نامه

نامه اخلاقی و عرفانی به آقای سید احمد خمینی (پندها و نصایح)

نامۀ اخلاقی و عرفانی

‏زمان: 8 اردیبهشت 1361 / 4 رجب 1402‏

‏مکان: تهران، جماران‏

‏موضوع: پندها و نصایح اخلاقی ـ عرفانی‏

‏مخاطب: خمینی، سید احمد‏

‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏     ‏الحَمدُلله رَبِّ العالَمین، و الصَّلوةُ وَالسَّلامُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ، وَ لَعْنَةُ الله عَلی أعْدائِهِمْ اَجْمَعین. اَشْهَدُ‎ ‎اَنْ لا اِلهَ اِلاّ الله وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، وَ اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسولُهُ، وَ اَنَّ عَلیّاً اَمیرَالْمُؤمنینَ وَ اَولادَهُ الْمَعصومینَ‎ ‎صلواتُ الله علیهِمْ خُلَفائُهُ، وَ اَنَّ ما جاءَ به رسول الله صلی الله علیه و آله حقٌّ، و أنَّ القبر و النشور و الجنّة و النار حقٌّ،‎ ‎وَ اَنَّ الله یَبْعَثُ مَنْ فی القبور.

‏     ‏‏وَصیّتی است از پدری پیر که عمری به بطالت گذرانده و توشه ای برای زندگی ابدی‏‎ ‎‏برنداشته و قدمی خالص برای خداوند منّان نگذاشته و از هواهای نفسانی و وساوس‏‎ ‎‏شیطانی نجات نیافته، لکن از فضل و کرم خداوند کریم مأیوس نیست وبه عفو و عطوفت‏‎ ‎‏او دل بسته و همین تنها زاد راه او است، به فرزندی که از نعمت جوانی برخوردار است و‏‎ ‎‏فرصت برای تهذیب نفس و خدمت به خلق خدا در دست دارد و امید است چنانچه پدر‏‎ ‎‏پیرش از او راضی است خداوند بزرگ از او راضی باشد و توفیق خدمت به محرومان که‏‎ ‎‏شایستگان ملتند و مورد سفارش اسلامند، هر چه بیشتر به او مرحمت فرماید.‏

‏     فرزندم، احمد خمینی ـ رَزَقَک الله هِدایَته ـ ! جهان چه ازلی و ابدی باشد یا نه و چه‏‎ ‎‏سلسله های موجودات غیرمتناهی باشند یا نه، همه فقیرند چون هستیْ، ذاتی آنان نیست.‏‎ ‎‏اگر با احاطۀ عقلی جمیع سلسله های غیرمتناهی را بنگری آوای فقر ذاتی و احتیاج در‏‎ ‎‏وجود و کمال آنها به وجودی که بالذات موجود است و کمالاتْ، ذاتی آن است،‏‎ ‎‏می شنوی، و اگر به مخاطبۀ عقلی خطاب به سلسله های فقیر بالذات نمایی که «ای‏‎ ‎‏موجودات فقیر چه کسی قادر است رفع احتیاج شما را نماید؟» همه با زبان فطرت‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 207
‏هم صدا فریاد می زنند که ما محتاجیم به موجودی که خود همچون ما فقیر نباشد در هستی‏‎ ‎‏و کمال هستی؛ و این فطرت نیز از خود آنان نیست ‏فِطْرَةَ الله الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها لا تَبدِیلَ لِخَلقِ‎ ‎الله‎[1]‎‏ فطرت توحید از خداوند است و مخلوقات فقیر بالذات مبدّل نمی شوند به غنیّ‏‎ ‎‏بالذات و امکان ندارد چنین تبدیلی. و چون بالذات فقیر و محتاجند جز غنیّ بالذات،‏‎ ‎‏کسی رفع فقر آنان را نخواهد کرد. و این فقر که لازم ذاتی آنان است همیشگی است، چه‏‎ ‎‏این سلسله ابدی باشد یا نباشد، ازلی باشد یا نباشد، و از هیچ کس جز او کارگشایی‏‎ ‎‏نخواهد شد و هر کس هر کمال و جمالی دارد از خود نیست بلکه جلوۀ کمال و جمال‏‎ ‎‏اوست. ‏وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ الله رَمی‎[2]‎‏ در هر چیز و هر فعل و هر گفتار و کردار صادق‏‎ ‎‏است و هر کس این حقیقت را دریابد و ذوق کند، به کسی جز او دل نبندد و از کسی جز او‏‎ ‎‏حاجت نخواهد.‏

‏     سعی کن در خلوات، در این بارقه الهی فکر کنی، و به طفل قلبت تلقین کن و تکرار‏‎ ‎‏کن تا به زبان آید و در ملک و ملکوت وجودت این جلوه خودنمایی کند، و به غنیّ مطلق‏‎ ‎‏بپیوند تا از هر کس جز او غنیّ شوی، و از او توفیق وصول بخواه تا تو را از همه کس و‏‎ ‎‏خودی خودت ببرد و تشریف حضور دهد و اذن دخول.‏

‏     پسر عزیزم او ـ جلّ و علا ـ اوّل و آخر و ظاهر و باطن است ‏هُوَ الأوّلُ و الآخِرُ و الظّاهِرُ و‎ ‎الْباطِن‎[3]‎‏ أَیَکُونُ لِغَیْرِکَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَیْسَ لَکَ حَتّی یَکُونَ هُوَ الْمُظْهِرُ لَکَ، مَتی غِبْتَ حَتّی تَحْتاجَ اِلی دَلیلٍ یَدُلُّ‏‎ ‎عَلَیْکَ و مَتی بَعُدْتَ حَتّی تَکُونَ الآثارُ هِیَ الّتی تُوصِلُ اِلَیْکَ، عَمِیَتْ عَیْنٌ لاتَراکَ عَلَیْها رَقِیباً.‎[4]‎

‏غایب نبوده ای که تمنا کنم ترا‏

‏پنهان نئی ز دیده که پیدا کنم ترا‏  

‏او ظاهر است و هر ظهوری ظهور اوست و ما خود حجاب هستیم. اَنانیّت و اِنیّت‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 208
‏ماست که ما را محجوب نموده، «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»‏‎[5]‎‏ به او پناه‏‎ ‎‏ببریم و از او ـ تبارک و تعالی ـ با تضرّع و ابتهال بخواهیم که ما را از حجاب ها نجات دهد:‏‎ ‎إلهی هَبْ لی کَمالَ الإنْقِطاعِ اِلَیْکَ، وَ اَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِیاءِ نَظَرِها اِلَیْکَ حَتّی تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ‎ ‎فَتَصِلَ اِلی مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ، وَ تَصِیرَ اَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِکَ، اِلهی وَ اجْعَلْنی مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَأَجابَکَ وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ‎ ‎لِجَلالِکَ.‎[6]‎

‏    ‏‏پسرم! ما هنوز در قید حجاب های ظلمانی هستیم و پس از آنها حجاب های نور است،‏‎ ‎‏و ما محجوبان هنوز اندر خم یک کوچه ایم.‏

‏پسرم! سعی کن اگر از اهل مقامات معنوی نیستی انکار مقامات روحانی و عرفانی را نکنی‏‎ ‎‏که از بزرگ ترین حیله های شیطان و نفس اماره که انسان را از تمام مدارج انسانی و‏‎ ‎‏مقامات روحانی باز می دارد، واداری اوست به انکار و احیاناً به استهزای سلوک إلی الله‏‎ ‎‏که منجر به خصومت و ضدیت با آن شود و آنچه تمام انبیای عظام ـ صلوات الله علیهم ـ‏‎ ‎‏و اولیای کرام ـ سلام الله علیهم ـ و کتب آسمانی خصوصاً قرآن کریم کتاب جاوید انسان‏‎ ‎‏ساز، برای آن به وجود آمده اند در نطفه خفه شود.‏

