خوشبختی و بدبختی از نظر امام
حیدر شریفیان
به نظر نگارنده خوشبختی و در دید عرف وعقل، فراهم شدن تمامی موجبات لذت و راحت و مسائل خوش گذرانیها و آرزوهاست. در این مقاله ابتدا به تعریف خوشبختی پرداخته شده و با خوشبختی و عوامل آن و موانع آن از دیدگاه امام خمینی سامان می یابد خوشبخت حقیقی کسی است که عاقبت امور او ختم به خیر گردد و به وصال خدا رسیده در نعمات بهشت او متنعم شود و مسائل خوشبختی در این دنیا به هم نشینان شایسته، فرزند نیکوکار، زن سازگار کسب روزی حلال در وطن تفسیر شده است. خوش بختی و بدبختی از امور ذاتی و بدون علت نیستند به همین جهت اکتساب آنها به تواناییهای انسان و بهره مندی او از آنها بستگی دارد در تعلیل این رخداد گفته اند که جهان دارای اجزایی از هم گسسته نیست به گونه ای که پدیدهای آفرینش نسبت به هم بی ربط باشند و انسان چون از این مجموعه هستی جدا نیست عمل او در جهان و اسرار هستی در او تأثیر متقابل دارند.به همین جهت عوامل متعددی در خوشبختی انسان سهیم هستند، چنانکه در بدبختی او هم، چنین هستند.
در این مقاله از تفسیر خوشبختی در منظر امام نظریاتی بیان شده است. آنچه گفته شد نظر اول امام بود، ولی نظر دومی امام که رنگ فلسفی دارد مطلق وجود است خوشبختی همان وجود و هستی است و موجودات این جهان به اندازه بهره خود از بودن، خوشبخت هستند. تفسیر سومی از
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 225
خوشبختی در نظر امام است ملائمت و سازگاری است، پس سعادت عبادت است دریافتن امر ملایم. و طبیعی است وجود و تذکر چند نکته در امر خوشبختی قابل بیان است و این نکات مقاله را منتهی به نتیجه می کند: موجوداتی اجازه ورود در میدان خوشبختی دارند که توانایی درک و فهم حقایق را داشته باشند. دوم اینکه این قابلیت دارای شدت و ضعف است پس همه یکسان نیستند و دریافت آنها از خوشبختی و بهره برداری از آن متفاوت خواهد بود. و سوم اینکه همه خوشبختی در این عالم نیست، بلکه دنیا مزرعه ای برای درک آخرت و سعادت اخروی است و در پایان لقمه پاک، دامن پاک و تربیت پاک از عوامل مهم وصول به سرای خویشتن شمرده شده است.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 226