از تولد تا 15 خرداد

□ از تولد تا 15 خرداد

‏وقتی که در روز بیست و چهارم اسفند هزار و سیصد و‏‎ ‎‏بیست و چهار هجری شمسی دیده به جهان گشود و نگاهش‏‎ ‎‏به چشمان پرجاذبه و سرشار از معنویت پدر افتاد، گوئی که از‏‎ ‎‏همان لحظه، سرنوشت زندگانی این نوزاد با سرنوشت‏‎ ‎‏شگفت‌انگیز پدر، برای همیشه و جدائی‌ناپذیر گره خورده‏‎ ‎‏است.‏

‏نخستین صدائی که در این عالم شنید آوای ملکوتی اذان‏‎ ‎‏بود که از زبان «روح‌الله» در گوش او طنین توحید می افکند.‏‎ ‎‏نامش را احمد برگزیدند، و چه نام با مسمائی: قرّة‌العین امام‏‎ ‎

کتابمهاجر قبیله ایمان نگاهی به زندگی نامه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 10
‏و محمودِ همه آنان که دل به خمینی سپرده‌اند؛ و دیدیم آن‏‎ ‎‏روز هنگامی که رسانه‌ها از بیماری احمد خبر دادند مردمانی‏‎ ‎‏فداکار و بیشمار برای اهداء قلبهای خویش به این چهرۀ‏‎ ‎‏محمود و محبوبِ انقلاب خمینی صف کشیدند و آن حماسه‏‎ ‎‏را آفریدند که قلم از وصفش عاجز و توصیفش جز با زبان‏‎ ‎‏عشق و مرکّب اشک و بودن در آن فضای وصف‌ناشدنی‏‎ ‎‏ممکن نیست.‏

‏هنگامی که او بدنیا آمد، وطن مظلوم و اسلامی، چهارمین‏‎ ‎‏سال حکومت خیانت‌پیشه دومین عامل بیگانه از خاندان‏‎ ‎‏منفور پهلوی را می‌گذرانید.‏

‏چهار سال پیش از این قوای متجاوز متفقین خاک میهن را‏‎ ‎‏اشغال، و در یک بازی جدید، محمدرضا پهلوی را بر اریکه‏‎ ‎‏سلطنت استبدادی نشاندند.‏

‏□‏

‏دو سال قبل از تولد احمد، امام خمینی که با دید تیزبین‏‎ ‎‏خویش دورنمای تیره و تاریک فرداهای ملت مظلوم ایران در‏‎ ‎‏سی و هفت سال آینده را مشاهده می‌کرد، اثر بزرگ سیاسی‏‎ ‎‏خویش را بنام «کشف‌اسرار» تألیف و منتشر ساخت و در آن‏‎ ‎‏آشکارا از ایدۀ تشکیل حکومت اسلامی سخن گفت و مبارزه‏‎ ‎‏در مسیر تحقق آن را، تنها راه نجات از سیطرۀ حکومتهائی‏‎ ‎‏دانست که نصب و عزلشان جز در مسیر تأمین اهداف‏‎ ‎‏بیگانگان نبود.‏


کتابمهاجر قبیله ایمان نگاهی به زندگی نامه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 11
‏سال بعد «اردیبهشت 1323» انتشار نخستین بیانیه‏‎ ‎‏سیاسی امام خمینی در دعوت مردم ایران و حوزه‌های علمیه‏‎ ‎‏به قیام در راه خدا، نشان از آن داشت که او زمان انجام‏‎ ‎‏رسالت تاریخی خود و دست زدن به قیام همه‌جانبه‌اش را‏‎ ‎‏ارزیابی می‌کند.‏

‏«حاج آقا روح‌الله» اینک در زمان ولادت احمد نامی پر‏‎ ‎‏آوازه در حوزه علمیه قم بود. مجتهد برجسته‌ای که مجلس‏‎ ‎‏درس فقه و اصول و فلسفه و عرفان او محفل انس‏‎ ‎‏فرهیختگانی چون شهید مطهری و امثال او بود. امام خمینی‏‎ ‎‏در کنار استاد عالیمقامش آیت‌الله العظمی حائری یزدی(ره)‏‎ ‎‏در تأسیس حوزه علمیه قم مشارکتی فعال داشت.‏

‏و بعد از آن نیز برای تحکیم این حوزه و سپردن زمام آن به‏‎ ‎‏شخصیت نامداری همچون آیت‌الله العظمی بروجردی نقشی‏‎ ‎‏تعیین‌کننده داشته است، و اینک اندیشه طرح اصلاح حوزه را‏‎ ‎‏به عنوان گامی اساسی برای هدفهای مقدس بعدیِ انقلاب‏‎ ‎‏بزرگ خویش  در سر دارد و برای تحقق آن تلاش می‌کند.‏

‏مکتب فلسفی و عرفانی او و اندیشه‌های سیاسی او،‏‎ ‎‏سخن گفتن از اصلاح و قیام و انقلاب، بر هم زننده آرامش‏‎ ‎‏خاطر دنیاطلبان و متحجّرینی است که تحت تأثیر تبلیغات‏‎ ‎‏دیرپای استعمار، دین را از سیاست جدا کرده و با بی‌تفاوتی‏‎ ‎‏نظاره‌گر صحنه‌های دردناک و وضعیت اسفناک جهان‏‎ ‎‏اسلامند.‏


کتابمهاجر قبیله ایمان نگاهی به زندگی نامه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 12
‏سالهاست که شخصیت علمی «حاج آقا روح‌الله» و‏‎ ‎‏اندیشه‌های تابناک او بر این دسته از دنیاخواهان و مقدس‏‎ ‎‏مآبان و آنانکه در حوزۀ علمیه با حکومت سر‏‎ ‎‏و سرّی دارند،‏‎ ‎‏گران آمده است و در بدگوئی و سعایت از آن عالم ربانی، و‏‎ ‎‏تهمت و افتراء سبقت را از دیگری می‌ربایند.‏

‏جرمش این است که شعر عرفانی می‌سراید، درس عرفان‏‎ ‎‏و اخلاق و فلسفه می‌گوید، و از همه حساستر آنکه از‏‎ ‎‏سیاست و قیام سخن می‌رانَد. عرصه را چنان تنگ کرده‌اند‏‎ ‎‏که درس اخلاق امام باید مخفیانه و در نقطه‌ای دورافتاده از‏‎ ‎‏شهر قم برگزار شود و کار را به آنجا رسانده‌اند که «مصطفی»‏‎ ‎‏فرزند ارشد امام و همان برگزیده‌ای که شهادتش موج‌آفرین‏‎ ‎‏حرکتی شد تا جهانیان پیروزی شکوهمند انقلاب را مشاهده‏‎ ‎‏کنند، وقتی که در کنار پدر در مدرسه فیضیه از کوزه‌ای آب‏‎ ‎‏نوشید، متحجرین فتوا به اجتناب از آن کوزه دادند چرا که‏‎ ‎‏فرزند روح‌الله، مدرّس عرفان و فلسفه است و دینش با‏‎ ‎‏سیاست عجین است و این در منطق آن کوته‌فکران‏‎ ‎‏گناهیست نابخشودنی!‏

‏بدین ترتیب دوران طفولیت «احمد» در محیطی می‌گذرد‏‎ ‎‏که محفل روحانی خانواده خمینی کبیر را بحث از چگونگی‏‎ ‎‏انجام تکلیف الهی در آن فضای آشفته گرما می‌بخشد.‏‎ ‎‏ نیمه‌های شب زمزمه مناجات ملکوتی پدر و آوای قرآن از‏‎ ‎‏زبان آن عارف بالله شنیده می‌شود و روزها سخن از علم و جهاد‏‎ ‎

کتابمهاجر قبیله ایمان نگاهی به زندگی نامه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 13

14

‏ ‏

‏است، سخن از چگونگی نجات مردم مظلوم ایران از یوغ‏‎ ‎‏شاهان ستمگر، و سخن از کشف اسرار است. سخن از‏‎ ‎‏رهایی اسلام از زنگار خرافه‌ها و پیرایه‌ها، و چگونگی‏‎ ‎‏بازیابی مجد و تمدن اسلامیست و خلاصه آن که سخن از‏‎ ‎‏مبارزه‌ای دشوار و طولانی در چندین جبهه، در میان است و‏‎ ‎‏پُر واضح است که دربدری، تبعید، حبس، و یا شهادت در‏‎ ‎‏انتظار اعضای این خاندان معزّز است که تقدیر الهی رسالت‏‎ ‎‏پرچمداری احیاء دین خدا و تحقق آرمان دست نیافته شیعه‏‎ ‎‏یعنی تشکیل حکومت الهی را در عصر حاضر بر عهده آن‏‎ ‎‏نهاده است و هر یک از اعضای این خانواده مطهّر را سهم و‏‎ ‎‏مسئولیتی است که با آغوش باز پذیرای آن گردیده‌اند.‏‎ ‎


کتابمهاجر قبیله ایمان نگاهی به زندگی نامه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 14
‏وضع معیشتی خانواده در این ایام که ولادت احمدِ نازنین‏‎ ‎‏شادمانش ساخته، به سختی و دشواری می‌گذرد، اگر‏‎ ‎‏روزگارانی خاطرات ناگفته آن بیان شوند، جهانیان جنبه‌ای‏‎ ‎‏دیگر از زندگانی حیرت‌انگیز و حیات‌آفرین مجدّد بزرگ‏‎ ‎‏اسلام را خواهند شنید. پدر شهریه نمی‌ستانَد و از صرف‏‎ ‎‏وجوهات شرعی برای گذران زندگی خود حتی در‏‎ ‎‏سخت‌ترین شرائط پرهیز می‌کند. با آنکه حاج آقا روح‌الله‏‎ ‎‏موقعیتی برجسته نزد بزرگان حوزه علمیه آن زمان داشت و‏‎ ‎‏مشاور امین و بازوی توانای آنان بود و علم و فقاهتش از وی‏‎ ‎‏چهره‌ای ممتاز ساخته بود که اگر می‌خواست می‌توانست‏‎ ‎‏انواع امکانات معیشتی را برای اهل بیت خویش سامان دهد‏‎ ‎‏اما روح بلندِ خالق آثار جاودانه اخلاقی و عرفانی همچون‏‎ ‎‏«شرح چهل حدیث»، «سرّالصلوة»، «آداب‌الصلوة»، «شرح‏‎ ‎‏ دعای سحر» و «مصباح الهدایه» مستغنی‌تر از آن بود که دل به‏‎ ‎‏دنیا بسپارد و ارزش تنعمات حیات دنیوی را بر وارستگی و‏‎ ‎‏زندگی زاهدانه ترجیح دهد. امام خمینی معتقد بود و می‌‏‎ ‎‏فرمود که جهاد و مبارزه در راه خدا را با رفاه و تجملات دنیا‏‎ ‎‏سازگاری نیست و آنان که جز این می‌‌پندارند با الفبای مبارزه‏‎ ‎‏ناآشنایند.‏

‏احمد دوران کودکی و نوجوانی را در محیطی رشد می‌کرد‏‎ ‎‏و پرورش می‌یافت که مقدورات محدود مالی مادر و عایدی‏‎ ‎‏بسیار اندک ملک موروثی پدر در خمین به عنوان تنها ممر‏‎ ‎

کتابمهاجر قبیله ایمان نگاهی به زندگی نامه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 15
‏گذران زندگی آنان برای تأمین احتیاجات اولیه زندگی نیز‏‎ ‎‏کافی نمی‌نمود امّا امام خمینی نه این زمان و نه قبل از آن و نه‏‎ ‎‏حتی روزگارانی که به عنوان رهبری مقتدر و محبوب بر یک‏‎ ‎‏کشور پهناور و بلکه بر میلیونها نفوسِ دلباخته حکومت‏‎ ‎‏می‌کرد، ذره‌ای از منش زاهدانه خود عدول نکرد و همین‏‎ ‎‏خصلتها و منشها، و آن سخنها و سیاستها و مجاهدتها، و آن‏‎ ‎‏عرفان و مناجاتها بود که آموزگارِ غیر رسمی و دائمیِ یادگاری‏‎ ‎‏شدند به نامِ همیشه ماندگارِ «احمد» که قاب عکسش تا ابد‏‎ ‎‏دل عاشقان خمینی است. قلم از شدت داغ هجرانش‏‎ ‎‏سرکشی می‌کند و از وادی نگارش زندگینامه به وادی عشق‏‎ ‎‏می‌لغزد. اصحاب قلم بر من ببخشایند که این لغزش‏‎ ‎‏اختیاری نیست، فرمان دل داغداریست که در این چهل روزی‏‎ ‎‏که از فراقش می‌گذرد گوئی چهل سال درد هجران کشیده‏‎ ‎‏است و نمی‌دانم وقتیکه رنج فراق با دل خدمتگزاری کوچک‏‎ ‎‏در آستان بزرگ خمینی چنین کند با آن دل رنج کشیده مادر و‏‎ ‎‏همسر، فرزندان و خواهران و خاندانش چه می کند؟ خدایا به‏‎ ‎‏«صبر خمینی» سوگندت می‌دهیم که اجری شایسته دل‏‎ ‎‏دریائی به این آموزگاران شکیبائی و مقاومت عطایشان فرما.‏

‏آری، احمد در دامن مادری پرورش می‌یابد که بحق او را‏‎ ‎‏«بانوی بزرگ انقلاب اسلامی» و بانوی صبر و استقامت لقب‏‎ ‎‏داده‌اند همان بزرگواری که خداوند لیاقت آن را عطایش کرده‏‎ ‎‏تا همسر و همدم و انیس دل شخصیتی چون امام خمینی‏‎ ‎

