سخنرانی

سخنرانی در جمع گروهی از مسئولین نظام (قداست ماه های شعبان و رمضان)

سخنرانی

‏زمان: صبح 25 فروردین 1366 / 15 شعبان 1407‏

‏مکان: تهران، حسینیۀ جماران‏

‏موضوع: قداست و میمنت ماه شعبان و رمضان و ادعیۀ وارده‏

‏مناسبت: میلاد حضرت ولی عصر امام زمان (عج)‏

‏حضار: کروبی، مهدی (نمایندۀ امام و سرپرست بنیاد شهید) ـ محتشمی، سید علی اکبر (وزیر‏‎ ‎‏کشور) ـ رسولی (نماینده امام در بنیاد مسکن) ـ انصاری، مجید (سرپرست زندانها) ـ‏‎ ‎‏خانواده های شهدای لبنان ـ خانواده های شهدا، مفقودان واسرای شهرهای رامسر، تهران‏‎ ‎‏اردبیل ـ خانواده های شهدای بنیاد مستضعفان ـ استانداران، معاونان و مشاوران وزارت‏‎ ‎‏کشور ـ اعضای بنیاد مسکن ـ معاونان و مدیران کل زندانهای سراسرکشور ـ فرماندهان‏‎ ‎‏لشکر ثارالله ‏

‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

ماه مبارک رمضان، ماه نبوت

‏     ‏‏این عید سعید بر همۀ مسلمین جهان و مستضعفان مبارک باد. ما در ماه شعبان هستیم و‏‎ ‎‏چند روز دیگر در ماه رمضان واقع می شویم. ماه رمضان، ماه نبوت است و ماه شعبان، ماه‏‎ ‎‏امامت. ماه رمضان، لیلة القدر دارد و ماه شعبان، شب نیمۀ شعبان دارد که تالی لیلة القدر‏‎ ‎‏است. ماه رمضان مبارک است؛ برای اینکه لیلة القدر ‏‏[‏‏دارد‏‏]‏‏ و ماه شعبان مبارک است؛‏‎ ‎‏برای اینکه نیمۀ شعبان دارد. ماه رمضان مبارک است؛ برای اینکه نزول وحی در او شده‏‎ ‎‏است یا به عبارت دیگر، معنویت رسول خدا وحی را نازل کرده است. و ماه شعبان معظم‏‎ ‎‏است؛ برای اینکه ماه ادامۀ همان معنویات ماه رمضان است. این ماه مبارک رمضان جلوۀ‏‎ ‎‏لیلة القدر است که تمام حقایق و معانی در او جمع است. و ماه شعبان، ماه امامان است که‏‎ ‎‏ادامۀ همان است. در ماه مبارک رمضان، مقام رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به‏‎ ‎‏ولایت کلی الهی بالأصالة تمام برکات را در این جهان بسط داده است. و ماه شعبان، که‏‎ ‎‏ماه امامان است، به برکت ولایت مطلقه، به تبع رسول الله همان معانی را ادامه می دهد.‏

صحیفه امامجلد 20صفحه 248
‏پس ماه رمضان ماهی است که تمام پرده ها را دریده است و وارد شده است جبرئیل امین‏‎ ‎‏بر رسول خدا و به عبارت دیگر، وارد کرده است پیغمبر اکرم جبرئیل امین را در دنیا. و ماه‏‎ ‎‏شعبان، ماه ولایت است و همۀ این معانی را ادامه می دهد. ماه رمضان مبارک است که‏‎ ‎‏قرآن بر او وارد شده است. و ماه شعبان مبارک است که ادعیۀ ائمه ـ علیهم السلام ـ در او‏‎ ‎‏وارد شده است. ماه مبارک رمضان ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ که قرآن را وارد کرده است. قرآن مشتمل بر‏‎ ‎‏تمام معارف است و تمام مایحتاج بشر است و ماه شعبان، که ماه امامان است، ادامۀ همان‏‎ ‎‏حقیقت است و همان معانی در تمام دوره ها.‏

