نمازگزار در لباس و ساتر خود چند چیز را باید رعایت کند:
مساله 1 ـ اول: لباس و ساتر نمازگزار باید پاک باشد، مگر آنکه طوری باشد که تنها در او نشود نماز خواند، مثل جوراب و بند شلوار.
مساله 2 ـ دوم: لباس و ساتر نمازگزار باید مباح باشد، که اگر در لباس غصبی نماز بخواند باطل است.
مساله 3 ـ اگر نمی داند که لباس غصبی است و در او نماز خواند، نمازش صحیح است.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 91
مساله 4 ـ اگر فراموش کرد که لباس غصبی است و در او نماز خواند در صورتی که غاصب خود او باشد، احتیاطاً نماز را اعاده یا قضا کند، ولی اگر غاصب غیر او بوده، نماز صحیح است.
مساله 5 ـ اگر با پول خمس یا زکات نداده لباس خرید و با او نماز خواند و از پول دیگری هم اداء دین نکرد، این نماز باطل است.
مساله 6 ـ اگر لباس را با نخ غصبی بدوزند نماز در او صحیح نیست.
مساله 7 ـ سوم: لباس و ساتر نمازگزار اگر از حیوان باشد باید آن حیوان حلال گوشت بوده و ذبح شرعی شده باشد.
مساله 8 ـ با پوست حیوانی که ذبح شرعی نشده نمی شود نماز خواند، و همین طور سایر اجزای زندۀ او.
مساله 9 ـ با پوست حیوانی که ذبح شرعی نشده ولی چون خون جهنده ندارد پاک است، احتیاطاً نماز نخواند.
مساله 10 ـ با پشم و کرک و سایر اجزاء غیر زنده از حیوانی که حلال گوشت باشد و ذبح شرعی نشده می توان نماز خواند.
مساله 11 ـ در هیچ یک از اجزاء حیوان حرام گوشت حتی پشم و کرک، بلکه رطوبت دهان آن نمی توان نماز خواند؛ آن حیوان را ذبح کرده باشند یا نه.
مساله 12 ـ با لباسی که نمی دانیم از حلال گوشت است یا از حرام گوشت، یا نمی دانیم اصلاً از حیوان است یا از غیر حیوان، نماز خواندن مانعی ندارد.
مساله 13 ـ اگر بدانیم لباس از حیوان حلال گوشت است، ولی ندانیم که آیا ذبح شده یا نه، نماز خواندن در آن صحیح نیست.
مساله 14 ـ اگر بدانیم که این لباس از حیوانات تهیه می شود و ندانیم که ذبح شرعی شده، ولی ما از دست مسلمان گرفته یا از بازار مسلمانها خریده ایم، در صورتی که ندانیم قبلاً دست کافری بوده، نماز خواندن در آن مانعی ندارد.
مساله 15 ـ با لباسی که از خز تهیه می شود می توان نماز خواند.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 92
مساله 16 ـ لباسی را که امروز به نام خز می نامند و معلوم نیست خز باشد، گرچه مشتبه است و گفتیم با او می شود نماز خواند، ولی احتیاط ترک نماز است با آن.
مساله 17 ـ با لباسی که از سنجاب تهیه می شود می توان نماز خواند، ولی احتیاطاً با او نماز نخواند.
مساله 18 ـ لباس و زینت طلا برای مردان حرام و نماز در آن باطل است، گرچه انگشتر باشد.
مساله 19 ـ دندان طلا برای مردان مانعی ندارد، مگر دندانهای جلو که آشکار است، اگر به قصد زینت باشد که احتیاطاً باید از آن خودداری کرد.
مساله 20 ـ ساعت طلا و زنجیر طلا همراه داشتن برای نماز مانعی ندارد، مگر آنکه برخود بیاویزد، که نماز خواندن با او مشکل است.
مساله 21 ـ لباس حریر و ابریشم خالص برای مردان، حرام و نماز در آن باطل است.
مساله 22 ـ اگر لباس حریر و ابریشم خالص برای ستر عورت کافی نباشد مثل کلاه و کراوات و بند شلوار، از پوشیدن و نماز خواندن در آن به احتیاط واجب خودداری کند.
مساله 23 ـ پوشیدن لباس حریر و ابریشم خالص برای زنان مانعی ندارد و نماز در آن صحیح است.
مساله 24 ـ استفاده کردن از حریر و ابریشم خالص برای مردان در غیر پوشش و لباس مانعی ندارد، مثل فرش و زین اسب و تشک و روکش و شمد برای خواب و غیر اینها.
مساله 25 ـ پوشیدن و نماز خواندن در لباس حریر و ابریشم در صورتی که مخلوط و ممزوج باشد برای مردان مانعی ندارد.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 93
مساله 26 ـ پوشیدن ابریشم زربفت که با رشته های نازک طلا و ابریشم تهیه شده حرام، و نماز در آن باطل است.
مساله 27 ـ پوشیدن لباس زنانه برای مردها و لباس مردانه برای زنها گرچه حرام است بنابر احتیاط واجب، امّا نماز خواندن در آن مانعی ندارد.
مساله 28 ـ اگر نداند که این لباس از طلا یا حریر یا ابریشم خالص است یا نه، پوشیدن و نماز خواندن در آن مانعی ندارد، و همین طور انگشتر که نمی داند از طلا است.
مساله 29 ـ اگر بداند که این لباس حریر یا ابریشم است، امّا نداند که خالص است یا ممزوج، بنابر احتیاط مستحب نپوشد و نماز در آن نخواند، گرچه اقوی در نظر، جواز است.
مساله 30 ـ اگر در اول وقت ساتر ندارد ولی احتمال می دهد که در آخر وقت ساتر پیدا کند، بنابر احتیاط نماز را از اول وقت تاخیر بیاندازد، گرچه واجب نبودن خالی از قوت نیست.
کتابرسالۀ نجاة العبادصفحه 94