‏     قرآن این کتاب معرفة الله و طریق سلوک به او، با دست دوستان جاهل از طریق خود‏‎ ‎‏به انحراف و انزوا کشیده شد و آرای انحرافی و تفسیرهای به رأی که آن همه ائمۀ اسلام ـ‏‎ ‎‏علیهم السلام ـ از آن نهی فرمودند، در آن راه یافت و هر کس با نفسانیّت خود در آن‏‎ ‎‏تصرّف نمود. این کتاب عزیز در محیطی و عصری نازل شد که تاریک ترین محیط و‏‎ ‎‏عقب افتاده ترین مردم در آن زندگی می کردند و به دست کسی و قلب الهی کسی نازل‏‎ ‎‏شد که زندگی خود را در آن محیط ادامه می داد، و در آن حقایق و معارفی است که در‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 209
‏جهان آن روز ـ چه رسد به محیط نزول آن ـ سابقه نداشت و بالاترین و بزرگ ترین‏‎ ‎‏معجزۀ آن همین است. آن مسائل بزرگ عرفانی که در یونان و نزد فلاسفۀ آن سابقه‏‎ ‎‏نداشت و کتب ارسطو و افلاطون بزرگ ترین فلاسفۀ آن عصرها از رسیدن به آن عاجز‏‎ ‎‏بودند، و حتّی فلاسفۀ اسلام که در مهد قرآن کریم بزرگ شدند و از آن استفاده ها نمودند‏‎ ‎‏به آیاتی که صراحت زنده بودن همۀ موجودات جهان را ذکر کرده، آن آیات را تأویل‏‎ ‎‏می کنند، و عرفای بزرگ اسلام که از آن ذکر می کنند همه از اسلام اخذ نموده و از قرآن‏‎ ‎‏کریم گرفته اند، و مسائل عرفانی به آن نحو که در قرآن کریم است در کتاب دیگر نیست.‏

‏     و اینها معجزۀ رسول اکرم است که با مبدأ وحی آن طور آشنایی دارد که اسرار وجود‏‎ ‎‏را برای او بازگو می نماید و خود با عروج به قلّۀ کمال انسانیت حقایق را آشکارا و بدون‏‎ ‎‏هیچ حجاب می بیند و در عین حال در تمام ابعاد انسانیت و مراحل وجود، حضور دارد و‏‎ ‎‏مظهر اعلای ‏هُوَ الأَوّلُ وَ الْآخِرُ وَ الْظّاهِرُ وَ الْباطِن‎[7]‎‏ می باشد، و می خواهد همۀ انسان ها به آن‏‎ ‎‏برسند و چون نرسیده اند گویی رنج می برد، و شاید ‏طه. ما اَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرآنَ لِتَشْقی‎[8]‎‏ اشارۀ‏‎ ‎‏لطیفه ای به آن باشد و شاید ‏ما اُوذی نبیّ مثل ما اُوذیت‎[9]‎‏ نیز مربوط به همین معنی باشد.‏

‏    ‏‏آنان که به این مقام یا شبیه به آن رسیده اند اعتزال از خلق و انزوا اختیار نمی کنند، بلکه‏‎ ‎‏مأمور به آشنا نمودن و آشتی دادن گمراهان، با این جلوه ها هستند، اگر چه کم توفیق‏‎ ‎‏یافته اند. و آنان که با رسیدن به بعض مقامات و نوشیدن جرعه ای از خود بی خود شدند و‏‎ ‎‏در صعق باقی مانده اند گرچه به کمالاتی بزرگ راه یافته اند لکن به کمال مطلوب‏‎ ‎‏نرسیده اند. موسی کلیم ـ صلوات ‏‏[‏‏الله‏‏]‏‏ و سلامه علیه ـ که از تجلّی حق به حال صعق افتاد‏‎ ‎‏با عنایت خاصّه افاقه یافت و مأمور خدمت شد، و رسول الله خاتم با رسیدن به مرتبۀ عالی‏‎ ‎‏انسانیت و آنچه در وهم کس نیاید، به مظهریّت اسم جامع اعظم با خطاب ‏یا اَیُّها الْمُدَّثِّرُ. قُمْ

صحیفه امامجلد 16صفحه 210
فَأَنْذِر‎[10]‎‏ مأمور هدایت شد.‏

‏    ‏‏پسر عزیزم! آنچه اشاره کردم با آن که خود، هیچم و از هیچْ هیچ تر، برای آن است که‏‎ ‎‏اگر به جایی نرسیدی انکار مقامات معنوی و معارف الهی را نکنی و از کسانی باشی که‏‎ ‎‏دوستدار صالحین و عارفین باشی هر چند از آنان نیستی و با دشمنی دوستان خدای متعال‏‎ ‎‏از این جهان رخت نبندی.‏

‏     فرزندم! با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو اگرچه با قرائت آن؛ و راهی از آن به‏‎ ‎‏سوی محبوب باز کن و تصوّر نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسۀ‏‎ ‎‏شیطان است. آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس، و نامۀ‏‎ ‎‏محبوبْ محبوب است اگرچه عاشق و محبّْ مفاد آن را نداند و با این انگیزه حبّ‏‎ ‎‏محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد. ما اگر در تمام لحظات‏‎ ‎‏عمر به شکرانۀ این که قرآن کتاب ما است به سجده رویم از عهده برنیامده ایم.‏

‏     پسرم! دعاها و مناجات هایی که از ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ به ما رسیده است‏‎ ‎‏بزرگ ترین راهنماهای آشنایی با او ـ جلّ و علا ـ است و والاترین راهگشای عبودیّت و‏‎ ‎‏رابطۀ بین حق و خلق است و مشتمل بر معارف الهی و وسیلۀ اُنس با او است و ره آورد‏‎ ‎‏خاندان وحی است و نمونه ای از حال اصحاب قلوب و ارباب سلوک است. وسوسه های‏‎ ‎‏بی خبران تو را از تمسّک به آنها، و اگر توانی از اُنس با آنها، غافل نکند. ما اگر تمام عمر به‏‎ ‎‏شکرانۀ آنکه این وارستگان و واصلان به حق، ائمه ما و راه نمایان مایند به نیایش برخیزیم‏‎ ‎‏از عهده برنخواهیم آمد.‏

‏     از وصیت ها‏‏[‏‏ی‏‏]‏‏ من که در آستان مرگ، و نفس های آخر را می کشم به تو که از نعمت‏‎ ‎‏جوانی برخورداری، آن است که معاشران خود و دوستان خویش را از اشخاص وارسته و‏‎ ‎‏متعهد و متوجّه به معنویّات و آنانکه به حبّ دنیا و زخارف آن گرایش ندارند و از مال و‏‎ ‎‏منال به اندازۀ کفایت و حدّ متعارف پا بیرون نمی گذارند و مجالس و محافلشان آلوده به‏‎ ‎


صحیفه امامجلد 16صفحه 211
‏گناه نیست و از اخلاق کریمه برخوردارند، انتخاب کن که تأثیر معاشرت در دو طرف‏‎ ‎‏صلاح و فساد اجتناب ناپذیر است، و سعی کن از مجالسی که انسان را از یاد خدا غافل‏‎ ‎‏می کند پرهیز نمایی که با خو گرفتن به این مجالس ممکن است از انسان سلب توفیق شود،‏‎ ‎‏که خود مصیبتی است جبران ناپذیر.‏

‏     بدان که در انسان ـ اگر نگویم در هر موجود ـ به حسب فطرت، حبّ به کمال مطلق‏‎ ‎‏است و حبّ به وصول به کمال مطلق، و این حبّ محال است ازا و جدا شود و کمال مطلق‏‎ ‎‏محال است دو باشد و مکرّر باشد، و کمال مطلق، حق ـ جلّ و علا ـ است، همه او را‏‎ ‎‏می خواهند و دلباخته به اویند گرچه خود نمی دانند و در حجب ظلمت و نورند و با این‏‎ ‎‏حجب، پندارند چیزهای دیگر می خواهند و به هر کمال یا جمال یا قدرت یا مکانت که‏‎ ‎‏رسیدند به آن حد قانع نیستند و گم شدۀ خود را در آن نمی یابند.‏

