مقالۀ ششم در بیان و شرح جنود عقل و جهل از بعض وجوه، که مقصود از تحریر این رساله است، نه از جمیع وجوه

فصل ششم در استشهاد به ادلّۀ نقلیّه، در این باب

‏و آن بیش از این است که در این مختصر بگنجد و ما به ذکر مختصری از آن‏‎ ‎‏اکتفا کنیم.‏


کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 304
‏قالَ اللّهُ تَعالی: ‏‏«‏لِکَیلاَ تَاسَوا عَلَی مَا فَاتَکُم وَ لاَ تَفرَحُوا بِمَا آتَاکُم‏»‏‏.‏‎[1]‎

‏و از حضرت ‏‏سجاد‏‏ ـ علیه السلام ـ در ‏‏وسایل ‏‏نقل شده که زهد در یک آیه از‏‎ ‎‏کتاب خدا است، و این آیه شریفه را قرائت فرمودند.‏‎[2]‎

‏و این شاهد بر کلام سابق ماست که زهد را از صفات نفسانیّه ملازم با عمل‏‎ ‎‏گرفتیم، نه نفس ترک. البته قلبی که از محبَّت دنیا خالی باشد و اعراض از دنیا کند‏‎ ‎‏و منصرف از آن باشد، نه تاسّف بر ادبار آن و نه فرحناکی بر اقبال آن می کند.‏‎ ‎‏برای قلب زاهد یک حالت سهل انگاری و بی اعتنائی رخ دهد که توجّه به دنیا و‏‎ ‎‏زخارف آن نکند تا چه رسد که از فوت آن تاسّف و از اتیان آن فرح برای او رخ‏‎ ‎‏دهد.‏

‏وَ قالَ ـ تَعالی شَانُهُ ـ فِی وَصفِ ‏‏قارُونَ: ‏‏«‏فَخَرَجَ عَلَی قَومِهِ فِی زِینَتِهِ قَالَ‎ ‎الَّذِینَ یُرِیدُونَ الحَیوةَ الدُّنیَا یَا لَیتَ لَنَا مِثلَ مَا اُوتِیَ قارُونُ انَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ‎ ‎* وَ قَالَ الَّذینَ اُوتُوا العِلمَ وَیلَکُم ثَوابُ الله خَیرٌ لِمَن آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً وَ‎ ‎لاَ یُلَقَّیها الاَّ الصَّابِرُونَ‏»‏‏.‏‎[3]‎


کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 305
‏آنهائی که به حیات دنیوی دلخوش کرده بودند و مقصود و مرادشان دنیا و‏‎ ‎‏زینت آن بود، چون ‏‏قارون‏‏ با زینتهای او دیدند، دیگ آمال و آرزویشان به جوش‏‎ ‎‏آمد و حسرت زینت او را داشتند. ولی آنهائی که صاحب علم بودند و از جانب‏‎ ‎‏حق تعالی به آنها علم به غیب عنایت شده بود، اعتناء به زینت دنیا و ‏‏قارون‏‎ ‎‏نداشتند و طالب ثواب اللّه بودند، و می دیدند که با صبر و شکیبائی به آن ثوابها‏‎ ‎‏خواهند رسید.‏

‏و این آیۀ شریفه اشاره به مقام اوّل از زهد است. و محتمل است که آیۀ‏‎ ‎‏شریفه راجع به مقام زهد هم نباشد، و ما این آیه را به تبع بعض محقّقین از شُرّاح‏‎ ‎‏حدیث‏‎[4]‎‏ ذکر کردیم.‏