‏     آن چیزی که در قرآن به طور اسرار است، در ادعیۀ ائمۀ ما به طور اسرار است. در‏‎ ‎‏دعای شعبانیه می خوانیم که عرض می کند به خدا: ‏وَاجْعَلْنی مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَاَجابَکَ وَ لا حَظْتَهُ فَصَعِقَ‎ ‎لِجَلالِکَ فَناجَیْتَهُ سِرّاً وَ عَمِلَ لَکَ جَهْراً.‎[1]‎‏ مسئلۀ «صعق» را می آورد در میان؛ همان معنایی که در‏‎ ‎‏قرآن کریم راجع به حضرت موسی می گوید: ‏فَلَمّا تَجَلّی رَبُّهُ لِلْجَبَلِ‎[2]‎‏ و موسی در «صعق»‏‎ ‎‏واقع شد. این ماه صعق است و این هم ماهی است که همان صعق را می خواهد. این ماه‏‎ ‎‏تجلی الهی است بر پیغمبر اکرم و این ماه تجلی الهی به تبع پیغمبر اکرم بر امامان است.‏‎ ‎‏حضرت مهدی ـ سلام الله علیه ـ ابعاد مختلفه دارد که آنچه که برای بشر واقع شده است،‏‎ ‎‏بعض ابعاد اوست؛ چنانچه آنچه از قرآن و پیغمبر اکرم برای بشر معلوم شده است، بعض‏‎ ‎‏ابعاد آن معنویات است؛ معنویاتی در قرآن است که برای هیچ کس جز پیغمبر اکرم و‏‎ ‎‏کسانی که شاگرد او هستند و از او استفاده کرده اند، کشف نشده است. و در ادعیۀ ما‏‎ ‎‏مسائلی است که همان طور است؛ همان طوری که رسول اکرم به حسب واقع، حاکم بر‏‎ ‎‏جمیع موجودات است؛ حضرت مهدی همان طور حاکم بر جمیع موجودات است. آن‏‎ ‎‏خاتم رسل است و این خاتم ولایت. آن خاتم ولایت کلی بالأصاله است و این خاتم‏‎ ‎‏ولایت کلی به تبعیت است. پس این دو ماه، ماههایی هستند که باید ما راجع به آنها احترام‏

صحیفه امامجلد 20صفحه 249
‏قائل بشویم و ادعیه ای ‏‏[‏‏را‏‏]‏‏ که در این ماه مبارک؛ ماه معظم شعبان وارد شده است و پس‏‎ ‎‏از آن در ماه مبارک رمضان وارد شده است بخوانیم و درش تدبر کنیم.‏

‏     مفسرانی که اهل این معانی هستند، ادعیۀ ائمه را تفسیر کنند! مناجات شعبانیه از‏‎ ‎‏مناجاتهایی است که کم نظیر است؛ مثل دعای ابو حمزه که از حضرت سجاد وارد شده‏‎ ‎‏است، آن هم کم نظیر است و این هم کم نظیر است. دعای کمیل در شعبان وارد شده‏‎ ‎‏است و یکی از ادعیه ای است که در پانزدۀ شعبان، شب پانزدۀ شعبان خوانده می شود،‏‎ ‎‏مشتمل بر اسراری است که دست ما از آن کوتاه است. از ائمۀ هدی ادعیه ای وارد شده‏‎ ‎‏است که مضامین آنها را باید تأمل کرد، و آنهایی که اهل نظر هستند، اهل معرفت هستند‏‎ ‎‏بر آنها شرح کنند؛ آنها را به مردم ارائه بدهند، اگر چه هیچ کس نمی تواند آن چیزی ‏‏[‏‏را‏‏]‏‎ ‎‏که به حسب واقع هست، شرح کند.‏

‏     ما از این مسئله باید بگذریم و همان اکتفا کنیم به اینکه ما تابع هستیم. و ما قائل به این‏‎ ‎‏هستیم که نور نبوت و نور امامت از صدر خلقت بوده است و تا آخر خواهد بود.‏

نقشه های دشمنان برای نجات صدام

‏     ‏‏در ماه مبارک، جنگ بدر واقع شده است. اینهایی که به هر بهانه ای، می خواهند‏‎ ‎‏مهلت برای صدام بگیرند، اخیراً هم باز متشبث شده اند به اینکه در ماه مبارک آتش بس‏‎ ‎‏باشد؛ ‏‏[‏‏می گویند:‏‏]‏‏ مهلت بدهید به این جنایتکار که در ماه مبارک تجهیز کند خودش را و‏‎ ‎‏بعد از ماه مبارک بدتر از اول، حمله کند؛ یک جنایتکاری که از هیچ امری از امور‏‎ ‎‏نمی گذرد و به هیچ قشری از اقشار رحم نمی کند و به اهل کشور خودش هم رحم‏‎ ‎‏نمی کند؛ و آنها را در تحت فشارها و کشتارها قرار می دهد و دائماً در صدد فرصت است‏‎ ‎‏برای اینکه خودش را تحمیل کند بر همۀ منطقه. آنهایی که تبع امریکا هستند، آنها دعوت‏‎ ‎‏می کنند ما را بر اینکه در ماه مبارک رمضان آتش بس! در سال قبل بود یا سال جلویی بود‏‎ ‎‏که دست اندرکارهای عراق می گفتند که ماه حرام است، جنگ حرام است. اینها باز این‏‎ ‎‏مطلب را هم نفهمیدند که ماه رجب ماه حرام است، نه ماه رمضان. ماه رمضان ماه جنگ‏