‏     قدرتمندان و ابرقدرتان به هر قدرتی برسند دنبال قدرت فوق آن می گردند، و علم‏‎ ‎‏طلبان به هر مرتبه از علم برسند مافوق آن را می خواهند و گم شدۀ خود را که خود غافل‏‎ ‎‏از آنند در آن نمی یابند. اگر به قدرت طلبان، قدرت تسلّط و تصرّف در همۀ عالم مادّی،‏‎ ‎‏از زمین ها و منظومه های شمسی و کهکشان ها و هر آنچه فوق آنها است، بدهند و‏‎ ‎‏بگویند: «قدرت دیگری فوق اینها و عالمی یا عوالمی دیگر فراتر از اینها است، آیا‏‎ ‎‏می خواهی به آنها برسی؟» محال است تمنّای آن را نداشته باشند، بلکه به لسان فطرت‏‎ ‎‏می گویند: «ای کاش به آنها نیز دست یابیم!». و به همین گونه است طالب علوم، بلکه اگر‏‎ ‎‏شک کند که مقام دیگری ـ فوق آنچه دارد ـ هست، فطرت مطلق جوی او گوید: «ای‏‎ ‎‏کاش بود و من هم قدرت تصرّف در آن داشتم، یا سعۀ علم من آن را نیز شامل بود!».‏

‏     آنچه همه را مطمئن می کند و آتش فروزان نفس سرکش و زیادت طلب را خاموش‏‎ ‎‏می نماید وصول به او است، و ذکر حقیقی او ـ جلّ و علا ـ چون جلوۀ او است استغراق در‏‎ ‎‏آن آرامش بخش است. ‏ألا بِذِکْرِ الله تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‎[11]‎‏ گویی فرماید: توّجه توّجه! به ذکر او‏‎ ‎

صحیفه امامجلد 16صفحه 212
‏فرو رو، تا قلبت که سرگشته و حیرت زده از این سو به آن سو و از این شاخه به آن شاخه‏‎ ‎‏پرواز می کند طمأنینه حاصل کند.‏

‏     پس ای فرزند عزیزم! که خداوند تو را با ذکر خود مطمئنّ القلب فرماید، نصیحت و‏‎ ‎‏وصیّت پدر سرگشته و حیرت زده ات را بشنو و به این در و آن در برای رسیدن به مقام و‏‎ ‎‏شهرت و آنچه مورد شهوات نفسانیه است مزن، که به هر چه برسی از نرسیدن به مافوق او‏‎ ‎‏متأثّر می شوی و حسرت بالاتر را می بری و ناراحتی های روحیت افزون می شود؛ اگر‏‎ ‎‏گویی: تو خود چرا به خود این نصیحت را نکنی؟ گویم:‏ اُنْظُرْ إلی ما قال، لا إلی مَنْ قال‎[12]‎‏ این‏‎ ‎‏حرف صحیح است، اگرچه از مجنونی یا مفتونی صادر شود، در قرآن کریم پس از آن که‏‎ ‎‏می فرماید: «آنچه مصیبت در زمین و در نفوس شما وارد می شود قبلاً ثبت است در‏‎ ‎‏کتاب»‏‎[13]‎‏ گوید: ‏لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی مافاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُم وَ الله لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورً‎[14]‎‏ انسان‏‎ ‎‏در این عالم در معرض تحولاّت است، گاهی مصیبت هایی بر او وارد می شود و گاهی دنیا‏‎ ‎‏به او رو می آورد و به مقام و جاه و مال ‏‏[‏‏و‏‏]‏‏ منال و قدرت و نعمت می رسد و این هر دو‏‎ ‎‏پایدار نیست، نه آن کم و کاستی ها و مصیبت ها تو را محزون کند که عنان صبر از دستت‏‎ ‎‏برود، که گاه شود آنچه مصیبت و کمبود است برای تو خیر و صلاح باشد: ‏عَسی أنْ تَکْرَهُوا‎ ‎شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم‎[15]‎‏ و در اقبال دنیا و رسیدن به آنچه شهوات اقتضا می کند خود را مباز و‏‎ ‎‏تکبّر و فخر بر بندگان خدا مکن که بسا باشد که آنچه را خیر می دانی شرّ باشد برای تو.‏

‏     پسرم! آنچه مورد نکوهش و سرمایه و اساس شقاوت ها و بدبختی ها و هلاکت ها و‏‎ ‎‏رأس تمام خطاها و خطیئه ها است حبّ دنیا است که از حبّ نفس نشأت می گیرد. عالم‏‎ ‎‏ملک مورد نکوهش نیست بلکه مظهر حق و مقام ربوبیّت او است و مهبط ملائکة الله و‏‎ ‎‏مسجد و تربیت گاه انبیا و اولیا ـ علیهم سلام الله ـ است و عبادتگاه صُلحا و محلّ جلوۀ‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 213
‏حق بر قلوب شیفتگان محبوب حقیقی، و حبّ به آن اگر ناشی از حبّ به خدا باشد و به‏‎ ‎‏عنوان جلوۀ او ـ جلّ و علا ـ باشد، مطلوب و موجب کمال است و اگر ناشی از حبّ به‏‎ ‎‏نفس باشد رأس همۀ خطیئه ها است، پس دنیای مذموم در خود تو است، علاقه ها و‏‎ ‎‏دلبستگی ها به غیر صاحب دل موجب سقوط است. همۀ مخالفت ها با خدا و ابتلا به‏‎ ‎‏معصیت ها و جنایت ها و خیانت ها از حبّ خود است، که حبّ دنیا و زخارف آن و حبّ‏‎ ‎‏مقام و جاه و مال و منال از آن نشأت می گیرد در عین حال که هیچ دلی به غیر صاحب دل‏‎ ‎‏به حسب فطرت بستگی نتواند داشت لکن این حجاب های ظلمانی و نورانی که ما را و‏‎ ‎‏همه را از صاحب دل غافل دارد و به گمان و اشتباه خود، غیر صاحب دل را دلدار‏‎ ‎‏می داند، ظلمات فوق ظلمات است. ما و امثال ما به حجاب ها‏‏[‏‏ی‏‏]‏‏ نورانی نرسیدیم و در‏‎ ‎‏حجاب های ظلمانی اسیر هستیم. آنکه گوید: ‏هَبْ لی کَمالَ الإنْقِطاعِ اِلَیْکَ وَ اَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِیاءِ‎ ‎نَظَرِها اِلَیْکَ حَتّی تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ اِلی مَعْدِنِ الْعَظَمَة‏ از حجاب های ظلمانی گذشته‏‎ ‎‏است شیطان که در مقابل امر خدا ایستاد و به آدم خضوع نکرد، در حجاب ظلمانی خود‏‎ ‎‏بزرگ بینی بود و ‏خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ وَ اَنَا خَیْرٌ مِنه‎[16]‎‏ گویان از ساحت ربوبی مردود شد، و ما نیز تا‏‎ ‎‏در حجاب خودی هستیم و خودبین و خودخواه هستیم، شیطانی هستیم و از محضر‏‎ ‎‏رحمان مطرود، و چه مشکل است شکستن این بت بزرگ که مادر بت ها است!‏

‏     و ما تا خاضع او و فرمانبردار او هستیم خاضع برای خدا و فرمانبردار او ـ جلّ و علا ـ‏‎ ‎‏نیستیم و تا این بت شکسته نشود حجاب های ظلمانی دریده و برداشته نشود. اوّل باید‏‎ ‎‏بدانیم که حجاب چیست که اگر ندانیم، نخواهیم توانست درصدد رفعش ـ یا لااقل‏‎ ‎‏تضعیفش ـ برآییم و یا لااقل هر روز به غلظت و قوّت آن نیفزاییم. در حدیثی است که‏‎ ‎‏«بعض اصحاب رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ خدمت ایشان بودند صدایی به گوششان‏‎ ‎‏رسید، سؤال کردند: چه صدایی است؟ فرمودند: صدای سنگی بود که هفتاد سال قبل، از‏‎ ‎‏لب جهنم حرکت کرده بود و حال به قعر جهنّم رسید، آنگاه مطلع شدند که کافری هفتاد‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 214
‏ساله مرده است».‏‎[17]‎‏ اگر حدیث صادر شده باشد، شاید آن بعض از اهل حال بوده یا با‏‎ ‎‏تصرّف رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ به گوششان رسیده، برای تنبیه غافلان و هوشیار‏‎ ‎‏جاهلان، اگر هم حدیث ـ که الفاظش را یاد ندارم ـ صادر نشده باشد لکن مطلب همین‏‎ ‎‏است، ما یک عمر رو به جهنّم سیر می کنیم و یک عمر نماز ـ که بزرگ ترین یادگاه خدای‏‎ ‎‏متعال است ـ پشت به حق و خانه او ـ جلّ و علا ـ و رو به خود و خانۀ نفس به جا می آوریم‏‎ ‎‏و چه دردناک است که نماز ما که باید معراج ما باشد و ما را به سوی او و بهشت لقای او‏‎ ‎‏برد به سوی خود ما و تبعیدگاه جهنم برد.‏

‏     پسرم! این اشارت ها نه برای آن است که امثال من و شما راهی برای معرفت الله و‏‎ ‎‏عبادت الله به آن گونه که حقّ او است، پیدا کنیم با آن که از اعرف موجودات به حق تعالی‏‎ ‎‏و حقّ عبادت و بندگی او ـ جلّ و علا ـ نقل شده است:‏ ما عَرَفناکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ وَ ما عَبَدْناکَ حَقَّ‎ ‎عِبادَتِکَ‎[18]‎‏ بلکه برای آن است که عجز خویش را بفهمیم و ناچیزی خود را درک کنیم و‏‎ ‎‏خاک بر فرق اَنانیّت و اِنّیّت خود ریزیم بلکه از سرکشی این غول بکاهیم، باشد که توفیق‏‎ ‎‏یابیم مهاری و لگامی بر او زنیم، که از خطر عظیمی که جان را یادش می سوزاند، رهایی‏‎ ‎‏یابیم.‏

‏     و هان! آن خطر که در لحظات آخر جدایی از این عالم و کوچ به سوی جایگاه ابدی‏‎ ‎‏است، آن است که آن کس که مبتلا به حبّ نفس است و دنبال آن حبّ دنیا ـ با ابعاد‏‎ ‎‏مختلف آن ـ است که در حال احتضار و کوچ بعض امور بر انسان ممکن است کشف شود‏‎ ‎‏و دریابد که مأمور خداوند او را از محبوب و معشوق او جدا می کند، با دشمنی خدا و‏‎ ‎‏غضب و نفرت از او ـ جلّ و علا ـ کوچ کند و این عاقبت و پیآمد حبّ نفس و دنیا است و‏‎ ‎‏در روایات اشارت به آن شده است. شخصی متعبّد و مورد وثوق نقل می کرد که «بر بالین‏‎ ‎‏محتضری رفتم و او گفت: ظلمی را که خدا بر من می کند هیچ کس نکرده، او مرا از این‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 215
‏بچه هایم که با خون دل پرورش دادم می خواهد جدا کند. و من برخاستم و رفتم و او جان‏‎ ‎‏داد» شاید بعض عبارات که نقل کردم اختلاف مختصری با آنچه آن عالم متعبّد گفتند‏‎ ‎‏داشته باشد، در هر صورت آنچه گفتم اگر احتمال صحت هم داشته باشد، به قدری مهم‏‎ ‎‏است که انسان باید برای چارۀ آن فکری بکند.‏

‏     ما اگر ساعتی تفکر کنیم در موجودات عالم، که خود نیز از آنهاییم و بیابیم که هیچ‏‎ ‎‏موجودی از خود چیزی ندارد و آنچه به او و همه رسیده، الطافی است الهی و‏‎ ‎‏موهبت هایی است عاریت، و الطافی که خداوند منّان به ما فرموده چه قبل از آمدن ما به‏‎ ‎‏دنیا و چه در حال زیستن از طفولیت تا آخر عمر و چه پس از مرگ به واسطۀ هدایت‏‎ ‎‏کنندگانی که مأمور هدایت ما بوده اند، شاید بارقه ای از حبّ او ـ جلّ و علا ـ که محجوب‏‎ ‎‏از آن هستیم در ما پیدا شود و پوچی و بی محتوایی خود را دریابیم و راهی به سوی او ـ‏‎ ‎‏جلّ و علا ـ برای ما باز شود یا لااقل از کفر جحودی نجات یابیم و انکار معارف الهی و‏‎ ‎‏جلوه های رحمانی را برای خود مقامی محسوب نکنیم و به آن افتخار نکنیم که تا ابد‏‎ ‎‏محبوس در چاه ویل خود خواهی و خودبینی شویم.‏

‏     در نقلی است که «خداوند تعالی به یکی از انبیای خود خطاب کرد که یکی را که از‏‎ ‎‏خود بدتر می دانی به ما عرضه کن، و او لاشۀ مردار حماری را چند قدم کشاند که عرضه‏‎ ‎‏کند و پشیمان شد خطاب شد که اگر آورده بودی از مقام خود سقوط کرده بودی». من‏‎ ‎‏نمی دانم که این نقل اصلی دارد یا نه، لکن در آن مقام که اولیا هستند شاید نظر به برتریِ‏‎ ‎‏خود سقوط آورد که آن خودبینی و خودخواهی است، اگرچه به این گونه.‏

‏     راستی چرا پیمبر خاتم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از ایمان نیاوردن مشرکان آن گونه‏‎ ‎‏تأسف و تأثر جان فرسا داشت که مخاطب شد به خطاب ‏لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ عَلی آثارِهِم اِنْ لَمْ‎ ‎یُؤْمِنُوا بِهذا الْحَدِیثِ أسَفاً‎[19]‎‏ جز آن که به همۀ بندگان خدا عشق می ورزید و عشق به خدا‏‎ ‎‏عشق به جلوه های او است. او از حجاب های ظلمانی خودبینی ها و خودخواهی های‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 216
‏منحرفان که منجر به شقاوت آنان و منتهی به عذاب الیم جهنّم که ساخته و پرداختۀ اعمال‏‎ ‎‏آنان است رنج می برد و سعادت همه را می خواست؛ چنانچه برای سعادت همه مبعوث‏‎ ‎‏شده بود و مشرکان و منحرفان کوردل با او که برای نجات آنان آمده بود دشمنی‏‎ ‎‏می کردند.‏

‏     ما و تو اگر توفیق یابیم که بارقه ای از این عشق به جلوه های حق که در اولیای او است‏‎ ‎‏در خود ایجاد کنیم و خیر همه را بخواهیم به یک مرتبه از کمال مطلوب رسیده ایم.‏‎ ‎‏خداوند تعالی دلهای مردۀ ما را به فیض رحمت خود و رحمت برگزیدۀ خود که‏‎ ‎‏رحمةً للعالمین است حیات بخشد.‏

‏     و اهل معرفت می دانند که شدّت بر کفار که از صفات مؤمنین است و قتال با آنان‏‎ ‎‏نیز رحمتی است و از الطاف خفیّۀ حقّ است، و کفّار و اشقیا در هر لحظه که بر‏‎ ‎‏آنان می گذرد بر عذاب آنان که از خودشان است افزایش کیفی و کمّی إلی ما لا نهایة له‏‎ ‎‏حاصل می شود. پس قتل آنان که اصلاح پذیر نیستند رحمتی است در صورت غضب و‏‎ ‎‏نعمتی است در صورت نقمت، علاوه بر آن رحمتی است بر جامعه، زیرا عضوی که‏‎ ‎‏جامعه را به فساد کشاند چون عضوی است در بدن انسان که اگر قطع نشود او را به هلاکت‏‎ ‎‏کشاند.‏

‏     و این همان است که نوح نبی الله ـ صلوات الله و سلامه علیه ـ از خداوند تعالی‏‎ ‎‏خواست ‏وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلی الْاَرْضِ مِنَ الْکافِرِینَ دَیّاراً اِنَّکَ اِنْ تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبادَکَ و لا یَلِدُوا إلاّ فاجِراً‎ ‎کَفّاراً‎[20]‎‏ و خداوند تعالی می فرماید ‏وَ قاتِلُوهُم حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَة.‎[21]‎‏ و بدین انگیزه و نیز انگیزۀ‏‎ ‎‏سابق، تمام حدود و قصاص و تعزیرات از طرف ارحم الراحمین رحمتی است بر مرتکب‏‎ ‎‏و رحمتی است بر جامعه. از این مرحله بگذرم.‏

