حاج آقا شرایط عضویت در این تشکل چه بود و آنان چه ارتباطی با حضرت امام داشتند؟
شرایط عضویت طبق آیین نامه ای بود که ما سه نفر هسته مرکزی تحت آن شرایط میتوانستیم عضوگیری کنیم. این شرایط عبارت بودند
کتابخاطرات حجت الاسلام والمسلمین فردوسی پورصفحه 122
از: رازداری و امانت داری، احساس مسوولیت، تعهد و آمادگی لازم برای فداکاریهای مورد لزوم، تبعیت از اکثریت آرا و عدم تکروی، محبت و صمیمیت نسبت به افراد و نداشتن کینه و غضب، صداقت و صراحت در گفتار و پرهیز از دروغ، التزام عملی به رهبری امام خمینی دامت برکاته، احترام به شخصیت افراد و عدم تحقیر آنان.
رابطه ما با امام به این ترتیب بود که کلیه مسایل سیاسی و انقلابی امام بوسیله این هسته مرکزی به بقیه اعضا منتقل میشد. همینطور مطالبی هم که از خارج میآمد بوسیله این هسته با امام در میان گذاشته میشد و ایشان نیز وقتی موضعگیری میکرد و یا اعلامیه ای صادر مینمود، ما آن را تکثیر و یا توزیع میکردیم. حتی مواردی پیش آمد که وقتی اعلامیه را میبردیم خدمت امام، آیتالله رضوانی که در بیرونی منزل امام بود، از دیدن آن تعجب میکرد و از صدور آن توسط امام اطلاع نداشت. معمولاً امام مقید بود که وقتی اعلامیهای منتشر و توزیع میشد، بعد خبر صدور آنرا اعلام میکرد.
به هر حال بعد از اینکه این انتخابات برگزار شد ما خدمت امام رسیدیم و به ایشان اطلاع دادیم که ما چنین جلسه ای داشتیم و چنین انتخاباتی برگزار شده است و این سه نفر هم به عنوان هسته مرکزی انتخاب شدند و بعد از این هم هر فعالیت سیاسی بشود دسته جمعی و از طریق این سه نفر برگزار خواهد شد. ایشان از این کار خیلی خوشحال شدند و مطالبی بیان کردند که آقای محتشمی همان موقع یادداشت کردند که آن نوشته به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم. خلاصه ای از مصاحبه برادران با امام خمینی دامه ظله در شب یکشنبه بیستم رجب 96 و پیام معظم له به برادران.
کتابخاطرات حجت الاسلام والمسلمین فردوسی پورصفحه 123
ایشان فرمودند عمده ادامه این اتحاد است که من توضیح می دهم که فرمودند سعی کنید این اتحاد و یکرنگی که بوجود آمده است به هم نخورد من هرچه فکر می کنم ما بر سر چه و برای چه اختلاف داریم، اگر بر سر دنیا است ما که دنیا نداریم، سران دول با هم اختلاف دارند، بر سر دنیاست بر سر حکومت است، امریکا و شوروی با هم اختلاف دارند دنیا دارند و بر سر دنیا و ریاست دنیا با هم اختلاف دارند. اما ما که دنیا نداریم. دنیا ما را طرد کرده است هم چپ و هم راست ما را قبول ندارند. اما در معنویات، معنویات اختلاف ندارد تمام انبیاء اگر جمع بشوند اختلافی بین آنها نخواهد بود. می ماند اختلاف رای و نظر،اختلاف در رای و نظر هم نباید موجب کدورت بین آقایان شود. البته سلیقه و آرا مختلف است این آقا یک طریقه را می پسندد آن آقا یک طریقه دیگر، مانند فقها که با هم اختلاف رای دارند لکن این اختلاف رای موجب کدورت نمی شود و اگر کدورتی هم بین آنها باشد باز بر سر امور دنیوی و ریاست است نه برای اختلاف رای و نظر. بنابراین آقایان که همه هدفشان خداست و در این گوشه دنیا (نجف اشرف) هیچ چیزی در دست ما نیست دست ما از همه چیز کوتاه است چیزی از امور دنیوی در دست ما نیست تا منشاء اختلاف شود و در این راه هم که قدم گذاشته اید (راه مبارزه) نباید اختلاف رای و نظر موجب کدورت بین آقایان بشود و این کدورتی که گاهی بود و می شنیدم باعث ناراحتی ما می شد من امیدوارم این تجمعی که شده است ادامه پیدا کند و دیگر مانند اجتماعات قبلی به جدایی نیانجامد. برای اینکه اگر به جدایی انجامید اختلاف بیشتر وکدورت شدیدتر خواهد شد.
نکته ای که باید تذکر دهم و باید به آن توجه داشته باشید این است
کتابخاطرات حجت الاسلام والمسلمین فردوسی پورصفحه 124
که از آن چیزی که حساسیت ایجاد میکنند مانند بعضی از مخفی کاریهایی که دیگران را حساس می کند پرهیز شود. مطالب و کارها به نظر همه و با اطلاع و آگاهی همه باشد. بعد خود ایشان مثال زدند: مثلاً آقای... نوشته ای را مخفیانه می آورند من ببینم دیگران فکر می کنند که چه بود و ایشان چکار می کند وحال اینکه ممکن است یک امر عادی باشد و اگر دیگران اطلاع میداشتند این حالت و حساسیت ایجاد نمی شد. امور و مطالبی که پیش می آید باید مورد بحث و مشورت قرار گیرد و اگر اختلاف رای و نظری هم باشد با بحث و اقامه برهان حل و رفع شود و در صورتیکه دلیل قانعکننده ای نبود و نتوانستند یکدیگر را قانع کنند به رای گذاشته شود. کاری که در همه جای عالم می کنند که تابع اکثریت آرا هستند، آقایان هم بکنند و تابع اکثریت آرا باشند. علی ایحال من امیدوارم این اجتماعی که شده ادامه پیدا کند و آقایان در این راهی که قدم گذاشته اند، راهی که در میان چپ و راست راه مستقلی است موفق باشند. این فرمایشاتی بود که امام در آن شب برای ما بیان کردند و در واقع پیامی بود به همه دوستان و برادرانی که در آن تجمع شرکت داشتند.
حاج آقا این عین فرمایشات امام است؟
بله عین فرمایشات ایشان است که در آن موقع گفته و نوشته شده است.برادران ما همه مقید بودند که به این فرمایشات امام ملتزم باشند و عمل کنند و از آن زمان دیگر آن اختلافات و درگیریهایی که بود و حساسیتهایی که ایجاد می شد رفع گردید. مطلبی هم اگر بود به عنوان مثال اگر وقتی می خواستیم یک جزوه چاپ کنیم این جزوه را می دادیم همه می دیدند بعد به نظر خود امام می رساندیم که امام موافق هستند یا
کتابخاطرات حجت الاسلام والمسلمین فردوسی پورصفحه 125
موافق نیستند. وقتی اجازه می دادند ما اقدام می کردیم و لذا حساسیتی ایجاد نمی شد. اگر مسافرتی بنا بود بشود همان هسته مرکزی پس از رای و بعد از مشورت خدمت امام می رسیدیم و یا موضوع دیگری بود خدمت امام میرسیدیم و از امام نظرخواهی می کردیم. امام وقتی که موافقت می کردند اقدام می کردیم و آن کاری که قرار بود انجام بشود انجام می شد، البته کارهای زیادی در آنجا انجام شد که من باید یکی یکی اینها را در جلسات متعدد بیان بکنم.
کتابخاطرات حجت الاسلام والمسلمین فردوسی پورصفحه 126