مبانی تربیت اسلامی از دیدگاه امام خمینی
محمد سبحانی نیا
نوشتاری که در پیش رو دارید، نگاهی گذرا به نظریات تربیتی امام خمینی(ره)، بزرگ مربی عصر حاضر دارد.
امام خمینی بر خلاف کسانی که انسان را تربیت ناپذیر می دانند، بر تربیت پذیری انسان تاکید داشته و آن را از الطاف الهی شمرده و می فرماید: لطفی است از جانب خدای تبارک و تعالی به بشر که قابل از برای این است که تربیت شود.
همچنین امام خمینی(ره) ایام کودکی را آغاز تربیت دانسته و می گوید: تربیت ها باید از اول باشد. از همان کودکی تحت تربیت انسان قرار گیرد و بعد هم در هر جا که هست، یک مربی هایی باشند که تربیت کنند انسان را و تا آخر عمر هم انسان محتاج به این است که تربیت شود.
به عقیده نویسنده، یکی از نوآوری های حضرت امام (ره) در مقولة تربیت، پرداختن به موضوع تربیت سیاسی است که متأسفانه این بُعد تربیت مورد غفلت قرار گرفته است.
تربیت سیاسی مورد نظر حضرت امام (ره) عبارت است از:
1 ـ رشد سیاسی مردم؛ امام خمینی در این باره عقیده دارند افرادی که
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 288
بچه ها را تربیت می کنند، مسائل سیاسی روز را نیز به آنان یاد بدهند .
2 ـ تلقی صحیح از سیاست: از نظر حضرت امام، دو مقوله دین و سیاست از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و به طور دقیق، تربیت سیاسی در جهت تحقق این اندیشه است.
3 ـ بهبود رفتارهای سیاسی: بر اساس آموزه های دینی، هدف از تربیت سیاسی، پرورش کارگزارانی است که بتوانند مجری قوانین اسلامی باشند. امام خمینی(ره)، منشاء فساد دولت مردان و سیاست مداران جامعه را عدم تربیت صحیح می داند و منشاء گرفتاری امت اسلامی را تسلّط حاکمانی می داند که از تربیت محروم بوده اند.
4 ـ تحقق عدالت اجتماعی: به نظر حضرت امام(ره)، تربیت سیاسی وقتی حاصل شده است که عدالت اجتماعی بر جامعه حاکم باشد.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 289