1. رژیم لبنان
شیعیان که افتخار تاریخی خود را در پیشروی و فداکاری در راه امت و مردم میدانند، امروز نیز ضد نظام طائفهگری در رژیم لبنان هستند و آن را سبب رکود وطن و محرومیت اکثریت و بند زدن بر پای استعدادهای مردم میدانند. مجلس اعلای شیعیان اولین موسسه بزرگ مذهبی است که الغای رژیم فاسد و طایفی لبنان را خواستار شده و حرکت محرومین مبارزه با این جامعه پوسیده را وظیفه اصلی خود میداند. آقای صدر زمانی علیه این رژیم برای احقاق حق محرومان و برای برکناری سلیمان فرنجیه، رئیسجمهور مستبد لبنان مبارزه و تظاهرات وسیعی میکرد، که احزاب به ظاهر مدعی و مترقی لبنان، همکاران دولت بودند و در کابینه شرکت میکردند و با گرفتن امتیازهای چندی ساکت میشدند.
2. بحران خونین لبنان
در این گزارش روشن گردید که این جنگ که با افکار نژادپرستانه شروع شد و از جامعه سست و محروم لبنان کمک گرفت و هماهنگ با یک توطئه جهانی عمل کرد، در سه فصل خلاصه میشود:
الف. جنگ مسلمانان و مسیحیان
ب. جنگ سوریه و فلسطینیان
ج. جنگ شیعیان و فلسطینیان
بدون ذرهای اغراق و گزاف میتوان گفت که این سه هدف را بیداری و فداکاری
خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 2صفحه 308
شیعیان و شجاعت و صداقت و پشتکاری امام صدر خنثی کرد. و این حقیقت روزبهروز روشنتر و شناخته شدهتر میشود.
3. وحدت عقیدتی شیعیان و مقاومت فلسطین
سازمان آزادیبخش فلسطین در جناحهای صالح و معتدلش همیشه هماهنگ «سازمان حرکت محرومین» بوده و خواهد بود و خوشبختانه بحرانهای گذران که کمونیستها و همکارانشان خلق کردند با بیداری رهبران هر دو سازمان رفع شده و دو رفیق راه و یا به قول یاسر عرفات دو روی یک حقیقت واحد در کنار یکدیگر بودهاند و خواهند بود. جوانان امل میگویند ما با تضادهای داخلی مقاومت کاری نداریم همکاران ما فتح و رهبران حقیقی و واقعبین آن هستند. مارکسیستها از خلا ایدئولوژی مقاومت سوءاستفاده میکنند. ما را که مقیاس پیشروی و تکامل دنیا و آخرت را راه جهاد و فداکاری انقلابی در خدمت انسانها میدانیم دشمن خود میشمارند.
4. هم پیمانی سوریه و مقاومت فلسطین
رژیم سوریه هم پیمان طبیعی مقاومت فلسطین به شمار میرود. و از نظر نژادی و دینی و فرهنگی و تاریخی و انقلابی هیچ وجه اشتراکی با کتائب و سایر مسیحیان لبنان ندارد. اما استعمار صهیونیسم با یک بازی سیاسی حساب شده مقاومت فلسطینی را به جان سوریه انداخت، و سوریه نیز در مقابل به مقاومت حمله کرد و خطر آن میرفت که مقاومت را نابود کند. آقای صدر برای آشتی دادن سوریه و مقاومت هفت بار به سوریه سفر کرد و حتی یکبار جلسه سه جانبه با حضور یاسر عرفات و حافظ اسد تشکیل داد تا در حضور او همه مشکلات خود را بیان کرده حل نمایند. سازمان و رهبری حرکةالمحرومین معتقد بود که «انفجار بین مقاومت و سوریه خیانتی بزرگ است علیه مقاومت و امت عربی»، و هر کس که در راه تیره کردن روابط این دو همپیمان گام برمیدارد، مسلماً به سرنوشت مقاومت فلسطینی خیانت میکند. آقای صدر به محض هجوم سوریه علیه مقاومت فلسطین، اعلامیهای ضد سوریه صادر کرد و خواستار شد که ارتش سوری به حدود اطمینان فلسطینیها عقبنشینی نماید. و به علاوه اظهار داشت که انقلاب فلسطینی، شعلهای مقدس است و آن را با قلب خود و روح خود و جوارح خود حفاظت میکنیم. و در این جا بود که جنگندگان امل فوراً در صیدا و جباع برای
خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 2صفحه 309
دفاع از مقاومت فلسطینی سنگر گرفتند، و بالاخره پس از فشارهای آقای صدر بود که ارتش سوریه دست از جنگ برداشت و عقبنشینی کرد.
سازمان امل هیچوقت تابع سوریه و یا دولت عربی دیگری نبوده و هرگز نخواهد بود و میانجیگریها تماماً به درخواست یاسر عرفات و یا رهبری مقاومت و صلح و صفا بین مقاومت فلسطین و سوریه و جلوگیری از خونریزی بین مسلمانها و بخصوص برای حفاظت از مقاومت فلسطینی بوده است.
5. احزاب چپ
«کمونیستها در سه حزب، سوسیالیسم جنبلاط و بعث عراق و قومیهای انعام رعد و ناصریها» در مرحله اول بحران همپیمان شیعیان بودند و بعد از انحراف از هم جدا شدند. جوانان مخلص جنوب و جنگندگان شیعه خود را قدرتی تغییردهنده در صحنه لبنان و در نتیجه پیرو حقیقی علی(ع) مینامند.
6. حرکةالمحرومین
این سازمان قدرتی است مردمی که برای محرومیتزدایی در کل جامعه لبنان شکل گرفته است و دربرگیرنده نیروهای مخلص سنی و مسیحی و شیعی میباشد.
7. سازمان نظامی امل
سازمان امل شاخه نظامی مجلس اعلای شیعیان لبنان است که برای دفاع مسلحانه از تجاوزات اسرائیل در جنوب لبنان به وجود آمده و انحصاراً از جوانان پرشور و انقلابی و مومن شیعی شکل گرفته است. این نهضت که رهبری نظامی آن را برادر گرانقدرمان دکتر مصطفی چمران بر عهده دارد، ایمان به خدا را نقطه تحرک و هدف و سلوک خود میشناسد. زیرا ایمان به خدا از خدمت به مردم جدا نمیشود و ایمان به ارزشها نیز زائیده ایمان به خداست. آنها از تهدید و تطمیع نمیگریزند. زیرا هدفشان ساختن تاریخ است. روش آنها در حوادث لبنان در همکاری با مقاومت، در مقابل همه قدرتها، و علیه همه دولتها، در حال و آینده خواهد بود آنها چون پیروان علی(ع) و حسین(ع) خود را پاسداران حق و فداییان عدالت میشمارند. اینها شعار دیروز و امروز و فردای شیعیان در جنوب لبنان و در جهت حفظ لبنان واحد، تکامل و بقاء سازمان آزادیبخش فلسطین و در راه جهاد علیه تجاوزگران نژادپرست صهیونیستی بوده و خواهد بود.
والسلام
خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 2صفحه 310