‏     پسرم! اگر می توانی با تفکر و تلقین نظر خود را نسبت به همۀ موجودات به ویژه‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 217
‏انسان ها نظر رحمت و محبّت کن، مگر نه این است که کافّۀ موجودات از جهات عدیده‏‎ ‎‏که به اِحصا در نیاید مورد رحمت پروردگار عالمیان می باشند، مگر نه آنکه وجود حیات‏‎ ‎‏و تمام برکات و آثار آن از رحمت ها و موهبت های الهی است بر موجودات، و گفته اند:‏‎ ‎کلُّ موجودٍ مرحومٌ‎[22]‎‏ مگر موجودی ممکن الوجود امکان دارد که از خود، به نفسه، چیزی‏‎ ‎‏داشته باشد یا موجودی مثل خود ممکن الوجود به او چیزی داده باشد، در این صورت‏‎ ‎‏رحمت رحمانیه است که جهان شمول است. مگر خداوند که ربّ العالمین است و تربیت‏‎ ‎‏او جهان شمول است تربیتش جلوۀ رحمت نیست، مگر رحمت و تربیت بدون عنایت و‏‎ ‎‏الطاف جهان شمول می شود. پس آنچه و آن کس که مورد عنایات و الطاف و‏‎ ‎‏محبت های الهی است چرا مورد محبّت ما نباشد؟ و اگر نباشد این نقصی نیست برای ما؟‏‎ ‎‏و کوتاه بینی و کوتاه نظری نیست؟‏

‏     هان! من پیر شدم و نتوانستم این نقیصه و سایر نقیصه های بی شمار را از خود بزدایم،‏‎ ‎‏تو جوانی و به رحمت و ملکوت حق نزدیکتری، سعی کن این نقیصه را از خود بزدایی.‏‎ ‎‏خداوند تبارک تو را و همه را و ما را توفیق آن دهد که این حجاب را برداریم و آنچه‏‎ ‎‏مقتضای فطرت الله است بیابیم. در سابق، از این مقوله شمّه ای گفتم، اکنون اشارتی به آن‏‎ ‎‏می رود که کمک به رفع این حجاب می کند.‏

‏     ما به فطرت الهی عشق به کمال مطلق داریم و از این عشق، عشق به مطلق کمال که آثار‏‎ ‎‏کمال مطلق است خواهی نخواهی داریم، و لازمۀ این فطرت گریز از نقص مطلق که‏‎ ‎‏لازمه اش گریز از مطلق نقص است نیز داریم. پس ما خود هر چند ندانیم و نفهمیم عاشق‏‎ ‎‏حق تعالی که کمال مطلق است و عاشق آثار او که جلوۀ کمال مطلق است می باشیم، و با‏‎ ‎‏هر کس و هر چه دشمنی داریم و از هر چه و هر کس گریز داریم نه کمال مطلق است و نه‏‎ ‎‏مطلق کمال، بلکه نقص مطلق است یا مطلق نقص که در طرف مقابل است و نقیض آن‏‎ ‎‏است، و نقیض کمالْ عدم آن است. و چون در حجاب هستیم در تشخیص گمراهیم و اگر‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 218
‏حجاب برخیزد آنچه از او ـ جلّ و علا ـ است محبوب است و آنچه مبغوض است از او‏‎ ‎‏نیست، پس موجود نیست.‏

‏     و بدان که در تعبیرات نسبت به مقابلات مسامحات است و مطلب فوق هر چند موافق‏‎ ‎‏برهان متین است و موافق نظر عرفانی و شناخت است و در قرآن کریم به آن اشارت رفته‏‎ ‎‏است لکن باور کردن و ایمان به آن بسیار مشکل است و منکران بسیار زیادند و مؤمنان‏‎ ‎‏بسیار کم، و حتی آنان که از طریق برهان این حقیقت را ثابت می دانند کمتر به آن باور‏‎ ‎‏دارند و مؤمن هستند، و ایمان به امثال این حقایق حاصل نشود مگر با مجاهدت و تفکر و‏‎ ‎‏تلقین.‏

‏     و شاید خود این مدّعی که بعض امور برهانی می تواند مورد باور و ایمان نباشد، به نظر‏‎ ‎‏مشکل باشد یا بی پایه، ولی باید دانست که امری است وجدانی و در قرآن کریم به آن‏‎ ‎‏اشارت رفته است مثل آیات کریمه سوره تکاثر. و اما وجدان، شما می دانید که مردگان‏‎ ‎‏هیچ حرکتی ندارند و نمی توانند به شما آسیب رسانند و هزاران مرده به قدر یک مگس‏‎ ‎‏فعالیت ندارند و در این عالم پس از مرگ و قبل از روز نشور زنده نخواهند شد، لکن‏‎ ‎‏قدرت آرام خوابیدن، به تنهایی با مرده ندارید، و نیست این مگر برای آنکه علم شما را‏‎ ‎‏قلب شما باور نکرده، ایمان به آن در شما حاصل نشده، لکن مرده شوران که با تکرار‏‎ ‎‏عمل باورشان آمده با آرامش خاطر با آنان خلوت می کنند.‏

‏     و فیلسوفان با براهین عقلیه ثابت می کنند حضور حق تعالی را در هر جا، لکن تا آنچه‏‎ ‎‏عقل با برهان ثابت نموده، به دل نرسد و قلب به آن ایمان نیاورد، ادب حضور به جا‏‎ ‎‏نیاورند، و آنان که حضور حق تعالی را به دل رساندند و ایمان به آن آورده اند گرچه با‏‎ ‎‏برهان سر و کار نداشته باشند ادب حضور به جا آورند و از آنچه با حضور مولا منافات‏‎ ‎‏دارد اجتناب کنند. پس علوم رسمی هر چند فلسفه و علم توحید خود حجابند و هر چه‏‎ ‎‏بیشتر شوند حجاب غلیظ تر و افزون تر گردد.‏

‏     و چنانچه می دانیم و می بینیم لسان دعوت انبیاء ـ علیهم السلام ـ و اولیای خُلَّص ـ سلام‏‎ ‎‏الله علیهم ـ لسان فلسفه و برهان رایج نیست بلکه آنان با جان و دل مردم کار دارند و نتایج‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 219
‏براهین را به قلب بندگان خدا می رسانند و آنان را از درون جان و دل هدایت می نمایند. و‏‎ ‎‏می خواهی بگو: فلاسفه و اهل براهین حجاب ها را افزون کنند و انبیاء ـ علیهم السلام ـ و‏‎ ‎‏اصحاب دل کوشش در رفع حجاب کنند، لهذا تربیت شدگان اینان، مؤمنان و دل‏‎ ‎‏باختگانند و تربیت شدگان و شاگردان آنان، اصحاب برهان و قیل و قالند و با دل و جان،‏‎ ‎‏سر و کار ندارند.‏

‏     و آنچه گفتم به آن معنی نیست که به فلسفه و علوم برهانی و عقلی نپرداز و از علوم‏‎ ‎‏استدلالی روی گردان که این خیانت به عقل و استدلال و فلسفه است، بلکه به آن معنی‏‎ ‎‏است که فلسفه و استدلال راهی است برای وصول به مقصد اصلی و نباید تو را از مقصد و‏‎ ‎‏مقصود و محبوبْ محجوب کند، یا بگو این علوم عبورگاه به سوی مقصد هستند و خود‏‎ ‎‏مقصد نیستند و دنیا مزرعۀ آخرت است‏‎[23]‎‏ و علوم رسمی مزرعه وصول به مقصودند،‏‎ ‎‏چنانچه عبادات نیز عبورگاه به سوی او ـ جلّ و علا ـ است، نماز بالاترین عبادات و معراج‏‎ ‎‏مؤمن است و همه از اوست و به سوی اوست. می خواهی بگو: تمامی معروف ها پله هایی‏‎ ‎‏است از نردبان وصول به او ـ جلّ و علا ـ و همۀ منکرات بازدارندگان راه وصول هستند و‏‎ ‎‏عالم همه سرگشته او و پروانۀ جمال جمیل اویند.‏

