اسماء و صفات جمال و جلال الهی از منظر امام خمینی
ابراهیم ملکی
تحلیلی از دیدگاه امام خمینی دربارۀ اسماء و صفات جمال و جلال خداوند است. این تحلیل مشتمل بر دو فصل می باشد در فصل اول از اسماء جمال و جلال الهی بحث شده و نویسنده با طرح این سؤال که اسماء الله و اسم اعظم چیست و چرا ما تسبیحات موجودات را نمی توانیم درک کنیم، با استناد به اظهارات امام به ارائه پاسخ پرداخته و یادآور شده است تمام عالم جلوه حق است و تمام پدیده های هستی اعم از حرکات و سکنات موجودات، از اسمای خداوند به شمار می روند. در فصل دوم به صفات جمال و جلال الهی پرداخته شده و با استناد به ادله عقلی و نقلی اصل وجود و وحدت خداوند به اثبات رسیده است. به باور نویسنده، خداوند سمیع و بصیر است، اما نه به گونه ای که انسانها شنوا و بینا هستند. او معتقد است علم و قدرت و شنوایی و بینایی خداوند جلوه ای از کمال وجودی خداوند است و حکایت از صفات کمالیه او می کند. وی، در پایان به بیان ملاک صفات ثبوتیه و سلبیه پرداخته و نتیجه گرفته است میزان در صفات ثبوته برای ذات خداوند آن است که هر صفت که از اوصاف کمالیه و از نعوت جمالیه است از صفات لازم الثبوت و واجب التحقق است، و در مقابل صفاتی که به نحوی شائبه نقص و عدم در آنها برود، از صفات لازم السلب و ممتنع التحقق می باشند.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 285