فصل دوم: ویژگیهای اجتماعی

احترام به علمای اسلام

‏وحید بهبهانی‏‎[1]‎‏ آن مرد جلیل القدر فرمود: اگر به جایی رسیده ام مرهون احترامی است‏‎ ‎‏که برای فقها و علمای اسلام نموده ام، و این خصلت بزرگ همیشه در امام جلوه ای خاص‏‎ ‎‏داشت، نه فقط به شیخ طوسی ها،‏‎[2]‎‏ صاحب جواهرها، شیخ انصاری ها و... احترام‏‎ ‎‏می نهادند و با تجلیل از آنها یاد می کردند، بلکه دربارۀ مؤسّس حوزۀ علمیه قم حضرت‏‎ ‎‏آیت الله حائری یزدی‏‎[3]‎‏ می فرمودند: ‏در سرحد کرامت است، یک پیرمرد به این خوبی‎ ‎حوزه علمیه را بلکه عالم تشیع را اداره می کند.‎[4]‎

‎ ‎

کتابپرتوی از خورشیدصفحه 171

  • آیت الله وحید بهبهانی: متولد 1117 ه . ق و در سال 1205 ه . ق وفات یافت، او به عنوان مدافع فقه شیعه در برابر اخباریگری قد علم کرد و طی مباحثاتی آنان را منکوب نمود.
  • شیخ ابوجعفر طوسی، مؤسس حوزه علمیه نجف، معروف به شیخ الطّائفه، از ستارگان بسیار درخشان جهان اسلام است، در فقه و اصول و حدیث و تفسیر و کلام و رجال، تألیفات فراوان دارد، اهل خراسان است و در سال 385هجری قمری متولد شد و در سال 408 در سن 23سالگی به بغداد مهاجرت کرد و تا پایان عمر در عراق ماند و پس از استادش سید مرتضی علم الهدی، ریاست علمی و فتوایی شیعه به او منتقل گردید، مدت 5 سال نزد شیخ مفید درس خوانده است و از سید مرتضی نیز بهره مند شده است و سپس به نجف مهاجرت نمود و حوزه علمیه را در نجف تأسیس کرد و در سال 460 هجری قمری در همان جا درگذشت؛ به نقل از؛ فقهای نامدار شیعه؛ تألیف عبدالرحیم عقیقی بخشایشی؛ ص78.
  • آیت الله حائری یزدی: در سال 1276 ه . ق متولد و در سال 1355 ه . ق/ 1315 ه .  ش فوت نمود. ایشان مؤسس حوزه علمیه قم و شاگرد سید محمد فشارکی اصفهانی و آیت الله میرزای شیرازی بوده است.
  • )) آیت الله مظاهری؛ سرگذشتهای ویژه از زندگی امام خمینی؛ ج5، ص165.