فیض اقدس و فیض مقدس
حجة الاسلام و المسلمین احمد اسدی
این نوشتار در پی شرح و تبیین دو اصطلاح از اصطلاحات عرفانی: یعنی فیض اقدس و فیض مقدس است. نویسنده ابتدا، تفسیری از اصل فیض و شرح چند اصطلاح عرفانی آورده است، و سپس مسائل و فروعاتی که بر هر یک از فیض اقدس و مقدس مترتب است را مطرح نموده و می نویسد در مشرب عرفان ذات حق «من حیث هو»هیچ گونه تعیّنی وجود ندارد، زیرا نامحدود است و تعیّن فرع محدود بودن است، اما اگر ملاحظه شود اوصاف او که هر یک تعیّن اندک نحو تعیّن برای حق ثابت می گردد و اینجا است که تعیّن اول و ثانی مطرح می گردد و فیض اقدس تعیین اول است و فیض مقدس تعیّن دوم، فیض اقدس رابطه بین غیب مطلق و شهادت مطلق است و گویا حجابی است بر چهره غیب الغیوب و فیض مقدس همان است که حکما آن را به وجود منبسط تعبیر می نمایند.
از نگاه امام خمینی، فیض اقدس رابطۀ بین ذات و اسمای ذاتیه یا غیب و اسمای صفاتیه است.مؤلف در ادامه می نویسد: منظور عارفان اسلامی از این دو اصطلاح (فیض اقدس و فیض مقدس) همان اصطلاح حکما به نام عالم امر و عالم خلق است. امام خمینی درباره می گوید، گر چه مراد هر دو(عارف و حکیم)اما عارف، چون وحدت بر او غایب است از کثرت ها محجوب است و غرق توحید شده است، اما حکیم، کثرت بر او غلبه دارد که باز می دارد او را از اظهار حقیقت وحدت و حاجب او است از وصول به کمال توحید. فرق بین احد و واحد، حضرات خمس، رابطه بین فیض اقدس و اسم اعظم، جایگاه فیض اقدس و مقدس در رابطه با مراتب وجود از جمله مباحث مطرح شده در این اثر است.
مجموعه آثار کنگره اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره) ـ جلد 15چکیده مقالات کنگرهصفحه 224