انسان کامل از دیدگاه شهید مطهری و امام خمینی (س)

چکیده

‏انسان کامل، برجسته‌ترین موجودی است که خداوند او را با دو دست جلال و جمال خود خلق کرد و همه‌ی علوم را به او آموخت و او را خلیفه‌ی خود بر روی زمین قرار داد خلقت جهان به واسطه‌ی او انجام گرفت که او واسطه‌ی فیض، بین خدا و مخلوقات است و به واسطه‌ی ‌این خلقت خدا خود را مورد ستایش قرار می‌دهد. انسان کامل عامل به شریعت، طریقت و حقیقت است و برای رسیدن به حقیقت، سیر و سلوک عرفا مطرح می‌گردد که یکی از راه‌های وصول به الله می‌باشد.همه‌ی انسان‌ها، انسان کامل بالقوه می‌باشند، اما مصدق بالفعل آن منحصراً در پیامبران و امامان معصوم علیهم‌السلام و حضرت فاطمه الزهرا (س) خلاصه می‌شود. حقیقت محمدیۀ انسان کامل است که در حضرت محمد (ص) ظهور یافته است و سائرین به تبعیت از او انسان کامل می‌باشند، انسان کامل وجود عینی دارد که هدفش وصول به الله است که غایت عرفان می‌باشد. خدا همه اسما را به انسان کامل آموخت. انسان کامل خدا را با خود خدا می‌بیند و خدا سمع و بصر او می‌شود و فعل او فعل خدا می‌گردد زیرا که انسان خلیفه‌ی خداست. غایت انسان کامل، وصول به حقیقت است و وصول یعنی فناء فی الله و بقاء الله. که انسان کامل در این مرحله حجت و ولی خدا می‌گردد و خلق خدا را به سوی الله ‌هادی است. قلب او عرش خدا، نماز او معراج و دعایش مستجاب و ذکرش حضور محبوب است. این تحقیق کوششی است در جهت تبیین انسان کامل از دیدگاه عارف کامل، امام خمینی و استاد شهید مرتضی مطهری و بررسی ویژگی‌های انسان کامل، معرفی مصداق او و بهره‌مندی از نتایج حاصل از آن که بتوان با پیروی از انسان راه فلاح و رستگاری را با الطاف الهی طی و خلق خدا را در جهت وصول به الله رهنمون کرد.‏

‎ ‎

پایان نامه‫انسان کامل از دیدگاه شهید مطهری و امام خمینی (س)صفحه 1