فصل دوم: ویژگیهای اجتماعی

کلاس پویا و پرتحرک

‏یکی از ویژگیهای کلاس درس حضرت امام این بود که ایشان با برخورد خوبشان، طلبه را‏‎ ‎‏وادار می کردند که کلاس درس را به کلاس بحث و گفتگو مبدل کند، اگر اشکال کننده‏‎ ‎‏اشکالش سطحی بود که یکجوری از کنارش رد می شدند، ولی اگر اشکال منطقی و‏‎ ‎‏حساب شده بود، امام تا آخر کار می ایستادند تا مطلب روشن شود، یکی از کسانی که‏‎ ‎‏امام روی اشکالهایشان حساب می کردند، استاد شهید مطهری ـ رضوان الله تعالی علیه ـ‏‎ ‎‏بود، حضرت امام آنقدر بحث را تعقیب می کردند تا به نتیجه می رساندند، خیلی وقتها‏‎ ‎‏استاد شهید مطهری تسلیم می شد و می گفت خوب، بس است؛ ولی حضرت امام به این‏‎ ‎‏سادگی مسأله را رها نمی کردند و می فرمودند: ‏نه، باید این مطلب روشن شود‏، خیلی امام‏‎ ‎‏در بحثها سر سخت بودند، مخصوصاً اگر طرف مقابل، طلبه روشن و فهیمی بود،‏‎ ‎‏حضرت امام هم خوششان می آمد و با برخوردی مناسب، آن طلبه را تشویق می کردند. و‏‎ ‎‏در نتیجه کلاسهای درس ایشان بسیار زنده و پر تحرک و پویا بود.‏‎[1]‎

‎ ‎

کتابپرتوی از خورشیدصفحه 155

  • )) همان جا.