بررسی آراء عبدالکریم الجبلی در خصوص انسان کامل و مقایسه آن با آراء امام خمینی (س) به همراه ترجمه بخش دوم کتاب الانسان الکامل

چکیده

‏رساله حاضر در دو بخش ترجمه و تحقیق ارائه می‌گردد. در بخش ترجمه، قسمت دوم کتاب «الانسان الکامل» ‌عبدالکریم جیلی به فارسی برگردانده شده و سعی ما بر ارائه ترجمه‌ای دقیق و روان با رعایت امانت و انتقال مفاهیم به زبان فارسی بوده است. در بخش تحقیق به بررسی دیدگاه‌های امام خمینی (س) و جیلی درباره انسان کامل و مقایسه نظریات ایشان پیرامون مباحثی چون ولایت و خلافت انسان کامل، مظهریت او نسبت به اسم اعظم، حقیقت محمدیه (ص) و غیره پرداخته شده است. جایگاه انسان کامل با توجه به مسئله ولایت که ناظر به رابطه انسان کامل با وجود مطلق است، جایگاه رفیعی است و تنها انسان کامل است که به دلیل جامعیتش شایسته خلافت حق در جهان است و می‌تواند به مقام ولایت دست یابد؛ لذا پیوند نظریه انسان کامل با بحث ولایت در اندیشه اسلامی - شیعی امام خمینی (س) بارز است. در عین اینکه دیدگاه خاص عرفانی جیلی نیز در این‌باره درخور توجه است که اشاره به ختم نبوت و ولایت دارد و از آن تحت عنوان مقام «ختام» یاد کرده و معنای آنرا جامعیت نبوت در وجود پیامبر (ص) می‌داند. او این مقام را که عبارت از ختم همه مقامات و تحقق به حقیقت ذات ذی‌الجلال و الاکرام است، منحصراً از آن پیامبر (ص) می‌داند. ‏

‎ ‎

‎ ‎

‎ ‎

‎ ‎

پایان نامه‫بررسی آراء عبدالکریم الجبلی در خصوص انسان کامل و مقایسه آن با آراء امام خمینی (س) به همراه ترجمه بخش دوم کتاب الانسان الکاملصفحه 1