انبیا هم آمدند که این اسلحهدارهای بیصلاحیت بیعقل را خلع سلاح کنند و نتوانستند؛آنها قلدر بودند.
اواخر دی 56
فریادهای کوبنده علیه دستگاه جبار و چپاولگر برای بپاداشتن حکومت عدل اسلام است که کوشش در این راه از اعظم عبادات است،و فدایی دادن در راه آن سیرۀ انبیای عظام،خصوصا نبی اکرم و وصی بزرگ او،امیر مؤمنان است.
15/6/57
راه شما راه خدا و اولیای خدا است.خون شما در راهی میریزد که خون پیغمبران و امامان و اصحاب صلاحیتدار آنان ریخته شد.شما به آنان میپیوندید و این نه تنها غم ندارد،که شادیآور است.
20/7/57
ابراهیم را که ملاحظه میکنید،تیشهاش را برداشت این بتهایی که مال اشراف بود،
کتابرویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشۀ امام خمینی(ره)صفحه 38
ابراهیم را که ملاحظه میکنید،تیشهاش را برداشت این بتهایی که مال اشراف بود، شکست و با اشراف درافتاد برای منافع تودهها و برای اینکه ظلم به تودهها اینها نکنند.
البته آنها معنویات هم نقطۀ اصلیش[ان]بوده است لکن وقتی میدیدند که یک ظلمی در جامعه واقع میشود،موظف میدانستند خودشان را که با آن سرانی که ظلم میکنند، درافتند و جنگ بکنند[و یا]هر جوری که ممکن است برایشان؛با آنها درافتند.
23/7/57
انبیا که مبعوث شدند اول با طبقۀ بالا مقابله کردند.حضرت موسی با فرعون مقابله کرد.طبقۀ بالا اولی هستند به اینکه مقابله بشوند و هدایت بشوند.
4/10/58
هیچ جنگی در دنیا که بین انبیا بوده و غیرشان،نبوده است الاّ اینکه میخواستند این سرکشها را آرام کنند،انانیّتها را بکوبند.
15/4/59
انقلاب در راه هدف الهی و استقرار حکومت اللّه همان است که انبیای عظام در راه آن فداکاریها نمودند و پیامبر عظیم الشأن اسلام تا آخرین لحظات زندگی پربرکت خود در راه آن با همۀ توان،فداکاری و ایثار فرمود،و امامان بزرگوار اسلام هر چه داشتند نثار آن کردند.
10/5/60
تمام انبیا برای اصلاح جامعه آمدهاند،تمام.و همۀ آنها این مسأله را داشتند که فرد باید فدای جامعه بشود.فرد هر چه بزرگ باشد-بالاترین فرد که ارزشش بیشتر از هر چیز
کتابرویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشۀ امام خمینی(ره)صفحه 39
باید فدای جامعه بشود.فرد هر چه بزرگ باشد-بالاترین فرد که ارزشش بیشتر از هر چیز است در دنیا-وقتی که با مصالح جامعه معارضه کرد این فرد،باید فدا بشود.سید الشهدا روی همین میزان آمد،رفت و خودش و اصحاب و انصار خودش را فدا کرد؛که فرد باید فدای جامعه بشود،جامعه باید اصلاح بشود؛ لِیَقُومَ النّٰاسُ بِالْقِسْطِ، باید عدالت در بین مردم و در بین جامعه تحقق پیدا بکند.جانها را دادند،مالها را دادند،زحمتها کشیدند.
18/6/60
همۀ انبیا آمدند و با قلدرها دعوا کردند.البته آنهایی که میخواهند انبیا را قبول نکنند و وابستگان به انبیا را محکوم کنند،آنها میگویند که دین برای این است که مردم را تخدیر کند،اینها تخدیر میکنند و قدرتهای بزرگ میچاپند.ولی هر کس نگاه کند به سیرۀ انبیا از صدر عالم تا حالا،میبیند که آنی که اطراف انبیا جمع شدند مظلومها هستند،آنی که مقابل انبیا بودند قلدرها بودند.ما هیچ نبیای را سراغ نداریم که با یک قلدری ساخته باشد به ضد ملت خودش.و هیچ وصی نبیای را سراغ نداریم که ساخته باشد به ضد ملت خودش.این سیرۀ انبیا از صدر عالم تا زمان خاتم همین بوده است که در مقابل این قدرتهایی که ظالم بودند-منتها هر کدام در یک محیطی بودند-از آنجا شروع کردند.حضرت موسی در یک محیطی بوده از آنجا شروع کردند.لکن مقصد این بوده است که ریشۀ استکبار را از جهان بکنند و مردم را از این ظلمهایی که بر ایشان میشود نجات بدهند.
30/10/60
سیرۀ انبیا برای این بوده است که در مقابل طاغوت محکم میایستادند و در مقابل
کتابرویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشۀ امام خمینی(ره)صفحه 40
ضعفا و فقرا و مستضعفین و مستمندان فروتن بودند.
7/6/61
سیرۀ انبیای عظام،صلّی اللّه،علی نبیّنا و علیهم اجمعین،و ائمۀ اطهار،علیهم السّلام، که سرآمد عارفان باللّه و رستگان از هر قید و بند،و وابستگان به ساحت الهی در قیام به همۀ قوا علیه حکومتهای طاغوت و فرعونهای زمان بوده و در اجرای عدالت در جهان رنجها برده و کوششها کردهاند،به ما درسها میدهد و اگر چشم بینا و گوش شنوا داشته باشیم راهگشایمان خواهد بود(من اصبح و لم یهتمّ بأمور المسلمین فلیس بمسلم).
پیغمبران و پیغمبر اسلام را و ابراهیم را در نظر بگیرند،ببینند که با آنها چه مخالفتها شد،ولی دست از هدفشان نکشیدند.
18/6/63
کتابرویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشۀ امام خمینی(ره)صفحه 41