی فکری شستشو دهید. و با‏‎ ‎‏این خدمتِ بزرگ و ارزنده، ملت و کشور خود را نجات دهید.‏

بی اعتنایی به فتنه جویان

‏     ‏‏2ـ در آغاز باز شدن دانشگاهها و دانشسراها و دبیرستانها و دبستانها ممکن است‏‎ ‎‏اشخاصی یا گروههایی بخواهند با اسمهایی و تبلیغاتی فریبنده در کار دانشگاهها اخلال‏‎ ‎‏کنند، و از رفتن سر کلاسها جلوگیری نمایند. عزیزان دانشگاهی و محصِّلین سایر مدارس‏‎ ‎‏با بی اعتنایی و سردی با آنان مواجه شوند، و توطئه آنان را خنثی نمایند. و بدانند که از اوّل‏‎ ‎‏انقلاب تاکنون، هم اینان بودند که از مسیر ملت جدا و در مسیر طاغوت، و از انقلاب‏

صحیفه امامجلد 10صفحه 79
‏اسلامی برکنار یا بر ضد آن فعالیت می کردند. هم اینان بودند که از رفراندم می خواستند‏‎ ‎‏جلوگیری کنند. و هم اینان اند که از رأی اکثریت قریب به اتفاق ملت سرپیچی می کنند.‏‎ ‎‏اینان با ملت و مصالح کشور مخالف، و وابسته به شرق و غرب و رژیم سابق هستند. به‏‎ ‎‏تبلیغ آنان گوش فرا ندهید؛ و از آنان احتراز کنید، همانند احتراز از طاغوت و رژیم‏‎ ‎‏طاغوتی. ‏

رمز پیروزی؛ اتحاد گروههای دانشجویی 

‏     ‏‏3ـ آنچه کراراً تذکر داده ام، و رمز پیروزی است؛ اتحاد گروههای دانشجویی و‏‎ ‎‏تشکیل یک گروه اسلامی ـ ملی است در مقابل منحرفان که کوشش دارند تفرقه بیفکنند،‏‎ ‎‏و شما جوانان عزیز را ـ که امید کشور هستید و سعادت و ترقی میهن بسته به فعالیت‏‎ ‎‏شماست ـ به تباهی بکشند و نگذارند در راه تعالی کشور قدم بردارید، و به علم و ادب ـ‏‎ ‎‏که مایۀ پیشرفت و رهایی از استعمار و استثمار نو و کهنه است ـ اشتغال پیدا کنید. و باید‏‎ ‎‏بدانید اختلاف و تفرقه سرچشمۀ تمام بدبختیها و اسارتهاست. ممکن است عناصر‏‎ ‎‏فاسدی در دانشگاه و سایر مدارس در بین جوانان ما نفوذ کنند و با برنامه ای حساب شده‏‎ ‎‏تفرقه افکنی کنند. لازم است با هوشیاری آنان را شناسایی کنید و بشناسانید، که جوانان‏‎ ‎‏عزیز ما از توطئه آنان مطّلع شوند، و در راه خنثی نمودن آن کوشا شوند. ‏

کوشش در علم آموزی و کسب تخصص ها

‏     ‏‏4ـ باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته های مختلفه اساس‏‎ ‎‏فعالیت دانشجویان عزیز باشد؛ که نیازمندیهای میهن به دست خود آنها برآورده و کشور‏‎ ‎‏ما با کوشش شما خودکفا شود. مع الأسف در دوران گذشته اساس بر آن بود که ما را در‏‎ ‎‏هر چیز وابسته کنند؛ و با ملت ما آن کنند که دستش برای هر چیز پیش دیگران دراز باشد.‏‎ ‎‏شما عزیزان کوشش کنید که از این وابستگی بیرون آیید و احتیاجات کشور خودتان را‏‎ ‎‏برآورید. و از نیروی انسانی و ایمانی خودتان غافل نباشید، و از اتّکال به اجانب‏‎ ‎‏بپرهیزید؛ و استقلال خود را در تمام ابعاد بیمه کنید. و از هیاهوی غرب و غربزدگان‏

صحیفه امامجلد 10صفحه 80
‏نهراسید که خداوند متعال با شماست. ‏

چگونگی برخورد باپیروان سایر مکتب ها

‏     ‏‏5ـ اسلام دین مستند به برهان و متکی به منطق است؛ و از آزادی بیان و قلم‏‎ ‎‏نمی هراسد، و از طرح مکتبهای دیگر، که انحراف آنها در محیط خود آن مکتبها ثابت و‏‎ ‎‏در پیش دانشمندان خودشان شکست خورده هستند، باکی ندارد. شما دانشجویان‏‎ ‎‏محترم! نباید با پیروان مکتبهای دیگر با خشونت و شدت، رفتار و درگیری و هیاهو راه‏‎ ‎‏بیندازید. خود با آنان به بحث و گفتگو برخیزید، و از دانشمندان اسلامی دعوت کنید با‏‎ ‎‏آنان در بحث بنشینند، تا تهی بودن دست آنان ثابت شود. و اگر آنان با جنجال و هیاهو با‏‎ ‎‏شما مواجه شدند، از آنان اعراض کنید؛ و با خونسردی بگذرید که یکی از نقشه های آنها‏‎ ‎‏آن است که شما را به درگیری بکشند و از آن استفادۀ غیر مشروع کنند. ما با آزادی و‏‎ ‎‏منطق موافق، ولی اگر توطئه و خرابکاری باشد، تکلیف دیگری داریم. و از خداوند‏‎ ‎‏متعال خواستارم که کار به آنجا نکشد. ‏