‏     و ای کاش که ما از خواب برخیزیم و در اوّل منزل که یقظه است وارد شویم؛ و ای‏‎ ‎‏کاش که او ـ جلّ و علا ـ با عنایات خفیه خود از ما دستگیری فرماید و به خود و جمال‏‎ ‎‏جمیلش رهنمود فرماید؛ و ای کاش که این اسب سرکش چموش نفس، آرام شود و از‏‎ ‎‏کرسی انکار فرود آید؛ و ای کاش این محمولۀ سنگین را زمین می گذاشتیم و سبک بارتر‏‎ ‎‏رو به سوی او می کردیم؛ و ای کاش که چون پروانه در شمع جمال او می سوختیم و دم در‏‎ ‎‏نمی آوردیم؛ و ای کاش که یک گام به قدم فطرت بر می داشتیم و این قدر پای به فرق‏‎ ‎‏فطرت نمی گذاشتیم و ای کاش های بسیار دیگر که من در پیری و در آستان مرگ از آنها‏‎ ‎‏یاد می کنم و دسترسی به جایی ندارم.‏


صحیفه امامجلد 16صفحه 220
‏     و تو ای فرزندم، از جوانی خود استفاده کن و با یاد او ـ جلّ و علا ـ و محبّت به او و‏‎ ‎‏رجوع به فطرت الله بزیست و عمر را بگذران. و این یاد محبوب هیچ منافات با‏‎ ‎‏فعالیت های سیاسی و اجتماعی در خدمت به دین او و بندگان او ندارد بلکه تو را در راه او‏‎ ‎‏اعانت می کند، ولی بدان که خدعه های نفس امّاره و شیطان داخلی و خارجی زیاد است‏‎ ‎‏و چه بسا انسان را با اسم خدا و اسم خدمت به خلق خدا از خدا باز می دارد و به سوی‏‎ ‎‏خود و آمال خود سوق می دهد.‏

‏     مراقبت و محاسبۀ نفس در تشخیص راه خودخواهی و خداخواهی از جمله منازل‏‎ ‎‏سالکان است. خداوند ما و شما را در آن توفیق دهد. و چه بسا شیطان باطنی با ما پیران به‏‎ ‎‏گونه ای و با شما جوانان به گونه دیگری خدعه کند.‏

‏     با ما پیران با سلاح یأس از حضور و یاد حاضر براند که هان از شماها گذشته و‏‎ ‎‏شماها اصلاح شدنی نیستید و ایّام جوانی که وقت کشت و درو بود رفت و در ایّام‏‎ ‎‏ضعف پیری و کهولت که قدرت اصلاح از دست رفته و ریشۀ هواها و معاصی در‏‎ ‎‏تمام ارکان وجود نفوذ کرده و شاخه دوانده و تو را از لیاقت محضر او ـ جلّ و علا ـ‏‎ ‎‏انداخته و کار از کار گذشته، چه بهتر که این چند روز آخر عمر از دنیا استفادۀ هر‏‎ ‎‏چه بیشتر کنی.‏

‏     و گاه با ما پیران نیز مانند شما جوانان عمل می کند، به شما می گوید شما جوانید و‏‎ ‎‏در این فصل جوانی وقت تمتّع و لذّات است، اکنون مطابق شهوات خود رفتار کن،‏‎ ‎‏ان شاءالله در اواخر عمر راه توبه و باب رحمت خداوند باز است و خداوند‏‎ ‎‏ارحم الرّاحمین است، و هر چه گناهان بزرگتر و بیشتر باشد پشیمانی و رجوع به حق‏‎ ‎‏در آخر عمر زیادتر و توجه به خدای تعالی بیشتر و اتّصال به او ـ جلّ و علا ـ‏‎ ‎‏افزون تر خواهد بود، چه بسیار مردم بوده اند که در جوانی بهره های جوانی را برده و‏‎ ‎‏در ایّام پیری تتمّه عمر را با عبادت و ذکر و دعا و زیارت ائمه ـ علیهم السلام ـ و توسّل‏‎ ‎‏به شفاعت آنان گذرانده و سعادتمند از دنیا رفته اند. به ما پیران نیز از این‏‎ ‎‏وسوسه ها می شود که معلوم نیست به این زودی بمیری، فرصت باقی است، چند‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 221
‏روز آخر عمر توبه کن، علاوه باب شفاعت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ باز است و‏‎ ‎‏مولا امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ نخواهد گذاشت دوستانش را عذاب کنند و در‏‎ ‎‏وقت مردن او را خواهی دید و از تو دستگیری خواهد کرد و از این مقوله های فراوان‏‎ ‎‏که به گوش انسان می خواند.‏

‏     پسرم! اکنون با تو که جوانی صحبت می کنم. باید توجه کنی که برای جوانان توبه‏‎ ‎‏آسان تر و اصلاح نفس و تربیت باطن سریع تر می تواند باشد. در پیران هواهای نفسانی و‏‎ ‎‏جاه طلبی و مال دوستی و خود بزرگ بینی بسیار افزون تر از جوانان است، روح جوانان‏‎ ‎‏لطیف است و انعطاف پذیر و آن قدر که در پیران حبّ نفس و حبّ دنیا است، در جوانان‏‎ ‎‏نیست. جوان می تواند با آسانی نسبی خود را از شرّ نفس امّاره رها سازد و به معنویات‏‎ ‎‏گرایش پیدا کند. در جلسات موعظه و اخلاق آن قدر که جوانان تحت تأثیر واقع‏‎ ‎‏می شوند، پیران نمی شوند. جوانان متوجّه باشند و گول وسوسه های نفسانی و شیطانی را‏‎ ‎‏نخورند. مرگ به جوانان و پیران به یک گونه نزدیک است. کدام جوان می تواند اطمینان‏‎ ‎‏حاصل کند که به پیری می رسد و کدام انسان از حوادث دهر مصون است؟ حوادث‏‎ ‎‏روزانه به جوانان نزدیک تر است.‏

‏     پسرم! فرصت را از دست مده و در جوانی خود را اصلاح کن. پیران نیز باید بدانند که‏‎ ‎‏تا در این عالم هستند می توانند جبران تبهکاری ها و معصیت ها را بکنند و اگر از این جا‏‎ ‎‏منتقل شدند کار از دست آنان خارج است. دل بستن به شفاعت اولیاء ـ علیهم السلام ـ و‏‎ ‎‏تجرّی در معاصی از خدعه های بزرگ شیطانی است. شما به حالات آنان که دل به‏‎ ‎‏شفاعتشان بسته و از خدا بی خبر شده و به معاصی جرأت می کنید بنگرید، ناله ها و گریه ها‏‎ ‎‏و دعاها و سوز و گدازهای آنان را ببینید و عبرت بگیرید. در حدیث است که حضرت‏‎ ‎‏صادق ـ علیه سلام الله ـ در اواخر عمر، بستگان و فرزندان خود را احضار نمود و قریب به‏‎ ‎‏این مضمون به آنان فرمود که: «فردا با عمل باید در محضر خداوند بروید و گمان نکنید‏‎ ‎‏بستگی شما به من فایده دارد».‏

‏     علاوه بر آن احتمال دارد که شفاعت نصیب آنان شود که با شفیع ارتباط معنویشان‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 222
‏حاصل باشد و رابطۀ الهی با آنان طوری باشد که استعداد برای نائل شدن به شفاعت‏‎ ‎‏داشته باشند و اگر این امر در این عالم حاصل نشود شاید بعد از تصفیه ها و تزکیه ها در‏‎ ‎‏عذاب های برزخ، بلکه جهنّم، لایق شفاعت شوند و خدا دانا است که اَمَدِ آنان تا چه‏‎ ‎‏اندازه است.‏

‏     علاوه بر آن، آیاتی در قرآن کریم دربارۀ شفاعت وارد شده است که با توجه به آنها‏‎ ‎‏نمی توان برای انسان آرامش پیدا شود، خداوند می فرماید:‏ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ اِلاّ بِاِذْنِه‎[24]‎‎ ‎‏و می فرماید: ‏وَ لا یَشْفَعُونَ اِلاّ لِمَنِ ارْتَضی‎[25]‎‏ و امثال آن، که در عین حال که شفاعت ثابت است‏‎ ‎‏لکن نصیب چه اشخاصی و چه گروهی و با چه شرایطی و در چه وقت شامل حال‏‎ ‎‏می شود، امری است که نمی توان انسان را مغرور و جری کند. امید به شفاعت داریم لکن‏‎ ‎‏این امید باید ما را به سوی اطاعت حق تعالی کشاند، نه معصیت.‏

‏     پسرم! سعی کن که با حق النّاس از این جهان رخت نبندی که کار بسیار مشکل می شود.‏‎ ‎‏سر و کار انسان با خدای تعالی که ارحم الراحمین است بسیار سهل تر است تا سر و کار با‏‎ ‎‏انسانها. به خداوند تعالی پناه می برم از گرفتاری خود و تو و مؤمنین در حقوق مردم و سر‏‎ ‎‏و کار با انسان های گرفتار. و این نه به آن معنی است که در حقوق الله و معاصی‏‎ ‎‏سهل انگاری کنی، اگر آنچه از ظاهر بعض آیات کریمه استفاده می شود در نظر گرفته‏‎ ‎‏شود، مصیبت بسیار افزون می شود و نجات اهل معصیت به وسیلۀ شفاعت، به گذشت‏‎ ‎‏مرحله های طولانی انجام می گیرد.‏

‏     تجسّم اخلاق و اعمال و لوازم آنها و ملازمۀ آنها با انسان، از مابعد موت تا قیامت‏‎ ‎‏کبری و از آن به بعد تا تنزیه و قطع رابطه به وسیله شدّت ها و عذاب ها در برازخ و جهنّم و‏‎ ‎‏عدم امکان ربط با شفیع و شمول شفاعت امری است که احتمال آن کمر انسان را‏‎ ‎‏می شکند و مؤمنان را به فکر اصلاح به طور جدّی می اندازد. هیچ کس نمی تواند ادّعا کند‏‎ ‎‏که قطع به خلاف این احتمال دارد مگر آنکه شیطان نفسش چنان بر او مسلّط باشد و با او‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 223
‏بازی کند و راه حق را بر او ببندد که او را منکر روشن و تاریک کند. و چنین کوردلان‏‎ ‎‏بسیار هستند. خداوند منّان ما را از شرّ خودمان حفظ فرماید.‏

‏     وصیت من به تو ای فرزندم آن است که مگذار خدای نخواسته فرصت از دستت برود‏‎ ‎‏و در اصلاح اخلاق و کردار خود بکوش هر چند با تحمل زحمت و ریاضت، و از علاقۀ‏‎ ‎‏به دنیای فانی بکاه و در دو راهی هایی که برایت پیش آید راه حق را انتخاب کن و از باطل‏‎ ‎‏بگریز و شیطان نفس را از خود بران.‏

‏     و از امور مهمی که لازم است وصیت نمایم اعانت نمودن به بندگان خدا، خصوصاً‏‎ ‎‏محرومان و مستمندان که در جامعه ها مظلوم و بی پناهند، هر چه توان داری در خدمت‏‎ ‎‏اینان ـ که بهترین زاد راه تو است و از بهترین خدمت ها به خدای تعالی و اسلام عزیز است‏‎ ‎‏ـ به کار بر و هر چه توانی در خدمت مظلومان و حمایت آنان در مقابل مستکبران و‏‎ ‎‏ظالمان کوشش کن. دخالت در امور سیاسی سالم و اجتماعی یک وظیفه است در این‏‎ ‎‏حکومت اسلامی، و کمک به متصدّیان امر و دولت مردان وفادار به جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏نیز یک وظیفۀ اسلامی ـ انسانی ـ ملّی است که امیدوارم ملت شریف و بیدار از آن غفلت‏‎ ‎‏نکنند و همان گونه که تاکنون در صحنه حاضر بودند و هستند و با کمک آنان حکومت‏‎ ‎‏اسلامی و جمهوری می توانست استقرار و استدامه پیدا کند از این پس نسل حاضر و‏‎ ‎‏نسل های آینده با وفاداری بر آن و پشتیبانی از آن، هر چه بیشتر استقرار یابد و ادامه داشته‏‎ ‎‏باشد. و همه باید بدانیم که تا بر عهد خداوند تعالی باقی باشیم خداوند از ما پشتیبانی‏‎ ‎‏می فرماید و همان گونه که تاکنون توطئه های تبهکاران داخل و خارج را به طور‏‎ ‎‏معجزه آسا خنثی فرموده، از این پس إن شاءالله تعالی با تأییدات خود خنثی خواهد‏‎ ‎‏فرمود.‏

‏     و امید است ارتش معظّم و سپاه پاسداران عزیز و بسیج و سایر نیروهای نظامی‏‎ ‎‏و انتظامی و مردمی طعم شیرین استقلال و خروج از اسارت ابرقدرت های عالم خوار‏‎ ‎‏را چشیده باشند و آزادی خود را از اسارت اجنبی ها بر هر چیز و هر زندگی مرفّه‏‎ ‎‏ترجیح داده و عار وابستگی به قدرت های شیطانی را بر دوش خویش نکشیده و‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 224
‏در میدان مردانگی و فرزانگی مرگ سرخ شرافتمندانه در راه هدف و خدا را بر‏‎ ‎‏زندگی ننگین ترجیح داده و راه انبیاء عظام و اولیای معظّم ـ علیهم سلام الله و صلواته ـ را‏‎ ‎‏انتخاب نمایند. از خداوند متعال عاجزانه خواستارم که این شور و شعف و عشق و علاقۀ‏‎ ‎‏مرد و زن و بچّه و بزرگ ملت عزیز را هر چه بیشتر و آنان را در راه خدای بزرگ هر چه‏‎ ‎‏بیشتر پایدار فرماید و اسلام عزیز و احکام نورانی آن را در جهان گسترش دهند.‏

‏     پسرم! چند جمله هم در احوال شخصی و خانوادگی بگویم و پُرگویی را خاتمه دهم:‏‎ ‎‏بزرگ ترین وصیّت من به تو فرزند عزیز، سفارش مادر بسیار وفادار تو است. حقوق‏‎ ‎‏بسیار مادرها را نمی توان شمرد و نمی توان به حق ادا کرد. یک شبِ مادر نسبت به‏‎ ‎‏فرزندش از سال ها عمر پدر متعهد ارزنده تر است. تجسّم عطوفت و رحمت در دیدگان‏‎ ‎‏نورانی مادر، بارقۀ رحمت و عطوفت ربّ العالمین است. خداوند تبارک و تعالی قلب و‏‎ ‎‏جان مادران را با نور رحمت ربوبیّت خود آمیخته آن گونه که وصف آن را کس نتوان‏‎ ‎‏کرد و به شناخت کسی جز مادران درنیاید و این رحمت لایزال است که مادران را تحمّلی‏‎ ‎‏چون عرش در مقابل رنج ها و زحمت ها از حال استقرار نطفه در رحم و طول حمل و‏‎ ‎‏وقت زائیدن و از نوزادی تا به آخر، مرحمت فرموده؛ رنج هایی که پدران یک شب آن را‏‎ ‎‏تحمّل نکنند و از آن عاجز هستند. این که در حدیث آمده است که «بهشت زیر قدمهای‏‎ ‎‏مادران است»‏‎[26]‎‏ یک حقیقت است و این که با این تعبیر لطیف آمده است برای بزرگی‏‎ ‎‏عظمت آن است و هشیاری به فرزندان است که سعادت و جنّت را در زیر قدم آنان و‏‎ ‎‏خاک پای مبارک آنان جستجو کنید و حرمت آنان را نزدیک حرمت حق تعالی‏‎ ‎‏نگهدارید و رضا و خشنودی پروردگار سبحان را در رضا و خشنودی مادران جستجو‏‎ ‎‏کنید. مادران گرچه همه نمونه اند لکن بعض آنان از ویژگی های خاصّی برخوردارند و من‏‎ ‎‏در طول زندگی با مادر محترم تو و خاطراتی که از او ـ در شب هایی که با اطفال خود‏‎ ‎‏می گذراند و در روزها نیز ـ دارم، او را دارای این ویژگی ها یافتم. اینک به تو ای فرزند و‏

