مقالۀ ششم در بیان و شرح جنود عقل و جهل از بعض وجوه، که مقصود از تحریر این رساله است، نه از جمیع وجوه

فصل چهارم [در بیان آنکه رغبت به دنیا موجب احتجاب از حق است]

‏بدان که رغبت به دنیا، موجب احتجاب از حق و بازماندن از سلوک الی اللّٰه‏‎ ‎‏است، و مقصود از دنیا، هر چیزی است که انسان را از حق تعالیٰ به خود مشغول‏‎ ‎‏کند. و چون این معنی در عالم ملک بیشتر تحقق دارد، این اسم احق است از‏‎ ‎‏برای آن. و اشارۀ به این معنی است همین حدیث ‏‏مصباح الشریعه‏‏ که زهد را تعبیر‏‎ ‎‏فرماید به ترک هر چیزی که انسان را از حق تعالیٰ مشغول کند و غافل نماید.‏

‏و اهل معرفت، حجب نورانیّه و ظلمانیّه را ـ که در حدیث است که از برای‏‎ ‎‏خدای تعالیٰ هفتاد هزار حجاب از نور است و هفتاد هزار حجاب از ظلمت‏‎[1]‎‏ ـ‏‎ ‎‏به وجود اشیاء و عوالم و تعیّن آنها تفسیر فرمودند‏‎[2]‎‏؛ چه که اشتغال به هر یک،‏‎ ‎‏انسان را از وجه جمالِ جمیل محروم و محجوب نماید. و گاهی ازاین حجب‏‎ ‎‏کثیره به حسب کلیّات به هفت حجاب تعبیر شده، چنانچه در احادیث شریفه‏‎ ‎‏وارد است.‏


کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 300
‏در باب سجده وارد است که سجود به تربت قبر ‏‏حسین بن علی‏‏ ـ علیهما‏‎ ‎‏السلام ـ خرق کند حجابهای هفت گانه را‏‎[3]‎‏ و ممکن است، این هفت حجاب‏‎ ‎‏فوق این حجب باشد، چنانچه از حدیث ‏‏«علل»‏‏ ظاهر شود.‏

‏از ‏‏علل ‏‏به سند خود از ‏‏هشام بن الحکم‏‏ نقل نموده که گفت: به حضرت ابی‏‎ ‎‏الحسن موسی ‏‏ـ علیه السلام ـ گفتم: به چه علّت در افتتاح نماز، هفت تکبیر افضل‏‎ ‎‏شده است؟ فرمود: «ای ‏‏هشام!‏‏ همانا خلق آسمانها هفت است و زمینها هفت‏‎ ‎‏است و حجابها هفت است، پس چون سیر داده شد در شب معراج پیغمبر، و‏‎ ‎‏گردید نزدیک به پروردگار خود کَـ ‏‏«‏قَابَ قَوْسَیْنِ أوْ أدْنیٰ‏»‏‏، رفع شد از برای او‏‎ ‎‏حجابی از حجب حق، پس تکبیر گفت رسول خدا و بنا کرد کلماتی را که در‏‎ ‎‏افتتاح است گفتن. پس چون رفع حجاب دوّم شد، تکبیر گفت. پس لازالَ چنین‏‎ ‎‏بود، تا به هفت حجاب رسید و هفت تکبیر گفت. و از این جهت است که در‏‎ ‎‏نماز برای افتتاح، هفت تکبیر گفته شود».‏‎[4]‎

‏در هر صورت، وجود هر موجود یا عالم حجابی است، و تعیّن آن نیز‏‎ ‎‏حجابی است. و این حجب انسان را از جمال محبوب بازدارد و دلبستگی به هر‏‎ ‎‏چه که غیر حق است، خار طریق سلوک الی اللّٰه است. پس سالک الی اللّٰه و‏‎ ‎‏طالب وصول به لقاء اللّٰه و صعود به معارج معارف الهیّه، این خار طریق را باید با‏‎ ‎‏ریاضت شرعی از بین بردارد. و با دلبستگی و علاقه مندی به غیر حق و تبعیت از‏‎ ‎

کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 301
‏شهوات بطن و فرج، عروج به کمالات روحانیّه و وصول به لقاء جمال جمیل‏‎ ‎‏امکان ندارد، بلکه کلیه حجب به یک معنی به خود انسان رجوع کند:‏

‏تو خود حجاب خودی ‏‏حافظ‏‏ از میان برخیز‏‎[5]‎

‏ ‏

بینی و بینک «إنّیّی» یُنازِعُنی‏                                ‏فارفعْ بلُطفِکَ «إنّیّی» مِنَ البیْنِ‎[6]‎

‏ ‏

‏تفصیل این اجمال عجالتاً با این حال مناسب نیست.‏

‎ ‎

کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 302

  • )) بحار الأنوار، ج 55، ص 44، کتاب السماءِ و العالم، باب الحُجُب و الأستار (5)، ح 12 و ص 45، ذیل ح 13.
  • )) نگاه کنید به: أنوار جَلّیه، مولیٰ عبداللّٰه زنوزی ره، ص 360.
  • )) متن حدیث امام صادق ـ علیه السلام ـ این است: «إنَّ السُّجُودَ عَلی تُرْبَةِ أبِی عَبْدِ الله ـ عَلَیْهِ السَّلامُ ـ یَخْرُقُ الْحُجُبَ السَّبْعَ». (وسائل الشیعة، ج 5، ص 366، کتاب الصَّلاٰة، باب 16 از أبواب مٰا یسجد علیه، ح 3).
  • )) وسائل الشیعة، ج 6، ص 23، کتاب الصَّلاة، باب 7 از أبواب تکبیرة الإحرام، ح 7؛ علل الشرائع، شیخ صدوق(ره)، ج 2، ص 333، ح 4.
  • )) تمام بیت این است:میان عاشق و معشوق، هیچ حائل نیست          تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز (دیوان حافظ، تصحیح انجوی شیرازی، ص 301).
  • )) میان من و تو، إنیّت من با من در نزاع است، پس به لطف خودت، إنیّت مرا از میان بردار. (دیوان حلاّج، ص 90).