ضرورت تغییرات بنیادی در مراکز آموزشی 

‏     ‏‏6ـ یکی از مسائل بسیار مهم در تمام دستگاهها، خصوصاً دانشگاهها و دبیرستانها،‏‎ ‎‏تغییرات بنیادی در برنامه ها، و خصوصاً برنامه های تحصیلی، و روش آموزش و پرورش‏‎ ‎‏است، که دستگاه فرهنگ ما از غربزدگی و از آموزشهای استعمار نجات یابد. اجانب،‏‎ ‎‏خصوصاً امریکا، در نیم قرن اخیر کوشش داشتند و دارند فرهنگ و برنامه های فرهنگی‏‎ ‎‏و علمی ما را از محتوای اسلامی ـ انسانی ـ ملی خود خالی، و به جای آن فرهنگ‏‎ ‎‏استعماری استبدادی بنشانند. فرهنگ زمان طاغوت، کشور ما را تا لب پرتگاه سقوط‏‎ ‎‏کشاند؛ و خداوند تعالی به داد این کشور اسلامی رسید، ولی بدون تغییرات صحیح‏‎ ‎‏بنیادی و تحول فرهنگی و علمی امکان تحول فکری و روحی نیست. و باید با کوشش‏‎ ‎‏همه جانبه از طرف دولت و رؤسای دانشگاهها و فرهنگیان و جوانان دانشجو به مقصود‏‎ ‎‏نزدیک شویم؛ و ـ ان شاءالله تعالی ـ از پیوستگی و وابستگی نجات پیدا کنیم، و کشور‏

صحیفه امامجلد 10صفحه 81
‏عزیزمان را نجات دهیم. ‏

لزوم پاکسازی مراکز فرهنگی ـ علمی از عناصر فاسد

‏     ‏‏7ـ از مسائل مهم، که مقدمۀ اصلاحات است، پاکسازی همۀ مراکز، خصوصاً مراکز‏‎ ‎‏فرهنگی و علمی است. و باید با شوراهایی مرکب از اشخاص دانشمند، متعهد، و مؤمن به‏‎ ‎‏انقلاب، و پشتیبانی رؤسا و استادان و دانشجویان و معلمان، مراکز علمی و تربیتی از‏‎ ‎‏عناصر فاسده و خدمتگزاران و سرسپردگان به رژیم سابق تصفیه شود؛ زیرا تا این عناصر‏‎ ‎‏ـ که به طور خودکار در خدمت اجانب هستند ـ در سطح وسیع کشور، خصوص مراکز‏‎ ‎‏علمی و تربیتی، تصفیه نشوند، نخواهیم توانست از استقلال فکری و درونی نجات پیدا‏‎ ‎‏کنیم؛ و در نتیجه نخواهیم توانست در هیچ یک از ابعاد مستقل باشیم.‏

وحدت حوزه و دانشگاه

‏     ‏‏8ـ مراکز علمی و فرهنگی قدیم و جدید و روحانیون و دانشمندان فرهنگی و طلاب‏‎ ‎‏علوم دینیه و دانشجویان دانشگاهها و دانشسراها دو قطب حساس و دو مغز متفکر جامعه‏‎ ‎‏هستند.‏

‏     و از نقشه های اجانب کوشش در جدایی این دو قطب و تفرقه اندازی بین این دو مرکز‏‎ ‎‏حساس آدم ساز بوده و هست. جدا کردن این دو مرکز، و در مقابل یکدیگر قرار دادن‏‎ ‎‏آنها، و در نتیجه خنثی کردن فعالیت آنها در مقابل استعمار و استثمارگران، از بزرگترین‏‎ ‎‏فاجعه های عصر حاضر است. فاجعه ای که ما و کشور ما را تا آخر به تباهی، و نسل جوان‏‎ ‎‏ما را ـ که از زمرۀ زنده ترین مخازن کشور است ـ به فساد می کشد. این توطئه شیطانی‏‎ ‎‏طاغوتی را، که اکنون قشرهای ملت و خصوصاً دانشمندان بیدار بدان توجه کرده اند، باید‏‎ ‎‏با به کار بردن تمام تدبیر و توان خنثی کرد؛ و راه تفاهم و اتحاد را هرچه سریعتر و سریعتر‏‎ ‎‏باز نمود. با وحدت این دو قطب متفکر کشور عزیز به رشد واقعی و ترقی و تعالی حقیقی‏‎ ‎‏می رسد. علما و دانشمندان این دو مرکز لازم است کوشش کنند در پیوند دادن این دو‏‎ ‎‏قشر عزیز. و باید بدانند که نه دانشگاهی بدون روحانی می تواند به استقلال برسد؛ و نه‏

صحیفه امامجلد 10صفحه 82
‏روحانی بدون دانشگاهی.‏

‏     عزیزان من! اگر اسلام را می خواهید و کشور را، به فرمان خدای متعال گوش فرا دهید‏‎ ‎‏و اطاعت کنید که می فرماید: ‏وَ أَطِیعُواالله َ وَ رَسُولَهُ وَ لاَ تَنَازَعُوا فَتَفشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ‎[1]‎‏ اختلاف و‏‎ ‎‏نزاع، شما را به شکست می کشد و قدرت را از شما سلب می کند، و رنگ و بوی شما را در‏‎ ‎‏جوامع بشری می برد. ‏وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ الله ِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا‎[2]‎‏.‏

‏    ‏‏از خداوند تعالی توفیق همگان را در به ثمر رساندن جمهوری اسلامی و بپاداشتن‏‎ ‎‏عدل و قسط خواستارم.والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏

‏روح الله الموسوی الخمینی‏

‎ ‎

صحیفه امامجلد 10صفحه 83

  • ـ سورۀ انفال، آیۀ 46: «و همه پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع را نپویید، که در اثر تفرقه، ترسو و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد».
  • ـ سورۀ آل عمران، آیۀ 103: «به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید».