سخنرانی

سخنرانی در جمع مردم و مسئولان در روزعید قربان (اعمال در منظر اهل دنیا و معرفت)

سخنرانی

‏زمان: صبح 15 شهریور 1363 / 10 ذی الحجه 1404‏

‏مکان: تهران، حسینیه جماران‏

‏موضوع: ظاهر و باطن اعمال در منظر اهل دنیا و اهل معرفت ‏

‏مناسبت: عید سعید قربان ‏

‏حضار: مسئولین جمهوری اسلامی، مقامات لشکری و کشوری‏‎[1]‎‏ و اقشار مختلف مردم‏

‏بسم الله الرحمن الرحیم ‏

تفاوت اعمال انبیا با مردم

‏     ‏‏من هم متقابلاً به همۀ آقایان، به همۀ امت مسلمان دنیا و مستضعفین، این عید سعید را‏‎ ‎‏تبریک عرض می کنم.‏

‏     و امیدوارم خدای تبارک و تعالی به برکت این عید و سایر اعیاد شریفه، ما را و‏‎ ‎‏همۀ ملتهای مسلمان را هدایت کند که به راه مستقیم اسلام سیر کنیم. و به‏‎ ‎‏مقاصد اسلامی فکر کنیم و بتوانیم بین مسلمین یک آشتی، یک وحدتی ایجاد کنیم.‏

صحیفه امامجلد 19صفحه 47
‏حضرت ابراهیم که این عید منتسب به او هست و بنیانگذار ایثار است، صورت عمل،‏‎ ‎‏یک معناست و معنا و محتوای عمل، یک باب دیگر. اینجا صورت عمل هم یک‏‎ ‎‏مشکلی است برای حلّش و یک امری است که فوق طاقت نوع بشر است. اما آن چیزی‏‎ ‎‏که ابراهیم را ابراهیم می کند، مسئلۀ این صورت نیست، مسئله آن سیری است که فرموده‏‎ ‎‏است و منتهی به این مسائل شده است.‏

‏     ابراهیم که به حسب روایات شریفه ما، در آن وقتی که طرف آتش داشت می رفت،‏‎ ‎‏ملائکۀ آسمان به او گفتند که حاجت دارید؟ گفت به شماها نه. آن یک باب دیگری از‏‎ ‎‏معارف را داشته است. و ما صورت عمل را می بینیم و از آن هم اعجاب می کنیم و‏‎ ‎‏اعجاب آور هم هست. لکن آنهایی که اهل معارف الهی هستند، باطن این صورت را‏‎ ‎‏ملاحظه می کنند. اصل اعمال انبیا مطلقاً به حسب صورت، با اعمال ما به حسب نوع موافق‏‎ ‎‏است. آنها نماز می خوانند ما هم نماز می خوانیم، آنها روزه می گیرند ما هم روزه‏‎ ‎‏می گیریم، آنها حج می روند ما هم حج می رویم، آنها قربانی می کنند ما هم قربانی‏‎ ‎‏می کنیم، وقوف می کنند ما هم وقوف می کنیم، این صورت را همه با هم مشترکیم. لکن‏‎ ‎‏ـ تفاوت ـ آن چیزی که اعمال ما را با آنها متفاوت می کند و اعمال انبیا را بعضیها با بعضی‏‎ ‎‏دیگر متفاوت می کند، آن مغز عمل است. آن چیزی است که آنها از آن مبدأ الهام‏‎ ‎‏می گیرند و این اعمال را با الهام از آنجا عمل می کنند.‏

‏     مسئلۀ وحی و گرفتن وحی که در انبیا هست ـ و آنها هم متفاوت هست ـ یکی از امور‏‎ ‎‏مهمی است که انسان تصورش را نمی تواند بکند که مسئله چی هست و از چی بوده است.‏‎ ‎‏واسطه، جبرئیل است، جبرئیل چه جور واسطه بوده است؟ آیا پیغمبر نازل کرده است‏‎ ‎‏جبرئیل را و به ولایت او نازل شده است؟ با جبرئیل نازل شده است و آن وحی را رسانده‏‎ ‎‏است؟ مسائلی که در آن صحبت است.‏

معنای عید از نظر پیامبران

‏     ‏‏مسئلۀ قربانی فرزند یک باب است که به حسب البته دید نوع بشر، مسئلۀ مهمی است،‏

صحیفه امامجلد 19صفحه 48
‏لکن آن چیزی که مبدأ این عمل می شود، آن چیزی که مقابله مابین پدر و پسر را در آن‏‎ ‎‏جا متحقق می کند، این یک مسائل قلبی و روحی و معنوی است، فوق این مسائلی که ماها‏‎ ‎‏می فهمیم. ما همین می گوییم که ایثار کرد، قربانی کرد و واقعاً این طور بوده است، مهم‏‎ ‎‏هم هست. لکن آیا درنظر ابراهیم هم ایثار بوده است؟ ابراهیم هم در نظرش این بوده‏‎ ‎‏است که حالا یک چیزی، تحفه ای می برد پیش خدا؟ اسماعیل هم ـ سلام الله علیه ـ در‏‎ ‎‏نظرش بوده که یک جانفشانی دارد می کند برای خدا؟ یا مسئله این نیست. این مسئله ای‏‎ ‎‏است که تا نفسانیت انسان هست، خودیت انسان هست، ایثار اسمش هست. من ایثار‏‎ ‎‏می کنم در راه خدا فرزندم را، من ایثار می کنم در راه خدا جان خودم را. این، برای مامهم‏‎ ‎‏است و زیاد مهم است، برای ابراهیم نیست مسئله این، ایثار نیست. ابراهیم خودی‏‎ ‎‏نمی بیند تا ایثاری کرده باشد، اسماعیل خودی نمی بیند تا ایثار کرده باشد. ایثار این است‏‎ ‎‏که من هستم و تو هستی و عمل من و برای تو و ایثار. این، در نظر بزرگان اهل معرفت و‏‎ ‎‏اولیای خدا شرک است، در عین حالی که در نظر ما کمال بزرگی است، ایثار بزرگی است.‏

‏     عید برای ما یک معنا دارد، برای ابراهیم و برای پیغمبرها یک معنای دیگری دارد، ما‏‎ ‎‏هم عید می کنیم، آنها هم عید می گیرند، لکن آنهایی که عید می گیرند عید لقاست، آنها‏‎ ‎‏عود می کنند به آن جایی که از آنجا ظاهر شدند و عید می گیرند برای این امر، البته بعد از‏‎ ‎‏ارجاع به ـ باز از آن معنای سیرالهی ـ بعد از ارجاع اسمش عید می شود. و بعدهای‏‎ ‎‏معنوی اش بسیار زیاد است و دست ما از آن کوتاه است و بعدهای سیاسی و اجتماعیش‏‎ ‎‏هم زیاد است و زیاد بوده است و امیدواریم که زیاد بشود.‏

جهاد اکبر

‏     ‏‏امیدواریم که مسلمانها به خود بیایند و از همین عباداتی که خدای تبارک و تعالی‏‎ ‎‏برای آنها مقرّر فرموده است، از همینها، هم سیر معنوی بکنند و هم برداشتهای سیاسی و‏‎ ‎‏هم عمل.‏

‏     این طور نباشد که نماز را ما همان جهت تقرب الی الله آن را ملاحظه کنیم. البته آن‏

صحیفه امامجلد 19صفحه 49
‏بالاترین چیز است، لکن بعد از اینکه انسان نمازگزار شد ایثارگر خواهد شد، بعد از آن که‏‎ ‎‏ایثارگر شد، برای اسلام خدمت خواهد کرد. و حج که در او جهات اجتماعی و سیاسی‏‎ ‎‏بیشتر ظاهر است، این بحمدالله امسال تاکنونش خوب برگزار شده است و امیدواریم که از‏‎ ‎‏این به بعدش هم خوب برگزار بشود و بعدها هم افزوده بشود مسلمین را بیدار بکنند این‏‎ ‎‏حجاجی که دربیت الله الحرام هستند. گرچه مع الأسف بعضی از آخوندهای بسیار نافهم‏‎ ‎‏یا بسیار موذی در همین مقطع از زمان شروع کردند به چیزهایی نوشتن و رساله هایی‏‎ ‎‏پخش کردند و نسبت به شیعه و نسبت به ائمۀ شیعه و نسبت به طریقۀ شیعه جسارت کردند‏‎ ‎‏و این در یک همچو مقطعی که عقلای طرفین، عقلای مذاهب با هم جمع شدند و‏‎ ‎‏علمای مذاهب با هم جمع شدند و می خواهند فکر بکنند برای مصالح اسلام، در یک‏‎ ‎‏همچو مقطع یک همچو رساله هایی منتشر می شود، کأنّه خطر برای امریکا دیدند و‏‎ ‎‏واویلا بلند کردند.‏