کتابمهاجر قبیله ایمان نگاهی به زندگی نامه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 16
‏باشد. زنان نسل انقلاب، اسوه‌ای چون او دارند که این چنین‏‎ ‎‏در صحنه‌های سخت گذشته و حال انقلاب، پیشتازان‏‎ ‎‏نهضت خمینی‌اند. دامن پرمهر بانوی فاضله و فداکار:‏‎ ‎‏خدیجه ثقفی بود که فرزندانی چون «مصطفی و احمد»‏‎ ‎‏پرورانید و آنان را برای یاری دین خدا در آن هنگام که خمینی‏‎ ‎‏کبیر قیام الهی خویش را آغاز کند، از هر جهت مهیا ساخت. ‏

‏در محیط خانوادگی که احمد در آن رشد کرده است‏‎ ‎‏برخلاف فرهنگ حاکم بر اغلب خانواده‌های مذهبی آن‏‎ ‎‏دوران از فرمانفرمائی مقتدرانه پدر و تحمیلها و اجبارهای‏‎ ‎‏والدین در امور شخصی فرزندان اثری نیست. چارچوب‏‎ ‎‏برخوردهای تربیتی امام همان شرع انور است که در آن به‏‎ ‎‏شخصیت فرزند و آزادی عمل او در محدودۀ شرع بهای لازم‏‎ ‎‏داده می‌شود. محیط خانوادگی آنان بنا به شواهد و مدارک‏‎ ‎‏فراوان و نقلهایی که خوانده و شنیده‌ایم فضایی آکنده از‏‎ ‎‏محبت، سادگی و مسئولیت‌پذیری و آزادی عمل بوده است‏‎ ‎‏و بطور طبیعی در چنین محیطی رفتارها و راهنماییهای‏‎ ‎‏دلسوزانه والدین، تنها به عنوان معیارهایی در مسیر انتخابهای‏‎ ‎‏دائمی و آگاهانه و آزادانه فرزندان عمل می‌کند. و این خودِ‏‎ ‎‏فرزندانند که مسئولیت انتخاب و تعیین مسیر آینده و‏‎ ‎‏سرنوشت خویش را – به تناسب موقعیت‌های سنی و رشد‏‎ ‎‏عقلانی و عاطفی هر دوره – بر عهده می‌گیرند. و البته واضح‏‎ ‎‏است که سایه بلندِ هدایت پدری همچون امام، و صلابت و‏‎ ‎

کتابمهاجر قبیله ایمان نگاهی به زندگی نامه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 17
‏نفوذ کلام او، و پرتو نورانی و پرجاذبۀ مربّی‌ای چون خمینی،‏‎ ‎‏چنان بر روح و جان فرزندان نفوذ دارد که گویی در محضر او‏‎ ‎‏توانِ تخطّی نیست، و این همان تسلیم آگاهانه و مقدسی‏‎ ‎‏است که مکتب تربیتی اسلام عرضه داشته است.‏

18

‏ ‏‏در چنین شرائطی است که احمد نخستین تجربه‏‎ ‎‏اجتماعی خویش را در دوران تحصیلات ابتدائی فرا می‌گیرد‏‎ ‎‏و از نزدیک با مشکلات و تضادهای موجود در جامعه آن روز‏‎ ‎‏آشنا می‌شود. او از کودکی بسیار پرتحرک و سرشار از جنب و‏‎ ‎‏جوش بود، نه از کودکان منزوی. سری پرشور و دلی غوغائی‏‎ ‎‏داشت. گوئی که در پی گمشده‌ایست که ابتداء هر چه‏‎ ‎‏می‌گردد کمتر می‌یابدش و با چنین احساس و نیازی‏‎ ‎‏ناشناخته بود که بعد از دورۀ ابتدائی، ادامه تحصیل در علوم‏‎ ‎

کتابمهاجر قبیله ایمان نگاهی به زندگی نامه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 18
‏ جدیده را برگزید.‏

‏سال سوم دبیرستان به ورزش فوتبال روی آورد و همزمان‏‎ ‎‏با تحصیل، عضو تیم فوتبال قم شد و مدتی نیز کاپیتان این‏‎ ‎‏تیم بود. او در رشته طبیعی از دبیرستان حکیم نظامی قم دیپلم‏‎ ‎‏گرفت.‏

‎ ‎

کتابمهاجر قبیله ایمان نگاهی به زندگی نامه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 19