مقاله ثالثه در مقارنات نماز است و در آن چند باب است

‏تنبیه عرفانی

تنبیه عرفانی

‏     ‏‏چنانچه سابقاً در بیان حقیقت «لیلة القدر» مذکور شد، از مراتب وجود و‏‎ ‎‏تعیّنات غیب و شهود به اعتبار احتجاب شمس حقیقت در افق آنها «لیل» تعبیر‏‎ ‎‏شود؛ و بنا بر آن، «لیلة القدر» لیله ای ایست که حق تعالی به حسب جمیع شئون‏‎ ‎‏واحدیّت جمع اسماء و صفات، که حقیقت اسم اعظم است، در آن محتجب‏‎ ‎‏باشد. و آن تعیّن و بنیۀ ولیّ کامل است که در زمان رسول خدا آن سرور، پس‏‎ ‎


کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 344
‏از آن، ائمّۀ هدی، واحداً بَعْدَ واحدٍ، می باشند. بنابراین، «فجرِ» لیلة القدر‏‎ ‎‏وقتی است که آثار شمس حقیقت از خلف حجب تعیّنات ظاهر گردد. و طلوع‏‎ ‎‏شمس از افق تعیّنات، «فجر» یوم القیمة  نیز هست. و چون از مدت غروب و‏‎ ‎‏احتجاب شمس حقیقت در افق تعیّناتِ این اولیاء کمّل تا وقت طلوع فجر که‏‎ ‎‏مدت «لیلة القدر» است، آن لیلۀ صاحبِ شرف از تصرّفات شیطانیّه مطلقاً‏‎ ‎‏سالم است و به همان طور که شمس محتجب شده است بی کدورت و تصرف‏‎ ‎‏شیطانیّه طالع شود، فرموده است: «سلام است آن شب تا طلوع فجر.» و اما‏‎ ‎‏سایر لیلها یا اصلاً سلامت ندارند، و آن لیالی بنی امیه و امثال آنها است؛ و یا‏‎ ‎‏سلامت به جمیع معانی ندارند، و آن لیالی سایر ناس است. ‏

‎ ‎

کتابآداب الصلوة - آداب نمازصفحه 345