حجت الاسلام والمسلمین سید جواد علم الهدی

نحوۀ پاسخ به اشکالات درسی

‏     ‏‏در طول یازده سال که صبح و عصر افتخار تشرف خدمت استاد در‏‎ ‎‏درس فقه و اصول را داشتم، ملکات قدسیه او را در فراست شناخت سؤال‏‎ ‎‏کنندگان در درس بسیار عالی می دیدم. اولاً سؤالِ سؤال کننده اگر مربوط‏‎ ‎‏به درس بود با کمال عنایت بعد از استماع تمام سؤال یا اشکال به توضیح‏‎ ‎‏مبنای خودشان در فقه یا اصول مبادرت می ورزیدند و تا شاگرد خوب‏‎ ‎‏مطلب را نگرفته بود، اصرار بر ادامۀ مبنا و توضیح داشتند. اما چنانچه‏‎ ‎‏احساس می فرمودند سؤال، بعد از فهم مبنای استاد، دارای ایراد و اشکال‏‎ ‎‏است؛ با لبخندی شیرین می فرمودند مطالعه نکردی یا هنوز اشکال زود‏‎ ‎‏است. و امّا اگر سؤال مربوط به دیگرانی بود که گوینده حامل نظر دیگران‏‎ ‎‏بود، بلافاصله می فرمودند این حرف از شما نیست، سخن را هر کس گفته‏‎ ‎‏است، خود او بیاید و دیگر آنکه اگر کسی به طور مزاح و خارج از‏‎ ‎‏موضوع یا به صورت اتلاف وقت استاد می خواست مطالبی را ادامه دهد،‏‎ ‎‏استاد به او نگاه نمی کردند و به سؤال یا جواب فرد دیگری از حضار‏‎ ‎‏توجه می کردند و به گونه ای وانمود می شد که حضور ایشان جای مطایبه‏‎ ‎‏و حرفهای بی مورد نیست؛ حتی اگر کسی از فلسفه سؤال می کرد و استاد با‏‎ ‎‏نگاه جذاب احساس می کردند که او مبانی فلسفه را ندیده است،‏‎ ‎‏می فرمودند این سخنان به شما مربوط نیست. ‏

‏ ‏

‎ ‎

صحیفه دلجلد 1صفحه 107