چکیده
یکی از شرایطی که فقها برای صحت و لازمالوفاء بودن شروط ضمن عقد ذکر کردهاند،مجهول نبودن شرط میباشد. بر اساس این شرط، چنانچه طرفین عقد، شرط مجهولی را در ضمن معامله قرار دهند، مثل اینکه زمان مجهول و نامعلومی را در تسلیم ثمن یا تحویل مبیع شرط کنند، چنین شرطی باعث مجهول شدن ثمن یا مثمن میگردد و در نهایت منجر به بطلان معامله خواهد شد. شیخ انصاری در رابطه با حکم شرط مجهول معتقد است که جهالت شرط، همواره موجب مقداری غرر در اصل عقد میشود و بنابراین شرط مجهول مطلقاً باطل و مبطل عقد میباشد. امام خمینی (ره) نیز به منظور اثبات بطلان شرط مجهول، روایات وارده در نهی از «غرر» را مورد استناد قرار داده اما در پایان، مسأله را محل اشکال میداند. ایشان برخلاف نظر شیخ انصاری، شرط مجهول را تنها در صورتی باطل و مبطل عقد میداندکه جهالت آن به عوضین عقد سرایت کند.
پایان نامهبررسی شرط مجهول و رابطه آن با غرر از دیدگاه شیخ انصاری و امام خمینی (س)صفحه 1