حجاب خودی و خرق آن در عرفان امام خمینی
حجة الاسلام سید فضل الله حسینی
معرفت حق، هدف عرفان است و در صورت رفع موانع راه، شناسایی حقیقت حق دشوار نیست. این اثر در سه بخش تبیین شده است، اول در صدد بیان کلیاتی در مورد این نوع حجاب و معنی خودی و کشف و مراتب آن است و در بخش دوم از میان عرفا منظر امام خمینی را در باب حجاب های معرفت، اهمیت، خطر و راه مبارزه با آن ترسیم شده است و در بخش نهایی اساسی ترین راه حل ها و نمونه الگوی عملی خارقان حجاب خودی به تصویر کشیده شده است. حجاب در واقع پوشش است و اگر چیزی به نوعی ما را از مشاهده یاد حق باز دارد حجاب است و باید خرق و پاره شود، اما کدامین خود انسان است که شکافته می شود این پرده ها هستند که در نظر او وجود دارد، به چیزهایی تزیین می کنند که موجب فریب انسان می شود، انسان دارای مراتب حجاب است چون اعجوبه ای صرفاً روحانی نیست ولی تعداد و مراتب این ظلمت ها چقدر است قابل احصا نیست و بجا گفته اند ان لله سبعین الف حجاب... اینجاست که فصل دیگر این اثر مطرح می شود که چگونه باید این حجاب ها را پاره کرد.
عرفا راه کلی اسفار اربعه را متذکر شدند که از ابداعات صدر المتالهین بود. امام خمینی نیز که مهم ترین مانع سلوک به حق تعالی را، وابستگی به خود می داند، در آثار خود بسیار می کوشد که این انانیت را منکوب کند و
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 337
سالک را به مقام قرب برساند و او را از فنا بگذراند، امام می داند که انانیت نوع عظیم شرک است، پس با مقام توحید ناسازگار است. پس در تلاش است که راه های وصول را مطرح نماید، او هجرت را مطرح می کند که بخش سوم این اثر است و اینجا است که جهاد اکبر را که از جهاد اصغر (جنگ) مهم تر است مطرح می کند، اگر از مقام مجاهده گذشت و به مقام شاهد رسید هم اکنون مردی مجاهد و مهاجر الی الله می شود و به مقام رابع می رسد که چون اولیاء از طرف خدای تعالی برای هدایت خلق مأموریت می یابد اینجا مقام الگو پذیری مردم فرا می رسد.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 338