‏     آن آخوند احمقی که در یک همچو مقطع از زمان به بعض مقدسات شیعه جسارت‏‎ ‎‏می کند، درصدد این است که در مقابل او هم یک کسی پیدا بشود، آن هم یک چیزی‏‎ ‎‏بگوید و موجب بشود که بین مسلمین در یک همچو مقطع از زمانی که دارد وحدت‏‎ ‎‏ایجاد می کند، اختلاف ایجاد بشود. واقعاً اسلام چه کند با این طرز فکرها، با این طرز‏‎ ‎‏عملها؟ اسلام چه کند با این آخوندهایی که خودشان را به صورت یک روحانی‏‎ ‎‏درآوردند و در بین مردم پخش هستند؟ این گرفتاری است که در یک همچو موقعی که‏‎ ‎‏مسلمین دارند فکر می کنند، او به عنوان اینکه من دیدم که بعض از جوانها متمایل به این‏‎ ‎‏اجتماع شدند، متمایل به این ایران شدند، تکلیف دیدم به اینکه بگویم اینها مشترک اند،‏‎ ‎‏اینها مجوس اند اینها چطورند و به بعض مقدسات جسارت کردند. این، جز اینکه خدمت‏‎ ‎‏به استعمار است، خدمت به قدرتهای بزرگ است و کارشکنی برای اسلام و مسلمین‏‎ ‎‏است؟ ما باید فکر کنیم برای این مسائل . مسلمانها باید فکر کنند برای این مسائل و این‏‎ ‎‏اشخاصی که این طور در صدد شکستن وحدت مسلمین اند.‏

‏     و بالجمله من امیدوارم که ایران با این راهی که به پیش گرفته است فقط ملاحظۀ آن‏

صحیفه امامجلد 19صفحه 50
‏جهات صوری را نکند و ملاحظۀ جهات معنوی را هم بکند. تمام مسائل برای معنویّات‏‎ ‎‏است. پیغمبرها هم که آمدند و احکام را منتشر کردند برای این است که تزکیه، بکنند:‏‎ ‎‏مردم را ‏یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابْ‎[2]‎‏. همه برای این آمدند که مردم را با مبدأ وحی آشنا کنند،‏‎ ‎‏سیر إلی الله بدهند، صراط مستقیم، هدایت را به صراط مستقیم بکنند. و ما ایرانیها و‏‎ ‎‏مسلمانها علاوه بر اینکه جهاد در راه اسلام می کنیم، باید از جهاداکبر هم غافل نباشیم، از‏‎ ‎‏جهاد به نفس هم غافل نباشیم که مبدأ همۀ امور است. و باید این اعیاد را همان طوری که‏‎ ‎‏عید می دانیم برای مسلمین، و ذخر و شرف می دانیم برای پیغمبر اکرم باید ما خودمان‏‎ ‎‏مهیا بشویم که برای پیغمبر اکرم، ذخر‏‎[3]‎‏ و شرف باشیم.‏

‏    ‏‏طوری عمل بکنیم در مکه، در مدینه، در همه جا و با همۀ مسلمین در هر جا، طوری‏‎ ‎‏رفتار بکنیم که این اسباب شرافت اسلام بشود. اسباب این بشود که مردم بفهمند که اسلام‏‎ ‎‏چه جور تربیت می خواهد بکند، از تربیت اسلامی مردم ملتفت بشوند که اسلام آمده‏‎ ‎‏است برای چی. قرآن شریف آمده است برای چی.‏

توجه به خدا هدف اساسی انبیا

‏     ‏‏تمام مسائلی که هست ما می خواهیم دست ظالمها را کوتاه کنیم ان شاءالله و‏‎ ‎‏می خواهیم که قدرتها را سرکوب کنیم و پایشان را از این بلاد مسلمین کوتاه کنیم‏‎ ‎‏ان شاءالله . همه اینها مقدّمۀ این است که یک آرامشی در این بلاد پیدا بشود و دنبال این‏‎ ‎‏آرامش یک سیر روحی پیدا بشود، یک هدایت به سوی خدا پیدا بشود. آن چیزی که‏‎ ‎‏اساس است سیرالی الله است، توجه به خداست، همۀ عبادات برای اوست. همۀ زحمات‏‎ ‎‏انبیا از آدم تا خاتم برای این معنا هست که سیرالی الله باشد. شکستن بت نفس که بالاترین‏‎ ‎‏بتهاست دنبال او شکستن بتهای دیگر.‏

