حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم غضنفری

 حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم غضنفری


صحیفه دلجلد 2صفحه 115


صحیفه دلجلد 2صفحه 116
‏هنگامی که در مسجد سلماسی در محضر مبارکشان تلمذ می نمودیم‏‎ ‎‏حدیثی را از کتاب وسائل الشیعه قرائت فرمودند که من موفق به ضبط آن‏‎ ‎‏نشدم و پس از پایان جلسه درس به خدمتشان رفتم و پرسیدم. معظم له با‏‎ ‎‏صراحت تمام فرمودند: نمی گویم و شماره و باب آن را بیان نمی کنم، باید‏‎ ‎‏خودتان بروید در احادیث اهل بیت سیر کنید، احادیث اهل بیت‏‎ ‎‏ـ علیهم السلام ـ نورانیت می آورد. لحظه ای سکوت کردند و سپس با ‏‎ ‎‏لبخندی دلنشین آدرس آن حدیث را بیان کردند. ‏

‏و نیز به خاطر دارم در نجف اشرف قبل از ساعت نُه شب به محضرشان‏‎ ‎‏شرفیاب شدم صحبت از حکم شرعی جوایزی بود که در بانکها به صاحبان‏‎ ‎‏وجوه در زمان طاغوت می دادند، معظم له فرمودند: این رباست و گرفتن آن‏‎ ‎‏جایز نیست. بنده عرض کردم: آیا ملاک در حرمت ربا اشتراط نیست؟ و این‏‎ ‎‏اشتراط در بانکها وجود ندارد. گفتند: بلی، ولکن آنها این وجه زیادی را به‏‎ ‎‏عنوان سود می دهند و توجه به مسائل شرعی ندارند؛ فلذا گرفتن آن جایز‏‎ ‎‏نیست. گفتم: این زیادی را چه کند؟ فرمود: اصلاً از بانک نگیرد.‏

‏و نیز به خاطر دارم که در همان سفر، در خارج از بیت هنگامی که شب‏‎ ‎‏عازم حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین  ـ علیه السلام ـ بودند، به خدمتشان ‏‎ ‎‏رفتم و البته قبلاً به حاج آقای کبیری عرض کردم که این مطلب را از آقا سؤال ‏‎ ‎‏کنند؛ ایشان گفتند: من جرأت نمی کنم بپرسم و اگر خواستی خودت بپرس. به ‏‎ ‎‏هر جهت عرض کردم: آقا موقعی که در قم تدریس می فرمودید، ‏‏[‏‏نظرتان این‏‎ ‎‏بود که‏‏]‏‏ رعایت وقف به حرکت و وصل به سکون ‏‏[‏‏در نماز‏‏]‏‏ الزامی نیست و‏‎ ‎‏ترک آن اولی است و حالا می خواهم بپرسم آیا به این بیان خودتان صحه‏‎ ‎‏می گذارید؟ یعنی عملاً هم اینطور هستید و یا آنکه در مقام بحث علمی‏

صحیفه دلجلد 2صفحه 117
‏آن جور بیان می فرمودید و بالاخره چنانچه مجتهدی که وقف به حرکت و‏‎ ‎‏وصل به سکون را تجویز نمی کند ولو احتیاطاً می تواند به حضرت عالی اقتدا‏‎ ‎‏کند در حالی که جنابعالی تجویز می نمایید؟ معظم له در حالی که به خاطر‏‎ ‎‏سؤال اینجانب توقف نموده بودند، تبسم بر لب، فرمودند: خیر عملاً اینطور‏‎ ‎‏نیستم.‏

‎ ‎

صحیفه دلجلد 2صفحه 118