حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی عمید زنجانی

اهتمام به تعظیم شعائر الهی

‏     ‏‏حضرت امام معمولاً در منزلشان در قم و یا در نجف اشرف، روضه‏‎ ‎‏داشتند و به حالت حزن به دقت ذکر مصایب گوش می دادند و در‏‎ ‎‏فرازهای حساس دستمال روی چشم گذارده می گریستند که از حرکت‏‎ ‎‏شانه ها محسوس می شد. ‏

‏     بالاخص در نجف اشرف آقایان ذاکرین که از قم می آمدند، در‏‎ ‎‏روضه امام شرکت می کردند و علاقه امام آنها را به ماندن در نجف و‏‎ ‎‏کربلا تشویق می نمود. علاقه حضرت امام به روضه های آقایان کوثری و‏‎ ‎‏اخوان چاووشی چنان بود که بیش از نصف سال را در نجف و کربلا‏

صحیفه دلجلد 1صفحه 118
‏می گذرانیدند.‏

‏     زیارت عاشورای حضرت امام شهرت داشت و می شنیدیم که امام‏‎ ‎‏معمولاً در ایام سوگواری زیارت عاشورا را در پشت بام منزل قم‏‎ ‎‏می خواندند. ‏

‏     حالت ذکر در ایشان مشهود بود و حالت حزن مداوم ایشان یادآور‏‎ ‎‏حالت انقطاع و احساسات عرفانی بود. مواردی را که در قم و در نجف‏‎ ‎‏مشاهده کردم، بدین شرح می شود دسته بندی کرد: ‏

‏     الف ـ التزام ایشان به زیارت هر روزه حضرت معصومه(س) به هنگام‏‎ ‎‏تدریس در قم.‏

‏     ب ـ التزام به زیارت امیرالمومنین علیه السلام که شبها پس از جلسه‏‎ ‎‏نیم ساعتۀ بیرونی منزل در نجف اشرف انجام می دادند.‏

‏     ج ـ التزام به زیارت حضرت سیدالشهدا که معمولاً در شبهای جمعه‏‎ ‎‏انجام می گرفت.‏

‏     د ـ کیفیت زیارت که معمولاً در کنار ضریحها و به حالت ملکوتی و‏‎ ‎‏انقطاع و تضرع خفیه و سپس از روی مفاتیح با رعایت آداب مأثور انجام‏‎ ‎‏می گرفت. جالب این بود که هیچکدام از مراجع، بویژه در نجف اشرف،‏‎ ‎‏این نوع تعبد را نداشتند. معمولاً به همان روال ساده همگانی از روی‏‎ ‎‏مفاتیح می خواندند که بویژه در نجف اشرف برای فضلا کاملاً روش غیر‏‎ ‎‏معمولی تلقی می شد.‏

‏ ‏

‎ ‎

صحیفه دلجلد 1صفحه 119