اللهم انی اسئلک من منّک باقدمه و کل منّک قدیم.
اللهم انی اسئلک بمنّک کلّه...
پروردگارا، از تو درخواست میکنم به قدیمترین احسانت حال آن که همه احسانهای تو قدیم است. بارالها، از تو به همه احسانت درخواست میکنم.
این فقره از دعا، بهترین شاهد مطلبی است که پیشوایان حکمت متعالیه و صاحبدلان اهل معرفت بدان اعتقاد دارند و آن این که فیض حق تعالی قدیم است. خدای تعالی با افاضه وجود بر موجودات بر آنها منت گذاشته و منت او همان وجود منبسط است که بر هیاکل ممکنات گسترانیده. این وجود، به اعتبار این که سایه برای وجود قدیم است، خود نیز قدیم است ولی حکمی برای خود او و ذاتش نیست، بلکه اصلا ذاتی ندارد تا حکمی داشته باشد. هر چند از جهت یلی الخلقی به حدوث ممکنات حادث است.
بنابراین، حدوث و تغیّر و نابودی و پوسیدگی و هلاکت از خواص طبیعی ماهیات و سرشت ممکنات و سرای مادی و درخت هیولای تاریک و خبیث است. در مقابل، ثبات و قدمت و استقلال و تمام بودن و بینیازی و وجوب از اقتضائات عالم قضای الهی و سایه نورانی ربانی است که هیچ تغیر و پوسیدگی و نابودی و اضمحلالی در آن وجود ندارد. البته، ایمان به این حقایق با تسویلات کلامی و براهین فلسفی ممکن نیست. بلکه به قریحهای لطیف و قلبی صیقل یافته و صفای باطن نیازمند است که با سختی کشیدن و خلوت گزیدن حاصل میشود.
اقدمیّت در مراتب وجود نیز به این اعتبار است که اتصال آن به قدیم ذاتی شدیدتر و به آن آستان نزدیکتر باشد. بنابراین، هر چه وجود به مبدأ خود نزدیکتر باشد حکم قدمت
کتابشرح دعای سحر (ترجمه فارسی)صفحه 141
در او ظاهرتر خواهد بود، وگرنه به اعتبار رابطه خاصی که بین هر موجودی با خالقش برقرار است، همه این فیضها قدیماند و از این رو فرموده: «وکل منّک قدیم».
کتابشرح دعای سحر (ترجمه فارسی)صفحه 142