صحیفه امامجلد 16صفحه 225
‏به سایر فرزندانم وصیّت می کنم که کوشش کنید در خدمت به او و در تحصیل رضایت او‏‎ ‎‏پس از مرگ من، همان گونه که او را از شماها راضی می بینم در حال زندگی و پس از من‏‎ ‎‏بیشتر در خدمتش بکوشید.‏

‏     و به احمد، پسرم وصیّت می کنم که با ارحام و اقرباء خود خصوصاً خواهران و برادر و‏‎ ‎‏خواهرزادگان، با مهر و محبّت و صلح و صفا و ایثار و مراعات رفتار کند. و به همۀ‏‎ ‎‏فرزندانم وصیّت می کنم که با هم یک دل و یک جهت باشند و با مهر و صفا رفتار نمایند‏‎ ‎‏و همه در راه خداوند و بندگان محروم او قدم بردارند که خیر و عافیت دنیا و آخرت در‏‎ ‎‏آن است. و به نور چشمی، حسین وصیّت می کنم که از اشتغال به تحصیل علوم شرعیه‏‎ ‎‏غفلت نکند و استعدادی را که خداوند به او مرحمت فرموده ضایع نکند و با مادر و‏‎ ‎‏خواهر خود با مهر و صفا عمل کند و دنیا را سبک شمارد و در جوانی راه مستقیم‏‎ ‎‏عبودیت را پیش گیرد.‏

‏     و آخرین وصیتم به احمد آن است که فرزندان خود را خوب تربیت کند و از کودکی‏‎ ‎‏با اسلام عزیز آشنا کند و مادر محترم مهربانشان را مراعات کند و خدمت گزار همۀ فامیل‏‎ ‎‏و همۀ متعلّقان خود باشد. سلام خداوند بر همۀ صالحان. و از همۀ اقرباء خصوصاً‏‎ ‎‏فرزندانم تمنّا دارم که مرا از تقصیر و قصوری که دربارۀ آنان کردم و اگر ظلمی نمودم‏‎ ‎‏ببخشند و از خداوند برایم طلب مغفرت و رحمت کنند،‏ اِنَّهُ اَرْحَمُ الرّاحِمین.‏ و از خداوند‏‎ ‎‏منّان عاجزانه می خواهم که بستگان مرا در راه سعادت و استقامت توفیق مرحمت فرماید‏‎ ‎‏و آنان را به رحمت واسعۀ خود غریق نماید و اسلام و مسلمین را قدرت بخشد و دست‏‎ ‎‏مستکبران و ابرقدرتان ظالم را از ستمکاری قطع فرماید.‏

‏     ‏وَ السَّلامُ وَ الصَّلوةُ عَلی رَسُولِ الله خاتَمِ النَّبیین وَ عَلی آلِهِ الْمَعْصُومینَ، وَ لَعنةُ الله عَلی اَعْدائِهِمْ اَجْمَعینَ اِلی‎ ‎یَوْمِ الدّین.

‏چهارشنبه 8 اردیبهشت 1361 ـ 4 رجب 1402‏

‏روح الله الموسوی الخمینی‏

‎ ‎

صحیفه امامجلد 16صفحه 226

  • ـ سورۀ روم، آیۀ 30: فطرت الهی که مردم را بر آن آفرید، آفرینش خدا را دگرگونی نیست.
  • ـ سورۀ انفال، آیۀ 17: و ای پیامبر هنگامی که تو تیر افکندی، نه تو، بلکه خدا افکند.
  • ـ سورۀ حدید، آیۀ 3: اوست اول و آخر و پیدا و پنهان.
  • ـ آیا ممکن است برای غیر تو از ظهور نصیبی باشد که برای تو نیست، تا آن که او وسیله ظهور تو گردد؟! کی غایب بوده ای که نیازمند برهان باشی تا به تو دلالت کند؟ و کی دور بوده ای تا آثار مخلوقات وسیلۀ رسیدن به تو باشند، کور باد چشمی که تو را مراقب خود نبیند. إقبال الأعمال: 349.
  • ـ دیوان حافظ.
  • ـ بارالها بریدگی کامل از تعلّقات را برای توجه به خودت ارزانیم فرما، و چشم دلهایمان را به فروغ نظر کردن به خودت روشن گردان، تا دیدگان دل، پرده های نور را دریده و به معدن عظمت و جلال برسد، و جانهایمان به عزّ قدس تو تعلّق یابند.الها، مرا در شمار آنان قرار ده که صدا زدی پس پاسخت داد و نیم نگاهی به آنان کردی پس در برابر جلال تو مدهوش شدند. إقبال الأعمال: 687.
  • ـ سورۀ حدید، آیۀ 3: اوست اوّل و آخر و پیدا و پنهان.
  • ـ سورۀ طه، آیۀ 1-2: طه ای طاهر و ای رسول ما قرآن را بر تو فرو نفرستادیم که به مشقّت بیفتی.
  • ـ هیچ پیامبری آن گونه که من اذیّت شدم آزار ندید. الجامع الصغیر 2: 144.
  • ـ سورۀ مدّثر، آیۀ 1-2: ای جامه به خود پیچیده، برخیز و بیم بده.
  • ـ سورۀ رعد، آیۀ 28: آگاه باشید که یاد خدا باعث آرامش دلهاست.
  • ـ «به گفته بنگر، نه به گوینده». غررالحکم و دررالکلم 1: 394 / 11.
  • ـ سورۀ حدید، آیۀ 22: ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الأَْرضِ وَ لا فِی أَنْفُسکُمْ إلاّ فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها.
  • ـ سورۀ حدید، آیۀ 23: تا هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید، و به آنچه به شما رسد دلشاد نگردید و خداوند دوستدار هیچ متکبّر و خودستایی نیست.
  • ـ سورۀ بقره، آیۀ 216: چه بسا چیزی را ناگوار شمارید در حالی که برای شما خیر است.
  • ـ مرا از آتش آفریدی و من از او برترم. اشاره است به آیۀ 12، سورۀ اعراف.
  • ـ علم الیقین 2: 1002، مسند أحمد بن حنبل، 2: 371.
  • ـ آن چنانکه حقّ معرفت تو است، تو را نشناختیم و آنگونه که حقّ عبادت تو است، تو را عبادت نکردیم. مرآة العقول 8: 146.
  • ـ سورۀ کهف، آیۀ 6: «ای رسول نزدیک است که اگر اُمّت به قرآن ایمان نیاوردند جان عزیزت را از شدّت حزن و تأسّف بر آنان هلاک سازی».
  • ـ سورۀ نوح، آیۀ 26-27: و نوح عرض کرد: خدایا هیچ یک از کافران را در روی زمین زنده مگذار، اگر آنها را باقی گذاری بندگانت را گمراه می کنند و فرزندی جز فاجر و کافر به دنیا نمی آورند.
  • ـ سورۀ بقره، آیۀ 193: و با آنان کافران جهاد کنید تا فسادی باقی نماند.
  • ـ هر موجودی مشمول رحمت خداوند است. فصوص الحکم 1: 178، فصّ زکریاویّة.
  • ـ الدنیا مزرعة الآخرة. عوالی اللآلی 1: 267 / 66.
  • ـ سورۀ بقره، آیۀ 255: چه کسی، جز به فرمان او، می تواند در پیشگاهش به شفاعت برخیزد.
  • ـ سوره انبیا، آیۀ 28: و هرگز شفاعت نمی کنند مگر آنان را که مورد رضایت خدا هستند.
  • ـ قال رسول اللّهص: الجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدامِ الاُمَّهات. کنزالعمّال 16: 461 / 45439.