صحیفه امامجلد 20صفحه 250
‏است.‏

‏     ملت ما باید متوجه باشند به دسیسه های قدرتهای بزرگ، که در هر فرصتی دسیسه ای‏‎ ‎‏ایجاد می کنند. و ما باید هشیار باشیم و گول اینها را نخوریم و ماه رمضان را مهلت ندهیم‏‎ ‎‏به این جنایتکار که مجهز بشود و باز به شرارت خودش ادامه بدهد. این شخص الآن در‏‎ ‎‏لب گودال است؛ لب گودال جهنم است. و شما جوانها و شما مردم باید این را ثابت کنید‏‎ ‎‏[‏‏که‏‏]‏‏ الآن هم جهنم محیط بر اوست. الآن هم این زندگی ای که او می کند زندگی جهنمی‏‎ ‎‏است و آن اخلاقی که دارد اخلاق جهنمیان است. بر ماست که به هیچ یک از این بوقهای‏‎ ‎‏تبلیغاتی و آنهایی که تبع آنها هستند یا از زبان امریکا صحبت می کنند یا اشتباه می کنند در‏‎ ‎‏امور راجع به این که جنگ را باید پایان داد، هیچ گوش ندهیم. جنگ ممکن نیست پایان‏‎ ‎‏بپذیرد، الاّ به رفتن این حزب فاسد، ان شاءالله .‏

‏     و مرگ بر همۀ ظالمهای دنیا. مرگ بر آنهایی که دارند مردم را و ملتها را می چاپند و با‏‎ ‎‏تبلیغات خودشان، خودشان را یک ملت یا یک دولت صلح طلب حساب می کنند اینها‏‎ ‎‏در حال مرگ هستند. آنی که باقی است خدای تبارک و تعالی است. آن که هست و‏‎ ‎‏همیشه هست او است. و آن که اهل سعادت است، آنی است که تقوا داشته باشد. تبعیت‏‎ ‎‏داشته باشد از اسلام. و تبعیت از اسلام اگر ما داریم، باید هم دشمنان اسلام را سرکوب‏‎ ‎‏کنیم تا آن اندازه ای که می توانیم و هم باید بین دوستان خودمان محبت ایجاد کنیم.‏

حفظ وحدت و دوری از اختلاف

‏     ‏‏آقای محتشمی‏‎[3]‎‏ ـ سلمه الله ـ گفتند که استاندارها در اینجا هستند یا جمعی از‏‎ ‎‏اشخاصی که مسئولین هستند. آقایان باید، آقایان استاندارها باید توجه کنند که وحدت‏‎ ‎‏خودشان را و وحدت خودشان با ملت را حفظ کنند، که ما هرچه داریم به برکت خدا و‏‎ ‎‏عنایت او از این ملت داریم. آن که شما را به این مسند نشانده است، اگر مسند داشته‏‎ ‎‏باشید، ملت است. آن که دست ظلم را از شما کوتاه کرده است و عدالت را می خواهد‏

صحیفه امامجلد 20صفحه 251
‏اجرا کند همین ملت است؛ همین جوانهایی هستند که الآن در راه اسلام فداکاری می کنند.‏‎ ‎‏باید وحدت داشته باشید تا حفظ بشوید. دسیسه ها برای ایجاد اختلاف است. و شما‏‎ ‎‏توجه داشته باشید که یک کلمۀ اختلاف آمیز از گناهان بزرگی است که مشکل است‏‎ ‎‏خدای تبارک تعالی بیامرزد، چه این کلمه صادر بشود از دشمنهای ما، چه این کلمه صادر‏‎ ‎‏بشود از دوستان ما، چه از اشخاصی که ادعای قداست می کنند و چه از اشخاصی که این‏‎ ‎‏ادعا را ندارند. یک کلمۀ اختلاف انگیز در یک همچو موقعی، که اسلام در معرض خطر‏‎ ‎‏کفر است، این از گناهانی است که نمی شود به این زودی ازش گذشت. شما فردا وارد‏‎ ‎‏می شوید بر خدای تبارک و تعالی و آنجا جواب باید بدهید. آنهایی که ما را دعوت‏‎ ‎‏می کنند به صلح و سازش، در محضر خدا هستند و جواب باید بدهند. آنهایی که ما را‏‎ ‎‏دعوت می کنند به آتش بس در محضر خدا هستند و جواب باید بدهند. توجه کنید به همۀ‏‎ ‎‏امور و وحدت را حفظ کنید تا خدای تبارک و تعالی عنایتش را مستدام کند و شما را به‏‎ ‎‏سعادت برساند.‏

‏     و من امیدوارم که این ملت شریف سعادت دو چندان پیدا کند. و این رزمندگان معظم‏‎ ‎‏از هر صنفی که هستند و از هر قشری که هستند، اینها مؤید باشند به تأییدات الهی. و ملت‏‎ ‎‏ایران توجه بکند که امروز روزی است که باید مجهز بشود تا این جرثومۀ فساد را از بُن‏‎ ‎‏درآورد. خداوند ان شاءالله ، شما را توفیق بدهد و دشمنان شما را هدایت کند. و اگر‏‎ ‎‏نشده اند جزا بدهد.‏

‎ ‎

صحیفه امامجلد 20صفحه 252

  • ـ «مرا از کسانی قرار ده که او را ندا دادی پس تو را اجابت کرد و او را دیدی، پس برای جلال تو بیهوش شد، و مناجات پنهانی کردی و او برای تو آشکارا عمل کرد». مفاتیح الجنان، اعمال مشترکۀ ماه شعبان، مناجات شعبانیه.
  • ـ سورۀ اعراف، آیۀ 143:«پس چون خداوند بر کوه تجلی کرد».
  • ـ آقای علی اکبر محتشمی، وزیر کشور.