‏وَ رَوِیَ لَمّا سُئِلَ رَسُولُ اللّهِ ـ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ـ عَن مَعنَی الشَّرحِ فِی قَولِهِ‏‎ ‎‏تَعالی: ‏‏«‏فَمَن یُرِدِ الله ان یَهدِیَهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلاسلاَمِ‏»‏‏، وَ قِیلَ: «ما هذا‏‎ ‎‏الشَّرحُ؟ قالَ: ‏انَّ النُّورَ اذا دَخَلَ القَلبَ انشَرَحَ لَهُ الصَّدرُ وَ انفَسَحَ.‏ قِیلَ: یا رَسُولَ‏‎ ‎‏اللّهِ! وَ هَل لِذلِکَ عَلامَةٌ؟ قالَ: ‏نَعَم التَّجافِی عَن دارِ الغُرُورِ وَ الانابَةُ الی دارِ‎ ‎الخُلُودِ وَ الاستِعدادُ لِلمَوتِ قَبلَ نُزُولِهِ».‎[5]‎

‏معلوم است تا قلب متوجّه دار ظلمانی طبیعت و چاه تنگ تاریک دنیا است‏‎ ‎

کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 306
‏و در غلاف ملک و غُل و بند این عالم است، تنگ و ظلمانی و تاریک است و‏‎ ‎‏قابل نور هدایت و جلوۀ جمال و جلال نیست. و هر قدر منصرف از دنیا و‏‎ ‎‏زخارف آن شود، شرح صدر برای او حاصل شود و قبول نور معنوی کند تا آن جا‏‎ ‎‏که به کلّی از دار غرور منصرف و متجافی و منخلع شود، پس لایق جلوۀ نور‏‎ ‎‏مطلق و جمال جمیل شود. و شاید استعداد برای موت، اعم از موت طبیعی‏‎ ‎‏حیوانی باشد. پس متعرّض جمیع مراتب زهد باشد.‏

‏ ‏

 

‏ ‏

‎ ‎

کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 307

  • )) خداوند تعالی فرمود: تا بر آنچه از دستتان میرود، اندوهگین نباشید. و به آنچه به دستتان می آید،  شادمان نگردید. (حدید / 23).
  • )) متن خبر در وسائل الشیعة، چنین است:«انَّ رجلاً سال علیَّ بنَ الحسین ـ علیهما السَّلام ـ عن الزُّهد، فقالَ: الا وَ انَّ الزُّهدَ فی آیَةٍ مِن کِتابِ الله:  «لِکَیلاَ تَاسَوا عَلَی مَا فَاتَکُم وَ لاَ تَفرَحُوا بِما آتاکُم»». (وسائل الشیعة، ج 16، ص 12، باب 62 از ابواب جهاد النفس، ح 6).
  • )) [قارون] آراسته به زیورهای خود به میان مردم آمد، آنان که خواستار زندگی دنیوی بودند گفتند: ای  کاش آنچه به قارون داده شد، ما را نیز می بود، بدرستی که او دارای حظّی بزرگ است. و کسانی که به ایشان علم داده شده بود گفتند: وای بر شما، برای آن کسی که ایمان آورده و کارهای شایسته می کند، ثواب خداوند بهتر است، و بدین ثواب نمی رسند مگر آنانکه اهل صبر هستند.  قصص / 79 ـ 80.
  • )) شرح اُصول الکافی، صدر المتالهین شیرازی(ره)، ج 1، ص 439.
  • )) روایت شده که چون از رسول خدا ـ صلّی اللّه علیه و آله ـ از معنی شرح در قول خداوند: «هر کس را  که خداوند بخواهد هدایت کند، دلش را برای اسلام می گشاید» (انعام / 125). سوال شد، و گفته شد که این شرح چیست؟ حضرت فرمودند: همانا وقتی نور، داخل قلب شد، سینه گشاده گشته و فُسحت می یابد. گفته شد: ای رسول خدا؛ آیا برای این گشادگی سینه، علامت و نشانه ای هست؟ حضرت فرمودند: بله، دوری از سرای غرور (یعنی دنیا)، و روی آوردن به سرای جاوید، و آمادگی برای مرگ قبل از نزول و رسیدن مرگ. (مجمع البیان، طبرسی(ره)، ج 4، ص 561؛ الدُرّ المنثور، سیوطی، ج 3، ص 44، با قدری اختلاف).