‏     بحمدالله امسال در مکه با این تظاهرات عظیم و با این شعارهای کوبنده یک مقداری‏

صحیفه امامجلد 19صفحه 51
‏از صولت بتها شکسته شد و ان شاءالله بعدها هم خواهد شد.‏

‏     و امیدواریم که هر سال بر این مسائل اضافه بشود و مسلمانها متصل بشوند به هم و‏‎ ‎‏همراه هم فریاد بکشند در جایی که جای فریاد است. و از خدای تبارک و تعالی‏‎ ‎‏می خواهم که همۀ ما را بیدار کند و همۀ مسلمین را بیدار کند، و توجه آنها را به مصالح‏‎ ‎‏اسلام و به مصالح مسلمین بیشتر بکند. و امیدوارم که دولتهای منطقه هم به خود بیایند و‏‎ ‎‏از تبلیغات سوئی که این آخوندها می کنند، خودشان را کنار بکشند، و از تبلیغات سوئی‏‎ ‎‏که امریکا و عمال او می کنند خودشان را کنار بکشند و با یک وحدت کلمه بروند تا اینکه‏‎ ‎‏اسلام را از دست این خونخوارها نجات بدهند، و بلاد مسلمین را از دست این اشخاصی‏‎ ‎‏که می خواهند ببلعند همه بلاد مسلمین را، نجات بدهند.‏

‏     خدای تبارک و تعالی به همه ما و به همه شما توفیق عنایت کند که این اعیاد را با‏‎ ‎‏آشنایی به اسلام و احکام اسلام عید بگیریم.‏

‏والسلام علیکم و رحمة الله ‏

‎ ‎

صحیفه امامجلد 19صفحه 52

  • ـ خامنه ای، سیدعلی رئیس جمهور ـ هاشمی رفسنجانی، اکبر (رئیس مجلس شورای اسلامی) ـ موسوی اردبیلی، سید عبدالکریم (رئیس دیوانعالی کشور) ـ موسوی، میرحسین (نخست وزیر) ـ مهدوی کنی ـ فلسفی، محمدتقی ـ اعضای شورایعالی قضایی ـ هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ـ اعضای هیأت دولت ـ جامعه مدرسین حوزۀ علمیۀ قم ـ سفرا و کارداران کشورهای اسلامی مقیم ایران ـ رئیس ستاد مشترک ارتش ـ فرماندهان نیروی زمینی، هوایی، دریایی ـ اعضای جامعه روحانیت مبارز ـ مسئولان شهربانی و ژاندارمری ـ شورایعالی سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان ـ شورای کمیته های انقلاب اسلامی ـ رؤسای سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری ـ وعاظ تهران ـ اعضای ستاد انقلاب فرهنگی ـ اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق ـ اعضای جهاد دانشگاهی ـ مسئولان نهاد ریاست جمهوری ـ صدا و سیما ـ ستاد تبلیغات جنگ و خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ جهاد سازندگی ـ بنیاد شهید ـ بنیاد پانزده خرداد ـ بنیاد مستضعفان ـ دادستانی ارتش ـ عقیدتی سیاسی نیروهای نظامی و انتظامی ـ دادگاه انتظامی قضات ـ شورای سرپرستی زندانها ـ شورای ائمۀ جمعۀ قم ـ دفتر تبلیغات قم ـ دبیرخانۀ ائمۀ جمعه ـ ستاد برگزاری نماز جمعۀ تهران ـ شورای تبلیغات اسلامی ـ حزب جمهوری اسلامی ـ استاندار و فرماندار و شهردار تهران ـ مسئولان بنیاد مسکن ـ کمیته امداد امام ـ دفتر مشاورت امام و شورایعالی دفاع ـ سازمان اوقاف ـ کمیته امور صنفی ـ مرکز اسناد انقلاب ـ هواپیمایی جمهوری اسلامی ـ اتاق بازرگانی ـ دانشگاه آزاد ـ تربیت مدرس ـ جامعة الامام الصادق ع ـ مسئولان جراید ـ خبرنگاران داخلی و خارجی.
  • ـ سورۀ جمعه، آیۀ 2.
  • ـ ذخیره؛ اندوخته.