مقاله ثالثه در مقارنات نماز است و در آن چند باب است

فصل اول در تکبیر قبل از رکوع است‏

فصل اول در تکبیر قبل از رکوع است

‏ ‏

‏     و ظاهر آن است که این تکبیر از متعلّقات رکوع و برای مهیّا شدن مصلّی‏‎ ‎‏است برای منزل رکوع. و ادب آن، آن است که مقام عظمت و جلال حق و‏‎ ‎‏عزّت و سلطنت ربوبیّت را در نظر آرد و مقام ضعف و عجز و فقر و ذلّت‏‎ ‎‏عبودیّت را نصب العین خود قرار دهد؛ و در این حال به مقدار معرفتش به عزّ‏‎ ‎‏ربوبیّت و ذلّ عبودیّت، تکبیر حق تعالی از توصیف کند.‏

‏     و باید بندۀ سالک توصیفی که از حق کند و تسبیح و تقدیسی که نماید،‏‎ ‎


کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 348
‏محض اطاعت امر و به واسطۀ اذن حق تعالی به توصیف و عبادت بداند؛ والاّ‏‎ ‎‏خود را جسارت آن نبود که در محضر ربوبیّت مثل او عبد ضعیفی که در‏‎ ‎‏حقیقت لا شی ء و آنچه دارد نیز از خود معبود عظیم الشأن است لاف از‏‎ ‎‏توصیف و تعظیم او زند. جایی که مثل علیّ بن الحسین با آن لسان ولایت‏‎ ‎‏مآبی شیرین، که لسان اللّه است، عرض کند: اَفَبِلِسانی هذا الْکالِّ‏‎ ‎‏اَشْکُرُک،‏‎[1]‎‏ از پشۀ لاغری چه خیزد.‏‎[2]‎

‏    ‏‏پس چون عبد سالک خواهد وارد منزل خطرناک رکوع شود، باید خود‏‎ ‎‏را مهیّای آن مقام کند؛ و با دست خود توصیف و تعظیم و عبادت و سلوک خود‏‎ ‎‏را پشت سر اندازد و دستها را تا حذای گوش بلند کند و کفهای خالی خود را رو‏‎ ‎‏به قبله کند و صفر الید و تهی دست با قلب پر از خوف و رجاء، خوف از تقصیر‏‎ ‎‏و قصور به قیام به مقام عبودیّت و رجاء واثق به مقام مقدّس حق که او را تشریف‏‎ ‎‏داده و به چنین مقاماتی که از خلّص اولیاء و کمّل احبّاء است بار داده، وارد‏‎ ‎‏منزل رکوع شود. و شاید که بلند نمودن دست به این کیفیت، ترک مقام قیام و‏‎ ‎‏ترک وقوف به آن حد باشد، و اشاره به بر نداشتن زاد از منزل قیام باشد؛ و تکبیر‏‎ ‎‏اشاره به تعظیم و تکبیر باشد از توصیفاتی که در منزل قیام نموده. و نزد اهل‏‎ ‎‏معرفت چون رکوع منزل توحید صفات است، تکبیرِ رکوعْ تکبیر از این‏‎ ‎‏توحید، و رفعِ یدْ اشاره به رفض صفات خلق است. ‏

‎ ‎

کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 349

  • )) «آیا با این زبان درمانده از سخن تو را شکر بگزارم.» مصباح المتهجّد، ص 534، از دعای «ابوحمزه»
  • .  پاورقی 273.